Re: Förboka din Ioniq 5
Postat: 11 jan 2022 10:13
Låt säga att du vill sälja 10kWh till en kompis.
Kan du i Ioniq5 appen ställa in att du bara ska skicka över 10kWh?
Kan du i Ioniq5 appen ställa in att du bara ska skicka över 10kWh?
Man kan bara ställa in gränsen till hur mycket som ska vara kvar (%) i batteriet. Går ej att ställa in kWh.Peter Andersson skrev:Låt säga att du vill sälja 10kWh till en kompis.
Kan du i Ioniq5 appen ställa in att du bara ska skicka över 10kWh?
I dagsläget kan du inte ladda och använda V2L (under baksätet) i bilen samtidigt.Peter Andersson skrev:När Ioniq 5 står parkerad. Kan man ladda på Typ 2
anslutningen, samtidigt som man kan ta ut ström från kontakten vid baksätet?
Så jag enkelt kan välja om jag vill ladda eller ta ut ström?
Är bara området 20-100% användbart vid V2L användning?
LOL!HelectriC skrev:Passar ju riktigt bra när strömpriserna är sky high. Ladda på Ionity till rabatterat pris 1,65kr/kWh, ta med hem istället för att betala hushållsström 8,50kr/kWh. Blir lite omvända världen mot när man klagade på att Ionity är så dyrt och det är så billigt att ladda hemma
Det är STOR skillnad på Essential och Advanced. Väldigt prisvärt att uppgradera till Advanced. Essential är hur Hyundai alltid känts för mig innan, medans Advanced är premium! Har Komfortpaketet i vår och det kändes inte heller som en onödig uppgradering då det även ger minne på passagerarstolen och relax-mode (två knapptryck så fälls stolen ner i sovläge med fotstöd, ingår endast på förarstol annars). Även baksäte som går att justera med el från skärmen, baksäte eller knapp på passagerarstolen. Åker man alltid ensam och inte bryr sig om el i baksätet så kan man skippa. Nytt för MY22 är Komfort PLUS som innehåller det jag nämnde och automatiskt utfällbara handtag. Vill du ha dessa handtag måste du ta hela paketet. Annars får du manuella som alla vi nuvarande Svenska ägare har då det ej fanns som val på MY21.vibrationsfri skrev:Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Som DanneLKPG redan skrivit så är det stor skillnad i upplevd kvalitet och komfort mellan Essential och Advanced, men prisskillnaden är ganska liten. Jag tycker att det är en no-brainer. Självklart ska man ha en Advanced, såvida man inte får ett jäkligt bra pris på en Essential. Eller som en del här på forumet har gjort, tagit en Essential eftersom den fanns tillgänglig utan väntetid.vibrationsfri skrev:Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Instämmer till fullo, I5 RWD är en utmärkt vinterbil! Förutsägbara och trygga vinteregenskaper och ligger väldigt stabilt och fint även på rätt avancerade underlag. Precis som Mati skriver tar den sig an svåra situationer med ackuratess. Dessutom värms den upp väldigt snabbt, en värme som sprids jämnt i hela bilen. Hade den haft ett vettigt helljus också hade det varit väldigt bra, nu handlar det om ljusstyrka modell fotogenlampa - skillnaden mellan hel- och halvljus är löjeväckande liten. Dock blir mötande aldrig bländade vilket kan vara skönt om man kört MY med dess (påtagligt tveksamma) helljusautomatik.mati skrev:Som DanneLKPG redan skrivit så är det stor skillnad i upplevd kvalitet och komfort mellan Essential och Advanced, men prisskillnaden är ganska liten. Jag tycker att det är en no-brainer. Självklart ska man ha en Advanced, såvida man inte får ett jäkligt bra pris på en Essential. Eller som en del här på forumet har gjort, tagit en Essential eftersom den fanns tillgänglig utan väntetid.vibrationsfri skrev:Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Jag kan egentligen inte heller uttala mig om skillnaden mellan RWD och AWD. Men naturligtvis är en AWD rappare. Är man ute efter en riktigt pigg bil, och kanske van vid Tesla, så kommer man kanske uppleva en RWD som lite trög. Jämfört med en ID4 så upplever jag en Ioniq 5 RWD ungefär som lika pigg som en ID4 AWD. Med andra ord så är en I5 RWD ingen trött bil, det beror på vad man jämför med.
Framkomligheten verkar inte vara nåt bekymmer med RWD. Jag har en ganska jobbig uppfart som kan bli snorhal på vintern, och min I5 RWD har inga problem att ta sig upp. Jag har också försökt några gånger att provocera fram en sladd, så som man kunde göra med RWD bilar förr i tiden, men det är oerhört svårt. Det går säkert, men det är inget man behöver oroa sig för när man kör som en människa.
Dragvikten på RWD är samma som AWD, dvs 1600kg.
Med det sagt så skulle jag vilja påstå att man klarar sig bra med en RWD. Jag skulle inte vilja lägga pengar på den extra prestandan som AWD ger.
Så är det. Man får bara en något annan ljusbild, men egentligen ser man inte om helljuset är på eller av. Påminner tyvärr väldigt mycket om min gamla Model S som hade pinsamt dåligt helljus. Mitt råd är att installera en LED-ramp. Det är ganska enkelt och resultatet blir storslaget. Nu är det plötsligt roligt att köra i mörker igen.DavidS skrev:Hade den haft ett vettigt helljus också hade det varit väldigt bra, nu handlar det om ljusstyrka modell fotogenlampa - skillnaden mellan hel- och halvljus är löjeväckande liten.
Vad har du för fäste? Ser snyggt och diskret ut.MrRun skrev:Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen. Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Det ser ju bra ut, gillar att den inte sticker ut så mycket.MrRun skrev:Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen. Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Är det denna från Jula denna: Art. nr: 016051? Tycker det ser fint ut och vill gärna försöka installera samma. Vilken reläsats och monteringsplatta?Klintan skrev:Vad har du för fäste? Ser snyggt och diskret ut.MrRun skrev:Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen. Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Jag tänkte faktiskt precis tvärt om och har därför beställt en AWD essential. Pristillägget på 35k för fyrhjulsdrift, 50% fler hästkrafter och vad som nyligen var sportbilsprestanda tyckte jag var riktigt prisvärt. Skillnaden i range med främre motorn urkopplad tror jag blir marginell. Gällande utrustningen i advanced hade det så klart varit fint men för min del var det få saker som jag kände att jag värderade tillräckligt. Det mesta viktiga för min del är redan standard. HUD hade dock varit kul.mati skrev:Som DanneLKPG redan skrivit så är det stor skillnad i upplevd kvalitet och komfort mellan Essential och Advanced, men prisskillnaden är ganska liten. Jag tycker att det är en no-brainer. Självklart ska man ha en Advanced, såvida man inte får ett jäkligt bra pris på en Essential. Eller som en del här på forumet har gjort, tagit en Essential eftersom den fanns tillgänglig utan väntetid.vibrationsfri skrev:Hej
Har beställt min andra tm3 men sneglar på ioniq5 kanske i framtiden vad kan ni säga om essential vs advanced och rwd vs 4wd? Gå på det billigaste eller maxutrusta? Någon som har comfort paket är det värt det?
Jag kan egentligen inte heller uttala mig om skillnaden mellan RWD och AWD. Men naturligtvis är en AWD rappare. Är man ute efter en riktigt pigg bil, och kanske van vid Tesla, så kommer man kanske uppleva en RWD som lite trög. Jämfört med en ID4 så upplever jag en Ioniq 5 RWD ungefär som lika pigg som en ID4 AWD. Med andra ord så är en I5 RWD ingen trött bil, det beror på vad man jämför med.
Framkomligheten verkar inte vara nåt bekymmer med RWD. Jag har en ganska jobbig uppfart som kan bli snorhal på vintern, och min I5 RWD har inga problem att ta sig upp. Jag har också försökt några gånger att provocera fram en sladd, så som man kunde göra med RWD bilar förr i tiden, men det är oerhört svårt. Det går säkert, men det är inget man behöver oroa sig för när man kör som en människa.
Dragvikten på RWD är samma som AWD, dvs 1600kg.
Med det sagt så skulle jag vilja påstå att man klarar sig bra med en RWD. Jag skulle inte vilja lägga pengar på den extra prestandan som AWD ger.
Japp det är den rampen. Det står punktstråle men jag tycker det blev kanonbra! Känns inte som den beskrivningen stämmer.Tessi19 skrev:Är det denna från Jula denna: Art. nr: 016051? Tycker det ser fint ut och vill gärna försöka installera samma. Vilken reläsats och monteringsplatta?Klintan skrev:Vad har du för fäste? Ser snyggt och diskret ut.MrRun skrev:Jag har också monterat ledramp nu. Blev ett grymt lyft för mörkerkörningen. Jag lyckades komma undan med strax under 2000kr för ledramp + reläsats + hyra av gds-hall.
Jag valde Julas böjda model på 98W som följer frontens böjning väldigt bra.
Det bökigaste med monteringen var helt klart att lirka igenom kablaget in till motorrummet.
Kul! Ska göra samma resa om några veckor dock börjar där du var halvvägs.Skabb1 skrev:Har glömt rapportera hur resan södra Skåne - Sälen gått.
Körde som bekant via E4 och Ionity Värnamo och sen upp till Karlstad via laddning i Mariestad.
Startade med 100 % från Karlstad men valde att toppa upp ca 8 % i Sunne för familjefriden. Kom ändå i mål med 22 % så hade inte behövts.
Sett till takbox och ganska mycket last är jag ganska impad av förbrukningen som landade in på 23,8 för de ca 82 milen. Då ska jag tillägga att jag inte höll 120 utan max 110 mht takbox. Men en hel del av sträckan är trots allt motorväg och 100-väg. Så tycker det är bra.
Inga under på Ionity utan 125 kw som max efter ett tag. På 50 kw i Sunne kom jag upp i 43 som max.
På det hela taget mer än nöjd! Väldigt fin och bekväm bil att åka långt i. Avslappnande. En fin följeslagare som gör sitt jobb bra tycker jag!