Nej, jag gjorde inget speciellt. Använde bara nyckeln. Man kan få den att styra lite också genom att ställa sig vid ett hörn på bilen.mati skrev:..... Men då undrar jag, har jag gjort nåt fel eller råkade jag aktivera "fel" funktion? Finns det ett dumt fram- och tillbaka-läge och ett annat smartare läge där bilen aktivt styr?
Förboka din Ioniq 5
Moderator: Redaktion
Re: Förboka din Ioniq 5
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Jepp!Aida skrev:Menar du att bilen själv rättade in sig gentemot garageportsöppningen??? Väldigt coolt isf.MrRun skrev:Jag blev riktigt imponerad när jag använde summon- funktionen lite mer i helgen. Bara testat rakt framåt och bakåt tidigare.
Men nu hade jag parkerat ca 3 meter från garageport, inte precis framför eftersom jag inte hade tänkt köra in först. Testade sen att använda nyckeln för att köra in bilen och den rattade fint in i garaget med mig stående i garaget för att hålla koll. Grymt coolt
...
Ioniq 5 FE AWD
Re: Förboka din Ioniq 5
Ingen problem alls!MrRun skrev:Jepp!Aida skrev:Menar du att bilen själv rättade in sig gentemot garageportsöppningen??? Väldigt coolt isf.MrRun skrev:Jag blev riktigt imponerad när jag använde summon- funktionen lite mer i helgen. Bara testat rakt framåt och bakåt tidigare.
Men nu hade jag parkerat ca 3 meter från garageport, inte precis framför eftersom jag inte hade tänkt köra in först. Testade sen att använda nyckeln för att köra in bilen och den rattade fint in i garaget med mig stående i garaget för att hålla koll. Grymt coolt
...
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
Efter 3 år med 3’a så tycker jag att Hyundaiens går åt fel håll.DanneLKPG skrev:Lite gör det säkert, men det känns som det är form före funktion. Känns säkert mycket bättre med automatiska än manuella så att det bara är att ta tag i handtaget direkt. IONIQ 5 manuella handtag öppnas åtminstone åt rätt håll till skillnad mot 3/Y.Dafro skrev:Intressant att höra för de manuella handtagen och de liknade på M3 har jag väldigt svårt för, varför kan man inte ha vanliga handtag, kan ju inte påverka förbrukningen särskilt mycket jämfört med tex backspeglar mm.DanneLKPG skrev:Det finns bara två varianter. Manuell eller automatiskt utfällbara (komfort+). Sistnämnda har touchknapp i mitten av handtaget för att låsa, men det går även att låsa upp med den om man t.ex stängt av att bilen automatiskt låser upp när du närmar dig.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, fast den där bruna olivgröna färgen är otroligt bra ändå. Man ser nämligen inte att bilen är skitig. Det är bara på bakrutan man ser det.HelectriC skrev:Hade du dessutom valt matt lack, så hade du fått uppleva en riktigt lättvättad bil. Jag har aldrig lagt så lite tid på tvätt och nog aldrig haft en bil som ser så ren ut och håller sig sån länge.mati skrev:Jag skulle tro att de infällda handtagen bidrar till att man hör så lite vindbrus i kupén. Hela karossen är ju väldigt slimmad, även om den ser kantig ut. Jag har tvättat den några gånger nu, med hink och tvättsvamp alltså, och det slog mig varje gång hur lätt den är att tvätta. Inga konstiga vinklar och hörn. Påminner om Model S, den tyckte jag också var lätt att hålla ren på grund av den slimmade utsidan.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Härligt! Sådana färger gillar jag, eftersom jag normalt är för lat att tvätta så ofta.mati skrev:Ja, fast den där bruna olivgröna färgen är otroligt bra ändå. Man ser nämligen inte att bilen är skitig. Det är bara på bakrutan man ser det.HelectriC skrev:Hade du dessutom valt matt lack, så hade du fått uppleva en riktigt lättvättad bil. Jag har aldrig lagt så lite tid på tvätt och nog aldrig haft en bil som ser så ren ut och håller sig sån länge.mati skrev:Jag skulle tro att de infällda handtagen bidrar till att man hör så lite vindbrus i kupén. Hela karossen är ju väldigt slimmad, även om den ser kantig ut. Jag har tvättat den några gånger nu, med hink och tvättsvamp alltså, och det slog mig varje gång hur lätt den är att tvätta. Inga konstiga vinklar och hörn. Påminner om Model S, den tyckte jag också var lätt att hålla ren på grund av den slimmade utsidan.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
På förarsidan antar jag du avser, den tycker jag ör fel på passagerarsidan på M3 så då kanske jag tycker teslas är minst dåliga, men dom på min E-tron är bäst.Walker skrev:Efter 3 år med 3’a så tycker jag att Hyundaiens går åt fel håll.DanneLKPG skrev:Lite gör det säkert, men det känns som det är form före funktion. Känns säkert mycket bättre med automatiska än manuella så att det bara är att ta tag i handtaget direkt. IONIQ 5 manuella handtag öppnas åtminstone åt rätt håll till skillnad mot 3/Y.Dafro skrev:Intressant att höra för de manuella handtagen och de liknade på M3 har jag väldigt svårt för, varför kan man inte ha vanliga handtag, kan ju inte påverka förbrukningen särskilt mycket jämfört med tex backspeglar mm.DanneLKPG skrev:Det finns bara två varianter. Manuell eller automatiskt utfällbara (komfort+). Sistnämnda har touchknapp i mitten av handtaget för att låsa, men det går även att låsa upp med den om man t.ex stängt av att bilen automatiskt låser upp när du närmar dig.
27,8 kWp solceller
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Och på den syns det desto mer har jag förståttmati skrev:Ja, fast den där bruna olivgröna färgen är otroligt bra ändå. Man ser nämligen inte att bilen är skitig. Det är bara på bakrutan man ser det.HelectriC skrev:Hade du dessutom valt matt lack, så hade du fått uppleva en riktigt lättvättad bil. Jag har aldrig lagt så lite tid på tvätt och nog aldrig haft en bil som ser så ren ut och håller sig sån länge.mati skrev:Jag skulle tro att de infällda handtagen bidrar till att man hör så lite vindbrus i kupén. Hela karossen är ju väldigt slimmad, även om den ser kantig ut. Jag har tvättat den några gånger nu, med hink och tvättsvamp alltså, och det slog mig varje gång hur lätt den är att tvätta. Inga konstiga vinklar och hörn. Påminner om Model S, den tyckte jag också var lätt att hålla ren på grund av den slimmade utsidan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Förboka din Ioniq 5
mati skrev:Jag skulle tro att de infällda handtagen bidrar till att man hör så lite vindbrus i kupén. Hela karossen är ju väldigt slimmad, även om den ser kantig ut. Jag har tvättat den några gånger nu, med hink och tvättsvamp alltså, och det slog mig varje gång hur lätt den är att tvätta. Inga konstiga vinklar och hörn. Påminner om Model S, den tyckte jag också var lätt att hålla ren på grund av den slimmade utsidan.
Hmmmm intressant. Min uppfattning är den rakt motsatta. Jag har sällan sett en bil med så mycket veck och utbuktningar. Den är ju tex helt omöjligt att foliera med alla räfflor vid hjulhusbågarna (som också sticker ut fr karossen) och nere vid luftintagsflärparna där fram el hela bakkofångaren. Går ju linjer kors o tvärs över hela dörrarna. Tvärtom så sabbar ju sånt här luftmotståndet.
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag kanske är bara förstörd av min förra e-tron. Jag tyckte att den var en plåga att tvätta. Räfflor, hål, veck och kanter, ett alldeles för högt tak som jag inte nådde med min blygsamma kroppslängd, och ovanpå det en färg som var totalt oförlåtande när det gällde smuts. Det brukade gå åt upp till 10 hinkar, dvs 100 liter vatten, när jag tvättade den hemma. Ioniq klarar man med 3 eller 4 hinkar.Aida skrev:Hmmmm intressant. Min uppfattning är den rakt motsatta. Jag har sällan sett en bil med så mycket veck och utbuktningar. Den är ju tex helt omöjligt att foliera med alla räfflor vid hjulhusbågarna (som också sticker ut fr karossen) och nere vid luftintagsflärparna där fram el hela bakkofångaren. Går ju linjer kors o tvärs över hela dörrarna. Tvärtom så sabbar ju sånt här luftmotståndet.
Och då var e-tron i motsats till Ioniq ändå lackbehandlad, så den borde varit ganska lätt att hålla ren.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jag som tycker E-tron är så låg och ser så liten ut jämfört med min X5 och behlver ingen pall för att nå taket, men vi är nog olika långa.mati skrev:Jag kanske är bara förstörd av min förra e-tron. Jag tyckte att den var en plåga att tvätta. Räfflor, hål, veck och kanter, ett alldeles för högt tak som jag inte nådde med min blygsamma kroppslängd, och ovanpå det en färg som var totalt oförlåtande när det gällde smuts. Det brukade gå åt upp till 10 hinkar, dvs 100 liter vatten, när jag tvättade den hemma. Ioniq klarar man med 3 eller 4 hinkar.Aida skrev:Hmmmm intressant. Min uppfattning är den rakt motsatta. Jag har sällan sett en bil med så mycket veck och utbuktningar. Den är ju tex helt omöjligt att foliera med alla räfflor vid hjulhusbågarna (som också sticker ut fr karossen) och nere vid luftintagsflärparna där fram el hela bakkofångaren. Går ju linjer kors o tvärs över hela dörrarna. Tvärtom så sabbar ju sånt här luftmotståndet.
Och då var e-tron i motsats till Ioniq ändå lackbehandlad, så den borde varit ganska lätt att hålla ren.
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Ja, jämfört med mig är vi alla olika långa. Jag är 170cm eller nåt sånt. Jag behöver en pall för nästan alla bilar.Dafro skrev:Jag som tycker E-tron är så låg och ser så liten ut jämfört med min X5 och behlver ingen pall för att nå taket, men vi är nog olika långa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Å andra sidan sitter du mer komfortabelt med utrymme som en kung i bilen, vilket man spenderar mer tid i än att mecka med bilen på utsidan.mati skrev:Ja, jämfört med mig är vi alla olika långa. Jag är 170cm eller nåt sånt. Jag behöver en pall för nästan alla bilar.Dafro skrev:Jag som tycker E-tron är så låg och ser så liten ut jämfört med min X5 och behlver ingen pall för att nå taket, men vi är nog olika långa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Förboka din Ioniq 5
Så är det. Jag förstår inte alla klagomål från folk som inte hittar rätt körställning. För mig är bilen perfekt från ett ergonomiskt perspektiv. Koreanerna som har utvecklat bilen var troligen alla lika korta som jag. Det kan finnas fördelar med att vara lite kortare än genomsnittet.martinot skrev:Å andra sidan sitter du mer komfortabelt med utrymme som en kung i bilen, vilket man spenderar mer tid i än att mecka med bilen på utsidan.mati skrev:Ja, jämfört med mig är vi alla olika långa. Jag är 170cm eller nåt sånt. Jag behöver en pall för nästan alla bilar.Dafro skrev:Jag som tycker E-tron är så låg och ser så liten ut jämfört med min X5 och behlver ingen pall för att nå taket, men vi är nog olika långa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
173 cm. Satt faktiskt mycket bättre i 3’an. Blir trött i ryggen efter 15 mil med denna.mati skrev:Så är det. Jag förstår inte alla klagomål från folk som inte hittar rätt körställning. För mig är bilen perfekt från ett ergonomiskt perspektiv. Koreanerna som har utvecklat bilen var troligen alla lika korta som jag. Det kan finnas fördelar med att vara lite kortare än genomsnittet.martinot skrev:Å andra sidan sitter du mer komfortabelt med utrymme som en kung i bilen, vilket man spenderar mer tid i än att mecka med bilen på utsidan.mati skrev:Ja, jämfört med mig är vi alla olika långa. Jag är 170cm eller nåt sånt. Jag behöver en pall för nästan alla bilar.Dafro skrev:Jag som tycker E-tron är så låg och ser så liten ut jämfört med min X5 och behlver ingen pall för att nå taket, men vi är nog olika långa.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
173,9cm är genomsnitt längd för Sydkoreanska män så det stämmer nogmati skrev:Så är det. Jag förstår inte alla klagomål från folk som inte hittar rätt körställning. För mig är bilen perfekt från ett ergonomiskt perspektiv. Koreanerna som har utvecklat bilen var troligen alla lika korta som jag. Det kan finnas fördelar med att vara lite kortare än genomsnittet.martinot skrev:Å andra sidan sitter du mer komfortabelt med utrymme som en kung i bilen, vilket man spenderar mer tid i än att mecka med bilen på utsidan.mati skrev:Ja, jämfört med mig är vi alla olika långa. Jag är 170cm eller nåt sånt. Jag behöver en pall för nästan alla bilar.Dafro skrev:Jag som tycker E-tron är så låg och ser så liten ut jämfört med min X5 och behlver ingen pall för att nå taket, men vi är nog olika långa.
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Re: Förboka din Ioniq 5
182cm och sitter som en gud. Trots att jag ofta i andra bilar brukar få ont i svanskotan vid långkörning.
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
BMW i3S 120Ah MY19
Re: Förboka din Ioniq 5
Samma här. Sitter perfekt i I5 samtidigt som jag gärna får ont i ryggen i många andra bilar. Bilstolar är ju väldigt individuella. Medan en del sitter bra så uppfattar andra samma stol som obekväm.DanneLKPG skrev:182cm och sitter som en gud. Trots att jag ofta i andra bilar brukar få ont i svanskotan vid långkörning.
Jag satt till exempel inte särskilt bra i e-tron. Inte så att jag fick ont, men jag kände att stolarna var för breda för mig och jag fick inget bra stöd. Jag satt alltid lite "löst" kändes det som.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Jo. Detta är HELT personligt. Tars, tex, satt riktigt illa i Model 3. Jag har sldrig suttit i en bättre.mati skrev:Samma här. Sitter perfekt i I5 samtidigt som jag gärna får ont i ryggen i många andra bilar. Bilstolar är ju väldigt individuella. Medan en del sitter bra så uppfattar andra samma stol som obekväm.DanneLKPG skrev:182cm och sitter som en gud. Trots att jag ofta i andra bilar brukar få ont i svanskotan vid långkörning.
Jag satt till exempel inte särskilt bra i e-tron. Inte så att jag fick ont, men jag kände att stolarna var för breda för mig och jag fick inget bra stöd. Jag satt alltid lite "löst" kändes det som.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Re: Förboka din Ioniq 5
Och detta är ju så retligt när man provkör en bil som man kanske sitter bra i, och sedan beställer man en med andra stolar som kanske inte alls är lika bra. När vi provkörde en Essential Ioniq tyckte jag t.ex. inte att stolarna var särskilt bra. Som tur är blev det i det här fallet tvärtom så att de stolarna som sitter i Advanced-bilarna är betydligt skönare.
Men vi provkörde ju även en ID4 GTX med sportstolar. De var fantastiskt bekväma och det var just stolarna som gjorde att min sambo ville ha en ID4. Men standardstolarna i ID4 är ju inte ens i närheten så sköna. Det hade nog blivit en rejäl besvikelse om man hade beställt en sådan bil.
Men vi provkörde ju även en ID4 GTX med sportstolar. De var fantastiskt bekväma och det var just stolarna som gjorde att min sambo ville ha en ID4. Men standardstolarna i ID4 är ju inte ens i närheten så sköna. Det hade nog blivit en rejäl besvikelse om man hade beställt en sådan bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Hade du vanliga eller sportstolar? Tycker inte att sporttolarna jag har är så breda men standard kan jag hålla med om, men väldigt indicuellt.Du ör väl för fit.mati skrev:Samma här. Sitter perfekt i I5 samtidigt som jag gärna får ont i ryggen i många andra bilar. Bilstolar är ju väldigt individuella. Medan en del sitter bra så uppfattar andra samma stol som obekväm.DanneLKPG skrev:182cm och sitter som en gud. Trots att jag ofta i andra bilar brukar få ont i svanskotan vid långkörning.
Jag satt till exempel inte särskilt bra i e-tron. Inte så att jag fick ont, men jag kände att stolarna var för breda för mig och jag fick inget bra stöd. Jag satt alltid lite "löst" kändes det som.
Ska se vad frun säger när hon har kört första gången, är en bit kortare än mig.
27,8 kWp solceller
Re: Förboka din Ioniq 5
Nä, jag hade tyvärr vanliga stolar. Det var en stor miss när jag beställde den. Säljaren sa då att det inte var nån större skillnad och att det troligen inte var värt merkostnaden. Men det var definitivt en felbedömning som han senare själv erkände. Kruxet var att jag beställde e-tron innan den fanns att provsitta eller -köra. Det var lite grisen i säcken. Och ibland blir det fel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Igår när jag var i stan med Ionicken kom det en snubbe som tassade omkring bilen och kollade och hade sig. Tills han insåg att jag satt kvar i bilen.
Då kom han fram till förarsidan och ville prata elbilar. Han hade ingen elbil själv, men var tydligen inne på att byta. Senast en sådan sak hände mig var nog sisådär 4-5 år sedan med min dåvarande Model S. Intressant att I5 kan skapa lika mycket uppmärksamhet. Jag menar, det finns ju numera ändå rätt många elbilar att titta på.
Då kom han fram till förarsidan och ville prata elbilar. Han hade ingen elbil själv, men var tydligen inne på att byta. Senast en sådan sak hände mig var nog sisådär 4-5 år sedan med min dåvarande Model S. Intressant att I5 kan skapa lika mycket uppmärksamhet. Jag menar, det finns ju numera ändå rätt många elbilar att titta på.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Förboka din Ioniq 5
Har haft sammamati skrev:Igår när jag var i stan med Ionicken kom det en snubbe som tassade omkring bilen och kollade och hade sig. Tills han insåg att jag satt kvar i bilen.
Då kom han fram till förarsidan och ville prata elbilar. Han hade ingen elbil själv, men var tydligen inne på att byta. Senast en sådan sak hände mig var nog sisådär 4-5 år sedan med min dåvarande Model S. Intressant att I5 kan skapa lika mycket uppmärksamhet. Jag menar, det finns ju numera ändå rätt många elbilar att titta på.
Leafen ger ofta avskräck men inte Ioniq5!
____________________________________
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
Nissan Leaf 24kWh 2015
Hyundai Ioniq5 RWD advanced MY22 (72,6kWh), Mystic Olive green
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Förboka din Ioniq 5
Den bilen sticker ju trots allt ut en del design-mässigt så…mati skrev:Igår när jag var i stan med Ionicken kom det en snubbe som tassade omkring bilen och kollade och hade sig. Tills han insåg att jag satt kvar i bilen.
Då kom han fram till förarsidan och ville prata elbilar. Han hade ingen elbil själv, men var tydligen inne på att byta. Senast en sådan sak hände mig var nog sisådär 4-5 år sedan med min dåvarande Model S. Intressant att I5 kan skapa lika mycket uppmärksamhet. Jag menar, det finns ju numera ändå rätt många elbilar att titta på.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19