Sida 191 av 243

Re: Polestar 2

Postat: 11 sep 2021 21:09
av martinot
HelectriC skrev:
Undrar hur man laddar cake under färd? Genom dragkrokskontakten då eller? Kan väl inte vara så mkt effekt i den?
Jo, och då borde det ju fungera med alla bilar med krok tycker man?

Oklart, men förmodligen så har de någon form av speciallösning med högre effekt.

Re: Polestar 2

Postat: 14 sep 2021 22:45
av lawe
Intressant läsning i senaste Ams där Joakim Rydholm går på djupet i frågor om chassi och drivlina i P2

Re: Polestar 2

Postat: 15 sep 2021 23:26
av martinot
taliz skrev:
Maw skrev:
En styck extremt imponerad Tesla M3-ägare hårdtestar Polestar 2 PP

Kyle är iofs extremt positiv om typ allt. Han älskar ju ID4 och tycker det är den bästa elbilen man kan köpa.
Men han kör ändå just Model 3. För något annat funkar inte i verkligheten. Bild
Japp. Men jag tycker han tar bra upp det positiva med PS2 PP (körglädjen, design, kvalitet), men även det negativa som gör att han själv aldrig någonsin skulle överväga att köpa den (den svaga laddeffekten). Det sagt så är han verkligen ett stort fan av Öhlinsdämparna, svensk design och svenska bilar! :)

Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 16:57
av joel80
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".


Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 20:08
av lawe
De kör på Conti SC6 som den levereras med från fabrik. Intressant dock att höra om de optimeringar de gjort och vilken stor skillnad det gjort jämfört med förra körningen på ringen i vintras.

Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 20:42
av Maw
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?

Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 21:08
av lawe
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".

Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 21:13
av joel80
Ah.. jag fattade inte att det var däcken den normalt kommer med. Ännu med "orginal" då.

Ja det är kul att se att dom lyssnat och som det verkar kollat på vissa videos och tagit åt sig av kritik och förbättringsförslag. :)

Och jag blir förbannat sugen på att åka ner till Tyskland. BildBildBild

Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 21:26
av Maw
lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Ja, precis. Förra gången han körde stod nog dämparna i gatläge, typ 11-12 av 20 på inställningen. Track mode är väl läge 1 & 2. Den bilen han körde sist hade dessutom vinterdäck och det var lite snö vid banan, ändå drog han på ordentligt :)

Re: Polestar 2

Postat: 19 sep 2021 22:36
av martinot
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Snyggt! :)

Dock lite synd med fartspärren som hämmar bilen på ett antal av rakorna på ringen.

Ligger spärren på 210 eller 215?

Hade gjort mycket om de tagit bort den på bana, eller bara höjt till 260 eller liknande.

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 07:38
av Maw
martinot skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Snyggt! :)

Dock lite synd med fartspärren som hämmar bilen på ett antal av rakorna på ringen.

Ligger spärren på 210 eller 215?

Hade gjort mycket om de tagit bort den på bana, eller bara höjt till 260 eller liknande.
Den ska ligga på 205 tror jag.
Mätaren stannar på 210-211, har jag hört från en kompis.. :)

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 10:29
av lawe
lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 10:46
av Edward123
lawe skrev:
lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Var ser du att det står något om det?

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 10:57
av filippb
Edward123 skrev:
lawe skrev:
lawe skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Ny körning på Nürburgring med en P2. Extra bra däck men annars en "helt vanlig".

Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Var ser du att det står något om det?
Joakim bekräftar det själv 9 minuter in i videon: changed to more efficient cooling. Sannolikt pratar han om mjukvara som kyler mer aggressivt men det är bara min gissning.

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 11:38
av joel80
filippb skrev:
Edward123 skrev:
lawe skrev:
lawe skrev:
Maw skrev:
Spännande!
Har inte sett hela ännu men är det inte de däcken som alltid kommer med PP, dvs Sportcontact 6, specifikt utvecklade för Polestar 2?
Japp. Det enda de gjort med bilen är att de styvat upp dämparna några klick till "track mode".
Tydligen har bilen de pressade på ringen uppgraderingar i batterikylningen.

https://www.polestar-forum.com/threads/ ... post-67744
Var ser du att det står något om det?
Joakim bekräftar det själv 9 minuter in i videon: changed to more efficient cooling. Sannolikt pratar han om mjukvara som kyler mer aggressivt men det är bara min gissning.
Ja men det är en uppdatering som alla fått OTA som jag förstod det.

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 12:24
av HelectriC
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 15:26
av Edward123
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.

Re: Polestar 2

Postat: 20 sep 2021 17:04
av HelectriC
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jo, men så är det ju absolut. Det är en helt vanlig måndag eftermiddag, så kreti och pleti har kört dit efter jobbet med sin garagepärlor. Man ser att på rakorna drar de andra ifrån eftersom de har mer kraft, men i kurvorna tar PS2 igen eftersom han är bättre förare. Kolla bara hur tidigt några av Porscharna bromsar inför kurvor. PS2 kör ju om många just pga att han bromsar senare.

Re: Polestar 2

Postat: 21 sep 2021 14:42
av macky
HelectriC skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jo, men så är det ju absolut. Det är en helt vanlig måndag eftermiddag, så kreti och pleti har kört dit efter jobbet med sin garagepärlor. Man ser att på rakorna drar de andra ifrån eftersom de har mer kraft, men i kurvorna tar PS2 igen eftersom han är bättre förare. Kolla bara hur tidigt några av Porscharna bromsar inför kurvor. PS2 kör ju om många just pga att han bromsar senare.
Misha Charoudin kan ringen kan man lugnt säga. Driver väl även en firma (Apex) som hyr ut bilar för körning där. Man ser ju även att passageraren är lite orolig till en början.

Re: Polestar 2

Postat: 21 sep 2021 18:41
av roffe_s
På tal om ingenting alls - en tidigare arbetskollega från ett grannland ringde tidigare i dag, han var i staden och ville gärna provköra Polaren. Han är inne på sin tredje Tesla MS och vi stämde naturligtvis träff i eftermiddag. Så han körde min P2, jag testade hans MS100P. Vi enades om några saker:
1 - Hans Tesla i Ludicrous-läge är löjligt snabb, dessutom rymlig. Luftfjädringen ger komfort men kostar lite precision.
2 - P2 är en elbilarnas sportbil med ett riktigt välbalanserat chassi, väl ihopskruvad.
3 - På våra breddgrader är stort batteri fortfarande en fördel (han har 85 mil enkel väg hit).
4 - Det är fantastiskt nyttigt att kunna hoppa mellan två bilar och jämföra egenskaperna.

Det roliga var att karln beställt en Plaid, motiveringen var räckvidden. Jag bokade naturligtvis en provkörning på stående fot. Det kan ju bli intressant, ur strikt vetenskaplig synpunkt förstås… ;)

Re: Polestar 2

Postat: 21 sep 2021 19:44
av MWall
roffe_s skrev:
På tal om ingenting alls - en tidigare arbetskollega från ett grannland ringde tidigare i dag, han var i staden och ville gärna provköra Polaren. Han är inne på sin tredje Tesla MS och vi stämde naturligtvis träff i eftermiddag. Så han körde min P2, jag testade hans MS100P. Vi enades om några saker:
1 - Hans Tesla i Ludicrous-läge är löjligt snabb, dessutom rymlig. Luftfjädringen ger komfort men kostar lite precision.
2 - P2 är en elbilarnas sportbil med ett riktigt välbalanserat chassi, väl ihopskruvad.
3 - På våra breddgrader är stort batteri fortfarande en fördel (han har 85 mil enkel väg hit).
4 - Det är fantastiskt nyttigt att kunna hoppa mellan två bilar och jämföra egenskaperna.

Det roliga var att karln beställt en Plaid, motiveringen var räckvidden. Jag bokade naturligtvis en provkörning på stående fot. Det kan ju bli intressant, ur strikt vetenskaplig synpunkt förstås… ;)
Vet han om att Plaid+ inte kommer?

Re: Polestar 2

Postat: 21 sep 2021 21:20
av roffe_s
MWall skrev:
Vet han om att Plaid+ inte kommer?
Jupp, det var en sådan han beställt men han visste att den inte var aktuell i nuläget. Ärligt talat - han är om jag förstått det rätt en av de tidiga Tesla-entusiasterna där han bor, han hade nog tacksamt tagit emot vad helst de levererar :)

Kul i alla fall att han verkade uppskatta P2 för de egenskaper jag gillar, sedan får han helt klart ut fler mil på sitt batteri. Förbrukningen verkade vara vara rätt likvärdig i rimliga hastigheter och då vinner naturligtvis det större batteriet :)

Re: Polestar 2

Postat: 26 sep 2021 13:22
av johanh
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jag tror inte bilen är helt standard. Finns några saker som pekar på detta.
Första är att Misha frågar det så fort han trampar lite på gasen.
Andra är att batteriet visar 460km vid 97%, en vanlig dual motor kommer inte över 400km vid 100%, det är ett fixt värde oavsett körstil.
Tredje är toppfarten, den är begränsad till 205km/h och på raksträcka visar den 210 på mätaren, har kommit upp i 211 i nedförsbackar, han når 215 förvisso i utförslut.
Detta jämfört med min icke-performance med krok som enda tillval, performance har generellt sätt sämre räckvidd än icke performance så något udda är det med hans 460km i uppskattad räckvidd. Min bil har P2130.

Re: Polestar 2

Postat: 26 sep 2021 13:29
av Maw
johanh skrev:
Edward123 skrev:
HelectriC skrev:
ja, det ingår i en av uppdateringarna som kom OTA.
Ja precis, min uppfattning är att bilen är helt standard. Imponerande bra med tanke på vikten. Men kanske också en hel del beroende på att det är en väldigt bra förare jämfört med de bilarna de kör ikapp/om.
Jag tror inte bilen är helt standard. Finns några saker som pekar på detta.
Första är att Misha frågar det så fort han trampar lite på gasen.
Andra är att batteriet visar 460km vid 97%, en vanlig dual motor kommer inte över 400km vid 100%, det är ett fixt värde oavsett körstil.
Tredje är toppfarten, den är begränsad till 205km/h och på raksträcka visar den 210 på mätaren, har kommit upp i 211 i nedförsbackar, han når 215 förvisso i utförslut.
Detta jämfört med min icke-performance med krok som enda tillval, performance har generellt sätt sämre räckvidd än icke performance så något udda är det med hans 460km i uppskattad räckvidd. Min bil har P2130.
Håller med om att det är lite konstigt att den ligger på 460 km vid 97% men det är inte ett fixt värde utan beror på tidigare körningar. Jag har haft minst 440 km vid 100% och 400 km vid 90% efter laddning efter en lugn körning. Kan även ha haft ännu mer vid några tillfällen.

Säger de inte i filmen att den är standard?

Re: Polestar 2

Postat: 26 sep 2021 14:09
av HelectriC
Skulle bli ganska förvånad om han från Polestar sitter och ljuger rätt i kameran. Räckviddsvärdet är tydligen inte fixed på alla bilar. Någon har fått väldigt höga tal, så det verkar inte gå att lita på helt.