Så här förklaras det på deras (dnb) hemsida:spacecoin skrev: ↑05 mar 2023 14:47Tre år om jag fattat det rätt. Det är inte särskilt transparent hur företagsleasing funkar. Jag tycke mig få en ökad kostnad efter 3 år. Jag leasar på 4 år.FutureTesla skrev: ↑05 mar 2023 14:27Ja det är via Teslas hemsida, någon som vet hur lång tid man har denna rabatt?
” Leasingavgiften
Leasingavgiften består av (1) avskrivning från bilens pris till restvärdet (dvs. ett uppskattat värde av bilen vid leasingtidens slut), (2) ränta samt i vissa fall (3) servicekostnad och försäkringskostnad. Räntedelen i leasingavgiften beräknas på bilens vid var tid gällande bokförda värde, dvs. bilens inköpspris minus de avskrivningar som hittills har gjorts i och med betalning av leasingavgiften.
Vid förändringar i det allmänna ränteläget påverkas DNB:s refinansieringskostnader (upplåningskostnader). När DNB:s refinansieringskostnader ökar eller minskar ändrar vi räntedelen i leasingavgiften vilket innebär att din leasingavgift påverkas genom en höjning eller minskning. Se nedan förändring av räntekomponenten i leasingavgiften sedan 2022.
Förändring av räntekomponenten i leasingavgiften
2022-05-13: +0,35 procentenheter
2022-07-12: +0,50 procentenheter
2022-10-01: +1,25 procentenheter
2022-12-05: +0,60 procentenheter
2023-02-17: +0,50 procentenheter”
https://kundsupport.dnbfinans.se/org/dn ... ift-hojts/
Så totalt upp 3,2% det senaste året. Innan låg det stabilt i ganska många år.