Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

fth skrev:
Lijo skrev:
Funderar på att köpa en Polestar 2 men har lite frågor:

1: På min förra S90 D3 kunde jag få ner förbrukningen rejääält genom att coasta (frikoppla) i nedförsbackar. Går det att göra liknande med en Polestar2 om man stänger av regenerativ motorbroms eller driver motorn alltid ändå?
På Tesla kan man lägga i N(eutral) och göra precis som du säger, det kan få ned förbrukningen en hel del eftersom regenereringen endast är typ 70% effektiv. Jag brukar göra det själv ibland när jag vill slippa ett extra laddstopp på hemväg på E4, det bör dock vara när det är lite trafik eftersom man lätt irriterar andra när man varierar sin hastighet rätt mycket. :D

Jag vet dock inte om det går att lägga i N på Polestar 2, men det kanske någon ägare kan bekräfta eller dementera?

/fth
Det går att stänga av regenereringen på Polesrar 2 också om man vill. Finns även ett "N-läge" men jag förmodar att det är samma sak som att stänga av regenereringen fast utan möjlighet att öka farten.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Det du kan stänga av är one pedal drive. Det innebär bars att regenereringen aktiveras av bromspedalen istället för att du lyfter högerfoten.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
joel80
elbilist
Inlägg: 3142
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Polestar 2

Inlägg av joel80 »

Maw skrev:
joel80 skrev:
Maw skrev:
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.
Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:
Bild
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

joel80 skrev:
Maw skrev:
joel80 skrev:
Maw skrev:
Polestar berättade idag på en Q&A att de mätt upp förbättringar av räckvidden med upp till 10% i och med förändringarna som kommer i mitten av oktober. Mest förbättras räckvidden vid kallt väder.

Bra jobbat! :)
Det var med värmepump. Det är troligen inte lika stor förbättring utan. Och den högre siffra gäller främst på korta sträckor där uppvärmningen är en stor del.
De förbättringar som beskrivits verkar väl inte vara beroende av VP? En av frågorna var om det krävdes VP för att få del av förbättringarna och svaret var att det inte krävs. Det stämmer att en del av förbättringarna gäller korta resor men t ex återvinning av värme och bättre regenerering gäller rimligtvis även på längre resor.
Jag läste igenom hela chatten. Det kom en följdfråga på det där:
Bild
Ja, jag såg också den men jag tolkar det inte som att förbättringen blir sämre utan VP, bara att det varit VP på de bilar de testat med. Om något så tänker jag att återvinning av värme från drivlinan borde ge en bättre besparing utan VP så att du och jag kan få mer än 10%.

Kanske är jag överoptimistisk ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
lawe
Inlägg: 361
Blev medlem: 16 jan 2020 20:35

Re: Polestar 2

Inlägg av lawe »

Eftersom temperaturen påverkar förbrukningen så pass mycket så bör man kunna åstadkomma ganska mycket med schemalagd förvärmning så att batteriet värms med el från elnätet istället för batteriet.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

Riktigt bra förbättringar av laddhastighet och förbrukning med version 1.7 som nyligen kommit via OTA.

Jag har hittils bara kört kortare sträckor med den nya mjukvaran men märker en klar förbättring, tidigare upplevde jag att den alltid tog 3 procentenheter av batteriet vid kallt väder även om man bara körde några km. Nu verkar den vara försiktigare med att värma upp batteriet och drar därför betydligt mindre vid korta resor.

Kris Rifa har testat förvärmningen med gott resultat.
https://insideevs.com/features/543641/p ... g-battery/
Kris Rifa put all of these changes to the test in chilly Norway where he encountered negative temperatures (-2°C/28.4°F), even though it’s not even November yet. He tested all the newly added functions and, as the title of his latest video suggests, they are as good or even better than expected - he even goes so far as to say Polestar has really closed in on Tesla and possibly surpassed it when it comes to everything involving battery preconditioning and running an EV in cold climates.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 2

Inlägg av martinot »

lawe skrev:
Eftersom temperaturen påverkar förbrukningen så pass mycket så bör man kunna åstadkomma ganska mycket med schemalagd förvärmning så att batteriet värms med el från elnätet istället för batteriet.
Jo, det är så jag brukar göra när det är kallt på vintern och skall åka längre resor.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?
Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Polestar 2

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?
Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.
Jag tror dom flesta nya bilar anpassar till kartdata. Sen är det lite olika vilken leverantör och hur up2date dom är.
Min VW har ju tex fått för sig att det är 40kmh på 80väg och 50 eller 70 på motorväg otaliga ggr.
Kanske är Volvos system mer up2date? Kanske inte…
Glömt vem som levererar till Volvo, Veoneer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Nej, tyvärr inte.
Det borde kunna komma via OTA för den har bra koll på hastighetsgränserna och om man vill varnar den när man kör för fort.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?
Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.
Jag tror dom flesta nya bilar anpassar till kartdata. Sen är det lite olika vilken leverantör och hur up2date dom är.
Min VW har ju tex fått för sig att det är 40kmh på 80väg och 50 eller 70 på motorväg otaliga ggr.
Kanske är Volvos system mer up2date? Kanske inte…
Glömt vem som levererar till Volvo, Veoneer?
Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsning
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
Hur fungerar farthållaren hos Polestar 2?
Anpassar den hastigheten till skyltarna?
Det du vill ha svar på är väl om den anpassar till kartdata?
Nej, jag undrar om den anpassar hastigheten till gällande hastighetsbegränsning. Att anpassa hastigheten efter den hastighetsbegränsning som gällde för två år sedan är ju rätt värdelöst.
Jag tror dom flesta nya bilar anpassar till kartdata. Sen är det lite olika vilken leverantör och hur up2date dom är.
Min VW har ju tex fått för sig att det är 40kmh på 80väg och 50 eller 70 på motorväg otaliga ggr.
Kanske är Volvos system mer up2date? Kanske inte…
Glömt vem som levererar till Volvo, Veoneer?
Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsning
Ja, den verkar ha skyltavläsning, men den ignorerar alltså vad den ser? Med andra ord nästan dåligt som Tesla?

Jag skall hyra en Polestar 2 imorgon och dessutom provköra en Enyaq.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4190
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 2

Inlägg av Maw »

mikebike skrev:
Maw skrev:
Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsning
Ja, den verkar ha skyltavläsning, men den ignorerar alltså vad den ser? Med andra ord nästan dåligt som Tesla?
Ja, den bara visar vilken hastighet som gäller och varnar när man kör för fort om man ställer in att den ska göra det.

Jag trodde Tesla anpassade farthållaren efter hastighetsgränserna?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Maw skrev:
mikebike skrev:
Maw skrev:
Polestar har Google maps och (tror jag) skyltavläsning
Ja, den verkar ha skyltavläsning, men den ignorerar alltså vad den ser? Med andra ord nästan dåligt som Tesla?
Ja, den bara visar vilken hastighet som gäller och varnar när man kör för fort om man ställer in att den ska göra det.

Jag trodde Tesla anpassade farthållaren efter hastighetsgränserna?
Ungefär som min Volvo från 2014 alltså, den läste av skyltarna och varnade genom att hastighetsskylten i instrumentet pulserade. Däremot ändrade den aldrig inställd hastighet.

Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.

Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.

Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Kartdata betyder att hastighetsbegränsningen styrs av position, och den positionen är inte exakt. Långt ifrån. Din GPS-position kan fela många meter(du har säkert fått zigzag-mönster i tex Strava eller andra löpning/cykelappar nån gång?).
Kartdata kan förutom att innehålla gammal/fel hastighetsgräns också vara feldefinerat rent geografiskt. I kombination kan det säkert uppfattas väldigt random, men det är fullt logiskt om man tänker igenom det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

taliz skrev:
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.

Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Kartdata betyder att hastighetsbegränsningen styrs av position, och den positionen är inte exakt. Långt ifrån. Din GPS-position kan fela många meter(du har säkert fått zigzag-mönster i tex Strava eller andra löpning/cykelappar nån gång?).
Kartdata kan förutom att innehålla gammal/fel hastighetsgräns också vara feldefinerat rent geografiskt. I kombination kan det säkert uppfattas väldigt random, men det är fullt logiskt om man tänker igenom det.
Jag kör samma sträcka ganska ofta, därav att jag anser att det är random. Det är inte ett dugg logiskt, bilen vet ju att den kör på E4, det finns ingen anledning att plocka upp hastighetsdata från angränsande vägar. Dessutom borde hastigheten ändras till 75 respektive 85 eftersom jag valt +5 och bilen gör så i vanliga fall.

Kontentan är i alla fall att det fungerar riktigt dåligt på E4, både hastighetsvisning och att bilen plötsligt ändrar inställd hastighet.
Det märkliga är att det funkar perfekt i långa tunnlar, där verkar bilen låsa fast på "rätt väg" trots eller tack vare att GPS-signal saknas.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

Förutom Polestar 2 skall jag provköra Enyaq imorgon, och jag skall köra på samma sträcka av E4 där min bil har stora problem.
Om de faktiskt läser av skyltarna (till skillnad mot Tesla) så borde problemen vara mindre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Polestar 2

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Tesla läser aldrig av några skyltar på motorväg och ändringen av hastigheten är oftast inte kopplad till vare sig kartdata eller skyltar (på motorväg).
Min läser i princip alla skyltar på motorväg men däremot använder Tesla kartdata före skylavläsning i de flesta fall. Vad tror du att din bil använder om den inte går på kartdata eller skyltar?
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.

Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Kartdata betyder att hastighetsbegränsningen styrs av position, och den positionen är inte exakt. Långt ifrån. Din GPS-position kan fela många meter(du har säkert fått zigzag-mönster i tex Strava eller andra löpning/cykelappar nån gång?).
Kartdata kan förutom att innehålla gammal/fel hastighetsgräns också vara feldefinerat rent geografiskt. I kombination kan det säkert uppfattas väldigt random, men det är fullt logiskt om man tänker igenom det.
Jag kör samma sträcka ganska ofta, därav att jag anser att det är random. Det är inte ett dugg logiskt, bilen vet ju att den kör på E4, det finns ingen anledning att plocka upp hastighetsdata från angränsande vägar. Dessutom borde hastigheten ändras till 75 respektive 85 eftersom jag valt +5 och bilen gör så i vanliga fall.

Kontentan är i alla fall att det fungerar riktigt dåligt på E4, både hastighetsvisning och att bilen plötsligt ändrar inställd hastighet.
Det märkliga är att det funkar perfekt i långa tunnlar, där verkar bilen låsa fast på "rätt väg" trots eller tack vare att GPS-signal saknas.
Google maps, dvs vad du ser på displayen, säger säkert att bilen kör på e4. Men hastighetsdatan kommer inte från Google maps, utan från en annan leverantör. Hur de avgränsat zonerna har alltså ingen koppling till vad du ser.
Hur hastigheten bestäms är kopplat till vägens klassning, vissa vägar klassas som "restricted" och andra inte. Beroende på det så sätter den antingen den exakta hastighetsgränsen(återigen vad kartan säger) eller så fortsätter den med den inställda hastigheten(dvs den ignorerar även hastigheten som kartan säger).

Det är inte alls märkligt utan fullt logiskt med tanke på vad jag just skrev..
Den kan ju då inte uppdatera din position, därmed är du kvar i samma hastighetszon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Polestar 2

Inlägg av PapaD »

De läser av skyltar. Men blandar in kartdata, framför allt avfarter kan få bilen att tro momentant att det blivit 70 när man kör i 110.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Polestar 2

Inlägg av OfarligTesla »

mikebike skrev:
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.

Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Nej, min läser skyltarna, jag kollar på skärmen när jag åker förbi en skylt och den visar skyltarna "åka förbi" vilket är baserat på inputen från kameraavläsningen. Du verkar däremot blanda ihop avläsning med vad den visar för statisk hastighetsskylt på skärmen vilket är vad den slutgiltigt valt mellan kartdata och avläsningen, den ger alltså ingen information på hur bra den är på att läsa av skyltarna.
.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 2

Inlägg av mikebike »

OfarligTesla skrev:
mikebike skrev:
Min läser inte av skyltar på motorväg, den visar hastighetsskyltar på skärmen, men de är inte avlästa. Du tror kanske att bilen läser skyltar på motorvägar, men det gör den knappast. Antagligen har du haft tur och kartdata stämmer med skyltarna där du kör.
Givetvis använder den kartdata, men den är inaktuell.
Exempelvis på E4 genom Jönköping där bilen anser att det är 90 hela vägen.

Min bil ändrar dessutom helt omotiverat inställd hastighet, vanligen till 70 eller 80, trots att jag har +5 inställt och skyltad hastighet varken är 70 eller 80. Det är inte konsekvent heller, en dag ändrade bilen inställd hastighet 4 gånger mellan Haga Norra och Rosersberg. Två dagar senare körde jag samma sträcka igen och filmade hela vägen. Då ändrades hastigheten "bara" en gång.
Nej, min läser skyltarna, jag kollar på skärmen när jag åker förbi en skylt och den visar skyltarna "åka förbi" vilket är baserat på inputen från kameraavläsningen. Du verkar däremot blanda ihop avläsning med vad den visar för statisk hastighetsskylt på skärmen vilket är vad den slutgiltigt valt mellan kartdata och avläsningen, den ger alltså ingen information på hur bra den är på att läsa av skyltarna.
.
Ibland kan man se "visualiserade" skyltar, men oftast inte. Framförallt visas aldrig tillfälliga skyltar.
På detta avsnitt är det bara 80-skyltarna precis i slutet som visas.

Genom Jönköping visas inte 80- och 70-skyltarna. Är det bara när bilen anser att avläst skylt stämmer med kartdata som det visas?

Här är ett exempel på när bilen omotiverat ändrar inställd hastighet. På den aktuella sträckan är hastighetsbegränsningen 70 km/tim sedan länge, före och efter vägarbetesområdet är hastighetsbegränsningen 80 km/tim. Lägg märke till både "hastighetsbegränsning" och inställd maxhastighet.

Även i den övre videon kan man se att inställd hastighet ändras.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar