Ganska säker på att jag varnade för det när "någon" här valde att sälja sin Tesla och beställa en etron... då fick jag tillbaka att "andra tillverkare gör inte så"Legato skrev:Du var inte ensam... Kallt dock om man nyss hade köpt en XPL vid den sänkningen och sen har bytt till en e-Tron. Dubbelsmockataliz skrev:Exakt, jag argumenterade för att det ju blir billigare nästa gång man byter.Muhlegg skrev:Jag tyckte redan då att var väldigt konstigt att förespråka en snabb omställning till elbilar men börja klaga så fort man själv riskerade att drabbas ekonomiskt.taliz skrev:Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"Muhlegg skrev:Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Well....
Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7263
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Audi e-tron
Näe... det gjorde dom väl ändå inte?mati skrev:Tesla sänkte priserna med typ 50%, inte 10 eller 12.taliz skrev:Minns upprorsstämningen här förra året när Tesla sänkte priserna. "Andra tillverkare gör aldrig så!"Muhlegg skrev:Det var en rejäl prissänkning. Trist för oss som köpte tidigt men bra om priserna på elbilar äntligen börjar gå ner.
Well....
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Audi e-tron
Får väl klassa mig som en ganska tidig köpare, beställning i maj -19. Jag fick 8% på listpriset för hela bilen då inklusive extrautrustning så jag upplever inte nuvarande rabatter som ngt extremt. Audi har alltid jobbat med prissänkningar (genom kampanjer) efter ett eller ett par år. Så inget oväntat. Innan dess hann de ju höja listpriset för proline med ca 20000 jmf med 2019 vilket gör att nuvarande erbjudande framstår ännu bättre.
Re: Audi e-tron
Jag har en gång fått erbjudande om 5% kladdat på prislistan hos en audihandlare. Skulle bli mycket förvånad om någon betalat listpriset någonsin.
Re: Audi e-tron
Såg på FB att YEE kampanjen skulle innebära -64k på etron 50 och -145k på etron55 vilket verkar stämma.
Dock inte lika bra (beroende på hur man ser på det) som YEC kampanjen tidigare i våras på -104k för etron 50
Är det någon som fått mer än 5% ytterligare på en etron?
har fattat det som att elbilar varit i princip undantagna samma rabattsatser som ICE och PHEV?
Dock inte lika bra (beroende på hur man ser på det) som YEC kampanjen tidigare i våras på -104k för etron 50
Är det någon som fått mer än 5% ytterligare på en etron?
har fattat det som att elbilar varit i princip undantagna samma rabattsatser som ICE och PHEV?
Re: Audi e-tron
Fick utöver de 145k även 63.400k i rabatt.dfa skrev:Såg på FB att YEE kampanjen skulle innebära -64k på etron 50 och -145k på etron55 vilket verkar stämma.
Dock inte lika bra (beroende på hur man ser på det) som YEC kampanjen tidigare i våras på -104k för etron 50
Är det någon som fått mer än 5% ytterligare på en etron?
har fattat det som att elbilar varit i princip undantagna samma rabattsatser som ICE och PHEV?
Re: Audi e-tron
Ok, en fråga, känner mig lite korkad här för jag har verkligen letat: Jag har alltså inte adaptivt helljus uptäckte jag, och som jag uppfattade det skall är det samma sak som "helljusassistent" Var det ytterligare något tillval som jag missade, eller kan man inte välja det utan att välja LED Matrix?
Har en e50 Proline utan LED Matrix.
Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
Har en e50 Proline utan LED Matrix.
Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
Re: Audi e-tron
Tror inte det finns ngn helljusassistent utan det är matrix som gäller isf. Ville ha matrix men inte få förmånsvärde för det så jag tänkte aktivera med functions on demand. Nu sitter man ju efter ett år och funderar på om det någonsin blir av för e-tron. Men jag kan inte se att jag har ngn helljusassistent. Inget jag saknar då jag tycker det till skillnad från matrix funkat rätt dåligt på tidigare bilar.dfa skrev:Ok, en fråga, känner mig lite korkad här för jag har verkligen letat: Jag har alltså inte adaptivt helljus uptäckte jag, och som jag uppfattade det skall är det samma sak som "helljusassistent" Var det ytterligare något tillval som jag missade, eller kan man inte välja det utan att välja LED Matrix?
Har en e50 Proline utan LED Matrix.
Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
-
- Inlägg: 11
- Blev medlem: 26 jul 2020 09:16
- Referralkod: ts.la/urban417448
Re: Audi e-tron
Väntar leverans på en E-tron 55.
Ni som köpt vinterhjul som inte är original. Finns det någon prisvärt återförsäljare i Stockholmsområdet, gärna Nacka-Värmdö?
Eller vågar man beställa från bythjul eller liknande siter?
Ni som köpt vinterhjul som inte är original. Finns det någon prisvärt återförsäljare i Stockholmsområdet, gärna Nacka-Värmdö?
Eller vågar man beställa från bythjul eller liknande siter?
Re: Audi e-tron
Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
Re: Audi e-tron
Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.Thexps skrev:Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Audi e-tron
De kanske ville köra en bil som finns nu, inte en som kommer i framtiden.Thexps skrev:Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Audi e-tron
Ångrar är fel ord. Men idag skulle jag inte beställa någon e-tron. För två år sedan när jag beställde den fanns dock inte så många alternativ, noll för att vara exakt. Idag är det en annan femma.Muhlegg skrev:Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.Thexps skrev:Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
@Muhlegg, vad menar du med att avbryta leasingen kostnadsfritt? Det kostar väl inget att avbryta leasningen vad jag vet. Det enda är att man kanske får lägga en massa stålar emellan eftersom restvärdet är högre än marknadsvärdet. Eller var det så du menade? För i så fall har jag samma problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Enyaq är nog egentligen precis rätt bil för mig, istället för e-tron. Jag kollade på en våg idag för att se om vår husvagn kanske ändå är tillräckligt lätt så att en Enyaq får dra den. Men icke. Om man utgår ifrån att bilen "stjäl" ungefär 50kg från husvagnen så är den tyvärr för tung för en bil som bara får dra 1000kg som en RWD Enyaq. Och då var husvagnen ändå i princip tom, fylld vattentank och förtält hade jag i, men inget bagage utöver detta. Synd. Hoppas de höjer dragvikten. Och ja, e-tron är en förbaskat tung jävel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ja precis, att avsluta leasingen kostar inget men jag tror jag får lägga en del emellan. Jag ska kolla vad jag skulle kunna få för eTronen men förmodligen äter det upp en stor del av kostnadsbesparingen. När jag ser de stora rabatterna som ges på eTron och när det dyker upp alternativ som Enyaq och ID4 så blir det nog till att ha kvar eTron 1,5 år till. Etron är ju en bättre bil så byter ju inte om jag inte lyckas sänka mina kostnader rejält.mati skrev:Ångrar är fel ord. Men idag skulle jag inte beställa någon e-tron. För två år sedan när jag beställde den fanns dock inte så många alternativ, noll för att vara exakt. Idag är det en annan femma.Muhlegg skrev:Jag har haft min eTron i snart 1,5 år. Bilen är riktigt bra och om jag hade väntat så jag hade jag fortfarande kört runt i en fossilbil så jag ångrar det inte alls men om jag kunde avbryta leasingen kostnadsfritt så skulle jag byta till Enyaq. Jag hade en Skoda förut och var väldigt nöjd med den, eTron är ju onekligen lyxigare men för mig är det inte värt den extra kostnaden.Thexps skrev:Ni som beställt E-tron, eller haft ett tag nu. Ångrar ni er att ni inte inväntade t.ex. Skoda, ID och kommande presentation av Q4 E tron? Eller de uppfyller inte den standard som ni får med E-Tron?
@Muhlegg, vad menar du med att avbryta leasingen kostnadsfritt? Det kostar väl inget att avbryta leasningen vad jag vet. Det enda är att man kanske får lägga en massa stålar emellan eftersom restvärdet är högre än marknadsvärdet. Eller var det så du menade? För i så fall har jag samma problem.
Re: Audi e-tron
Samma här. Det ligger begagnade e-tron:ar ute för 800k:ish. De nya som säljs "billigt" har ju i stort sett alla betydligt sämre utrustning. Min åf säljer en begagnad för 899k som jag tror har varit demobil tidigare. https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... u/90249967Muhlegg skrev:Ja precis, att avsluta leasingen kostar inget men jag tror jag får lägga en del emellan. Jag ska kolla vad jag skulle kunna få för eTronen men förmodligen äter det upp en stor del av kostnadsbesparingen. När jag ser de stora rabatterna som ges på eTron och när det dyker upp alternativ som Enyaq och ID4 så blir det nog till att ha kvar eTron 1,5 år till. Etron är ju en bättre bil så byter ju inte om jag inte lyckas sänka mina kostnader rejält.
Kunden som köpte den kan inte ha haft den särskilt länge. Det står att det är en Proline Advanced men det kan inte riktigt stämma eftersom den här har vanliga speglar och inga orangefärgade bromsok. F ö har den lite annan utrustning än min, delvis bättre, delvis sämre, t.ex. ingen Night Vision. Milen är samma.
Jag måste få runt 700k för min om jag inte vill lägga nåt emellan. Känns inte omöjligt. Sen är det som du säger inte lätt att veta om man lyckas sänka sina kostnader. Men risken att e-tron fortsätter käka stora mängder pengar är ju större än att en Enyaq gör det. Det är naturligtvis normalt sett alltid billigare att behålla en bil än att köpa en ny, men då räknar man ju men en ny bil i samma prisklass, inte med en som bara kostar hälften så mycket. Så rimligen borde det vara en vinstaffär att byta till en Enyaq eller ID4.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med etron försäljningen nu när enyaq och id4 kommer. Jag tror att ganska många (speciellt i Norge) hade kunnat tänka sig en av de billigare istället.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Audi e-tron
Troligen har många norrmän resonerat som jag har gjort. En e-tron är så nära en kombi man kan komma, dyr, men enda alternativet än så länge. Framförallt när man vill ha vettig dragvikt. Men det är en högst övergående period. Nu kommer mycket billigare elbilar som är likvärdiga eller rentav bättre i många avseenden.
Jag ser faktiskt en stor risk att e-tron blir iskall när de billigare alternativen spottas ut på marknaden. Det är lite därför jag vill bli av med den så fort det går att få tag i en ID4 eller Enyaq. Annars sitter man kanske på en bil som ingen vill ha sen. Det var ju samma sak med min Model S. Och det var inte så kul.
Jag ser faktiskt en stor risk att e-tron blir iskall när de billigare alternativen spottas ut på marknaden. Det är lite därför jag vill bli av med den så fort det går att få tag i en ID4 eller Enyaq. Annars sitter man kanske på en bil som ingen vill ha sen. Det var ju samma sak med min Model S. Och det var inte så kul.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Audi e-tron
Ångrar inte mitt köp. Finns väl en liten oro som gnager om restvärdet. Men Skoda är jag inte så sugen på även om Enyaq onekligen ser fin ut. Sen inser man ju att en toppversion av skodan närmar sig instegs e-tron 55 och då är det inte alls så lockande. Mitt bilintresse är nog för stort men det man skulle gå på isf är ju en instegare för att minimera kostnaderna. Kanske ta besparingen och köpa en kul bil.
Re: Audi e-tron
Många id4 och enyaq-ägare kommer nog från fossilbilar från vw.HelectriC skrev:Ska bli väldigt intressant att se vad som händer med etron försäljningen nu när enyaq och id4 kommer. Jag tror att ganska många (speciellt i Norge) hade kunnat tänka sig en av de billigare istället.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2295
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Jag ångrar heller inte köpet, eller snarare leasingen, e-tron passar perfekt för mig som tjänstebil. Nu är jag inne på månad 17 av 36.
Planen är att när den treåriga leasingen går ut så köper mitt företag ut bilen. Har lagt ett rätt lågt restvärde på leasingen.
Förmånsvärdet är ju förhoppningsvis fortsatt lågt, så en begagnad e-tron blir ju mindre kostsam för mig och mitt företag.
När bilen 6-7 år är ju prisklassen helt annan, och den borde då vara lättsåld om batteriet visar sig hålla måttet. Är nog bra att sälja när det finns något år kvar av den 8 åriga garantin.
Klart om någon dyker upp och vill betala skapligt kan jag tänka mig en ny e-tron igen, kanske en Tesla Y eller vad som finns på marknaden då. Fast visst är det trist när Audi sänker priset 150 000, då åker ju andrahands värdet ner och månadskostnaden ökar.
Men de flesta bilar sjunker till 0 i värde efter 20 år, resan dit kan dock vara lite oregelbunden.
Planen är att när den treåriga leasingen går ut så köper mitt företag ut bilen. Har lagt ett rätt lågt restvärde på leasingen.
Förmånsvärdet är ju förhoppningsvis fortsatt lågt, så en begagnad e-tron blir ju mindre kostsam för mig och mitt företag.
När bilen 6-7 år är ju prisklassen helt annan, och den borde då vara lättsåld om batteriet visar sig hålla måttet. Är nog bra att sälja när det finns något år kvar av den 8 åriga garantin.
Klart om någon dyker upp och vill betala skapligt kan jag tänka mig en ny e-tron igen, kanske en Tesla Y eller vad som finns på marknaden då. Fast visst är det trist när Audi sänker priset 150 000, då åker ju andrahands värdet ner och månadskostnaden ökar.
Men de flesta bilar sjunker till 0 i värde efter 20 år, resan dit kan dock vara lite oregelbunden.
Re: Audi e-tron
Tycker mig förstå att helljusassistent inte är direkt sammankopplat med LED Matrix efter vad som står i instruktionsboken.macky skrev:Tror inte det finns ngn helljusassistent utan det är matrix som gäller isf. Ville ha matrix men inte få förmånsvärde för det så jag tänkte aktivera med functions on demand. Nu sitter man ju efter ett år och funderar på om det någonsin blir av för e-tron. Men jag kan inte se att jag har ngn helljusassistent. Inget jag saknar då jag tycker det till skillnad från matrix funkat rätt dåligt på tidigare bilar.dfa skrev:Ok, en fråga, känner mig lite korkad här för jag har verkligen letat: Jag har alltså inte adaptivt helljus uptäckte jag, och som jag uppfattade det skall är det samma sak som "helljusassistent" Var det ytterligare något tillval som jag missade, eller kan man inte välja det utan att välja LED Matrix?
Har en e50 Proline utan LED Matrix.
Kan ju fråga säljaren, men det tåget har liksom redan gått.
Däremot kan det ju vara så att det inte gick (går) att speca separat från fabrik utan kommer att bli tillgängligt via FOD för de som saknar LED Matrix.
Re: Audi e-tron
Det var tidigare men inte längre. När Skatteverket kollar på motsvarande fossilbil så är batteristorleken ointressant, dock så påverkar motorns effekt och acceleration. När det skilde över en sekund för 0-100 på Tesla Model S beroende på om du valde stort eller litet batteri så såg man en klar skillnad i förmånsvärde. På senare tid så hade Tesla dock i princip samma acceleration så då blev förmånsvärdet detsamma. Kollar vi nu på eTron så är motorerna på 230 respektive 300 kW vilket gör att enligt samma synsätt så bör det skilja en del i förmånsvärde.Verdi skrev:Intressant. Priserna är på väg ner helt klart. Varför är det lägre förmånsvärde på E-Tron 50 förresten? Så har det ju inte varit på t ex Model S med olika stora batteripack.hooked skrev:På audis hemsida och såklart hos deras återförsäljareVerdi skrev:
Var finns det här erbjudandet nånstans?
https://www.audi.se/se/web/sv/erbjudanden.html
Re: Audi e-tron
Systemet med förmånsvärde är ju verkligen i behov av en reform. Jag tycker man skulle räkna med bilens faktiska pris. Det bilen hade kostat om den köpts privat. Då får man en bas som man sen kan sänka beroende på hur man vill styra nybilsförsäljningen. Elbil skulle t.ex. kunna sänka förmånsvärde med en procentsats.