När en amerikan säger globalt så menar han hela USA inget annat är av betydelsemartinot skrev:"– Vi planerar att öppna superchargernätverket för alla elbilar globalt. Vi har redan gjort det i Europa"krivik skrev:Undrar om "globalt" betyder samtliga SuC, eller bara att ett urval av alla SuC som finns runt om i världen?
https://elbilen.se/nyheter/elon-musk-su ... r-globalt/
Ja, man får nog ta lite Elon-salt på det som han säger (som vanligt).
Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Moderator: Redaktion
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Troligen. Lite "stockholmssyndrom" där. God poäng!Pontus skrev:När en amerikan säger globalt så menar han hela USA inget annat är av betydelsemartinot skrev:"– Vi planerar att öppna superchargernätverket för alla elbilar globalt. Vi har redan gjort det i Europa"krivik skrev:Undrar om "globalt" betyder samtliga SuC, eller bara att ett urval av alla SuC som finns runt om i världen?
https://elbilen.se/nyheter/elon-musk-su ... r-globalt/
Ja, man får nog ta lite Elon-salt på det som han säger (som vanligt).
Tänkte dock främst på att Elons kommentar "Vi har redan gjort det i Europa" är en lätt överdrift (det är endast öppet i Nederländerna + Norge, och inte ens alla SuC i Norge).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
SuC är öppet i 3 länder i europa:
Nderländerna alla stationer
Norge mer än häften
Frankrike c:a 20 stationer
Det är lätt att se på Teslas Laddkarta, symbolen för "öppna" SuC inte är samma som dedikerade Tesla SuC.
Dessutomär tror jag mej ha läst att pga Ukraina kriget SuC i Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien öppna för alla (och gratis)
Nderländerna alla stationer
Norge mer än häften
Frankrike c:a 20 stationer
Det är lätt att se på Teslas Laddkarta, symbolen för "öppna" SuC inte är samma som dedikerade Tesla SuC.
Dessutomär tror jag mej ha läst att pga Ukraina kriget SuC i Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien öppna för alla (och gratis)
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Dvs. långt ifrån att Europa öppnats upp. Enbart valda länder (och i bland enbart valda SuC i de länderna).alnarp skrev:SuC är öppet i 3 länder i europa:
Nderländerna alla stationer
Norge mer än häften
Frankrike c:a 20 stationer
Det är lätt att se på Teslas Laddkarta, symbolen för "öppna" SuC inte är samma som dedikerade Tesla SuC.
Dessutomär tror jag mej ha läst att pga Ukraina kriget SuC i Polen, Slovakien, Ungern och Rumänien öppna för alla (och gratis)
Stämmer inte med vad Elon alluderar till att Europa redan är öppnat (börjats öppnas vore mer korrekt).

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Yes, såg detta. Nu blir det spännande och se hur det går. Det är långt ifrån alla SuC som är tillgängliga och ser de bara till att utöka antal laddare på ställen det behövs och håller tillbaka andra bilar på ställen där det redan är för trångt så ser jag inga problem med att de öppnar upp.Holve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Men hur identifierar sig andra bilmärken med laddarna? Görs det också genom kabeln som på Tesla?
Senast redigerad av Highfoot, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Tjohoo, det ser ju faktiskt så ut!Holve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Äntligen! 
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej, allt görs i appen. När jag kollar i appen så är det inte aktiverat där ännu för oss svenskar med icke-Tesla. (iPhone)Highfoot skrev:Yes, såg detta. Nu blir det spännande och se hur det går. Det är långt ifrån alla SuC som är tillgängliga och ser de bara till att utöka antal laddare på ställen det behövs och håller tillbaka andra bilar på ställen där det redan är för trångt så ser jag inga problem med att de öppnar upp.Holve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Men hur identifierar sig andra bilmärken med laddarna? Görs det också genom kabeln som på Tesla?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3729
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
De använder en app.Highfoot skrev:Men hur identifierar sig andra bilmärken med laddarna? Görs det också genom kabeln som på Tesla?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9738
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Vi får väl se hur det går men det finns MÅNGA elbilar därute som det inte står Tesla på. Kan nog bli lite körigt ett tag. Särskilt som risken för att bilar blockerar för varandra är överhängande.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Och om man har IONITY-abonnemang så är det mycket billigare än Superchargers. För min bil är det 3,10kr/kWh.Highfoot skrev:Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Personligen kommer jag bara ladda på en Supercharger om det är fullt på IONITY (eller om det saknas IONITY på min resväg).
Dessutom är det många som har MER-abonnemang som inte heller vill vill ladda någon annanstans om man inte måste.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Jag tror inte de tjänar så mycket på den extra trafiken att det räcker till helt nya stationer.Highfoot skrev:Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
40 stationer som öppnat i Sverige om jag räknat rätt!
De öppnar med besked direkt.
De öppnar med besked direkt.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Äntligen!
Senast redigerad av Klintan, redigerad totalt 1 gånger.
Elbilist sedan 2014
-
ChristofferG
- elbilist
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 07 mar 2022 08:56
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Grums, Torsby, Malung och Sälen. Det blev helt plötsligt väldigt mycket bättre täckning Göteborg-Sälen jämfört med tidigare skrala utbud.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Vips så fick Sverige över 500st laddpunkter till. 42 stationer. 
Jag kommer nog köra Ionity i första hand ändå men bra att Tesla finns som backup!
Björkliden
3x250kW
Puoltikasvaara
2x150kW
4x250kW
Jokkmokk
6x250kW
Jäckvik
4x120kW
Arvidsjaur
6x120kW
Storuman
8x150kW
Dorotea
4x250kW
Umeå
12x120kW
Storlien
8x150kW
Östersund
8x150kW
Krokom
8x150kW
Åsarna
8x250kW
Ånge
12x250kW
Sundsvall West
12x250kW
Hudiksvall
8x150kW
8x250kW
Söderhamn
20x250kW
Sälen
8x250kW
Malung
20x250kW
Gävle
14x150kW
Torsby
8x150kW
Uppsala
10x150kW
Enköping
16x150kW
Töcksfors
20x150kW
Karlstad
6x150kW
Grums
16x150kW
Strängnäs
8x250kW
Kristinehamn
20x250kW
Mariestad
16x250kW
Norrköping
20x150kW
Linköping
12x250kW
Uddevalla
12x250kW
Edsbruk
6x150kW
Jönköping
20x250kW
Ulricehamn
20x150kW
Varberg
20x250kW
Toftaholm
8x150kW
Falkenberg
18x150kW
Vetlanda
8x250kW
Mellbystrand
20x150kW
Markaryd
12x150kW
8x250kW
Kristianstad
6x150kW
8x250kW
Ystad
16x250kW
EDIT: Dök upp några fler i kartan.
Jag kommer nog köra Ionity i första hand ändå men bra att Tesla finns som backup!
Björkliden
3x250kW
Puoltikasvaara
2x150kW
4x250kW
Jokkmokk
6x250kW
Jäckvik
4x120kW
Arvidsjaur
6x120kW
Storuman
8x150kW
Dorotea
4x250kW
Umeå
12x120kW
Storlien
8x150kW
Östersund
8x150kW
Krokom
8x150kW
Åsarna
8x250kW
Ånge
12x250kW
Sundsvall West
12x250kW
Hudiksvall
8x150kW
8x250kW
Söderhamn
20x250kW
Sälen
8x250kW
Malung
20x250kW
Gävle
14x150kW
Torsby
8x150kW
Uppsala
10x150kW
Enköping
16x150kW
Töcksfors
20x150kW
Karlstad
6x150kW
Grums
16x150kW
Strängnäs
8x250kW
Kristinehamn
20x250kW
Mariestad
16x250kW
Norrköping
20x150kW
Linköping
12x250kW
Uddevalla
12x250kW
Edsbruk
6x150kW
Jönköping
20x250kW
Ulricehamn
20x150kW
Varberg
20x250kW
Toftaholm
8x150kW
Falkenberg
18x150kW
Vetlanda
8x250kW
Mellbystrand
20x150kW
Markaryd
12x150kW
8x250kW
Kristianstad
6x150kW
8x250kW
Ystad
16x250kW
EDIT: Dök upp några fler i kartan.
Senast redigerad av MrRun, redigerad totalt 6 gång.
Ioniq 5 FE AWD
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej, täcka upp helt kommer det ju inte göra, men förhoppningsvis bidra.MWall skrev:Jag tror inte de tjänar så mycket på den extra trafiken att det räcker till helt nya stationer.Highfoot skrev:Förhoppningsvis går de "extra" intäkterna till att öka antalet laddstolpar ännu mer så att det blir ett ickeproblem. Sen är det ju fortfarande betydligt mer manuellt jobb för andra bilar att ladda, samt dyrare utan abonnemang (som Tesla-ägare inte behöver), så frågan är hur mycket rusning det blir i praktiken?mikebike skrev:Några? Ganska många, bl.a. Gävle som ofta är full. Även Tindered som ännu inte är utökadHolve skrev:Nu verkar de öppnat upp några laddare för andra märken i Sverige.
Linköping som var fullt när jag skulle ladda senast är med.
Jag har/hade för avsikt att ladda i Hudik på fredag och Uppsala på söndag. Spännande att se hur många laddare som blir blockerade, en bil med laddporten på "fel" sida kan ju lätt blockera två platser.
Nu blir det nog återgång till bensin.
Tesla verkar vara de enda som faktiskt har viljan att satsa på ett ordentligt laddnätverk så det är ju mer eller mindre öppet mål om de vill ta hela elbilsvärlden gällande laddning. Detta medan resterande operatörer och biltillverkare försöker göra laddning enklare genom att hålla kvar vid appar och QR-koder, trots att Teslas teknik har funnits i åratal...
-
AwesomePossum
- Inlägg: 16
- Blev medlem: 11 jul 2019 21:45
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Nej det ska inte krävas. Jag hade inte det ifyllt och fick upp alternativet ca 20 min efter jag skrev mitt inlägg här om att appen inte var uppdaterad.AwesomePossum skrev:För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
"Laddning" fanns inte som val i inställningar innan "Ladda din elbil som inte är Tesla" fanns på startsidan.
Priserna är olika beroende på station.
Linköping:
7,85kr/kWh utan abonnemang
5,30kr/kWh med abonnemang
Priset med abonnemang är väl vanliga Tesla-priset på stationen?
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Ja det är väl det vanliga. Så länge jag har ionity för 3,10 kr/kWh kör jag det primärt, men detta är perfekt som backup. Abonnemang verkar inte ha någon bindningstid, då det kan vara något för semesterresor när det superladdas mer än 60 kWh/mån.
Elbilist sedan 2014
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Exakt, det enda som skiljer en Tesla från en icke-Tesla är 129:- för de månader man avser nyttja snabbladdning.DanneLKPG skrev:Nej det ska inte krävas. Jag hade inte det ifyllt och fick upp alternativet ca 20 min efter jag skrev mitt inlägg här om att appen inte var uppdaterad.AwesomePossum skrev:För de som liksom jag undrar varför alternativet inte för "Ladda din elbil som inte är en Tesla" inte dyker upp i appen så krävs fullständiga kontaktuppgifter under "Konto" och "Hantera betalning" under "Laddning". Därefter krävs även en omstart av appen.
Priserna just nu verkar ligga på 7,6 kr och 5,5 kr per kWh utan resp. med medlemskap på 129 kr/mån.
"Laddning" fanns inte som val i inställningar innan "Ladda din elbil som inte är Tesla" fanns på startsidan.
Priserna är olika beroende på station.
Linköping:
7,85kr/kWh utan abonnemang
5,30kr/kWh med abonnemang
Priset med abonnemang är väl vanliga Tesla-priset på stationen?
Re: Tesla på väg att öppna upp SuC i Norden
Najs, nu sätter dom verkligen press på alla andra.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.