Model S 75D 0-100 4,4sek

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Re: Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av Baretta »

Visst verkar det som i princip alla 75D i USA blir uncorkade nu? Om man får nej så frågar man bara några ggr till så får man ja till slut...
Verdi

Inlägg av Verdi »

Baretta skrev:
Visst verkar det som i princip alla 75D i USA blir uncorkade nu? Om man får nej så frågar man bara några ggr till så får man ja till slut...
Det kommer säkert bli så här i Sverige också till slut.

Nytt svar från Tesla:
Jag kan inte svara på om det är definitivt eller inte, jag ska försöka att eskalera ditt ätende men jag kan absolut inte lova något.
Jag förstår din frustration. Men detta är någonting som Tesla har testat sig fram till och insett att det har funnits möjlighet att utöka prestandan på vissa bilar.
Som jag beskrev tidigare så är vi väldigt stolta för att kunna dela med oss utav detta. Alternativet hade varit att inte dela med oss utav uppgraderingen till någon men då hade vi inte varit ett företag som ligger i framkant utav utvecklingen längre.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

"men då hade vi inte varit ett företag som ligger i framkant utav utvecklingen längre."
Oj, det var nog att ta i lite tycker jag...
Men självklart håller jag tummarna för att typ alla får högre effekten iaf ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Ej möjligt på min X60 uttagen 12-16 enligt SC UV idag tyvärr :-(
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inlägg av Baretta »

Konstigt detta. I USA låses X så gamla som VIN 6XXX och 8XXX upp.
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Jag skickade en ny escalation igår via MyTesla och har inte fått svar ännu. Antingen har de tröttnat på mig ( :roll: ) eller så väntar de ny info/nya listor. Jag tror fortfarande många fler kommer få uncorks i Europa. Det står faktiskt så här i det ursprungliga mailet:

”There may be some cases in which we simply can’t make the update due to hardware differences, but we’ll do our best to do this for as many cars as we can.”

Med den texten har jag svårt att tro att en klar minoritet i hela Europa bara får uncorks.

Idag läste jag dessutom följande svar från Tesla på ett norska eibilsforum: ”Når vi kan få denne infoen er vanskelig å forutsi, det jobbes fortsatt med å kartlegge hvilke biler som kan få en slik oppgradering."Det var ett svar från någon som ville veta om han kunde få uncork om han uppgraderade en 60D.

Vad tror ni? Någon annan som har fått ett färskt svar på en eskalerad fråga dagarna?
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Yrsir skrev:
Jag skickade en ny escalation igår via MyTesla och har inte fått svar ännu. Antingen har de tröttnat på mig ( :roll: ) eller så väntar de ny info/nya listor. Jag tror fortfarande många fler kommer få uncorks i Europa. Det står faktiskt så här i det ursprungliga mailet:

”There may be some cases in which we simply can’t make the update due to hardware differences, but we’ll do our best to do this for as many cars as we can.”

Med den texten har jag svårt att tro att en klar minoritet i hela Europa bara får uncorks.

Idag läste jag dessutom följande svar från Tesla på ett norska eibilsforum: ”Når vi kan få denne infoen er vanskelig å forutsi, det jobbes fortsatt med å kartlegge hvilke biler som kan få en slik oppgradering."Det var ett svar från någon som ville veta om han kunde få uncork om han uppgraderade en 60D.

Vad tror ni? Någon annan som har fått ett färskt svar på en eskalerad fråga dagarna?
Det var jag som fick det norska svaret, och har oxå nu fått svar på eskalerad fråga till management... Verkar fortfarande bara vara ett standardsvar från en mall, så tror fortfarande det är hopp... Dom svarade med ett annat VIN än på min bil dessutom...

Min fråga, efter att ha fått blankt nej på om det går att uncorka en 60D, om man först uppgraderar till 75kw:

--------------- Original Message ---------------

Sent: 01/11/2017 12:45
To: customersupport@tesla.com
Subject: Re: 5YJSA7E24GF15xxxx[ ref:_00D506dxX._50050yjm8a:ref ]

Thanks for your reply.

Not very impressed by it to be honest, it sounds like a routine reply you
send out, recognize the wording...And hey, you got my VIN-number wrong
even, that's not my car...

Can you give me a more detailed reply stating what my car is missing to get
the updated performance?
I have confirmation that the battery pack is eligible from other users, and
I have confirmation of cars with earlier VIN's, also upgraded to 75kw, got
the upgrade.

What exactly is my car missing, and is it possible to install it?

Svaret från Tesla:

Dear Mr. xxx

Thank You for contacting Tesla.

I am very sorry for my mistake in the previous email.

Unfortunately we cannot make the update to your vehicle due to hardware differences that will create issues when driving the vehicle.

For further information please do not hesitate to contact us.
Tesla Model S60D 2016 - Big Blue
Citroen C-Zero 2015 - Lilla Blå
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Lite goddag yxskaft lixom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

Bjelke skrev:
Lite goddag yxskaft lixom...
Ja verkligen - blir lite som att:

https://m.popkey.co/d6ad76/XRNj5.gif

:lol: :lol: :lol:
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

ALDA skrev:
For further information please do not hesitate to contact us.
Svara med ett simpelt "Yes, I want further information".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Nu fick jag ett nytt nej på min eskalerade fråga:

Unfortunately your Tesla does not meet the specifications required for this update.

At the particular time your car was built, the power train was not designed for an enhanced level of performance.

Standardsvar som ser ut att vara skrivet långt tidigare. Vetefan vad man skall tro. Antingen stämmer det och de flesta bilar i Europa har fått annan hårdvara än de amerikanska bilarna eller så är det fel... Fortsättning följer men nu ger jag upp ett tag i vart fall.
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inlägg av Baretta »

Och så läser man det här på TMC:

”I spoke with the service manager at HP Tesla. This is purely software (as has been confirmed ad nauseum). International customers will be uncorked but right now its North America only as they are still gathering data on potential warranty issues and techs are being trained on this (its not part of the standard automotive tech training).”
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Haha, jag läste också det. Blev glad igen. Och den förklaringen känns betydligt mer logisk än att sämre delar har petats in i internationella bilar under drygt ett års tid...
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Samma dålids svar för min del (från EMEA customer support):
"
Your Model S with vin xx does not meet the specifications required for this update. At the particular time your car was built, the powertrain was not designed for an enhanced level of performance.

We hope that you will continue to enjoy your Model S for years to come. As always, we will continue to look for ways to improve the functionality of your Tesla over time.

For further information please do not hesitate to contact us. "

Haha..samma copy paste svar till alla som inte är med i på listan. Nu får dom faan ta sig i kragen. Jag eskalerar och kräver svar centralt från USA. Har ju svårt att tro att det är hårdvaran. Speciellt då min bil är 85kwh, 400v. Ingen logik alls...
XEEKR 7X Privilege 2025
Model Y Performance 2022, såld
Model 3 Performance 2020, såld
Model S 75D, BTX8, 2017, såld
Användarvisningsbild
Yrsir
Teslaägare

Inlägg av Yrsir »

Nä, du är ju hemma. Och då betyder ju svaren ingenting.

Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär
Och ingenting vi nånsin med nåt menar
För vem ska jag tro på
Tro på tro på när
Tro på när allt är såhär
Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut

:D
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Yrsir skrev:
Nä, du är ju hemma. Och då betyder ju svaren ingenting.

Vem ska jag tro på
Tro på
Tro på när
Tro på när allt är såhär
Och ingenting vi nånsin med nåt menar
För vem ska jag tro på
Tro på tro på när
Tro på när allt är såhär
Jag hoppas ändå på ett lyckligt slut

:D
Haha!!
XEEKR 7X Privilege 2025
Användarvisningsbild
ALDA
Teslaägare

Inlägg av ALDA »

I Norge uncorkas det bilar "på löpande band", det öppnas nog upp för fler bilar i Sverige oxå så småningom... Det vattnas i munnen när man läser detta från en norsk ägare:

"Ute og testet min "gamle" 75D, bestilt som 60D, oppgradert til 75D ved levering. Hentet juni 2017. Fikk oppgradert performance for et par uker siden. Kjørte i slak nedoverbakke. Brukte dashboard for Tesla. Antispinn lampa blinket hele veien opp til 60km/t. Tiden ble klokket og viste 3,91s 0-100km/t. Gjentar at det var slak nedoverbakke, men makan til drag! Har alltid vært en rask bil, men jeg synes den gikk fra å være veldig kvikk til å bevege seg over i segmentet "småbrutal". (Hvis man skal gi sidekameraten sin et godt smil, gitt at passasjeren faktisk er over middels bilinteressert, så bruker jeg å flate pedalen i ca 50km/t. Synes bilen gir aller best respons når du cruiser i 50km/t og gir gass."
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare

Inlägg av Schelin »

Enligt forumet på TMC så är det en sensor PT_BMS_ISENSORPROTOCOLNUMBER som måste ha högre värde än 3 för att det ska gå att uncorka.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Schelin skrev:
Enligt forumet på TMC så är det en sensor PT_BMS_ISENSORPROTOCOLNUMBER som måste ha högre värde än 3 för att det ska gå att uncorka.

Finns det något verktyg för att se vilket värde man har? Menar du 4 och uppåt eller 3 och uppåt?

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Legato skrev:
Schelin skrev:

Finns det något verktyg för att se vilket värde man har? Menar du 4 och uppåt eller 3 och uppåt?

-"...högre värde än 3..." Kan bara tolkas på ett sätt. ( >3 )

Dock måste du inte gå så långt som till 4 för att vara högre. T.ex. 3,01 är högre ;-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Vad gör Tesla för inverkan på bilen när de uppgraderar den till 4,4 sekunder och hur lång tid tar det?
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
detay
Teslaägare

Inlägg av detay »

Hur ser det ut för er. Har vi börjar få fler bilar uncorkade i Sverige ännu? I USA och en del andra länder så verkar det släppa.
Något som varit på SC nyligen?
XEEKR 7X Privilege 2025
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

gellerstam skrev:
Legato skrev:
Schelin skrev:

-"...högre värde än 3..." Kan bara tolkas på ett sätt. ( >3 )

Dock måste du inte gå så långt som till 4 för att vara högre. T.ex. 3,01 är högre ;-)
Den korrekta tolkningen är den du skriver, men tro mig att det inte alltid tolkas så. Därför bäst att fråga...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Man behöver bara kolla på engelska och svenska texterna till referalprogrammen för att se att det kan var svårt att hålla reda på skillnaden mellan minst 2 och fler än 2.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
joatin
Teslaägare

Model S 75D 0-100 4,4sek

Inlägg av joatin »

detay skrev:
Hur ser det ut för er. Har vi börjar få fler bilar uncorkade i Sverige ännu? I USA och en del andra länder så verkar det släppa.
Något som varit på SC nyligen?
Fick min S75D uncorkad igår. Tillverkad slutet av oktober 2016 vin 155xxx. Helt sjukt vilken skillnad det är att köra.

Kan dock påpeka att min bil inte fanns med på deras lista. Men eftersom jag ändå hade bilen inne på service så lyckades jag få deras tekniker att kolla på bilen konfiguration i alla fall.
En kvart senare kom de och och sa ”goda nyheter, det visar sig att din bil går att uncorka trots allt”. Tydligen tog processen ca 1,5 timmar då de måste byta mjukvara i flera steg. De kunde lämna bilen att göra det själv under natten (antagligen nått script som låg och körde mot bilen).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S75D allt utom utökad laddare och säten
Skriv svar