Det går att stänga av regenereringen på Polesrar 2 också om man vill. Finns även ett "N-läge" men jag förmodar att det är samma sak som att stänga av regenereringen fast utan möjlighet att öka farten.fth skrev:På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket.Lijo skrev:Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:
1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?![]()
Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?
/fth
Polestar 2
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 2
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det du kan stänga av är one pedal drive. Det innebär bars att regenereringen aktiveras av bromspedalen istället för att du lyfter högerfoten.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:Maw skrev:De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.joel80 skrev:Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.Maw skrev:Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!

Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Ja, jag såg också den men jag tolkar det inte som att förbättringen blir sämre utan VP, bara att det varit VP på de bilar de testat med. Om något så tänker jag att återvinning av värme från drivlinan borde ge en bättre besparing utan VP så att du och jag kan få mer än 10%.joel80 skrev:Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:Maw skrev:De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.joel80 skrev:Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.Maw skrev:Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.
Bra jobbat!
Kanske är jag överoptimistisk

VW ID.7 GTX Tourer -25
Eftersom temperaturen påverkar förbrukningen så pass mycket så bör man kunna åstadkomma ganska mycket med schemalagd förvärmning så att batteriet värms med el från elnätet istället för batteriet.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Riktigt bra förbättringar av laddhastighet och förbrukning med version 1.7 som nyligen kommit via OTA.
Jag har hittils bara kört kortare sträckor med den nya mjukvaran men märker en klar förbättring, tidigare upplevde jag att den alltid tog 3 procentenheter av batteriet vid kallt väder även om man bara körde några km. Nu verkar den vara försiktigare med att värma upp batteriet och drar därför betydligt mindre vid korta resor.
Kris Rifa har testat förvärmningen med gott resultat.
https://insideevs.com/features/543641/p ... g-battery/
Jag har hittils bara kört kortare sträckor med den nya mjukvaran men märker en klar förbättring, tidigare upplevde jag att den alltid tog 3 procentenheter av batteriet vid kallt väder även om man bara körde några km. Nu verkar den vara försiktigare med att värma upp batteriet och drar därför betydligt mindre vid korta resor.
Kris Rifa har testat förvärmningen med gott resultat.
https://insideevs.com/features/543641/p ... g-battery/
Kris Rifa put all of these changes to the test in chilly Norway where he encountered negative temperatures (-2°C/28.4°F), even though it’s not even November yet. He tested all the newly added functions and, as the title of his latest video suggests, they are as good or even better than expected - he even goes so far as to say Polestar has really closed in on Tesla and possibly surpassed it when it comes to everything involving battery preconditioning and running an EV in cold climates.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Jo, det är så jag brukar göra när det är kallt på vintern och skall åka längre resor.lawe skrev:Eftersom temperaturen påverkar förbrukningen så pass mycket så bör man kunna åstadkomma ganska mycket med schemalagd förvärmning så att batteriet värms med el från elnätet istället för batteriet.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?mikebike skrev:Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- mikebike
- Teslaägare
Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.taliz skrev:Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?mikebike skrev:Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Polestar 2
Jag tror dom flesta nya bilar anpassar till kartdata. Sen är det lite olika vilken leverantör och hur up2date dom är.mikebike skrev:Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.taliz skrev:Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?mikebike skrev:Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Min VW har ju tex fått för sig att det är 40kmh på 80väg och 50 eller 70 på motorväg otaliga ggr.
Kanske är Volvos system mer up2date? Kanske inte…
Glömt vem som levererar till Volvo, Veoneer?
Nej, tyvärr inte.mikebike skrev:Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Det borde kunna komma via OTA för den har bra koll på hastighetsgränserna och om man vill varnar den när man kör för fort.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsningtaliz skrev:Jag tror dom flesta nya bilar anpassar till kartdata. Sen är det lite olika vilken leverantör och hur up2date dom är.mikebike skrev:Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.taliz skrev:Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?mikebike skrev:Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Min VW har ju tex fått för sig att det är 40kmh på 80väg och 50 eller 70 på motorväg otaliga ggr.
VW ID.7 GTX Tourer -25
- mikebike
- Teslaägare
Ja, den verkar ha skyltavläsning, men den ignorerar alltså vad den ser? Med andra ord nästan dåligt som Tesla?Maw skrev:Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsningtaliz skrev:Jag tror dom flesta nya bilar anpassar till kartdata. Sen är det lite olika vilken leverantör och hur up2date dom är.mikebike skrev:Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.taliz skrev:Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?mikebike skrev:Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Jag skall hyra en Polestar 2 imorgon och dessutom provköra en Enyaq.
Ja, den bara visar vilken hastighet som gäller och varnar när man kör för fort om man ställer in att den ska göra det.mikebike skrev:Ja, den verkar ha skyltavläsning, men den ignorerar alltså vad den ser? Med andra ord nästan dåligt som Tesla?Maw skrev:Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsning
Jag trodde Tesla anpassade farthållaren efter hastighetsgränserna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
- mikebike
- Teslaägare
Ungefär som min Volvo från 2014 alltså, den läste av skyltarna och varnade genom att hastighetsskylten i instrumentet pulserade. Däremot ändrade den aldrig inställd hastighet.Maw skrev:Ja, den bara visar vilken hastighet som gäller och varnar när man kör för fort om man ställer in att den ska göra det.mikebike skrev:Ja, den verkar ha skyltavläsning, men den ignorerar alltså vad den ser? Med andra ord nästan dåligt som Tesla?Maw skrev:Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsning
Jag trodde Tesla anpassade farthållaren efter hastighetsgränserna?
Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
- OfarligTesla
- Teslaägare
Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?mikebike skrev:Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
- mikebike
- Teslaägare
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.OfarligTesla skrev:Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?mikebike skrev:Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.
Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Kartdata betyder att hastighetsbegränsningen styrs av position, och den positionen är inte exakt. Långt ifrån. Din GPS-position kan fela många meter(du har säkert fått zigzag-mönster i tex Strava eller andra löpning/cykelappar nån gång?).mikebike skrev:Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.OfarligTesla skrev:Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?mikebike skrev:Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Kartdata kan förutom att innehålla gammal/fel hastighetsgräns också vara feldefinerat rent geografiskt. I kombination kan det säkert uppfattas väldigt random, men det är fullt logiskt om man tänker igenom det.
- mikebike
- Teslaägare
Jag kör samma sträcka ganska ofta, därav att jag anser att det är random. Det är inte ett dugg logiskt, bilen vet ju att den kör på E4, det finns ingen anledning att plocka upp hastighetsdata från angränsande vägar. Dessutom borde hastigheten ändras till 75 respektive 85 eftersom jag valt +5 och bilen gör så i vanliga fall.taliz skrev:Kartdata betyder att hastighetsbegränsningen styrs av position, och den positionen är inte exakt. Långt ifrån. Din GPS-position kan fela många meter(du har säkert fått zigzag-mönster i tex Strava eller andra löpning/cykelappar nån gång?).mikebike skrev:Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.OfarligTesla skrev:Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?mikebike skrev:Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Kartdata kan förutom att innehålla gammal/fel hastighetsgräns också vara feldefinerat rent geografiskt. I kombination kan det säkert uppfattas väldigt random, men det är fullt logiskt om man tänker igenom det.
Kontentan är i alla fall att det fungerar riktigt dåligt på E4, både hastighetsvisning och att bilen plötsligt ändrar inställd hastighet.
Det märkliga är att det funkar perfekt i långa tunnlar, där verkar bilen låsa fast på "rätt väg" trots eller tack vare att GPS-signal saknas.
- mikebike
- Teslaägare
Förutom Polestar 2 skall jag provköra Enyaq imorgon, och jag skall köra på samma sträcka av E4 där min bil har stora problem.
Om de faktiskt läser av skyltarna (till skillnad mot Tesla) så borde problemen vara mindre.
Om de faktiskt läser av skyltarna (till skillnad mot Tesla) så borde problemen vara mindre.
Google maps, dvs vad du ser på displayen, säger säkert att bilen kör på e4. Men hastighetsdatan kommer inte från Google maps, utan från en annan leverantör. Hur de avgränsat zonerna har alltså ingen koppling till vad du ser.mikebike skrev:Jag kör samma sträcka ganska ofta, därav att jag anser att det är random. Det är inte ett dugg logiskt, bilen vet ju att den kör på E4, det finns ingen anledning att plocka upp hastighetsdata från angränsande vägar. Dessutom borde hastigheten ändras till 75 respektive 85 eftersom jag valt +5 och bilen gör så i vanliga fall.taliz skrev:Kartdata betyder att hastighetsbegränsningen styrs av position, och den positionen är inte exakt. Långt ifrån. Din GPS-position kan fela många meter(du har säkert fått zigzag-mönster i tex Strava eller andra löpning/cykelappar nån gång?).mikebike skrev:Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.OfarligTesla skrev:Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?mikebike skrev:Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Kontentan är i alla fall att det fungerar riktigt dåligt på E4, både hastighetsvisning och att bilen plötsligt ändrar inställd hastighet.
Det märkliga är att det funkar perfekt i långa tunnlar, där verkar bilen låsa fast på "rätt väg" trots eller tack vare att GPS-signal saknas.
Hur hastigheten bestäms är kopplat till vägens klassning, vissa vägar klassas som "restricted" och andra inte. Beroende på det så sätter den antingen den exakta hastighetsgränsen(återigen vad kartan säger) eller så fortsätter den med den inställda hastigheten(dvs den ignorerar även hastigheten som kartan säger).
Det är inte alls märkligt utan fullt logiskt med tanke på vad jag just skrev..
Den kan ju då inte uppdatera din position, därmed är du kvar i samma hastighetszon.
De läser av skyltar. Men blandar in kartdata, framför allt avfarter kan få bilen att tro momentant att det blivit 70 när man kör i 110.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...

- OfarligTesla
- Teslaägare
Nej, min läser skyltarna, jag kollar på skärmen när jag åker förbi en skylt och den visar skyltarna "åka förbi" vilket är baserat på inputen från kameraavläsningen. Du verkar däremot blanda ihop avläsning med vad den visar för statisk hastighetsskylt på skärmen vilket är vad den slutgiltigt valt mellan kartdata och avläsningen, den ger alltså ingen information på hur bra den är på att läsa av skyltarna.mikebike skrev:Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
.
- mikebike
- Teslaägare
Ibland kan man se "visualiserade" skyltar, men oftast inte. Framförallt visas aldrig tillfälliga skyltar.OfarligTesla skrev:Nej, min läser skyltarna, jag kollar på skärmen när jag åker förbi en skylt och den visar skyltarna "åka förbi" vilket är baserat på inputen från kameraavläsningen. Du verkar däremot blanda ihop avläsning med vad den visar för statisk hastighetsskylt på skärmen vilket är vad den slutgiltigt valt mellan kartdata och avläsningen, den ger alltså ingen information på hur bra den är på att läsa av skyltarna.mikebike skrev:Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
.
På detta avsnitt är det bara 80-skyltarna precis i slutet som visas.
Genom Jönköping visas inte 80- och 70-skyltarna. Är det bara när bilen anser att avläst skylt stämmer med kartdata som det visas?
Här är ett exempel på när bilen omotiverat ändrar inställd hastighet. På den aktuella sträckan är hastighetsbegränsningen 70 km/tim sedan länge, före och efter vägarbetesområdet är hastighetsbegränsningen 80 km/tim. Lägg märke till både "hastighetsbegränsning" och inställd maxhastighet.
Även i den övre videon kan man se att inställd hastighet ändras.