Sida 193 av 231

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 13:17
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Anonymous FTW skrev:
Volkswagen är nu igång med fyra elbilsfabriker

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Tillsammans har de kapacitet på 900000 bilar per år.
Imponerande! Kul att de verkligen satsar seriöst på detta som en volymprodukt redan nu. Känns som VAG ligger långt före alla andra stora tillverkare.
Är det någon som kan volymproduktion så är det ju VW.

Notera att dom verkar använda den gamla "fossilfabriken" där man tidigare tillverkade Phaeton. Gamla fabriker har ju tidigare setts som en belastning av många...
Nu var ju Phaeton verkligen ingen volymprodukt, så den fabriken var ju mer optimerad för kortare serier och mer manuell hantering i lägre volymer (de gjorde mycket konceptbilar, och även specialordrar i den). Så just den kanske inte är något lysande argument för att man satsa på volymtillverkning av ID.

Men eftersom de satsar på flera andra fabriker så ser jag mycket positivt på att det satsar på stora volymer (även om just Phaeton-fabriken var ett dåligt exempel).
Den andra fabriken man ställt om till ID-bilar är ju den i Zwickau.
Där har man ju tillverkat fossilbilar i 30år fram tills nu. Är det ett bättre exempel på vad man kan använda redan existerande kapacitet till och hur fort det kan gå?
Absolut. Där talar vi om en fabrik för verklig volymproduktion. Att man ställer om den till att producera elbilar (iaf. till en stor del) säger mycket. VAG satsar helt klart verkligen extremt seriöst på detta.

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 13:36
av Fredrik j
martinot skrev:
Absolut. Där talar vi om en fabrik för verklig volymproduktion. Att man ställer om den till att producera elbilar (iaf. till en stor del) säger mycket. VAG satsar helt klart verkligen extremt seriöst på detta.
Enligt artikeln tillverkade man sin sista fossilbil i Zwickau i somras förra året.

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 13:38
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Absolut. Där talar vi om en fabrik för verklig volymproduktion. Att man ställer om den till att producera elbilar (iaf. till en stor del) säger mycket. VAG satsar helt klart verkligen extremt seriöst på detta.
Enligt artikeln tillverkade man sin sista fossilbil i Zwickau i somras förra året.

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//
Modigt och bra drag av VW att gå 100% elektriskt (iaf. i en av deras stora fabriker)! :)

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 13:49
av Fredrik j
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Absolut. Där talar vi om en fabrik för verklig volymproduktion. Att man ställer om den till att producera elbilar (iaf. till en stor del) säger mycket. VAG satsar helt klart verkligen extremt seriöst på detta.
Enligt artikeln tillverkade man sin sista fossilbil i Zwickau i somras förra året.

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//
Modigt och bra drag av VW att gå 100% elektriskt (iaf. i en av deras stora fabriker)! :)
VW har ju inte alla ägg i en korg.

Många vill ju beskriva det som modigt.

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 13:50
av martinot
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Absolut. Där talar vi om en fabrik för verklig volymproduktion. Att man ställer om den till att producera elbilar (iaf. till en stor del) säger mycket. VAG satsar helt klart verkligen extremt seriöst på detta.
Enligt artikeln tillverkade man sin sista fossilbil i Zwickau i somras förra året.

https://cleantechnica.com/2021/02/14/tr ... gen-id-3//
Modigt och bra drag av VW att gå 100% elektriskt (iaf. i en av deras stora fabriker)! :)
VW har ju inte alla ägg i en korg.

Många vill ju beskriva det som modigt.
Vet inte vad jag skall svara på det där. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 14:57
av mati
Fredrik j skrev:
Notera att dom verkar använda den gamla "fossilfabriken" där man tidigare tillverkade Phaeton. Gamla fabriker har ju tidigare setts som en belastning av många...
Det är samma fabrik som hittills har använts för att tillverka e-Golf. Och den har ju verkligen inte byggts i stora volymer. En del e-Golfar har till och med byggts i Wolfsburg också, eftersom Zwickau-fabriken helt enkelt inte har haft kapacitet att bygga så många bilar. "Många" är dock ett relativt begrepp här.
Jag är lite nyfiken hur de tänker rampa upp produktionen in denna fabrik nu med tanke på produktionsmålen för ID3. De kan ju knappast fortsätta som hittills med några få exemplar om dagen.

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 16:55
av Fredrik j
mati skrev:
Fredrik j skrev:
Notera att dom verkar använda den gamla "fossilfabriken" där man tidigare tillverkade Phaeton. Gamla fabriker har ju tidigare setts som en belastning av många...
Det är samma fabrik som hittills har använts för att tillverka e-Golf. Och den har ju verkligen inte byggts i stora volymer. En del e-Golfar har till och med byggts i Wolfsburg också, eftersom Zwickau-fabriken helt enkelt inte har haft kapacitet att bygga så många bilar. "Många" är dock ett relativt begrepp här.
Jag är lite nyfiken hur de tänker rampa upp produktionen in denna fabrik nu med tanke på produktionsmålen för ID3. De kan ju knappast fortsätta som hittills med några få exemplar om dagen.
Det är ju två fabriker. En i Dresden och en i Zwickau.
Dresdenfabriken är ju lite av en "designprodukt" med sina glasvägar inne i centrala Dresden och kanske inte representativ för VWs fabriksbestånd. Zwickau därimot är ju på riktigt en gammeldags fossilfabrik som ställts om till elbilsproduktion utan att man var tvungen att riva och bygga om samt sparka personal för att anställa den nya typen av bilbyggare som behövs för att skruva ihop en elbil.
Enligt VW ska man bygga 330 000 ID3 i Zwickau under 2021.

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 18:13
av mati
Sorry. Jag blandade ihop de två städerna. Du har rätt. Jag menar Dresden.

Re: VW I.D

Postat: 15 feb 2021 20:33
av 12man
Zwickau fabriken började med HORCH bilar för 100+ år sedan.

Fabriken i Dresden är väl Tysklands näst nyaste bilfabrik om än liten typ 400 bilarbetare, innan Tesla Grünheide.
Tillverkat phaeton bentley och egolf

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 07:03
av mati
12man skrev:
Zwickau fabriken började med HORCH bilar för 100+ år sedan.

Fabriken i Dresden är väl Tysklands näst nyaste bilfabrik om än liten typ 400 bilarbetare, innan Tesla Grünheide.
Tillverkat phaeton bentley och egolf
Ja, och Trabant byggdes i Zwickau. Jag undrar om det är samma tillverkningsmetoder för ID3 eller om de har moderniserat nånting i fabriken. Och jobbar den här killen kvar? Har han samma frisyr? ;)

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 07:13
av Bjelke
mati skrev:
12man skrev:
Zwickau fabriken började med HORCH bilar för 100+ år sedan.

Fabriken i Dresden är väl Tysklands näst nyaste bilfabrik om än liten typ 400 bilarbetare, innan Tesla Grünheide.
Tillverkat phaeton bentley och egolf
Ja, och Trabant byggdes i Zwickau. Jag undrar om det är samma tillverkningsmetoder för ID3 eller om de har moderniserat nånting i fabriken. Och jobbar den här killen kvar? Har han samma frisyr? ;)
Otroligt jäkla störtskönt hur dom fixar panelgaps alltså! :mrgreen:
Kan man få robotar att göra lika idag tro? :lol:

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 07:55
av mati
Bjelke skrev:
Otroligt jäkla störtskönt hur dom fixar panelgaps alltså! :mrgreen:
Kan man få robotar att göra lika idag tro? :lol:
Ambitionen verkar ju vara att få små panelgaps på bilen och att dörrarna stängs ordentligt. Högre ambitionsnivå än Tesla kan man tycka. Man kan ju hoppas att den här långhåriga killen har fått jobb i Grünheide där han utbildar dem som jobbar med slutkontrollen av MY. Möjligen så har ju metoderna dessutom förbättrats en aning sedan den här videon togs. :)

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 08:40
av zyax
mati skrev:
Bjelke skrev:
Otroligt jäkla störtskönt hur dom fixar panelgaps alltså! :mrgreen:
Kan man få robotar att göra lika idag tro? :lol:
Ambitionen verkar ju vara att få små panelgaps på bilen och att dörrarna stängs ordentligt. Högre ambitionsnivå än Tesla kan man tycka. Man kan ju hoppas att den här långhåriga killen har fått jobb i Grünheide där han utbildar dem som jobbar med slutkontrollen av MY. Möjligen så har ju metoderna dessutom förbättrats en aning sedan den här videon togs. :)
Hade man på riktigt arbetat så snabbt i Trabant-fabriken hade det funnits många fler.

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 08:43
av HelectriC
det är fördelen med plastkaross, då är det bara att bända och böja, så blir det "bra" till slut :D

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 09:32
av mati
HelectriC skrev:
det är fördelen med plastkaross, då är det bara att bända och böja, så blir det "bra" till slut :D
Ja, jag minns att det inte var ovanligt att folk bankade med hammare på sina bilar när de hade råkat ut för nånting. Det vara bara rätta till "plåten" och så var den som ny. Det var ju egentligen ingen plastkaross utan någon form av kompositmaterial.
zyax skrev:
Hade man på riktigt arbetat så snabbt i Trabant-fabriken hade det funnits många fler.
Säkert. Men det var väl främst tillgången till råvaror och extremt ineffektiv planekonomi som gjorde att de aldrig lyckades med nånting.

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 20:18
av pingflood
Nu när jag har beställt en är jag lite nyfiken på det här med inredningen. Först verkade det som om alla icke-max 1st skulle få vit ratt och plast, men det verkar variera i olika marknader. Säljaren jag beställde från garanterade att den får en vanlig svart ratt och plast, och offerten beskriver det som "Black-Platinum Grey" instrumentpanel. Hittade en broschyr för Irländska marknaden (finns det ingen för 1st för Sverige?) där den visar båda varianterna (bifogat). Får väl lite på säljaren i detta fall men tyckte det var lite konstigt.

Re: VW I.D

Postat: 16 feb 2021 20:58
av martinot
Kan förstå att du vill ha den svarta (den vita ser ju enormt billig och plastig ut).

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2021 07:08
av mati
martinot skrev:
Kan förstå att du vill ha den svarta (den vita ser ju enormt billig och plastig ut).
Håller med. Det ser förskräckligt ut. Men det är lugnt, den kommer ju inte vara vit särskilt länge. :lol:

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2021 07:50
av pingflood
mati skrev:
martinot skrev:
Kan förstå att du vill ha den svarta (den vita ser ju enormt billig och plastig ut).
Håller med. Det ser förskräckligt ut. Men det är lugnt, den kommer ju i vara vit särskilt länge. :lol:
Ratten i vitt skulle jag kunna leva med men den övriga vita plasten skär sig verkligen med inredningen. Den i svart/grått ser mycket finare ut.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2021 08:21
av Yeahman82
pingflood skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kan förstå att du vill ha den svarta (den vita ser ju enormt billig och plastig ut).
Håller med. Det ser förskräckligt ut. Men det är lugnt, den kommer ju i vara vit särskilt länge. :lol:
Ratten i vitt skulle jag kunna leva med men den övriga vita plasten skär sig verkligen med inredningen. Den i svart/grått ser mycket finare ut.
Håller med. Fördelen med vitt är dock att den vita plasten är matt istället för glansig pianolack som i den svarta. Jag skulle vilja ha den svarta inredningen med matt svart plast. Men man kan ju inte få allt.

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2021 08:52
av HelectriC
Yeahman82 skrev:
pingflood skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kan förstå att du vill ha den svarta (den vita ser ju enormt billig och plastig ut).
Håller med. Det ser förskräckligt ut. Men det är lugnt, den kommer ju i vara vit särskilt länge. :lol:
Ratten i vitt skulle jag kunna leva med men den övriga vita plasten skär sig verkligen med inredningen. Den i svart/grått ser mycket finare ut.
Håller med. Fördelen med vitt är dock att den vita plasten är matt istället för glansig pianolack som i den svarta. Jag skulle vilja ha den svarta inredningen med matt svart plast. Men man kan ju inte få allt.
folie löser biffen!

Re: VW I.D

Postat: 17 feb 2021 09:58
av martinot
Yeahman82 skrev:
pingflood skrev:
mati skrev:
martinot skrev:
Kan förstå att du vill ha den svarta (den vita ser ju enormt billig och plastig ut).
Håller med. Det ser förskräckligt ut. Men det är lugnt, den kommer ju i vara vit särskilt länge. :lol:
Ratten i vitt skulle jag kunna leva med men den övriga vita plasten skär sig verkligen med inredningen. Den i svart/grått ser mycket finare ut.
Håller med. Fördelen med vitt är dock att den vita plasten är matt istället för glansig pianolack som i den svarta. Jag skulle vilja ha den svarta inredningen med matt svart plast. Men man kan ju inte få allt.
Hatar svart pianolack (eller glansiga plastytor oavsett färg). En av de saker jag gillar sämst med interiördesignen på både vår Merca E-klass och 2019 M3.

Re: VW I.D

Postat: 18 feb 2021 10:16
av Skabb1
Som jag förstår heter VW självkörande förmåga Travel Assist.
Tycker dock det är ganska oklart i vilken version av ID4 som denna ingår. Det verkar vara färdiga paket i hög grad och du verkar inte kunna lägga till detta som enskilt tillval.

Någon som vet i vilken version som Travel Assist ingår?

Re: VW I.D

Postat: 18 feb 2021 12:11
av taliz
Skabb1 skrev:
Som jag förstår heter VW självkörande förmåga Travel Assist.
Tycker dock det är ganska oklart i vilken version av ID4 som denna ingår. Det verkar vara färdiga paket i hög grad och du verkar inte kunna lägga till detta som enskilt tillval.

Någon som vet i vilken version som Travel Assist ingår?
Endast i Tech och Max.

Re: VW I.D

Postat: 19 feb 2021 01:08
av martinot
Revoltra skrev:
V90 vs ID4 - kommer på söndag.



Bild
Klar win för ID4 och RWD över V90 med FWD!