VW ID Buzz

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: VW ID Buzz

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
flipmac skrev:
mati skrev:
Ja, det är just det som lockar. Vi har inga barn, men två stora hundar. Men å andra sidan har vi de senaste åren knappt åkt så hundarna behövde vara med i bilen en längre tid. Bara enstaka små dagsturer. Och för det funkar Ioniq5 faktiskt bättre än alla bilar jag haft tidigare. En Buzz skulle bara vara lite grädde på moset, och den är ju snygg och cool dessutom. Å andra sidan saknar den V2L, vilket jag numera skulle sakna, och Ioniq är faktiskt en hel del snålare med elektronerna med bättre räckvidd som följd.
Vi skulle ju kunna ha den som andrabil, istället för e-Golfen. :lol:
Haha ja det hade ju varit snyggt! Räcker nästan med en cargo då? Du kan ju lägga till 230v-uttag åtminstone men effekten var väl under all kritik så då funkar inte sina verktyg ändå… men tänk vilket utrymme för hundarna!
Jag funderade faktiskt på en cargo som en ren företagsbil på mitt AB, med fullt momsavdrag och allt. Men lite svårt att motivera för en it-konsult som numera nästan uteslutande jobbar hemifrån. Jag får byta bransch helt enkelt. Eller försöka ta fler uppdrag där arbete ute på fält ingår. ;)
Jag har en jäkla massa maskiner i firman så… :lol: :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bjelke skrev:
Jag kanske behöver en rullande serverhall.... 8-) :roll:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Bjelke skrev:
Tänker mer att en IT konsult behöver ett rullande kontor. In med bord, stol och dator ;)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Tänker mer att en IT konsult behöver ett rullande kontor. In med bord, stol och dator ;)
Sant. Men jag behöver en bil som kan dra ett vettigt släp. Det är viktigare än ett rullande kontor.
Jag får avvakta och se när AWD-Buzzen kommer. Den får förmodligen dra 1200kg vilket är klent men ändå okej. Säljaren sa att de tror att den lanseras 2024, plus leveranstid, säg 2025. Det skulle i så fall passa ganska bra, för då är Ioniqen 4 år gammal.
Och det kan hända mycket på 3 år. Jag kanske är pank eller så blir den så hiskeligt dyr att ha-begäret (förhoppningsvis) försvinner, eller så har regeringen bestämt att vi måste stödja fossilindustrin ännu mer och det blir en straffskatt på elbilar lagom till nästa val.
Det är ju helt omöjligt att planera så långt framåt.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
mati skrev:
Bjelke skrev:
Sant. Men jag behöver en bil som kan dra ett vettigt släp. Det är viktigare än ett rullande kontor.
Jag får avvakta och se när AWD-Buzzen kommer. Den får förmodligen dra 1200kg vilket är klent men ändå okej. Säljaren sa att de tror att den lanseras 2024, plus leveranstid, säg 2025. Det skulle i så fall passa ganska bra, för då är Ioniqen 4 år gammal.
Och det kan hända mycket på 3 år. Jag kanske är pank eller så blir den så hiskeligt dyr att ha-begäret (förhoppningsvis) försvinner, eller så har regeringen bestämt att vi måste stödja fossilindustrin ännu mer och det blir en straffskatt på elbilar lagom till nästa val.
Det är ju helt omöjligt att planera så långt framåt.
Haha finns lite av mitt katastroftänkande i din hjärna med ;)

Jag har sikte på Buzz California kan vara ersättning för en annan bil men förmodligen för husbilen, barnen vill då absolut inte längre åka med sina papps och mamms Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Tessi19 skrev:
Ja, vad ska man säga liksom..? Vis av erfarenhet eller nåt.
Det enda man vet är att det aldrig blir som man trodde, och att det i regel blir sämre. Jag har för länge sedan slutat planera för framtiden. Det händer ju liksom aldrig att nåt oförutsett bra inträffar, men motsatsen får man ju räkna med. Ett år känns redan som en evighet ur planeringssynpunkt, och jag har definitivt ingen aning vad som händer om 3 år. I idealfallet är allting ungefär så som det är nu. Men att idealfallet inträffar är ju inte särskilt sannolikt. Jag skulle inte kalla det för katastroftänkande, det är bara matematik.
Tessi19
elbilist
Kontakt:

Inlägg av Tessi19 »

mati skrev:
Tessi19 skrev:
Ja, vad ska man säga liksom..? Vis av erfarenhet eller nåt.
Det enda man vet är att det aldrig blir som man trodde, och att det i regel blir sämre. Jag har för länge sedan slutat planera för framtiden. Det händer ju liksom aldrig att nåt oförutsett bra inträffar, men motsatsen får man ju räkna med. Ett år känns redan som en evighet ur planeringssynpunkt, och jag har definitivt ingen aning vad som händer om 3 år. I idealfallet är allting ungefär så som det är nu. Men att idealfallet inträffar är ju inte särskilt sannolikt. Jag skulle inte kalla det för katastroftänkande, det är bara matematik.
Bild
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Klickade precis ihop en Buzz så som jag vill ha den med några tillval. 722k riksdaler och köpsuget försvann puts väck. Hysteriskt högt förmånsvärde dessutom.
Problem solved. :lol:
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

mati skrev:
Klickade precis ihop en Buzz så som jag vill ha den med några tillval. 722k riksdaler och köpsuget försvann puts väck. Hysteriskt högt förmånsvärde dessutom.
Av nyfikenhet, vad landar en ny Ioniq 5 på som är som du vill ha den?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
flipmac skrev:
mati skrev:
Ja, det är just det som lockar. Vi har inga barn, men två stora hundar. Men å andra sidan har vi de senaste åren knappt åkt så hundarna behövde vara med i bilen en längre tid. Bara enstaka små dagsturer. Och för det funkar Ioniq5 faktiskt bättre än alla bilar jag haft tidigare. En Buzz skulle bara vara lite grädde på moset, och den är ju snygg och cool dessutom. Å andra sidan saknar den V2L, vilket jag numera skulle sakna, och Ioniq är faktiskt en hel del snålare med elektronerna med bättre räckvidd som följd.
Haha ja det hade ju varit snyggt! Räcker nästan med en cargo då? Du kan ju lägga till 230v-uttag åtminstone men effekten var väl under all kritik så då funkar inte sina verktyg ändå… men tänk vilket utrymme för hundarna!
Jag funderade faktiskt på en cargo som en ren företagsbil på mitt AB, med fullt momsavdrag och allt. Men lite svårt att motivera för en it-konsult som numera nästan uteslutande jobbar hemifrån. Jag får byta bransch helt enkelt. Eller försöka ta fler uppdrag där arbete ute på fält ingår. ;)
Du får endast dra HALVA momsen och tyvärr bara på leasingavgiften, inte om du köper bilen. Bara pickuper (med luftspalt) har fullt avdragsgill moms i Sverige. SÅ Buzz Cargo har samma regler som personbil tyvärr.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

flipmac skrev:
mati skrev:
Runt 650k med dragkrok och metallic som enda tillval, tror jag. Då har den fått ett något större batteri än min Ioniq. Min kostade efter miljöbonus drygt 470k eller så. Viss skillnad alltså.
Dessutom är försäkringen löjligt billig, och förmånsvärdet är inte heller särskilt högt. Det är en relativt billig bil, jämfört med vad jag haft innan. Och det är bra så som det är.
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

mati skrev:
flipmac skrev:
mati skrev:
Runt 650k med dragkrok och metallic som enda tillval, tror jag. Då har den fått ett något större batteri än min Ioniq. Min kostade efter miljöbonus drygt 470k eller så. Viss skillnad alltså.
Dessutom är försäkringen löjligt billig, och förmånsvärdet är inte heller särskilt högt. Det är en relativt billig bil, jämfört med vad jag haft innan. Och det är bra så som det är.
Så en fullutrustad Buzz vs en Ioniq utan motsvarande tillval?
För när jag sätter ihop I5 går den snabbt över 700K även den, och då utan AWD.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
flipmac skrev:
mati skrev:
Förmånsvärdet går ju dock enbart på priset numera. Så någon dramatisk skillnad mellan 650k och 720k är det ju inte...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

R_Edvinsson skrev:
Så en fullutrustad Buzz vs en Ioniq utan motsvarande tillval?
För när jag sätter ihop I5 går den snabbt över 700K även den, och då utan AWD.
Vad är det man kan lägga till på en I5 så den går över 700k? En Advanced är ju mer eller mindre komplett. Så var det i alla fall när jag köpte min. Det är mig veterligen bara glas/solcellstak den inte har. Eller har jag missat nåt? Den kanske är ännu dyrare?
Fast jag vet inte vad en fullutrustad Buzz skulle kosta. Den kommer nog lätt passera 800k-märket. Elstolar och -dörrar, lite förarassistans, större skärm, snyggare interiör, keyless, LED-matrix, 230V uttag, osv. Finns massor att bocka i.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Förmånsvärdet går ju dock enbart på priset numera. Så någon dramatisk skillnad mellan 650k och 720k är det ju inte...
Nej, men min Ioniq5 var ju billigare och den har ett förmånsvärde på 3803 kronor/månad.
En Buzz med lite lagom extrautrustning för 100.000kr ligger på 6130 kronor. Det är inga peanuts direkt.
Sen kostar den troligen lite mer än 190 kronor/månad i försäkring också.
Det är en massa pengar för en bil som man inte behöver och som i många avseenden faktiskt är sämre än den jag har. (Sämre räckvidd, högre förbrukning, sämre prestanda, långsammare laddning, inget V2L, kass dragvikt, etc)
Den är bara otroligt mycket coolare.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
flipmac skrev:
mati skrev:
Du får endast dra HALVA momsen och tyvärr bara på leasingavgiften, inte om du köper bilen. Bara pickuper (med luftspalt) har fullt avdragsgill moms i Sverige. SÅ Buzz Cargo har samma regler som personbil tyvärr.
Ja just fasiken ja, så var det ju :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

Bjelke skrev:
LarsOJ skrev:

Ja just fasiken ja, så var det ju :(
Det är därför vi småföretagare väntar på att jultomten något år ska komma med en elektrisk pickup :)

Dom glömde luftspalten på Cybertruck så den går ju bort när det gäller momsen (och ett gäng andra skäl).
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Kanske en dum fråga. Men vad är det för luftspalt du pratar om?
backe

Inlägg av backe »

mati skrev:
Från Google:
I dag går det att lyfta endast halva momsen för leasade skåpbilar som till exempel VW Caddy. För att hela momsen ska gå att lyfta vid leasing eller köp måste fordonet räknas som lastbil i momssammanhang.
Är totalvikten lägre än 3 500 kilo krävs bland annat en luftspalt mellan hytten och lastutrymmet, vilket det gör på stora pickuper med flak och ett avtagbart skåp.
LarsOJ

Inlägg av LarsOJ »

mati skrev:
” Det ska finnas en luftspalt mellan förarhytt och skåp. Om skåpet däremot är sammanbyggt med hytten, det vill säga luftspalt saknas, så räknas fordonet som en personbil och momsen är inte avdragsgill.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... ar_GV11687

Om du undrar varför alla åker omkring i Dodge RAM för en miljon :)

-Fullt avdragsgill moms
-Miljöbil, årsskatt 2485kr (ej malus)
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsOJ skrev:
mati skrev:
” Det ska finnas en luftspalt mellan förarhytt och skåp. Om skåpet däremot är sammanbyggt med hytten, det vill säga luftspalt saknas, så räknas fordonet som en personbil och momsen är inte avdragsgill.”

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... ar_GV11687

Om du undrar varför alla åker omkring i Dodge RAM för en miljon :)

-Fullt avdragsgill moms
-Miljöbil, årsskatt 2485kr (ej malus)
Jo, det har jag förstått. Men jag visste inte varför. Tack för förklaringen.
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare

Inlägg av flipmac »

https://www.electrive.com/2022/11/15/id ... n-germany/

Nu verkar leverans till kunder ha kommit igång i Tyskland!
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
Provkörde en Buzz idag. Eller snarare en cargo. Provsuttit och provklämt på en Buzz.
Det borde jag inte ha gjort. Fan också....
Nya firmabilen Mati! :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

martinot skrev:
mati skrev:
Provkörde en Buzz idag. Eller snarare en cargo. Provsuttit och provklämt på en Buzz.
Nä, som sagt. Den är ascool, men på tok för dyr och med för klen dragvikt. Jag har gjort det misstaget förut när jag köpte en Model S. Den var också ascool, men på tok för dyr och helt utan dragkrok. Om jag på något sätt har lyckats växa upp de senaste åren så borde jag lärt mig att man inte ska köpa en bil enbart på grund av att jag (och sambon) tycker att den är häftig. Man måste ha råd också. Och så ska den uppfylla grundkraven man har på en bil. Man får vara lite förnuftig ibland. Även om det inte är så lätt. :lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

mati skrev:
martinot skrev:
mati skrev:
Nä, som sagt. Den är ascool, men på tok för dyr och med för klen dragvikt. Jag har gjort det misstaget förut när jag köpte en Model S. Den var också ascool, men på tok för dyr och helt utan dragkrok. Om jag på något sätt har lyckats växa upp de senaste åren så borde jag lärt mig att man inte ska köpa en bil enbart på grund av att jag (och sambon) tycker att den är häftig. Man måste ha råd också. Och så ska den uppfylla grundkraven man har på en bil. Man får vara lite förnuftig ibland. Även om det inte är så lätt. :lol:
Förstår dig helt och känner igen mig. Ibland så sliter jag också med att finna/hitta på något rationellt argument för att skaffa en cool sak som jag innerst inne vet att jag egentligen inte behöver eller som inte riktigt uppfyller mina verkliga funktionella krav. Men man blir ju lite kreativ med sin inre argumentation i den processen ivf. (och ibland slutar det tyvärr med ett lägre saldo på kontot). :D
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar