Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

Är skitbra att elen är billig nu när jag har låg konsumtion. Det kommer verkligen kompensera för den dyra elen i höst och vinter. Tack vindkraft!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

SE4

Snittpriset för hela året:
2018, 50,55öre per kWh
2019, 45,67öre per kWh
2020, 29,51öre per kWh
Screenshot_20220717-101837_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Du visar statistik på vindkraft från 2021 som du jämför med priser från 2020.

Ringhals var fortfarande i drift under hela 2020 så den statistiken blir direkt missvisande

Om du vill visa hur fantastisk vindkraften är kan vi väl börja med att jämföra äpplen med äpplen, det är just detta mörkande och oärligt redovisande som gjort hela debatten så polariserad.

Jag förstår att du inte vill se vilket misslyckande vindkraften är men ingen tjänar på att man ignorerar fakta.
EB566B2F-17EC-46DB-B1AE-994CBF52247E.jpeg
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
R_Edvinsson
elbilist

Inlägg av R_Edvinsson »

Zalman3 skrev:
Angående planerbar elproduktion.

Exempelvis både vattenkraft och vindkraft kan enkelt och billigt minska sin elproduktion om man vill.

Men det kan inte kärnkraften.
Konsekvensen av detta är att kärnkraften allt oftare går med stora förluster när elpriset är lågt.

Just ju är elpriset 2öre per kWh I hela Sverige.
Men kärnkraften har inte minskat sin produktion alls.
Kärnkraften producerar 5.138MW.
Elexporten är på 6.036MW.

Varför ogillar då kärnkraftsfolket så mycket vindkraft?
Jo för varje vindkraftverk som byggs, så blir det allt mera olönsamt med kärnkraft.
Och vindkraften kommer att fördubblas från år 2020 till 2025.

Därför förs det fram märkliga argument att vi inte kan få mera än 10TWh vindkraft, då faller elsystemet samman.
Det viktiga är dock att vindkraftens utbyggnad inte tillåts destabilisera det svenska elsystemet – mer än vad som redan skett.
Elsystem i balans viktigare än mer vindkraft

I en debattartikel i Svenska Dagbladet som publicerades våren 2012, Meningslös satsning på vindkraft, skrev 13 ledamöter från KVA:s energiutskott:

Kungliga Vetenskapsakademiens energiutskott har i en utförlig analys visat att Sverige kan klara upp till cirka 10 TWh vindkraft i elförsörjningssystemet genom att balansera denna med tillgänglig vattenkraft, som dock utnyttjas mindre effektivt och med större förslitning på utrustningen. Utökas vindkraften ytterligare måste både elnäten och vattenkraften förstärkas, alternativt måste nya gas- eller kolkraftverk installeras eller de skyddade älvarna offras.
Nu producerade Svensk vindkraft 27,4 TWh 2021 utan att elsystemet brakade ihop.
Screenshot_20220717-093227_Chrome.jpg
Screenshot_20220717-082827_Chrome.jpg
Underbar sammanställning.

Åter igen.
Du förstår verkligen INGENTING av hur detta funkar. :mrgreen:

Underbart.
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare

Inlägg av Black »

Många turistorter har jättebra service sommartid för att sedan sakna service vintertid när sommargäster försvunnit. Inte många som vill ha det så men det blir ett faktum eftersom tillgång efterfrågan varierar så mycket under året. Likadant blir det med våran elproduktion när vi har massor med tillgång ibland och inget när vi behöver den som mest...
Tyvärr blir det konsekvenserna när "marknaden" och några få politiker får bestämma.
Enda sättet att komma tillrätta med problemet är att göra som man gör med andra livsnödvändiga saker tex vatten avlopp, vägar, järnvägar, sjukhus, skolor, äldrevård osv. Det är att staten reglerar och styr upp det som de gjorde förr och allt fungerade. Marknaden är inte lösningen på allt...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Som tur är byggs det massor av ny elproduktion I Sverige idag.
Vindkraft, solel och elexport ökar
Enligt prognosen ökar vindkraften kraftigt de kommande åren, med mer än en dubblering från 20 terawattimmar (TWh) 2019 till 46 TWh 2024.
Solcells elproduktionen toppar nu på ca 10% av hela Sveriges elproduktion.
Kan tänka mig att inom 2 år så toppar den på ca 20%.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Enligt prognosen ökar vindkraften kraftigt de kommande åren, med mer än en dubblering från 20 terawattimmar (TWh) 2019 till 46 TWh 2024.
Kapacitetsfaktorn på solkraft ligger på 11% vilket således innebär att 89% av tiden är solel beroende av andra kraftslag som täcker upp.
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Black skrev:
Många turistorter har jättebra service sommartid för att sedan sakna service vintertid när sommargäster försvunnit. Inte många som vill ha det så men det blir ett faktum eftersom tillgång efterfrågan varierar så mycket under året. Likadant blir det med våran elproduktion när vi har massor med tillgång ibland och inget när vi behöver den som mest...
Tyvärr blir det konsekvenserna när "marknaden" och några få politiker får bestämma.
Enda sättet att komma tillrätta med problemet är att göra som man gör med andra livsnödvändiga saker tex vatten avlopp, vägar, järnvägar, sjukhus, skolor, äldrevård osv. Det är att staten reglerar och styr upp det som de gjorde förr och allt fungerade. Marknaden är inte lösningen på allt...
Just därför kan Staten gå in och ge ett erbjudande.
Leverera fosdilfri el i 10år i SE4 för ett garanterat året runt pris på 25 öre per kWh, med en viss minsta garanterad effekt.
Utgår ifrån att man får erbjudande, men inte från kärnkraft.
Då behöver inte Staten satsa egna pengar.

För problemet för investerare är att få långa kontrakt, så banken lånar ut pengar.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Black skrev:
Just därför kan Staten gå in och ge ett erbjudande.
Leverera fosdilfri el i 10år i SE4 för ett garanterat året runt pris på 25 öre per kWh, med en viss minsta garanterad effekt.
Utgår ifrån att man får erbjudande, men inte från kärnkraft.
Då behöver inte Staten satsa egna pengar.

För problemet för investerare är att få långa kontrakt, så banken lånar ut pengar.
Kom in i matchen nu för f** det är i sig inga problem med väderberoende kraftkällor, problemen kommer efteråt då det inte går att planera produktionen eller lagra elen på ett hållbart och ekonomiskt sätt.

Vi har hela tiden kommit tillbaka till detta faktum i denna diskussionen.
Senast redigerad av niklas12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
Kapacitetsfaktorn på solkraft ligger på 11% vilket således innebär att 89% av tiden är solel beroende av andra kraftslag som täcker upp.
Min syster som har solceller, där fixar hon 100% av sitt elbehov ca 7 månader per år.
Utgår ifrån att väldigt många villaägare kommer mycket snart få liknande siffror.
Elen blir nästan "gratis" 6-7 månader per år.

Hur ska kärnkraften göra då?
Stänga helt 6 månader per år?
Eller producera året runt till stora förluster på sommaren?
Som måste tas igen på vintern med dubbla elpriset?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Tror inte du kommer komma in i matchen du är inte ens i rätt sport.

Det är ju jättefint att din syrra har skaffat solceller jag har också solcellsanläggning men det hjälper mig bara på sommaren.

Man kan inte bygga ett kraftsystem som fungerar halva året, jag tror folk generellt kommer klaga när man bara får tillgång till el halva året.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:

Det är ju jättefint att din syrra har skaffat solceller jag har också solcellsanläggning men det hjälper mig bara på sommaren.

Man kan inte bygga ett kraftsystem som fungerar halva året, jag tror folk generellt kommer klaga när man bara får tillgång till el halva året.
Vindkraften producerar mer på vintern än på sommaren så den kompletterar solceller bra.

Dessutom kommer vi ju snart kunna producera väldigt mycket grön vätgas när elpriset är lågt.

Om elpriset är 10öre så blir ju priset på lagrad vätgas el bara 50öre per kWh, trots usel verkningsgrad.

Karlshamnsverket ger ju 662 MW och jag utgår ifrån att man hyfsat enkelt kan köra det på vätgas om det kniper.
Så att köra Karlshamnsverket några dagar per år på dyr vätgas är inget stort problem.

För väldigt många i SE4 tror att man blir utan el i vinter.
Det tror inte jag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:

Vindkraften producerar mer på vintern än på sommaren så den kompletterar solceller bra.

Dessutom kommer vi ju snart kunna producera väldigt mycket grön vätgas när elpriset är lågt.

Om elpriset är 10öre så blir ju priset på lagrad vätgas el bara 50öre per kWh, trots usel verkningsgrad.

Karlshamnsverket ger ju 662 MW och jag utgår ifrån att man hyfsat enkelt kan köra det på vätgas om det kniper.
Så att köra Karlshamnsverket några dagar per år på dyr vätgas är inget stort problem.

För väldigt många i SE4 tror att man blir utan el i vinter.
Det tror inte jag.
På vilket sätt skulle Karlshamnverket, byggt för olja som bränsle, kunna köras "hyfsat enkelt" på den mest flyktiga gasen som finns? Tror absolut inte på den idén. I UK har fossillobbyn yrat om att blanda i vätgas i deras gasnät för naturgas, men när verkligheten kommer och knackar på så visar sig den hittepå idén att vara rent struntprat, bortslösade pengar och tid.

Mycket troligare är det att man skulle bygga helt nytt. Som tar tid. Vilket vi inte har.

Men visst, stationär vätgas kan man bygga. Värmen som blir av den dåliga verkningsgraden kan man ta till vara på och använda. Men kompletta system redo för skala finns inte.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
Min syster som har solceller, där fixar hon 100% av sitt elbehov ca 7 månader per år.
Utgår ifrån att väldigt många villaägare kommer mycket snart få liknande siffror.
Elen blir nästan "gratis" 6-7 månader per år.

Hur ska kärnkraften göra då?
Stänga helt 6 månader per år?
Eller producera året runt till stora förluster på sommaren?
Som måste tas igen på vintern med dubbla elpriset?
Nej, det kommer att fungera om många bara efterfrågar el under det kalla halvåret. En stor del av nätkostnaden betalas ju baserat på förbrukning. Ingen förbrukning = inga inkomster. För att betala kostnaderna blir det nödvändigt dimensionera betalningen efter när man förbrukar mest och därför behöver mest reserver.
Alternativet är att gå 100% off-grid och klippa kabeln. Men det är det ju få som kommer göra.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Alternativet är att gå 100% off-grid och klippa kabeln. Men det är det ju få som kommer göra.
Det kommer jag med flera göra så fort vi kan.
Nu när man kan själv producera, lagra och flytta elen själv.
Vad ska jag då med elverket till?
När typ 70-80% av det jag betalar på elfakturan går till annat än elproduktion?

Eller ska man inte få gå offgrid?
Ska man schablonbeskattas för en fiktiv elförbrukning?

S drev ju igenom att bönder med skog skulle schablonbeskattas för att man hade tillgång till gratis ved.
Oavsett om man eldade med ved eller inte.
Som tur togs denna regel bort snabbt.

Om kommer det alls gå att ta ut nån elskatt?
Hur ska skatteverket kunna kontrollera om personal laddar sin elbil på jobbet, och driver villan med den elen?

Eller om bonden sätter upp 5 elbilsladdare, och säljer billig skattefri el till sina grannar?

Eller om åkaren med en ellastbil med 1.000kWh batteri.
Säljer el till villaägare på helgen?

Helt klart så står elmarknaden inför en revolution.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Ska man schablonbeskattas för en fiktiv elförbrukning?.
Klart du får. Det var ju det jag skrev och citerade det ju t.o.m.
Men du behöver ju gå off-grid helt och hållet och inte förvänta dig att någon annan ska stå beredd och täcka upp när din egenskapande energi inte räcker. Då kan ju inte förvänta dig att ett elbolag står och väntar utan inkomster. I dina exempel räknar du ju med att din arbetsgivare vill hjälpa dig.
Det är ju som om du skulle vara självförsörjande på mat nästan hela året men vill åka och handla bara feb-mars. Om det bara är du som gör så funkar det ju eftersom butiken kan gå runt på andra kunder men om alla gör så skulle ju butiken försvinna. Eller så får man ta högre priser för dom som bara handlar sällan.
Jag tror det, ur ett samhällsperspektiv, är olyckligt att ansvaret för så viktiga samhällsfunktioner läggs på individer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Men du behöver ju gå off-grid helt och hållet och inte förvänta dig att någon annan ska stå beredd och täcka upp när din egenskapande energi inte räcker. Då kan ju inte förvänta dig att ett elbolag står och väntar utan inkomster. I dina exempel räknar du ju med att din arbetsgivare vill hjälpa dig.
Det är ju som om du skulle vara självförsörjande på mat nästan hela året men vill åka och handla bara feb-mars. Om det bara är du som gör så funkar det ju eftersom butiken kan gå runt på andra kunder men om alla gör så skulle ju butiken försvinna. Eller så får man ta högre priser för dom som bara handlar sällan.
Jag tror det, ur ett samhällsperspektiv, är olyckligt att ansvaret för så viktiga samhällsfunktioner läggs på individer.
Jag har ju ett företag med en egen fastighet.
Kan ju ladda där om jag vill.
Hur skulle man kunna förhindra det?

Dessutom har jag "gratis ved"(krävs lite jobb dock).
Kan ju skaffa en ångmaskin på vintern som driver en generator.
Värmen behöver jag ju i alla fall på vintern.

Hakki Pilken fick väl göra 50m3 ved i år.
20220706_172326 (1).jpg
Edit:
1 kg björkved har en fukthalt på 20% så blir energimängden ca 4 kWh
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Verkar dyrt att serva en ångmaskin. 1800-tal är inne nu?

Blir ju bra med luftföroreningar överallt också. Allt för att undvika modern kärnteknik?

Nej, vi måste bort ifrån förbränning. Inte gå tillbaka till att generera mer sot.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Teslaspolen skrev:

Blir ju bra med luftföroreningar överallt också. Allt för att undvika modern kärnteknik?

Nej, vi måste bort ifrån förbränning. Inte gå tillbaka till att generera mer sot.

Men kärnkraft ÄR ju en ångmaskin, med mycket dålig verkningsgrad. Det mesta blir varmvatten som kyls bort.
Verkningsgraden vid en kärnreaktor är cirka 35 procent, vilket innebär att den termiska effekten måste vara ungefär tre gånger så hög som den önskade elektriska effekten. Exempel: En reaktor med en värmeeffekt på 2 000 MW omvandlas i turbingeneratorn till en eleffekt på cirka 700 MW.

Och blir det varmt på sommaren, då kan kylvattnet bli så varmt att kärnkraftverket inte går att köra längre och man måste stoppa kärnkraftverket.
Varje anläggning har fastställda gränsvärden för havsvattnets maxtemperatur. För Ringhals 2 gäller 25 grader.

– När vi under måndagen närmade oss 25 grader valde vi att minska effekten till 55 procent men nu har temperaturen gått över 25 grader och därför ställs Ringhals 2 av, säger Sven-Anders Andersson, produktionschef Ringhals.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Fredrik j skrev:
Zalman3 skrev:
Jag har ju ett företag med en egen fastighet.
Kan ju ladda där om jag vill.
Hur skulle man kunna förhindra det?

Dessutom har jag "gratis ved"(krävs lite jobb dock).
Kan ju skaffa en ångmaskin på vintern som driver en generator.
Värmen behöver jag ju i alla fall på vintern.

Hakki Pilken fick väl göra 50m3 ved i år.
20220706_172326 (1).jpg
Edit:
1 kg björkved har en fukthalt på 20% så blir energimängden ca 4 kWh
Men du måste ju driva med oss? Pratar om ”off-grid” men istället ladda på företaget du äger. Begriper du inte hur märkligt det blir i stor skala?
Sen är det klart det finns många sätt att betala för sin konsumtion. Hugga ved är ju ett av dom.

Det hela handlar om att få betalt för vad elnätet kostar även om kunderna förbrukar mindre men förväntar sig samma kapacitet men mer sällan.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:

Men kärnkraft ÄR ju en ångmaskin, med mycket dålig verkningsgrad. Det mesta blir varmvatten som kyls bort.
Verkningsgraden vid en kärnreaktor är cirka 35 procent, vilket innebär att den termiska effekten måste vara ungefär tre gånger så hög som den önskade elektriska effekten. Exempel: En reaktor med en värmeeffekt på 2 000 MW omvandlas i turbingeneratorn till en eleffekt på cirka 700 MW.

Och blir det varmt på sommaren, då kan kylvattnet bli så varmt att kärnkraftverket inte går att köra längre och man måste stoppa kärnkraftverket.
Varje anläggning har fastställda gränsvärden för havsvattnets maxtemperatur. För Ringhals 2 gäller 25 grader.

– När vi under måndagen närmade oss 25 grader valde vi att minska effekten till 55 procent men nu har temperaturen gått över 25 grader och därför ställs Ringhals 2 av, säger Sven-Anders Andersson, produktionschef Ringhals.
Det finns ju absolut ingenting som hänger ihop i dina teorier.
Vi ska minska co2 utsläpp genom att vi börjar elda mer, sist jag kollade så orsakade förbränning co2 utsläpp eller du kanske har en lösning på det med ?

Ångan i ett kärnkraftsreaktorer kommer inte från förbränning och är således co2 fri.

Kapacitetsfaktorn på kärnkraft är 75-80% varav den största delen är planerade bränslebyten
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Zalman3 skrev:
Teslaspolen skrev:

Så en modern, säker och utsläppsfri "ångmaskin" är sämre än en högljudd, liten och ineffektiv sak du ska ha stående hemma som sotar ned hela grannskapet

Effektivitet är något nytt du drog in i debatten nu. Hur effektivt är ett vindkraftverk? De bästa solcellerna ligger väl runt 20% nu, eller? Det spelar ingen roll för poängen.

Jag är vill gärna se en seriös debatt, men du likställer ett kärnkraftverk med en traditionell ångmaskin? Båda kokar vatten men ungefär där slutar likheterna också. Men visst, att försöka surra bort debatten kan man väl också göra... :?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Finns det inga argument kvar för att motbevisa kärnkraften så får man hitta på nya.

Men du är i gott sällskap förhoppningsvis vänder det efter 11september
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Det hela handlar om att få betalt för vad elnätet kostar även om kunderna förbrukar mindre men förväntar sig samma kapacitet men mer sällan.
Precis så blir det, baskraften står man själv för.
De traditionella elproducenterna blir som en UPS, som man tar till när det kniper.
Och självklar blir dessa UPS kWh allt dyrare.
Och därmed blir det allt billigare att hitta andra lösningar.

Det är ju ett systemfel redan idag.
En sommarstuge ägare kan ju i praktiken betala över 10kr per kWh, eftersom han förbrukar så få kWh.
Där finns det idag stora incitament att gå off-grid.

Och jag som bor i lägenhet betalar ca 1,50kr per kWh endast i elnätsavgift.
Och ju mer jag sparar på elen, desto dyrare blir det per kWh.

Man får känslan, pengarna ska in till Staten och elbolaget,
oavsett hur mycket man sparar.

Drömmen (för Staten och elbolaget) är väl att jag inte förbrukar knappt nån el alls.
Utan 100% av elräkningen blir stor vinst hos Staten och elbolaget.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Din elnätsavgift är ju inte direkt kopplad till vad just din anslutning kostar begriper du väl?
En sommarstuga kan ju definitivt gå off-grid om den tål att stå djupfrusen på vintern.
Eller om sommarstugeägaren även har ett företag strax intill dit en kabel kan läggas ut.
Skriv svar