Sida 20 av 41
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 17:45
av mati
MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 18:33
av Tessi19
mati skrev:MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 18:56
av mati
Tessi19 skrev:mati skrev:MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.
Har skickat en tidsbokningsförfrågan till verkstaden nu. Tomt på köldmedium betyder läcka nånstans. Hittar man inte läckan så är det snart tomt igen. Så är det tyvärr. Jag vet faktiskt inte vilket köldmedium Hyundai använder, R134a är väl numera förbjudet. Då hade jag inte velat att få ACn påfylld utan att täta läckan, eftersom det är en så otroligt kraftig växthusgas som man inte vill ha i atmosfären överhuvudtaget.
Men oavsett så är det ju nåt fel när ACn töms på köldmedium efter bara några veckor/månader. Det är inte bra alls, och om detta är ett vanligt förekommande fel så tyder det ju på ett konstruktionsfel eller liknande. Då är den nån komponent som inte är tät. Jag befarar att detta kommer bli ett återkommande bekymmer för oss.
Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 19:26
av Tessi19
mati skrev:Tessi19 skrev:mati skrev:MrRun skrev:Förresten, det var inte så att du hade Eco-läget aktiverat för då kan ju ACn strypas lite.
Nu har jag testat i normal och sport, 22 grader ute. ACn ställd på 17 grader. Den blåser i bästa fall ljummet, och drar inte mer än knappt 400W effekt. Jag skulle nog konstatera att AC är paj.
Det tråkiga är att ACn har gett upp även i vår e-Golf. Första felet på den bilen på 4 år och 9000 mil. Det är väl kanske ändå inte jättedåligt, men tråkigt att man inte har någon bil alls med fungerande AC.
Låt hoppas att det är samma fel som jag hade; tom på gas. Lätt att fixa, särskild om du upplyser om just det, men frågan är varför det har läckt ut.
Har skickat en tidsbokningsförfrågan till verkstaden nu. Tomt på köldmedium betyder läcka nånstans. Hittar man inte läckan så är det snart tomt igen. Så är det tyvärr. Jag vet faktiskt inte vilket köldmedium Hyundai använder, R134a är väl numera förbjudet. Då hade jag inte velat att få ACn påfylld utan att täta läckan, eftersom det är en så otroligt kraftig växthusgas som man inte vill ha i atmosfären överhuvudtaget.
Men oavsett så är det ju nåt fel när ACn töms på köldmedium efter bara några veckor/månader. Det är inte bra alls, och om detta är ett vanligt förekommande fel så tyder det ju på ett konstruktionsfel eller liknande. Då är den nån komponent som inte är tät. Jag befarar att detta kommer bli ett återkommande bekymmer för oss.
Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 19:47
av mati
Tessi19 skrev:Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 20:07
av mati
Här kan man läsa om klimatpåverkan för de olika gaserna.
http://alltomfgas.se/koldmedietabell
GWP-värdet är koldioxidekvivalent. 1430 för R134a betyder alltså att 1kg köldmedium har samma växhuspåverkan som 1,43ton CO2 när det släpps ut i luften. Värt att fundera på när alla ska ha AC i sina bilar. Det var därför det förbjöds för några år sedan. Men det finns fortfarande massor med äldre bilar som använder det.
Notera värdet 10900 för R12. Detta användes innan R134a blev standard. Tack och lov var det inte så vanligt med AC vid den tiden.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 19 maj 2022 20:47
av Tessi19
mati skrev:Tessi19 skrev:Uhm har för mig att jag känner igen numret du skriver R134 och att det stod på en lapp som låg kvar i bilen. Visste inte om det men låter inte alls bra!!! Sitter man och kör på el för att minska påverkan på miljön blir det ändå fel igen, vad trött man blir på sånt.
Och borde vara så som du säger Mati, är det tomt läcker det…. Tracer i gasen borde nu kunna ge svar på var läckan finns.
Kan det stå R1234yf på lappen? Så heter det nya köldmediet som ska ersätta R134a.
Det har mindre klimatpåverkan, men det är istället lättantändligt och extremt giftigt när det brinner. Det vill man med andra ord inte ha in i kupén. Luftvärmepumpar som installeras i hemmet får inte ha skarvar på insidan, ska man skarva så måste skarvarna ligga på utsidan så att skiten inte läcker in i huset. Bra va?
Det är alltså pest eller kolera, oavsett så vill man inte att eländet läcker ut. Tracer vet jag inte om det hjälper. Jag jag haft en läckande AC tidigare. Läckan hittades aldrig. Jag körde till sist helt enkelt utan. Det var ingen jättekatastrof för mig.
Yes så var det på lappen. Det var ett R med några siffror. Men med din förklaring vet jag inte om jag blir lyckligare med just det ??!
Tack för infon om kylväskor, världen blir nog inte bättre men mindre sämre kanske tills man hittar att man får cancer av det eller värre.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 09:17
av Bjelke
En tanke, eftersom bilarna är så pass nya, istället för att det har läckt, kan det vara så att det var dåligt
redan från fabrik? Jag tänker att ni kanske inte har haft anledning att bedöma hur AC funkat
förrän nu? Dvs det kanske inte (förhoppningsvis) är något läckage

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 10:59
av mati
Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 13:52
av DanneLKPG
Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 14:13
av Klintan
mati skrev:Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 14:22
av mati
Klintan skrev:
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
Var nånstans badar bilen då?
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 14:52
av DanneLKPG
mati skrev:Klintan skrev:
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
Var nånstans badar bilen då?
OBS: Menyn syns inte om du har split screen påslaget.
Energimätaren finns inne i "EV".
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 17:46
av Klintan
mati skrev:Klintan skrev:
Dum fråga, var ligger energimenyn? Jag har inte stött på den och ska inte säga att jag letat efter den heller. Bilen är på SPA hela helgen, hoppas få hämta den nybadad på söndag.
Elbilsmenyn -> peka på bilen -> andra punkten i menyn
Var nånstans badar bilen då?
Tack! En kollega som tycker det är så roligt att hålla på med lackskydd att han även tar hand om min bil.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 17:56
av Tessi19
DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 18:39
av Walker
Tessi19 skrev:DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?

Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 19:03
av Tessi19
Walker skrev:Tessi19 skrev:DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?

Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 20 maj 2022 20:39
av martinot
Tessi19 skrev:Walker skrev:Tessi19 skrev:DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?

Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.
Där är ju en fördel med mer traditionella bilmärken och deras ÅF-kedjor; finns ju väldigt mycket bättre nät av verkstäder över hela landet.
Med Tesla så är det rätt begränsat om man inte bor i/runt en av ganska få storstäder. Där är ju en klar nackdel med Tesla för andra som bor långt ifrån ett Tesla SC.
Om laddnätet SuC är (eller numera mest rättare sagt var) en stor infrastrukturfördel för Tesla, så är ju de extremt få verkstäderna i landet en stor infrastrukturnackdel för Tesla.
Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 08:31
av Bjelke
mati skrev:Har samma fundering.
ACn är definitivt inte helt död (som i vår e-Golf) utan den blåser lite svalare än uteluften, men långt ifrån vad man förväntar sig. Hade den läckt så borde den varit tom i det här läget. Det är kanske så som du säger, att den aldrig har fungerat ordentligt. Värmen fungerar ju däremot. Men det kan ju vara så illa att man har kört med PTC-värmaren hela vintern och inte med värmepumpen. Jag tyckte faktiskt att värmen drog ovanligt mycket effekt, typ flera kilowatt konstant. Det är ju lite mycket för en värmepump, men tanke på att värmepumpen hemma drar betydligt mindre än så och den värmer hela kåken.
Vi får se.
Ja det tänkte jag också på när du skrev det, att den drog lite väl mycket för värmen.
Vill minnas att min Leaf drog typ ett par kW med PTC och den körde ju dessutom med samma prylar som i
en fossilare dvs vattenburen och en värmeväxlare till luft (svinkorkat)…
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 08:47
av Walker
Tessi19 skrev:Walker skrev:Tessi19 skrev:DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?

Nej ingen skillnad förutom att verkstaden är bara km från hemmet.
Mobile service? 0 km från hemmet/jobbet.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 08:51
av mati
martinot skrev:
Men det sagt så verkar det som Hyundai har rätt mycket kvalitetsproblem de också (både mjukvara och hårdvara).
Ja, det verkar vara lite varierande. Jag kan inte klaga, min bil är det inget fel på vad jag kan se. Bortsett från ACn som inte funkar, men det lägger jag ingen stor vikt på. Hur ofta är det så varmt att man verkligen behöver den liksom? Typ en gång om året.
Och förutom den buggiga mjukvaran såklart. En bekant som kör en Kona säger samma sak. Bilen är det inget fel på, men mjukvaran är en katastrof.
Hyundai har som redan nämnts den stora fördelen att verkstaden är runt hörnet, och dessutom är det långa garantier. Jag bryr mig inte så mycket när saker krånglar, så länge det inte medför en massa besvär och kostnader.
E-tronen hade också en massa problem, och verkstaden var nära. Nackdelen var dock att garantin gick ut efter bara två korta år. Jag var hela tiden livrädd att nånting dyrt skulle gå sönder efter garantin.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 12:19
av Skabb1
Walker skrev:Tessi19 skrev:DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Är det inte bara Teslor som bor på verkstaden?

Intressant. Samma sak med min. Vid hård inbromsning glappar sätet/faller lite framåt.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 15:22
av Mats E
Efter senaste uppdateringarna har jag inte haft någon bugg alls och innan var det egentligen bara Zombie-modesom ställde till det någon minut innan det löste sig. Jag har haft bilen i 6 månader och inga garantiåtgärder än så länge. Men på en helt ny bilmodell kanske man ska förvänta sig att det blir ett och annat som måste åtgärdas? Tryggt med verkstad nära och lång garanti i så fall.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 15:51
av DanneLKPG
Skabb1 skrev:Tessi19 skrev:DanneLKPG skrev:Förarsätet "glappar" lite då och då i min. Så när man bromsar eller gasar så hackar det till lite sporadiskt i sätet (svårt att reproducera). Teknikerna kände dock direkt att det glappade lite när dom fällde upp ryggen helt rak och ruckade på sätet.
Tydligen ett känt fel som kan uppstå och då byter man ut underredet/fästet på stolen (fixat på nya bilar tydligen). Så nu är det beställt nytt till min som såklart täcks av garantin.
Precis samma sak har jag! Äsch lägger till det i ärende om några veckor. Har klippkort nu på verkstaden!
Intressant. Samma sak med min. Vid hård inbromsning glappar sätet/faller lite framåt.
Bara att kontakta din närmsta verkstad.
Re: Hyundai Ioniq5 FAQ och problemlösning
Postat: 21 maj 2022 16:49
av mati
Alltså när man läser trådarna på internationella Ioniq-forumet får man ju inte direkt några positiva vibbar angående AC-problemet. Det verkar vara ett rätt vanligt fel att ACn inte fungerar på splirrans nya bilar, såväl I5 som EV6, och lika vanligt är det att folk inte får sina bilar lagade förrän efter flera månader. Tydligen behöver man byta typ rubb och stubb för att få nägorlunda ordning på det.
De som bara får en "påfyllning" är behjälpta i några få dagar, sen slutar den återigen att fungera. Precis som förväntat alltså. Och då kvittar det ju.
En himla tur att vi bor i ett land där värme i bilen är betydligt viktigare än kyla. Tråkigt för folk som bor i varmare länder.
Själv testade jag igår och körde med ACn på lägsta möjliga inställning, auto på max, rumpkyla på 1. Utetermometern visade 16-19 grader. Jag körde i en halvtimme. Det var inte supervarmt i bilen, men jag tycker att jag borde typ frusit ihjäl med den setupen. Det var lagom varmt, men inte kallare än så. Ganska uppenbart att ACn inte funkar i min bil. Och det har den troligen aldrig gjort. Frågan är om den någonsin kommer göra det. Dumt den dagen man ska sälja bilen, för jag antar att de flesta tycker det är viktigt med AC. Det får bli vid rätt årstid då.
https://www.ioniqforum.com/threads/air- ... lem.40018/
https://www.ioniqforum.com/threads/a-c-issues.41694/