Kia EV9

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Kia EV9

Inlägg av Electron »

Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2025 21:59
Electron skrev: 16 feb 2025 18:54
Nect skrev: 16 feb 2025 18:24
Electron skrev: 16 feb 2025 13:40
Ja nu har jag provkört EV9 två gånger. En fantastisk bil. Körde den i värsta ovädret som var igår. Gick stabilt, kändes som en zombietruck. Men, den är som en minibuss och då vi är allt som vanligast är max fyra ibland fem personer så känns det onödigt med en sån stor bil.

Mercedes EQE SUV känns mer lagomt stor för oss.

Men jag har inte bestämt mej ännu.
Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
MB har ej camping mode

EV9 har camping mode
EV9 har V2L (240 volt) om ”tändningen” är på.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Electron skrev: 16 feb 2025 22:12
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2025 21:59
Electron skrev: 16 feb 2025 18:54
Nect skrev: 16 feb 2025 18:24
Electron skrev: 16 feb 2025 13:40
Ja nu har jag provkört EV9 två gånger. En fantastisk bil. Körde den i värsta ovädret som var igår. Gick stabilt, kändes som en zombietruck. Men, den är som en minibuss och då vi är allt som vanligast är max fyra ibland fem personer så känns det onödigt med en sån stor bil.

Mercedes EQE SUV känns mer lagomt stor för oss.

Men jag har inte bestämt mej ännu.
Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
MB har ej camping mode

EV9 har camping mode
EV9 har V2L (240 volt) om ”tändningen” är på.
Tycker deras val av utility mode i ev9 är onödigt krångligt.
Tidigare fanns det ett snabbval i EV menyn men nu har de gömt den bakom fler menyer i senaste uppdateringen.

Men jäkligt smidigt att ha uttag både inne i bilen och via adaptern.
Använder det flitigt på resorna även om vi aldrig sover i bilen.
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Kia EV9

Inlägg av MrRun »

Electron skrev: 16 feb 2025 22:12
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2025 21:59
Electron skrev: 16 feb 2025 18:54
Nect skrev: 16 feb 2025 18:24
Electron skrev: 16 feb 2025 13:40
Ja nu har jag provkört EV9 två gånger. En fantastisk bil. Körde den i värsta ovädret som var igår. Gick stabilt, kändes som en zombietruck. Men, den är som en minibuss och då vi är allt som vanligast är max fyra ibland fem personer så känns det onödigt med en sån stor bil.

Mercedes EQE SUV känns mer lagomt stor för oss.

Men jag har inte bestämt mej ännu.
Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
MB har ej camping mode

EV9 har camping mode
EV9 har V2L (240 volt) om ”tändningen” är på.
240V-uttaget inne i bilen aktiveras även när man pluggar i V2L-adaptern utvändigt utan att bilen behöver ha "tändning" på eller vara i drive. Så är det iaf på min Ioniq 5 och det måste ju vara lika på EV9.
Ioniq 5 FE AWD
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Kia EV9

Inlägg av Electron »

MrRun skrev: 17 feb 2025 09:39
Electron skrev: 16 feb 2025 22:12
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2025 21:59
Electron skrev: 16 feb 2025 18:54
Nect skrev: 16 feb 2025 18:24


Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
MB har ej camping mode

EV9 har camping mode
EV9 har V2L (240 volt) om ”tändningen” är på.
240V-uttaget inne i bilen aktiveras även när man pluggar i V2L-adaptern utvändigt utan att bilen behöver ha "tändning" på eller vara i drive. Så är det iaf på min Ioniq 5 och det måste ju vara lika på EV9.
Aha ok 👍
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

MrRun skrev: 17 feb 2025 09:39
Electron skrev: 16 feb 2025 22:12
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2025 21:59
Electron skrev: 16 feb 2025 18:54
Nect skrev: 16 feb 2025 18:24


Kunna jag välja fritt i mellan dem utan att ha behov av det stora utrymmet som EV9 ger så skulle jag valt tysken alla dagar i veckan. 😊
Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
MB har ej camping mode

EV9 har camping mode
EV9 har V2L (240 volt) om ”tändningen” är på.
240V-uttaget inne i bilen aktiveras även när man pluggar i V2L-adaptern utvändigt utan att bilen behöver ha "tändning" på eller vara i drive. Så är det iaf på min Ioniq 5 och det måste ju vara lika på EV9.
Sätter man i adaptern startar automatiskt utillity Mode i Kian.

Typ samma som om man startar det på skärmen.

Vad som däremot inte verkar funka är att låsa bilen utifrån i detta läget.
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Kia EV9

Inlägg av MrRun »

R_Edvinsson skrev: 17 feb 2025 11:47
MrRun skrev: 17 feb 2025 09:39
Electron skrev: 16 feb 2025 22:12
Sportbilsentusiasten skrev: 16 feb 2025 21:59
Electron skrev: 16 feb 2025 18:54


Jaa, tysken bjuder på en fantastisk körupplevelse och inredningen är nåt utöver det vanliga. Att sätta sej i Teslan efter den provkörningen i EQE SUV kändes…. trist/fattigt.

Det som lockar i EV9 är tekniken och ”lull-lullet”. Camping läget. Men inte har har jag campat i Teslan trots att det går.
V2L, ja det är säkert bra. Men bilen måste vara i Drive för att leverera ström.
Har inte MB Camping Mode menar du?
MB har ej camping mode

EV9 har camping mode
EV9 har V2L (240 volt) om ”tändningen” är på.
240V-uttaget inne i bilen aktiveras även när man pluggar i V2L-adaptern utvändigt utan att bilen behöver ha "tändning" på eller vara i drive. Så är det iaf på min Ioniq 5 och det måste ju vara lika på EV9.
Sätter man i adaptern startar automatiskt utillity Mode i Kian.

Typ samma som om man startar det på skärmen.

Vad som däremot inte verkar funka är att låsa bilen utifrån i detta läget.
Va, gör den det? Bilen startas alltså upp med klimat osv? På min visar den bara på skärmen att V2L är aktivt.
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 951
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Kia EV9

Inlägg av Ilduce77 »

Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Kia EV9

Inlägg av Electron »

Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Hej! Svar på en fråga (jag har enbart provkört den). Tog en Kia EV9 GT AWD på en lite längre runda i helgen (Norrtälje) i busvödret som var. Jag låg i hastighet runt 80-90 och då låg förbrukningen på 2,9 kWh/mil.
Mäktig bil får jag säga. Kändes som att färdas i en zombietruck. Gled fram tyst på vägen. Tyvärr blir det inte den för oss då den inte får plats i garaget.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Gällande mobil som nyckel så funkar det sådär. Då har jag dessutom bytt mobil tre ggr för att få igång det :roll:

Jag hade en Motorola.

Det krävs Apple, Samsung eller Google.

Jag köpte en S24.

Det krävs UWB och S24 har inte UWB.

Jag köpte en S24 Ultra.

Visade sig vara amerikansk version och då fanns inte stöd för Samsung Wallet.

Köpte en till S24 Ultra. Nu funkar det, men ofta går det rätt segt.

Gällande takbox så körde jag det till fjällen, men inga 120 km/h. Tyckte inte förbrukningen blev så mycket värre faktiskt. Låg väl runt 2,8 kWh/mil med hastighet runt 90 km/h och runt -15 grader kallt.

Är totalt sett mycket nöjd med bilen. Det enda riktiga irritationsmomentet är strulet med 12 voltsbatteriet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av flamman »

Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Har sen några veckor gjort det bytet.
Har bara iPhone i familjen och den använder Apple Wallet / CarKey så nyckeln ligger i mobilen och inte i KIA-appen. Funkar även för Apple Watch. Vet inte från vilken modell eller teknik som används men dotterns iPhone 12 funkar bra (smidig bonus-feature är att man kan dela nyckeln till barnens mobiler men begränsa så de bara kan låsa/låsa upp och inte starta bilen).
Jag använder bara mobilen som nyckel. Men risken för 12V-problem gör att jag har med mig fysiska lilla nödnyckeln vid längre resor (ex. fjällen). (Jag eller tidigare ägare har aldrig upplevt 12V-problemet på min bil dock. Men man vill ju inte bli stående vid fel tillfälle så en 12V-booster är på väg och kommer få ligga i frunken just in case).

Finns 3:e-part lastgaller att köpa som passar bra (VarioBarrier HR Medium).

Drar ju mer än MY men har ju också större batteri och laddar snabbare. Så det går typ på ett ut i antal laddstopp och längden på dem är min tanke/förhoppning. Dock kommer det kosta mer el.

Körde 7 pers Idre-Stockholm t/r förra helgen med takbox och bakbox med följande statistik.

Stockholm->Idre
28,1 kWh/100km - första 22,4 milen
31,1 kWh/100km - sista 24,6 milen (var -15 sista biten)

Idre->Stockholm
24,3 kWh/100km - första 29,6 milen
24,7 kWh/100km - sista 17,2 milen

Körde väl i vanliga trafik-tempot skulle jag säga. Det finns ju en del fartkameror och då plingade ju dock bilen till om man säger så… Hemvägen var på en söndag och sportlovsvecka så en del trafik som nog gjorde att farten (och därmed förbrukningen) blev lägre.

Kommer köra upp nu på sportlovet med då bara med bakbox. Får se vad den drar då.
Känslan / gissningen är väl på något sätt att takboxen gör mindre skillnad på en så stor bil med högre luftmotstånd från början. Gissar att förbrukningen på en MY påverkas mer av en stor takbox.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Kia EV9

Inlägg av MrRun »

Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Plug and charge verkar funka lite sisådär när man hänger och läser i FB-gruppen för EV9. Dessutom är det endast mot Ionity via Kia Charge, alltså inte med Ionity-konto/abonnemang.

Däremot finns ju det lite enklare/osäkrare protokollet AutoCharge som ger samma funktionalitet och det har bl.a CircleK, Eviny/Bilkraft, Nima, Monta stöd för.
Ioniq 5 FE AWD
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

MrRun skrev: 18 feb 2025 09:10
Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Plug and charge verkar funka lite sisådär när man hänger och läser i FB-gruppen för EV9. Dessutom är det endast mot Ionity via Kia Charge, alltså inte med Ionity-konto/abonnemang.

Däremot finns ju det lite enklare/osäkrare protokollet AutoCharge som ger samma funktionalitet och det har bl.a CircleK, Eviny/Bilkraft, Nima, Monta stöd för.
Problemet ligger i just att PnC är låst till Kia charge och aktiverar man tjänsten i bilen så går det inte alls att lada på IONITY via deras app, och därmed få de förmånliga priserna ett abonnemang där ger.

Hade samma problem på ID4an när mitt Elli abonnemang löpte ut och IONITY då vart låst från appen.
MrRun
elbilist
Inlägg: 872
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Kia EV9

Inlägg av MrRun »

R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 09:45
MrRun skrev: 18 feb 2025 09:10
Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Plug and charge verkar funka lite sisådär när man hänger och läser i FB-gruppen för EV9. Dessutom är det endast mot Ionity via Kia Charge, alltså inte med Ionity-konto/abonnemang.

Däremot finns ju det lite enklare/osäkrare protokollet AutoCharge som ger samma funktionalitet och det har bl.a CircleK, Eviny/Bilkraft, Nima, Monta stöd för.
Problemet ligger i just att PnC är låst till Kia charge och aktiverar man tjänsten i bilen så går det inte alls att lada på IONITY via deras app, och därmed få de förmånliga priserna ett abonnemang där ger.

Hade samma problem på ID4an när mitt Elli abonnemang löpte ut och IONITY då vart låst från appen.
Ja problemen som en del haft med PnC kanske är att man inte aktiverat det fullt ut i bil och hos Kia Charge.
Ioniq 5 FE AWD
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

MrRun skrev: 18 feb 2025 11:17
R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 09:45
MrRun skrev: 18 feb 2025 09:10
Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Plug and charge verkar funka lite sisådär när man hänger och läser i FB-gruppen för EV9. Dessutom är det endast mot Ionity via Kia Charge, alltså inte med Ionity-konto/abonnemang.

Däremot finns ju det lite enklare/osäkrare protokollet AutoCharge som ger samma funktionalitet och det har bl.a CircleK, Eviny/Bilkraft, Nima, Monta stöd för.
Problemet ligger i just att PnC är låst till Kia charge och aktiverar man tjänsten i bilen så går det inte alls att lada på IONITY via deras app, och därmed få de förmånliga priserna ett abonnemang där ger.

Hade samma problem på ID4an när mitt Elli abonnemang löpte ut och IONITY då vart låst från appen.
Ja problemen som en del haft med PnC kanske är att man inte aktiverat det fullt ut i bil och hos Kia Charge.
Det räcker att du klickar i alternativet i bilen för PnC så kommer bilen automatiskt försöka starta laddningen på IONITY, oavsett om du har ett Kia abonnemang eller ej.

Många har konfigurerat bilarna när de fick dem och klickat runt i menyerna utan att närmare haft koll på vad olika valen gör.

Och det ser det ut som en typisk sån sak som kan vara bra att slå på, för vem vill inte ha PnC liksom. 😎🤣
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 951
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Kia EV9

Inlägg av Ilduce77 »

R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 14:57
MrRun skrev: 18 feb 2025 11:17
R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 09:45
MrRun skrev: 18 feb 2025 09:10
Ilduce77 skrev: 17 feb 2025 16:59
Är en bra bit på vägen att byta till en Kia EV9 GT Line..

Jag hörde någonstans att plug and charge funkar mellan ionity och ev9.. Någon som testat.. Kommer ju sakna att bara sätta i sladden, som på tesla.

Funkar mobilen som nyckel? Både Android och iPhone? Krävs UWB chip eller går det över blåtand?

Finns det inget lastgaller som är original till ev9? Vi åker ofta till fjällen och vill helst inte riskera flygande saker vid en eventuell krock..

Någon som kör den med takbox på vintern?
Betydligt högre förbrukning?
Har en model y performance nu och ligger på ca 120-125 km/h. Då drar den 2,6 - 2,7 kWh/mil med takbox på vintern. Funderar på vad ev9 drar..

Tar tacksamt emot svar och erfarenheter.. 😀
Plug and charge verkar funka lite sisådär när man hänger och läser i FB-gruppen för EV9. Dessutom är det endast mot Ionity via Kia Charge, alltså inte med Ionity-konto/abonnemang.

Däremot finns ju det lite enklare/osäkrare protokollet AutoCharge som ger samma funktionalitet och det har bl.a CircleK, Eviny/Bilkraft, Nima, Monta stöd för.
Problemet ligger i just att PnC är låst till Kia charge och aktiverar man tjänsten i bilen så går det inte alls att lada på IONITY via deras app, och därmed få de förmånliga priserna ett abonnemang där ger.

Hade samma problem på ID4an när mitt Elli abonnemang löpte ut och IONITY då vart låst från appen.
Ja problemen som en del haft med PnC kanske är att man inte aktiverat det fullt ut i bil och hos Kia Charge.
Det räcker att du klickar i alternativet i bilen för PnC så kommer bilen automatiskt försöka starta laddningen på IONITY, oavsett om du har ett Kia abonnemang eller ej.

Många har konfigurerat bilarna när de fick dem och klickat runt i menyerna utan att närmare haft koll på vad olika valen gör.

Och det ser det ut som en typisk sån sak som kan vara bra att slå på, för vem vill inte ha PnC liksom. 😎🤣
Tack för infon! 😀👍🏻

Så om jag förstår dig rätt, ska jag bara klicka i den av rutorna där det står plug and charge och Sen inte fler val, då de riskerar att klabba till det?

Vad ger ett Kia charge abonnemang för pris? Är det på ionity och gäller det i alla länder?

Läste mig fram till att ionity passport ger ett pris på 3,50 kr/kWh. Gäller det priset i alla länder i Europa?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Ilduce77 skrev: 19 feb 2025 03:19
R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 14:57
MrRun skrev: 18 feb 2025 11:17
R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 09:45
MrRun skrev: 18 feb 2025 09:10

Plug and charge verkar funka lite sisådär när man hänger och läser i FB-gruppen för EV9. Dessutom är det endast mot Ionity via Kia Charge, alltså inte med Ionity-konto/abonnemang.

Däremot finns ju det lite enklare/osäkrare protokollet AutoCharge som ger samma funktionalitet och det har bl.a CircleK, Eviny/Bilkraft, Nima, Monta stöd för.
Problemet ligger i just att PnC är låst till Kia charge och aktiverar man tjänsten i bilen så går det inte alls att lada på IONITY via deras app, och därmed få de förmånliga priserna ett abonnemang där ger.

Hade samma problem på ID4an när mitt Elli abonnemang löpte ut och IONITY då vart låst från appen.
Ja problemen som en del haft med PnC kanske är att man inte aktiverat det fullt ut i bil och hos Kia Charge.
Det räcker att du klickar i alternativet i bilen för PnC så kommer bilen automatiskt försöka starta laddningen på IONITY, oavsett om du har ett Kia abonnemang eller ej.

Många har konfigurerat bilarna när de fick dem och klickat runt i menyerna utan att närmare haft koll på vad olika valen gör.

Och det ser det ut som en typisk sån sak som kan vara bra att slå på, för vem vill inte ha PnC liksom. 😎🤣
Tack för infon! 😀👍🏻

Så om jag förstår dig rätt, ska jag bara klicka i den av rutorna där det står plug and charge och Sen inte fler val, då de riskerar att klabba till det?

Vad ger ett Kia charge abonnemang för pris? Är det på ionity och gäller det i alla länder?

Läste mig fram till att ionity passport ger ett pris på 3,50 kr/kWh. Gäller det priset i alla länder i Europa?
Kia Charge tar 6.40:- på IONITY och så kan du för 65:-/månad få 2:- rabatt på detta pris.

Om du väljer det alternativet då, och endast då, skall du bocka i PnC i menyvalet.

Vid alla andra val i livet så skall denna vara OFF. 🫣😉


Laddar du mer än typ 35kwh / månad är Kia charge med abonnemang billigare än att ladda hos IONITY utan abonnemang.

Och den gränsen är ca 80kwh/månad för att IONITY passport skall vara en billigare lösning.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 951
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Kia EV9

Inlägg av Ilduce77 »

R_Edvinsson skrev: 19 feb 2025 09:40
Ilduce77 skrev: 19 feb 2025 03:19
R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 14:57
MrRun skrev: 18 feb 2025 11:17
R_Edvinsson skrev: 18 feb 2025 09:45


Problemet ligger i just att PnC är låst till Kia charge och aktiverar man tjänsten i bilen så går det inte alls att lada på IONITY via deras app, och därmed få de förmånliga priserna ett abonnemang där ger.

Hade samma problem på ID4an när mitt Elli abonnemang löpte ut och IONITY då vart låst från appen.
Ja problemen som en del haft med PnC kanske är att man inte aktiverat det fullt ut i bil och hos Kia Charge.
Det räcker att du klickar i alternativet i bilen för PnC så kommer bilen automatiskt försöka starta laddningen på IONITY, oavsett om du har ett Kia abonnemang eller ej.

Många har konfigurerat bilarna när de fick dem och klickat runt i menyerna utan att närmare haft koll på vad olika valen gör.

Och det ser det ut som en typisk sån sak som kan vara bra att slå på, för vem vill inte ha PnC liksom. 😎🤣
Tack för infon! 😀👍🏻

Så om jag förstår dig rätt, ska jag bara klicka i den av rutorna där det står plug and charge och Sen inte fler val, då de riskerar att klabba till det?

Vad ger ett Kia charge abonnemang för pris? Är det på ionity och gäller det i alla länder?

Läste mig fram till att ionity passport ger ett pris på 3,50 kr/kWh. Gäller det priset i alla länder i Europa?
Kia Charge tar 6.40:- på IONITY och så kan du för 65:-/månad få 2:- rabatt på detta pris.

Om du väljer det alternativet då, och endast då, skall du bocka i PnC i menyvalet.

Vid alla andra val i livet så skall denna vara OFF. 🫣😉


Laddar du mer än typ 35kwh / månad är Kia charge med abonnemang billigare än att ladda hos IONITY utan abonnemang.

Och den gränsen är ca 80kwh/månad för att IONITY passport skall vara en billigare lösning.
Toppen! 😀

Tack för tydligt svar!! 😀👍🏻👌🏻
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Legato skrev: 08 feb 2025 23:31
Matte skrev: 08 feb 2025 08:26
R_Edvinsson skrev: 04 feb 2025 10:04
Merparten av alla EV9 rullar runt med bakre raden nerfälld 99% av tiden, och de är köpta för att det behövdes en stor bekväm bil.
Jäkligt synd den inte säljs som 5-sits eller att bakre sätena gick att plocka ut lite enkelt.
Visste jag inte, var har du information på det?
Tror inte det stämmer alls. Hade jag inte haft fyra barn så hade jag aldrig köpt en 6-7 sitsig bil.
Gjorde en undersökning på EV9 ägarna på FB och med 177 röster blev svaren.

1. Behöver bara 5 platser - 38%
2. Alltid bra med fler sittplatser - 20%
3. Behöver 6-7 sittplatser - 42%

Dvs en klar majoritet av dessa som svarat valt bilen främst för att den har stora utrymmen utan att de primärt behöver de extra sittplatserna.
Men skall ärligt säga att alt 3 fick fler röster än vad jag trodde.
Electron
Inlägg: 795
Blev medlem: 14 apr 2021 09:02

Re: Kia EV9

Inlägg av Electron »

R_Edvinsson skrev: 21 feb 2025 09:38
Legato skrev: 08 feb 2025 23:31
Matte skrev: 08 feb 2025 08:26
R_Edvinsson skrev: 04 feb 2025 10:04
Merparten av alla EV9 rullar runt med bakre raden nerfälld 99% av tiden, och de är köpta för att det behövdes en stor bekväm bil.
Jäkligt synd den inte säljs som 5-sits eller att bakre sätena gick att plocka ut lite enkelt.
Galet trevligt med sju sittplatser som kan användas av vuxna personer (på riktigt). Nu blir det EQE SUV för oss men EV9 kanske det blir i framtiden.

Visste jag inte, var har du information på det?
Tror inte det stämmer alls. Hade jag inte haft fyra barn så hade jag aldrig köpt en 6-7 sitsig bil.
Gjorde en undersökning på EV9 ägarna på FB och med 177 röster blev svaren.

1. Behöver bara 5 platser - 38%
2. Alltid bra med fler sittplatser - 20%
3. Behöver 6-7 sittplatser - 42%

Dvs en klar majoritet av dessa som svarat valt bilen främst för att den har stora utrymmen utan att de primärt behöver de extra sittplatserna.
Men skall ärligt säga att alt 3 fick fler röster än vad jag trodde.
Mercedes EQE SUV
Model 3 LR -21
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 951
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Kia EV9

Inlägg av Ilduce77 »

flamman skrev: 17 feb 2025 19:57

.... Känslan / gissningen är väl på något sätt att takboxen gör mindre skillnad på en så stor bil med högre luftmotstånd från början. Gissar att förbrukningen på en MY påverkas mer av en stor takbox.
Tack för info och statistik.. 😀👍🏻

Har android utan UWB, så det blir till att förlita sig på nyckel.
Undrar hur många gånger man kommer glömma låsa.. 😂
Man kanske kan ställa in autolås på något sätt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10704
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Kia EV9

Inlägg av Legato »

R_Edvinsson skrev: 21 feb 2025 09:38
Legato skrev: 08 feb 2025 23:31
Matte skrev: 08 feb 2025 08:26
R_Edvinsson skrev: 04 feb 2025 10:04
Merparten av alla EV9 rullar runt med bakre raden nerfälld 99% av tiden, och de är köpta för att det behövdes en stor bekväm bil.
Jäkligt synd den inte säljs som 5-sits eller att bakre sätena gick att plocka ut lite enkelt.
Visste jag inte, var har du information på det?
Tror inte det stämmer alls. Hade jag inte haft fyra barn så hade jag aldrig köpt en 6-7 sitsig bil.
Gjorde en undersökning på EV9 ägarna på FB och med 177 röster blev svaren.

1. Behöver bara 5 platser - 38%
2. Alltid bra med fler sittplatser - 20%
3. Behöver 6-7 sittplatser - 42%

Dvs en klar majoritet av dessa som svarat valt bilen främst för att den har stora utrymmen utan att de primärt behöver de extra sittplatserna.
Men skall ärligt säga att alt 3 fick fler röster än vad jag trodde.
Påståendet var att merparten av alla EV9or kör i 5-sits konfig 99% av tiden. Det skrev jag att jag inte tror stämmer och din undersökning stödjer ju det jag skrev.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 951
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Kia EV9

Inlägg av Ilduce77 »

Någon som har förslag på lastbågar till en GT Line?

https://www.thansen.se/bil/kia-ev9-100- ... -233640899

Hittade dessa som är bra prisade.
Har någon erfarenhet av dessa?

De sticker ju ut lite på sidorna. Jag vet inte om det ger upphov till mer sus och vinande ljud än när bågen slutar direkt vid "foten".

Jag har bara haft den senare modellen.
Man vill ju att de ska vara så tysta som möjligt.
Screenshot_2025-02-23-13-55-41-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Användarvisningsbild
flamman
Teslaägare
Inlägg: 907
Blev medlem: 08 apr 2021 15:35
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av flamman »

Ilduce77 skrev: 23 feb 2025 06:32
flamman skrev: 17 feb 2025 19:57

.... Känslan / gissningen är väl på något sätt att takboxen gör mindre skillnad på en så stor bil med högre luftmotstånd från början. Gissar att förbrukningen på en MY påverkas mer av en stor takbox.
Tack för info och statistik.. 😀👍🏻

Har android utan UWB, så det blir till att förlita sig på nyckel.
Undrar hur många gånger man kommer glömma låsa.. 😂
Man kanske kan ställa in autolås på något sätt?
Det händer absolut att man glömmer låsa! Man har blivit van och bortskämd med Tesla där lås/lås upp samt av/på är automatiskt.
Tyvärr finns ingen autolås-funktion utan det är manuellt lås på knapp på dörrhandtag eller keyfob (om man nu bär med sig den…) som gäller. Ska dock tilläggas att man får en notis i appen om man lämnat bilen olåst i typ 10 min och så kan man låsa remote från appen.

… Finns också folk som säger att de fått till automatik med HomeAssistant som känner av om Apple CarPlay kopplat ifrån och då låser bilen automatisk. Men det känns ganska omständligt och risk att man drar ur bilens batteri genom att polla API. Så jobbigt är det inte att låsa manuellt.

Kan passa på att lägga in statistik från senaste fjällturen på sportlovet.

Stockholm->Bollnäs
28,5kWh/100km - 25,3 mil

Bollnäs-> Lofsdalen
25,6kWh/100km - 24,3 mil

Allt med bakbox, hålla trafikrytmen och runt nollan i temperatur. Den drar rätt mycket i högre farter kan man notera…
Laddade till 85% (fick i 64kWh) på 25 min i Bollnäs. Laddade med 187kW vid 69% så bra fart!
Hade egentligen inte behövt ladda så länge, bilen var klar innan familjen. Men fortsatte ladda av egentligen oklar anledning, elen är ju dyrare på snabbladdare än vid stugan. 🤷‍♂️
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Erxon
elbilist
Inlägg: 458
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Kia EV9

Inlägg av Erxon »

Fråga till er som kör en EV9

Hur upplever ni allt plingande som Kia har? (samt alla asiatiska och japanska tillverkare har...)
Tex vid backning, är det inte störande med lastbilstutandet som man hör på parkeringarna överallt?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 1085
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kia EV9

Inlägg av R_Edvinsson »

Erxon skrev: 26 feb 2025 09:29
Fråga till er som kör en EV9

Hur upplever ni allt plingande som Kia har? (samt alla asiatiska och japanska tillverkare har...)
Tex vid backning, är det inte störande med lastbilstutandet som man hör på parkeringarna överallt?
99% av plingen under körning försvinner helt när du trycker 3sek på volymkontrollen.

EV9 har inget backljud mer än att det låter lite rymdskepp om den.

DAW dvs ”titta på vägen pling” har jag typ slutat stänga av sedan senaste uppdateringen.
Går annars att stänga av genom att sätta ett lock över kameran framför ratten.

Kaffekoppen plingar ibland, men det beror då på att man vinglar eller en längre tid ligger och kör på linjerna.
Skriv svar