De är ju bra han reagerar och uppenbarligen reagerar så hårt att han gör de offentligt.. Då finns de hopp om att de kommer göra något.. Sen lär de väl ta tid eftersom de inte själva äger ionity.spacecoin skrev:Nu är ju inte VW majoritetsägare eller har något operativt ansvar för Ionity. Jag skulle tro att man som delägare framfört åsikten privat först ett par gånger. Han verkar ha tappat tålamodet, för jag har aldrig sett något liknande från honom förut…heldiggrisen skrev:Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
Ionitys laddnätverk
Moderator: Redaktion
Re: Ionitys laddnätverk
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
Han fick ett svar från Ionity COO:chaffis75 skrev:De är ju bra han reagerar och uppenbarligen reagerar så hårt att han gör de offentligt.. Då finns de hopp om att de kommer göra något.. Sen lär de väl ta tid eftersom de inte själva äger ionity.spacecoin skrev:Nu är ju inte VW majoritetsägare eller har något operativt ansvar för Ionity. Jag skulle tro att man som delägare framfört åsikten privat först ett par gånger. Han verkar ha tappat tålamodet, för jag har aldrig sett något liknande från honom förut…heldiggrisen skrev:Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Re: Ionitys laddnätverk
Vet ej. Det var martinot som skrev att det är ett ganska stort team fast anställda elektriker som åker runt och servar laddarna. Han kanske vet hur många.Fredrik j skrev:Hur många Teslaanställda elektriker handlar det om i Sverige?iAkita skrev:Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Datzun
- Teslaägare
- Inlägg: 121
- Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
- Referralkod: ts.la/fredrik611845
Re: Ionitys laddnätverk
Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"[/quote]
Mycket positivt att Sverige nämns. Det behövs satsningar på kapacitet i närtid.
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"[/quote]
Mycket positivt att Sverige nämns. Det behövs satsningar på kapacitet i närtid.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Re: Ionitys laddnätverk
Frågade inte hur många de var. Borde kanske gjort det så här i efterhand, men var mitt uppe i allt och hade mest fokus på tekniken, processerna och kvalitetssäkringen. Då familjen väntade i bilen och den hade hunnit bli färdigladdad under tiden som jag fått genomgång av teknikracket i ett av V3-skåpen, en öppen V3-laddpunkt och snackat, så kunde jag inte stanna hur länge som helst. Även om det verkligen var en supertrevlig tekniker som tog sig tid med mig som kund och alla mina frågor, så kunde jag inte med att upprätthålla vare sig elektriker eller familj längre (de hade varit mer än nog tålmodiga). Ur det perspektivet så var det ju en nackdel med en så snabbladdande bil och V3-SuC.iAkita skrev:Vet ej. Det var martinot som skrev att det är ett ganska stort team fast anställda elektriker som åker runt och servar laddarna. Han kanske vet hur många.Fredrik j skrev:
Hur många Teslaanställda elektriker handlar det om i Sverige?
Däremot så är det inte omöjligt att man kan få svar om man mailar Tesla SE och frågar.
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 2 gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Ja att gå från 4 till 6 laddare är ju en ökning med 50% så de lär göra stor skillnad.iAkita skrev:Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Sen är dock frågan om de räcker.. Jag har själv talat mig varm för 4 laddare per site men nu med tanke på denna sommaren så är de ytterst tveksamt om ens 6 laddare räcker nästa sommar.. Man får hoppas de inser de och bygger ut ännu mer aggressivt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
6 laddare räcker inte långt. Har väl varit ganska långa köer i sommar på vissa Ionity? Läst om 7-10 bilar i kö ibland. Vet inte antalet bilar som har Ionity-abonnemang vs antalet Tesla-bilar men framöver kommer det ju antagligen vara fler "Ionity-bilar" i trafiken än Tesla-dito. Så varför inte 14-20 laddare per site? Minst.chaffis75 skrev:Ja att gå från 4 till 6 laddare är ju en ökning med 50% så de lär göra stor skillnad.iAkita skrev:Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Sen är dock frågan om de räcker.. Jag har själv talat mig varm för 4 laddare per site men nu med tanke på denna sommaren så är de ytterst tveksamt om ens 6 laddare räcker nästa sommar.. Man får hoppas de inser de och bygger ut ännu mer aggressivt..
Nästan den största skillnaden mellan Ionity och SuC är att Tesla tar i rejält när de bygger ut. Hålla på med 4->6 uppgraderingar ger ju nästan ingenting. Uppgradera 4->12 när ni ändå håller på...
Re: Ionitys laddnätverk
Ja, Superchargern i Jung har ju bara 6 stall och det är ganska känsligt för fullbeläggning. Det är ju sällan man ser en bensinstation med bara 6 slangar, om man säger så. Men vid en viss nivå kan det ju vara bättre och trevligare att bygga på ett nytt ställe så att vi får fler val på vart vi vill stanna. Till slut vill när elbilar är det som finns vill vi ju ha laddare vid varje rastplats (eller vad det heter).
Re: Ionitys laddnätverk
Det kan dock troligitvis finnas vissa praktiska och ekonomiska skalfördelar, som gör att det kan vara billigare för Tesla att sätta tex. upp en SuC med 24 laddpunkter, än två stycken olika SuC på helt olika platser med enbart 12 laddpunkter per SuC. Så det är säkert en kostnadsfråga inblandad som laddoperatörer som Ionity och Tesla måste ta hänsyn till för att kunna hålla sina budgetramar.LarsL skrev:Ja, Superchargern i Jung har ju bara 6 stall och det är ganska känsligt för fullbeläggning. Det är ju sällan man ser en bensinstation med bara 6 slangar, om man säger så. Men vid en viss nivå kan det ju vara bättre och trevligare att bygga på ett nytt ställe så att vi får fler val på vart vi vill stanna. Till slut vill när elbilar är det som finns vill vi ju ha laddare vid varje rastplats (eller vad det heter).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 09 dec 2020 22:19
Re: Ionitys laddnätverk
Ionity är som sagt förbereda för 6 laddare så att utöka från 4 till 6 kostar två laddare och lite installation.
Att uppgradera från 4 till 12 innebär i princip en helt ny station med ny transformator och rubbet.
Då är det nog större risk att det förtätas längs en sträcka än att en site utökas med mer än 6 laddare.
Att uppgradera från 4 till 12 innebär i princip en helt ny station med ny transformator och rubbet.
Då är det nog större risk att det förtätas längs en sträcka än att en site utökas med mer än 6 laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Funkar väl också men sen är vissa stationer ändå mer populära än andra ändå av nån anledning. Jag har t ex åkt 3 ggr längs E4 söderut i sommar. Vid alla 6 passeringar så var det många fler i Ödeshög än i Linköping trots att det bara är 6 mil/30 minuter mellan. En gång var det fullt i Ödeshög men bara ett par bilar i Linköping.Hoppsan_84 skrev:Ionity är som sagt förbereda för 6 laddare så att utöka från 4 till 6 kostar två laddare och lite installation.
Att uppgradera från 4 till 12 innebär i princip en helt ny station med ny transformator och rubbet.
Då är det nog större risk att det förtätas längs en sträcka än att en site utökas med mer än 6 laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
En utbyggnad från 4 till 6 laddpunkter gör betydligt större skillnad än vad man kan tro. Låt oss ta ett teoretiskt exempel där det anländer en bil var 5:e minut till en Ionity station med 4 laddare mellan kl. 12-14. Var och en laddar sin bil i 30 minuter. Då bildas det kö redan vid 12.20, som har vuxit till 6 bilar kl. 12.45. Det kommer fortfarande vara 6 bilar i kö när den sista bilen anländer kl. 14, men väntetiden innan han/hon kan påbörja laddningen blir 60 minuter.MWall skrev:6 laddare räcker inte långt. Har väl varit ganska långa köer i sommar på vissa Ionity? Läst om 7-10 bilar i kö ibland. Vet inte antalet bilar som har Ionity-abonnemang vs antalet Tesla-bilar men framöver kommer det ju antagligen vara fler "Ionity-bilar" i trafiken än Tesla-dito. Så varför inte 14-20 laddare per site? Minst.chaffis75 skrev:Ja att gå från 4 till 6 laddare är ju en ökning med 50% så de lär göra stor skillnad.iAkita skrev:Det var ju positivt. Det kommer göra ganska stor skillnad om det byggs ut till 6 laddare på de flesta ställen innan nästa sommar. Sen behöver de införa en straffavgift om man stannar för länge också. En inte oansenlig del verkar tro att man måste ladda till 100% har jag noterat.spacecoin skrev:Han fick ett svar från Ionity COO:
"Hello Herbert Diess, thank you very much for the feedback. The Brenner site is on our list of upgrade sites. We have seen a strong increase in utilization at many sites this summer, especially in Norway, Sweden and France, and will respond to this as most sites are already designed for 6 charging points. For the Trento site, we are working with our site partner ENI to improve customer service. The defective charger has been repaired yesterday. Many greetings to Italy"
Sen är dock frågan om de räcker.. Jag har själv talat mig varm för 4 laddare per site men nu med tanke på denna sommaren så är de ytterst tveksamt om ens 6 laddare räcker nästa sommar.. Man får hoppas de inser de och bygger ut ännu mer aggressivt..
Nästan den största skillnaden mellan Ionity och SuC är att Tesla tar i rejält när de bygger ut. Hålla på med 4->6 uppgraderingar ger ju nästan ingenting. Uppgradera 4->12 när ni ändå håller på...
Om det istället fanns 6 laddare så kommer dessa 6 laddare vara fullbelagda kl. 12.30, men det bildas ingen kö och ingen får vänta på att ladda.
I realiteten anländer givetvis inte alla bilar med exakt 5 minuters mellanrum och de laddar inte heller exakt 30 minuter. Men det skulle ändå räcka en bra bit på vägen och de flesta köer skulle kunnat undvikas genom att enbart utöka till 6 laddare, om trycket på dem motsvarar denna sommaren. Problemet är att det kommer säljas ännu fler elbilar fram till nästa sommar.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 1 gånger.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Ionitys laddnätverk
I Juli var det bara 15% av alla ny bilar som var elbilar (laddhybrider laddar inte på Ionity) dvs ca 2500. med förmånsvärde strategin som infördes 1/7 så har jag svårt att tänka mig att försäljningen kommer öka markant framöver. Så vi talar dom om ca 25000 fler bilar i hela Sverige nästa sommar (räknar inte med att några nuvarande kommer skrotas )
Men bra om det byggs ut från 4 till 6 stolpar per site som tidigare konstaterat här.
Re: Ionitys laddnätverk
Jo, han har faktiskt påtalat problemet tidigare. Förra året när han tog ID3:an till Italien gnällde han också lite över bristerna. Men nu är det ett annat tonläge. Det är bra.spacecoin skrev:Nu är ju inte VW majoritetsägare eller har något operativt ansvar för Ionity. Jag skulle tro att man som delägare framfört åsikten privat först ett par gånger. Han verkar ha tappat tålamodet, för jag har aldrig sett något liknande från honom förut…heldiggrisen skrev:Offentlig smutskastning av något man själv er delansvarig för?spacecoin skrev:Herbert är inte imponerad:VW Group CEO @Herbert_Diess, takes a scathing attack at @IONITY_EU charging network, which VW is a joint-owner of. His post on Linkedin is critical that the service is simply not good enough with lack of toilets/refreshments, charging points out of service. "simply not premium"
Just f•in fix it.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Ionitys laddnätverk
Mycket bra räkneexempel. Jag hade själv i tankarna att gå från 4 - > 6 laddare gör stor skillnad, du visualiserar de väldigt bra här i ditt exempel..iAkita skrev:
En utbyggnad från 4 till 6 laddpunkter gör betydligt större skillnad än vad man kan tro. Låt oss ta ett teoretiskt exempel där det anländer en bil var 5:e minut till en Ionity laddare mellan kl. 12-14. Var och en laddar sin bil i 30 minuter. Då bildas det kör redan vid 12.20, som har vuxit till 6 bilar kl. 12.45. Det kommer fortfarande vara 6 bilar i kö när den sista bilen anländer kl. 14, men väntetiden innan han/hon kan påbörja laddningen blir 60 minuter.
Om det istället fanns 6 laddare så kommer dessa 6 laddare vara fullbelagda kl. 12.30, men det bildas ingen kö och ingen får vänta på att ladda.
I realiteten anlände givetvis inte alla bilar med exakt 5 minuters mellanrum och de laddar inte heller exakt 30 minuter. Men det skulle ändå räcka en bra bit på vägen och de flesta köer skulle kunnat undvikas genom att enbart utöka till 6 laddare, om trycket på dem motsvarar denna sommaren. Problemet är att det kommer säljas ännu fler elbilar fram till nästa sommar.
Sen är ju ändå frågan om de räcker, beror på många faktorer men en sak vet vi och de är att de kommer vara fler elbilar nästa sommar..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Ionitys laddnätverk
A. Vet ej. Det kan jag inte avgöra vilken storlek som är rätt. Det är upp till de som är chefer för SuC på Tesla. Kan bara konstatera att det (idag när det inte är öppet) oftast fungerar extremt väl.iAkita skrev:Behövs det verkligen ett stort team fast anställda elektriker som inte sysslar med något annat för att hålla SuC i drift? Och det enbart i Sverige? Om det är vad som krävs börjar man förstå varför det går trögt med utbyggnaden av andra laddnätverk. Det kan ju inte finnas någon som helst ekonomi idet.martinot skrev:Var och ladda på en Tesla SuC i förra veckan och en laddpunkt var trasig när jag kom dit (kunde redan innan se det på kartan i bilen, men var ändå inte mer än ca 10/19 laddare som var upptagna så åkte dit ändå).
Pratade med en av de två elektrikerna där, och undrade om de var lokala entreprenörer/elektriker som Tesla anlitade. Men det var fel. Det var direktanställda av Tesla. Tesla litade tydligen inte på att lägga ut service och underhåll på underentreprenörer. Det var tydligen ett ganska stort team fast anställda elektriker som Tesla har åkandes runt hela landet för att snabbt kunna serva felaktiga laddare. De kan också hålla uppe kunskapen och effektiviteten när de alla är specialister på både V2 och V3. Alla fick tydligen åka regelbundet ner till Holland för kurser och certifieringar på laddarna. Känns som de hade stenkoll på vad de höll på med, och att Tesla verkligen tar service av SuC på riktig seriös nivå (mycket högre än den service som de ibland ger bilar på verkstäderna). Tydligen har de även mycket sofistikerad övervakningsprogramvara. De får i princip alltid redan på felen långt innan kunder märker eller rapportera in de.
En annan intressant info som jag fick, efter att han visat skåpen och de olika modulerna i V3, var att de tydligen har både elektriskt effektmässigt och kylkapacitetsmässigt möjlighet att ladda med 350 kW, men att de i dagsläget endast är begränsade till 250 kW i mjukvara. Gällde tydligen precis alla V3-laddare. Tesla kan fjärruppdatera V3 till högre effekt centralt när de så önskar och vill, och inga elektriker behöver ens åka ut på plats för det.
Jag förstår dock varför Tesla SuC har så mycket mindre nertid och färre trasiga laddare/laddpunkter än Ionity.
De har dels byggt en överlägsen elarkitektur, där de olika laddmodulerna kan automatiskt omfördela sin kraft mellan de olika laddmodulerna/likriktarna i de olika laddskåpen till de olika laddpunkterna. Dels har de effektiva montitoreringsmjukvaror som rapporterar in minsta fel automatiskt direkt till Tesla. Till sist har de även en stor välutbildad serviceorganisation i Sverige (troligen hela Europa) av Tesla direktanställda elektriker för att hela tiden åka landet runt för att hålla SuC i trim och snabbt kunna åtgärda eventuella fel.
Något helt klart för Ionity att kopiera och ta efter.
B. Jo, SuC är garanterat en förlustverksamhet för Tesla, om man enbart ser till laddintäkter - utgifter. Det skall nog ses som en budget som sätts på reklam/försäljning av Teslas bilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Ionitys laddnätverk
Gargamel skrev:Idag bär det iväg hemåt Emmaboda -> Stockholm inom 6 timmar.
Får se hur det blir med laddarna på vägen hem.
Jahapp, var det någon här inne som höll andan för problemfritt resande hem med laddande?
Inte? Attans då...
Bränner iväg från emmaboda kl 15-ish, landar i oskarshamn, laddade fin-fint, han stänga ögonen en kvart å "sova ikapp" natten
Drar vidare och landar i ÖKÄNDA ionity Norrköping. Den laddaren jag felanmälde i måndags, var idag fredag fortfarande trasig..
Hjälpte en vilsen kund och fick honom att ringa och få en gratis laddning (de kan starta remote, bara skärmen som dött, typ, och kortläsaren, och app-kontakten)...
Jag fick en hel tack och lov denna gång. Innan jag var klar så var alla 4 laddare upptagna och 3 st bilar i kö på den lilla macken i norrköping.
Landar 2-nånting timmar senare i södertälje, en ledig. "jippi"... den var trasig, också frusen skärm.. men en åkte precis när jag började ringa ionity, så jag la på och flyttade bilen och fick ladda.
Fick reda på lite senare av en kille som laddade sin bmw-mini-bilen att "den längst bort" var trasig och vid den 3:e (som jag inte hade tagit) stod en jävla volvo parkerad, bmw-killen hade iaf laddporten på precis rätt ställe så han kunde ladda iaf, men fick cirka 10kW bara på laddaren (jag fick 97 på min)
Så kommer det en elbil till, tar "min" trasiga som är ledig av förklarliga skäl, funkar inte så klart.
När bmw-killen åkt, så tog de hans plats, men deras laddport på fel ställe så sladden nådde inte ändra fram, så "basically" så var det bara min laddare som "funkade" (att ladda med, generellt).
Fick veta av de som inte kunde ladda förän jag drog, att den laddaren längre bort, har varit trasig minst en vecka, sist de var där...
Så i södertälje, så var 2 av 4 laddare trasiga och bara 1 gick egentligen att ladda från (räknar inte bee som användbart alternativ här)....
SUCK, och jag ska vända min resa på söndag mitt på dagen igen, ladda på samma ställen hela vägen till emmaboda.
Re: Ionitys laddnätverk
Även Volksawagen chefen verkar också ha uppmärksammat hur dåligt Ionity fungerar. Bra, kanske händer det något då.
https://alltomelbil.se/volkswagen-chefe ... et-ionity/
En riktigt sunkig laddupplevelse!
150 kw / 400 volt genom kroppen kanske är värre, men det lär man bara uppleva en gång.
https://alltomelbil.se/volkswagen-chefe ... et-ionity/
En riktigt sunkig laddupplevelse!
150 kw / 400 volt genom kroppen kanske är värre, men det lär man bara uppleva en gång.
Re: Ionitys laddnätverk
SuC heter det inte SUCK.Gargamel skrev:SUCK, och jag ska vända min resa på söndag mitt på dagen igen, ladda på samma ställen hela vägen till emmaboda.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Helt klart är att upplevelsen på Ionity varierar väldigt beroende på tidpunkt, veckodag och trafikmängden.
För vår del har det fungerat utmärkt, jag har även uppgraderat vår lilla medtagabara kaffebar med parasoll för soliga dagar, funkade bra i Sundsvall!
För vår del har det fungerat utmärkt, jag har även uppgraderat vår lilla medtagabara kaffebar med parasoll för soliga dagar, funkade bra i Sundsvall!
Re: Ionitys laddnätverk
Fint, på en skala 1-10 hur premium känns Ionitys laddupplevelse?Off Grid Byggaren skrev:Helt klart är att upplevelsen på Ionity varierar väldigt beroende på tidpunkt, veckodag och trafikmängden.
För vår del har det fungerat utmärkt, jag har även uppgraderat vår lilla medtagabara kaffebar med parasoll för soliga dagar, funkade bra i Sundsvall!
Re: Ionitys laddnätverk
Härligt!Off Grid Byggaren skrev:Helt klart är att upplevelsen på Ionity varierar väldigt beroende på tidpunkt, veckodag och trafikmängden.
För vår del har det fungerat utmärkt, jag har även uppgraderat vår lilla medtagabara kaffebar med parasoll för soliga dagar, funkade bra i Sundsvall!
Fungerar bara för Ionity!
Skämt å sido, detta tycker jag är något som alla laddplatser borde ta till sig, och inte minst Ionity och SuC; fixa trevliga bänkar och bord brevid laddpunkterna som man kan ta en fika på fina dagar som de ni har på bilden.
1. Det kostar extremt lite för Ionity (eller Tesla) att fixa. Löjligt små investeringar i förhållande till laddarna och annan infrastrukturkostnad.
2. Det skapat ett sådant enormt mycket stort mervärde för oss som laddar, och inte minst på somrarna när man är ute och semestrar.
Kanske det absolut enklaste, och billigaste, förslaget jag skulle vilja ge till laddnätsoperatörerna.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2302
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Ionitys laddnätverk
Om denna 50 kW laddplats vid Gavlerinken får betyg 1 och Gridserver får 10, så känns Iontiy vid soligt fint väder utan någon kö som 4 på skalan.Swede1 skrev:Fint, på en skala 1-10 hur premium känns Ionitys laddupplevelse?Off Grid Byggaren skrev:Helt klart är att upplevelsen på Ionity varierar väldigt beroende på tidpunkt, veckodag och trafikmängden.
För vår del har det fungerat utmärkt, jag har även uppgraderat vår lilla medtagabara kaffebar med parasoll för soliga dagar, funkade bra i Sundsvall!
Re: Ionitys laddnätverk
Circle K i Fjelie har 2 bord med bänkarmartinot skrev:Härligt!Off Grid Byggaren skrev:Helt klart är att upplevelsen på Ionity varierar väldigt beroende på tidpunkt, veckodag och trafikmängden.
För vår del har det fungerat utmärkt, jag har även uppgraderat vår lilla medtagabara kaffebar med parasoll för soliga dagar, funkade bra i Sundsvall!
Fungerar bara för Ionity!
Skämt å sido, detta tycker jag är något som alla laddplatser borde ta till sig, och inte minst Ionity och SuC; fixa trevliga bänkar och bord brevid laddpunkterna som man kan ta en fika på fina dagar som de ni har på bilden.
1. Det kostar extremt lite för Ionity (eller Tesla) att fixa. Löjligt små investeringar i förhållande till laddarna och annan infrastrukturkostnad.
2. Det skapat ett sådant enormt mycket stort mervärde för oss som laddar, och inte minst på somrarna när man är ute och semestrar.
Kanske det absolut enklaste, och billigaste, förslaget jag skulle vilja ge till laddnätsoperatörerna.