Ilduce77 skrev: ↑17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..
Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.
Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?
Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..
Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..
Tar tacksamt emot svar och erfarenheter..
Har sen några veckor gjort det bytet.
Har bara iPhone i familjen och den använder Apple Wallet / CarKey så nyckeln ligger i mobilen och inte i KIA-appen. Funkar även för Apple Watch. Vet inte från vilken modell eller teknik som används men dotterns iPhone 12 funkar bra (smidig bonus-feature är att man kan dela nyckeln till barnens mobiler men begränsa så de bara kan låsa/låsa upp och inte starta bilen).
Jag använder bara mobilen som nyckel. Men risken för 12V-problem gör att jag har med mig fysiska lilla nödnyckeln vid längre resor (ex. fjällen). (Jag eller tidigare ägare har aldrig upplevt 12V-problemet på min bil dock. Men man vill ju inte bli stående vid fel tillfälle så en 12V-booster är på väg och kommer få ligga i frunken just in case).
Finns 3:e-part lastgaller att köpa som passar bra (VarioBarrier HR Medium).
Drar ju mer än MY men har ju också större batteri och laddar snabbare. Så det går typ på ett ut i antal laddstopp och längden på dem är min tanke/förhoppning. Dock kommer det kosta mer el.
Körde 7 pers Idre-Stockholm t/r förra helgen med takbox och bakbox med följande statistik.
Stockholm->Idre
28,1 kWh/100km - första 22,4 milen
31,1 kWh/100km - sista 24,6 milen (var -15 sista biten)
Idre->Stockholm
24,3 kWh/100km - första 29,6 milen
24,7 kWh/100km - sista 17,2 milen
Körde väl i vanliga trafik-tempot skulle jag säga. Det finns ju en del fartkameror och då plingade ju dock bilen till om man säger så… Hemvägen var på en söndag och sportlovsvecka så en del trafik som nog gjorde att farten (och därmed förbrukningen) blev lägre.
Kommer köra upp nu på sportlovet med då bara med bakbox. Får se vad den drar då.
Känslan / gissningen är väl på något sätt att takboxen gör mindre skillnad på en så stor bil med högre luftmotstånd från början. Gissar att förbrukningen på en MY påverkas mer av en stor takbox.