MWall skrev:Eller ja, bemöt mig inte i sak. Skriv nåt förklenande istället. Verkar ju vara det man gör om någon har fräckheten att ens andas nåt om att det kan finnas problem med elbilar.

Det var inte menat som förolämpning eller så, mer ett (dåligt) försök till skämt, jag ber om ursäkt om det var över gränsen.
Bemöter i sak tycker jag dock jag gör för det mesta, jag är som kanske har framgått en obotlig teknikoptimist, och jag ser inte att det finns egentligen några oöverstigliga hinder för utbyggnaden. Dom stora reshelgerna och andra tillfällen med hög belastning får hanteras med mobila stationer och/eller batterilager i anslutning till laddstationerna, övrig tid är det mer eller mindre trivialt att möta behovet. Batterilager i anslutning till laddstationer med tidvis hög belastning tycker jag borde vara en "no-brainer", med tanke på att batterierna borde kunna tjäna in sig själva rätt snabbt under lågbelastning, genom att bidra med stabilisering av nätet och köpa/sälja el och dra nytta av dom volatila elpriserna. Jag tror dessutom att tider då elnätet respektive snabbladdare är hårt belastade i princip aldrig överlappar.
Det är ju inte heller så att det från en dag till en annan kommer dyka upp miljoner elbilar på långfärd, utbyggnaden bör kunna ske i tämligen maklig takt och ändå svara upp mot efterfrågan.
SuC är ju ett tydligt exempel på att det faktiskt går att göra detta bra, och Ionity är ett tydligt exempel på hur det ser ut med en halvhjärtad satsning och tveksamt genomförande.
Kort sagt, vill vi så går det, annars inte, inte konstigare än någon annan verksamhet egentligen.
/fth