Största frågetecknet blir kommande andrahandsvärde. De flesta finansierar sina bilar med privatavbetalning och det finns inget incitament att köpa en begagnad på dagens prisnivåer (mindre garantier, dyrare med högre ränta, högre försäkring) vilket gör att fler köper nytt .....men vad händer sen då när alla ska sälja sina nya om 3 år?
Lär blir ett blodbad. Dyrt att köra Tesla.
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 23 apr 2024 20:40
av Electron
Vad hände med lagerbilarna, slutsålda? Uppskattad leveranstid: 2-4 veckor om jag kollar nu.
Tryck på "Meny" uppe till höger. Sedan på "Bilar" och scrolla ner till "Förkonfigurerade fordon" så hittar du alla lagerbilar där
Ja nu hittar jag. Det är en hel del Model Y på lager.
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 23 apr 2024 22:20
av Front242
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Bilar byggda i Tyskland med chassinummer som börjar XP7 har blade. Chassinummer står i url:en.
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Bilar byggda i Tyskland med chassinummer som börjar XP7 har blade. Chassinummer står i url:en.
Största frågetecknet blir kommande andrahandsvärde. De flesta finansierar sina bilar med privatavbetalning och det finns inget incitament att köpa en begagnad på dagens prisnivåer (mindre garantier, dyrare med högre ränta, högre försäkring) vilket gör att fler köper nytt .....men vad händer sen då när alla ska sälja sina nya om 3 år?
Lär blir ett blodbad. Dyrt att köra Tesla.
Jag kikar på ny eller beg och tycker beg priserna är höga.
Största frågetecknet blir kommande andrahandsvärde. De flesta finansierar sina bilar med privatavbetalning och det finns inget incitament att köpa en begagnad på dagens prisnivåer (mindre garantier, dyrare med högre ränta, högre försäkring) vilket gör att fler köper nytt .....men vad händer sen då när alla ska sälja sina nya om 3 år?
Lär blir ett blodbad. Dyrt att köra Tesla.
Jag kikar på ny eller beg och tycker beg priserna är höga.
Om du har ekonomin skulle jag rekommendera att gå på ny bil pga garanti och halvförsäkring (första 3 åren) om du planerar att behålla länge.
Om du dock planerar sälja ganska snart skulle jag gå på begagnat då nybilarna tappar pris fort och Tesla gör gärna prissänkningnar på nybilar för att stimulera efterfrågan vilket också påverkar andrahandsvärdet.
MVH
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 25 apr 2024 09:37
av MY_piraya
Om jag skulle ha gjort om mitt köp idag, skulle den vara på leasing just pga. den extremt höga värdeminskningen, lägg den finansiella risken på finansbolaget.
Jag kikar på ny eller beg och tycker beg priserna är höga.
Men säljs bilarna då? Jag tror många "Satt sig i skiten" och vill ha tillbaka det man räknat på när man köpt bilen. Men tillslut kommer de tvingas sälja ändå till stor förlust. Speciellt när det kommer ut dröser med begagnade nu i höst/vinter.
Finns det något sätt man kan snoka sig fram till vilka Model Y SR som har Blade batteriet. Eller måsta man ligga med telekikare å spana på lagerbilar på gården. Kan man se chassinummer på lagerbilar nånstans?
Bilar byggda i Tyskland med chassinummer som börjar XP7 har blade. Chassinummer står i url:en.
Tack
Jag tror att du behöver mer än första 3 tecknen för att kunna utlösa om det är en bil med bladebatteri. Som jag har förstått det så är det 7e tecknet (ska vara ett E) som avgör vilken batteri typ det är.
Kolla in denna video:
Jag var också ute efter en sådan konfig. och fick efter lite olika matchningar en med önskad VIN kombination.
Om jag skulle ha gjort om mitt köp idag, skulle den vara på leasing just pga. den extremt höga värdeminskningen, lägg den finansiella risken på finansbolaget.
Risken för Värdeminskning blir fortfarande hos dig. Om värdet på bilen är lägre än det man uppskattade så får man betala mellanskillnaden.
Om jag skulle ha gjort om mitt köp idag, skulle den vara på leasing just pga. den extremt höga värdeminskningen, lägg den finansiella risken på finansbolaget.
Risken för Värdeminskning blir fortfarande hos dig. Om värdet på bilen är lägre än det man uppskattade så får man betala mellanskillnaden.
Beror på vilken typ av leasing du väljer. Finns med fast restvärde och då ligger den risken på den som garanterat restvärdet.
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 25 apr 2024 21:02
av MY_piraya
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Jo så klart, onormalt slitage ska självklart kosta. Men en prissänkning på 100.000kr på nypris. oavsett slitage går inte att skydda sig mot.
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Dessutom är dom inte några finansiella idioter(till skillnad mot många leasingtagare ). De tar knappt någon risk överhuvudtaget, det är typ en på miljonen att de skulle förlora något på affären.
Med det sagt tvingas biltillverkare då och då köra aggressiva kampanjer för att bli av med bilar. Då kan det ibland(väldigt sällan dock) vara läge att nappa.
Re: Prissänkning på Model Y
Postat: 26 apr 2024 06:21
av mussla
Konsumentverket driver en process mot dnb leasing för oskäliga villkor. Den här videon går igenom deras synpunkter. Det var intressant tycker jag.
Konsumentverket driver en process mot dnb leasing för oskäliga villkor. Den här videon går igenom deras synpunkter. Det var intressant tycker jag.
Om inte annat så tydliggör den vilken snårskog det är och att de, avtalsmässigt, friskriver sig från så gott som allt och har extremt många möjligheter att mjölka kunderna av godtyckliga skäl.
Privatleasing är rena rama vilda västern idag, behöver helt klart regleras.
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Dessutom är dom inte några finansiella idioter(till skillnad mot många leasingtagare ). De tar knappt någon risk överhuvudtaget, det är typ en på miljonen att de skulle förlora något på affären.
Med det sagt tvingas biltillverkare då och då köra aggressiva kampanjer för att bli av med bilar. Då kan det ibland(väldigt sällan dock) vara läge att nappa.
Det är klart att finansbolagen har bättre förutsättningar att kalkylera risk och sällan gör extremt dåliga affärer. Men som slutkund så kan man vara vinnare även om finansbolaget inte går back om man själv vet vad man har för kostnader och att det inte blir en stor värdeminskning.
Nappade själv på ett erbjudande precis på en Cupra Born(helt ny 2024) som jag är rätt säker på var bra(jag är nöjd oavsett), det levde bara ett par dagar innan det gick upp 700kr/mån, troligen något fel enligt en jag pratade med på VW finans.
12 månader inkl vinterhjul, försäkring och ingen betalning up front, 3950kr/mån. Går räntan ner så går pris ner. 1000mil och 10kr milen för övermil. Passar mig perfekt då jag vill köpa en ny bil men tycker det är lite svårt att veta vad just nu.
tror de flesta leasingavtal riktade mot privatpersoner är med fast restvärde. Det är ju just den delen som är en stor del av tryggheten man betala leasing premium för...
Oftast besiktas ju bilen noga.
Dessutom är dom inte några finansiella idioter(till skillnad mot många leasingtagare ). De tar knappt någon risk överhuvudtaget, det är typ en på miljonen att de skulle förlora något på affären.
Med det sagt tvingas biltillverkare då och då köra aggressiva kampanjer för att bli av med bilar. Då kan det ibland(väldigt sällan dock) vara läge att nappa.
Det är klart att finansbolagen har bättre förutsättningar att kalkylera risk och sällan gör extremt dåliga affärer. Men som slutkund så kan man vara vinnare även om finansbolaget inte går back om man själv vet vad man har för kostnader och att det inte blir en stor värdeminskning.
Nappade själv på ett erbjudande precis på en Cupra Born(helt ny 2024) som jag är rätt säker på var bra(jag är nöjd oavsett), det levde bara ett par dagar innan det gick upp 700kr/mån, troligen något fel enligt en jag pratade med på VW finans.
12 månader inkl vinterhjul, försäkring och ingen betalning up front, 3950kr/mån. Går räntan ner så går pris ner. 1000mil och 10kr milen för övermil. Passar mig perfekt då jag vill köpa en ny bil men tycker det är lite svårt att veta vad just nu.
Självklart, dom sysslar inte med välgörenhet. Man betalar en extra kostnad/premie för att hyra/leasa bilen. men i dessa extremfall, när nypriset dumpas så tror jag det kan bli svårt för dom att flytta den skulden till kunden... ska bli intressant att se när leasingbilarna ska lämnas tillbaka ...