Ionitys laddnätverk

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: Ionitys laddnätverk

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
dfa skrev:
Ionity kommer väl snart (1-2 år) inte vara relevanta längre nu när bensinbolagen med CK i spetsen bygger ut med egna laddare.
Känns lite som om de gett upp.

Ja, de verkar sätta upp 2 laddare per station. Mäktigt! :roll: Känns mest som greenwashing.

När ska någon seriös aktör bygga riktiga snabbladdningsstationer a la Tesla med 14-20 laddare per site? (Det kommer inte heller räcka till om några år, se på Norge)
Det skulle även ägarna av Ionity kunna göra om de bara ville, precis som Tesla, men de vill uppenbarligen inte det.

Nej, det är väl samma sak. Finns inget att tjäna på det. Och det är även därför Tesla säger att de vill öppna upp. För att komma åt skattemedel. Är antagligen för dyrt att bygga själv nu när det börjar bli lite volymer.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är väl en fråga om totalt olika perspektiv på laddnätverk. Tesla har sett det som en nödvändig investering för att kunna växa som biltillverkare, och det är naturligtvis en korrekt analys. De andra ser det enbart som en kostnad.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Det är väl en fråga om totalt olika perspektiv på laddnätverk. Tesla har sett det som en nödvändig investering för att kunna växa som biltillverkare, och det är naturligtvis en korrekt analys. De andra ser det enbart som en kostnad.

Ja, vill man sälja elbilar får man se till att det går att använda dem. Även om det är en tråkig kostnad.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det är ju de små masstillverkade bilarna som är svåra att få att bära kostnaderna för laddnätverken. När Tesla endast byggde S och X så var det inte svårt att i den prisbilden ta betalt för SuC. Men när 3 och Y tillkom så höll det inte längre. Kunder som är villiga att betala hundratusentals kronor för att få lite mer upplåst effekt och kunna slipa bort ett par tiondels sekunder på 0-100 märker ju inte om bilens pris dessutom rymmer några tiotusingar för ett laddnätverk. Men det går inte att gömma sådana kostnader i mellan- och småbilssegmentet där priskonkurrensen är tuff.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
Det är ju de små masstillverkade bilarna som är svåra att få att bära kostnaderna för laddnätverken. När Tesla endast byggde S och X så var det inte svårt att i den prisbilden ta betalt för SuC. Men när 3 och Y tillkom så höll det inte längre. Kunder som är villiga att betala hundratusentals kronor för att få lite mer upplåst effekt och kunna slipa bort ett par tiondels sekunder på 0-100 märker ju inte om bilens pris dessutom rymmer några tiotusingar för ett laddnätverk. Men det går inte att gömma sådana kostnader i mellan- och småbilssegmentet där priskonkurrensen är tuff.

Nu kostar ju Teslas "billiga" bilar lika mycket som en välutrustad BMW 5-serie. Nog kan man gömma en del även i de priserna. Vi pratar ju om 6-700 tusen. Sägs ju att Tesla gör jättehöga vinster på just de modellerna också.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Å andra sidan har man ju jämförelsevis väldigt bra marginaler på sina "lågprismodeller" som borde räcka även till laddnätverket.

Hittills finns det ju iaf inga tecken på att Tesla har minskat utbyggnaden, snarare tvärtom.

Jag tror hela den här diskussionen är en storm i ett vattenglas, och att SuC kommer mer eller mindre fungera precis som tidigare även om/när detta sker.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
Jerker skrev:
Å andra sidan har man ju jämförelsevis väldigt bra marginaler på sina "lågprismodeller" som borde räcka även till laddnätverket.

Hittills finns det ju iaf inga tecken på att Tesla har minskat utbyggnaden, snarare tvärtom.

Jag tror hela den här diskussionen är en storm i ett vattenglas, och att SuC kommer mer eller mindre fungera precis som tidigare även om/när detta sker.

/fth

Verkar ju vara kaos i Danmark för tillfället iaf. Se tråden om köer vid SuC.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Jo, jag har sett den, men "kaos" är nog ett för starkt ord, "ovanliga kortare köer under helgtrafiken" kanske är mer korrekt beskrivning? ;)

Jag skall själv köra Stockholm-Berlin ToR torsdag-söndag (Giga Berlin), och kan rapportera om det är kö då också, jag tror nog det där var ett tillfälligt problem, kanske relaterat till lyftandet av corona-restriktioner.

Just Danmark har också släpat efter lite i utbyggnaden, och eftersom så många svenskar och norrmän passerar förbi där på väg till/från kontintenten så finns det absolut risk att köer uppstår.

Jag tror dock inte alls det är ett tecken på systematisk kollaps av Supercharger-nätverket. :D

/fth
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
MWall skrev:
Jo, jag har sett den, men "kaos" är nog ett för starkt ord, "ovanliga kortare köer under helgtrafiken" kanske är mer korrekt beskrivning? ;)

Jag skall själv köra Stockholm-Berlin ToR torsdag-söndag (Giga Berlin), och kan rapportera om det är kö då också, jag tror nog det där var ett tillfälligt problem, kanske relaterat till lyftandet av corona-restriktioner.

Just Danmark har också släpat efter lite i utbyggnaden, och eftersom så många svenskar och norrmän passerar förbi där på väg till/från kontintenten så finns det absolut risk att köer uppstår.

Jag tror dock inte alls det är ett tecken på systematisk kollaps av Supercharger-nätverket. :D

/fth

Släpp på tusentals ID.4, E-Tron, Enyaq, Taycan, EQC osv osv så tror jag det blir lagom roligt.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Släpp på tusentals ID.4, E-Tron, Enyaq, Taycan, EQC osv osv så tror jag det blir lagom roligt.
Det här är ju fel tråd för den här diskussionen, men i mina ögon skulle ditt domedagsscenario kräva att Tesla är helt dumma i huvudet och helt ointresserade av sitt laddnätverk och att det fungerar bra.

Det finns såvitt jag kan se ingenting öht som tyder på att det skulle vara så.

För att återknyta en aning till trådrubriken så finns det å andra sidan en hel del som talar för att det stämmer rätt bra in på Ionity. :D

/fth
dfa

Inlägg av dfa »

fth skrev:
MWall skrev:
Det här är ju fel tråd för den här diskussionen, men i mina ögon skulle ditt domedagsscenario kräva att Tesla är helt dumma i huvudet och helt ointresserade av sitt laddnätverk och att det fungerar bra.

För att återknyta en aning till trådrubriken så finns det å andra sidan en hel del som talar för att det stämmer rätt bra in på Ionity. :D

/fth
Ser inga problem för SuC att absorbera de som är hänvisade till t.ex Ionity idag.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

dfa skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth
Ser inga problem för SuC att absorbera de som är hänvisade till t.ex Ionity idag.

Vad baserar du den slutsatsen på? Beläggning nu under lågsäsong?
dfa

Inlägg av dfa »

MWall skrev:
dfa skrev:
fth skrev:
MWall skrev:

/fth

Basert på skillnader i nätverkens utbyggnad samt vilka som använder dem idag.

Det finns cirka 10.000 ID3 och ID4 bilar rullande på vägarna idag, jämfört med totalt runt 22.000 Teslor (källa: bilsweden)
Samtidigt är SuC i sverige cirka 6 gånger större än Ionity (582 mot 92 laddpunkter, källor: Ionitychargers.com samt detta forum)

Antingen är SuC överdimensionerat, eller så borde det inte alls fungera över huvudtaget att köra elbil av annat märke (alltså, 10.000 ID bilar + alla andra hänvisade till 92 snabbladdare... :roll: )
Sanningen ligger säkert mittemellan, men jag tror att SuC klarar mer bilar.

Räknar man topparna (ex Mora en sportlovshelg) så är ju redan SuC underdimensionerat, men återigen verkar det fungera att köra andra bilar än Tesla till fjällen (om än inte lika smidigt, generellt)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

dfa skrev:
MWall skrev:

Det finns cirka 10.000 ID3 och ID4 bilar rullande på vägarna idag, jämfört med totalt runt 22.000 Teslor (källa: bilsweden)
Samtidigt är SuC i sverige cirka 6 gånger större än Ionity (582 mot 92 laddpunkter, källor: Ionitychargers.com samt detta forum)

Antingen är SuC överdimensionerat, eller så borde det inte alls fungera över huvudtaget att köra elbil av annat märke (alltså, 10.000 ID bilar + alla andra hänvisade till 92 snabbladdare... :roll: )

Räknar man topparna (ex Mora en sportlovshelg) så är ju redan SuC underdimensionerat, men återigen verkar det fungera att köra andra bilar än Tesla till fjällen (om än inte lika smidigt, generellt)
Jag håller med, det råder ju inga tvivel om att SuC är kraftigt "överdimensionerat" under 90-99% av tiden, det absolut vanligaste är ju att stationerna står helt tomma, förutom under några få stunder per dag/vecka/månad/år beroende på placering. Samma bör gälla Ionity, trots att nätverket är så mycket mindre så är det sannolikt vid fåtal tider på dygnet/veckan/året som det är kö.

Problemet är ju just storhelger och liknande, det är ju sannolikt orealistiskt att dimensionera infrastrukturen för dessa toppar, jag tror istället "pop-up"-stationer kan bli lösningen, mobila stationer typ ett antal Semi+Megapack+SuC som rullar runt och fyller upp kapaciteten vid hotspots under sportlov och liknande.

Eftersom just detta problem är gemensamt för alla operatörer så kanske det inte är helt omöjligt att dom skulle kunna samarbeta om just denna funktionalitet?

/fth
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

fth skrev:
dfa skrev:
MWall skrev:

Jag håller med, det råder ju inga tvivel om att SuC är kraftigt "överdimensionerat" under 90-99% av tiden, det absolut vanligaste är ju att stationerna står helt tomma, förutom under några få stunder per dag/vecka/månad/år beroende på placering. Samma bör gälla Ionity, trots att nätverket är så mycket mindre så är det sannolikt vid fåtal tider på dygnet/veckan/året som det är kö.

Problemet är ju just storhelger och liknande, det är ju sannolikt orealistiskt att dimensionera infrastrukturen för dessa toppar, jag tror istället "pop-up"-stationer kan bli lösningen, mobila stationer typ ett antal Semi+Megapack+SuC som rullar runt och fyller upp kapaciteten vid hotspots under sportlov och liknande.

Eftersom just detta problem är gemensamt för alla operatörer så kanske det inte är helt omöjligt att dom skulle kunna samarbeta om just denna funktionalitet?

/fth
Lockande och har delvis prövats. Problemet är väl även här den dåliga nyttjandegraden för utrustningen. Den kan ju inte heller stå och damma 90-99% av tiden. Megapacken kanske kan "lånas" från någon nätägare som har den för systemfunktioner övriga årret, men det är heller inte utan att det kostar att ha den mobil och köra ut den till vägen några dagar per år. Det kanske då är lika bra att den monteras "fast", dvs bygg en station med dem där marken är billig och elinfran finns/ordnas?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
dfa skrev:
MWall skrev:

/fth

Visserligen kan väl de där mobila stationerna användas nån annanstans andra tider på året men problemet kvarstår ju. Några megapack och nån semi klarar du dig inte långt på. De måste anslutas till elnätet ändå. Är tusentals och åter tusentals bilar som måste laddas på en dag (om man ser till all fjälltrafik) om vi leker med att nästan alla bilar som rullar norrut går på el. Jag har vuxit upp längs riksväg 84 och sett hur takboxkaravanerna kan se ut vissa dagar och då är det ändå bara en väg som dessutom inte ens är den mest trafikerade. Det är alltså inte klokt hur många bilar det är. Nu är kanske var hundrade bil en elbil. Om ens det. Men om 90 av 100 är elbilar?

Jag hävdar att det är omöjligt att få till det här på ett bra sätt. Kanske kommer folk helt enkelt prioritera bort fjällveckan i framtiden? Kanske ta flyget till alperna istället? Eller göra nåt annat under sportlovet? Hyra en bil? Men vad ska alla de hyrbilarna användas till resten av året?

Det som gör det så svårt är att genomströmningen på en snabbladdare är så usel och att batteribilar dessutom måste "tankas" mer än dubbelt så ofta som en fossilbil. Det blir väldigt känsligt för köer.
Robertrimmevik
elbilist

Inlägg av Robertrimmevik »

Måste jag säga det igen! :D
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

MWall skrev:
Jag hävdar att det är omöjligt.
Vi lägger ner. Hegåint
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Under sportlovsveckorna är det kö överallt. Snabbmatstället på vägen upp, toaletter på plats, lokala butiken, på vägen uop, ner.

Folk borde gett upp för länge sen.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

RagWal skrev:
MWall skrev:
Vi lägger ner. Hegåint
Det är aldrig för sent att ge upp! :D

Det är nog lika bra att sälja Teslan och köpa en PV med gengasaggregat.

/fth
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

fth skrev:
RagWal skrev:
MWall skrev:
Vi lägger ner. Hegåint
Det är aldrig för sent att ge upp! :D

Det är nog lika bra att sälja Teslan och köpa en PV med gengasaggregat.

/fth

Vi får väl vänta och se. Jag har inte varit till fjällen under sportlovsveckorna eller påsklovsveckorna på över 25 år. Brukar åka till Trysil ibland vecka 11 om det inte blir alperna. Eller möjligtvis vecka 10 men då är det bara Norrland som har sportlov och de åker inte till Trysil i så stor omfattning. Så just för mig är det lugnt. Däremot ser jag det som en utmaning ur ett större perspektiv. Det borde fler göra. Att köa till en toalett vore inte så kul heller om alla satt och sket i 45 minuter. :lol:

Som sagt, är en farhåga jag har. Har svårt att se hur det ska kunna gå att hantera särskilt fjälltrafiken om alla ska köra elbil. Även längs E4:an kan det bli problem men där är trafiken något jämnare över året. Dock sjuka mängder med bilar under vissa dagar.

Att jämföra med Norge är inte så intressant. De kör inte lika långt som vi gör på grund av dåliga vägar och mycket berg. Och kör de långt så är det ju låga snitthastigheter vilket ger lång räckvidd. På många sätt är Norge det perfekta elbilslandet.

Eller ja, bemöt mig inte i sak. Skriv nåt förklenande istället. Verkar ju vara det man gör om någon har fräckheten att ens andas nåt om att det kan finnas problem med elbilar. ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

MWall skrev:
Eller ja, bemöt mig inte i sak. Skriv nåt förklenande istället. Verkar ju vara det man gör om någon har fräckheten att ens andas nåt om att det kan finnas problem med elbilar. ;)
Det var inte menat som förolämpning eller så, mer ett (dåligt) försök till skämt, jag ber om ursäkt om det var över gränsen.

Bemöter i sak tycker jag dock jag gör för det mesta, jag är som kanske har framgått en obotlig teknikoptimist, och jag ser inte att det finns egentligen några oöverstigliga hinder för utbyggnaden. Dom stora reshelgerna och andra tillfällen med hög belastning får hanteras med mobila stationer och/eller batterilager i anslutning till laddstationerna, övrig tid är det mer eller mindre trivialt att möta behovet. Batterilager i anslutning till laddstationer med tidvis hög belastning tycker jag borde vara en "no-brainer", med tanke på att batterierna borde kunna tjäna in sig själva rätt snabbt under lågbelastning, genom att bidra med stabilisering av nätet och köpa/sälja el och dra nytta av dom volatila elpriserna. Jag tror dessutom att tider då elnätet respektive snabbladdare är hårt belastade i princip aldrig överlappar.

Det är ju inte heller så att det från en dag till en annan kommer dyka upp miljoner elbilar på långfärd, utbyggnaden bör kunna ske i tämligen maklig takt och ändå svara upp mot efterfrågan.

SuC är ju ett tydligt exempel på att det faktiskt går att göra detta bra, och Ionity är ett tydligt exempel på hur det ser ut med en halvhjärtad satsning och tveksamt genomförande.

Kort sagt, vill vi så går det, annars inte, inte konstigare än någon annan verksamhet egentligen.

/fth
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare

Inlägg av RagWal »

Jag kanske också var lite onödigt syrlig och ber om ursäkt om min kommentar uppfattades som nedlåtande eller så. Jag tycker dock ofta atr vissa ter några minuters kö som ett slut på elbilens exiatens och prompt ska köpa en fossilkärra så fort det pratas om att andra än Teslor ska förstöra SuCnätverket.

Jag tycker tvärtom att det verkar som att Tesla laddar på REJÄLT i utbyggnaden och tar ytterst seriöst på att laddning längs vägarna ska bli bättre oavsett öppning eller ej. Till skillnad från nätet som tråden handlar om.tex.

Sen triggade jag på ordet omöjligt. Det anser jag är ett extremt ord som jag ofta starkt ifrågasätter.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

dfa skrev:

Nu är detta en personlig åsikt (som de flesta andra här), men enligt mig är SuC helt rätt dimensionerat. Varken överdimensionerat, eller underdimensionerat (i stort). Enligt mig så är det Ionity och de andra som är feldimensionerade (grovt underdimensionerade).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Åkte sträckan Landskrona till Stockholm idag söndag med Audi e-tron 55, start klockan 09:00.

Det börjar bli väldigt mycket elbilar på Ionity nu, fick sista laddplatsen på alla ställen.

Värnamo har fortfarande endast tre fungerande laddare, samma som i torsdags.

Många av de som står och laddar har låg laddeffekt mellan 28-60 kW. Så det skulle verkligen behövas fler laddstolpar helt enkelt, effekt finns ju att hämta.
Varnamo.jpg
Mantorp.jpg
ABRP_Hemresa.JPG
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar