Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
Legato skrev:
slugger75 skrev:
Shit vad händer nu då?

424 dollar.
Ja det är verkligen vansinnigt högt fortfarande ;)
Jämfört med ARK:s "base case" på 1400 dollar är det verkligen vansinnigt billigt
att köpa nu. :D
Är väl medveten om Arks oändliga optimism gällande Tesla-aktien ;)

Intressantare imo att de obotliga optimisterna ändå tror att det är 25% sannolikhet att aktien står i $300 om fyra år...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Larofo skrev:
Legato skrev:
slugger75 skrev:
Shit vad händer nu då?

424 dollar.
Jämfört med ARK:s "base case" på 1400 dollar är det verkligen vansinnigt billigt

Intressantare imo att de obotliga optimisterna ändå tror att det är 25% sannolikhet att aktien står i $300 om fyra år...
Med tanke på när den analysen skrevs och vad kursen då stod i, säkert under 150 dollar
(post split) så är väl ändå en dubblering av kursen på 4-5 år fortfarande rätt optimistiskt?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Larofo skrev:
Legato skrev:
Larofo skrev:
Legato skrev:
slugger75 skrev:
Shit vad händer nu då?

424 dollar.

Med tanke på när den analysen skrevs och vad kursen då stod i, säkert under 150 dollar
(post split) så är väl ändå en dubblering av kursen på 4-5 år fortfarande rätt optimistiskt?
Absolut, men i dagsläget är det nog inte så många som investerar med förhoppningen att kunna sälja för $300 om 4 år.

$300 tycker jag dock känns ganska realistiskt om Tesla går så bra som jag hoppas kommande år. Diskonterat skulle de kursen stå i ca $200 idag.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Absolut, men i dagsläget är det nog inte så många som investerar med förhoppningen att kunna sälja för $300 om 4 år.
Larofo skrev:
Självklart inte, så icke heller ARK!
Legato skrev:
$300 tycker jag dock känns ganska realistiskt om Tesla går så bra som jag hoppas kommande år. Diskonterat skulle de kursen stå i ca $200 idag.
Larofo skrev:
Inte alls omöjligt att du har rätt. Kursen är högt uppskruvad och kan
halveras fortare än man hinner klicka på sälj.
Jag önskar dig givetvis all lycka i dina investeringar, men att "betta" mot Elon kan
visa sig vara, vad ska vi säga.....oklokt.
Det skulle kunna vara så att du har fel och Cathie Wood, Ron Baron och en mängd
andra personer har rätt. :D
Själv vet jag knappt längre vad jag ska tro om tsla-kursens utveckling.
Men det är en betydligt "skönare känsla" att äga aktien och hoppas på att det ska
gå bra för bolaget vars produkter och ledning man gillar skarpt än motsatsen.
Det är lite som att Sverige och Finland möts i finalen i hockey-vm och man
tvingas heja på Finland. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Det fina med en extremt uppskruvad kurs är ju att jag är övertygad om att Tesla kommer gå jättebra som bolag samtidigt som aktien kommer falla ordentligt...

Ser det snarare som en hedge, skulle Tesla mot förmodan gå dåligt så kommer jag iaf tjäna en massa pengar som tröst :D

Faktum är att jag ganska ofta skulle betta på Finland av samma skäl, då är man nöjd oavsett utgång (dessutom är min sambo finska, och den lycka finnar känner när de spöar svenskar är flerfaldigt större än när vi slår dem) :lol:

Gällande "auktoriteter" (som jag generellt inte ger mycket för då de nästan alltid skriver det de har incitament att skriva) så kan vi nog vara eniga om att det är avsevärt fler sådana som anser att aktien är övervärderad än tvärtom.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Har dock faktiskt minskat min negativa position en aning nu på förmiddagen.

Aktien nere i $417 premarket, så det blev en bra resa från ca $520 där jag köpte som mest cert.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:

Aktien nere i $417 premarket, så det blev en bra resa från ca $520 där jag köpte som mest cert.
Har du inte också köpt cert på lägre nivå än $417 (eller $417*5 pre split)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:

Bra där, men sälj nu av resten och "leave the dark side".
Jag gillar Finland och finskor. :D
Verdi

Inlägg av Verdi »

Fast om aktien går upp och upp i många dagar i rad, hur lyckas du hela tiden pricka precis rätt Legato? Köper precis när den dyker. Inte tre dagar innan.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:

Har du inte också köpt cert på lägre nivå än $417 (eller $417*5 pre split)?
Absolut. Därav "som mest".

Givet kursen just nu är jag nog marginellt plus totalt. Men är såklart betydligt mer plus i aktien, trots att jag sålde det sista runt $900.

Men drygt 100% avkastning på ett par dagar är inte så ofta man får. Särskilt som jag nästan aldrig har nakna hävstångspositioner.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Fast om aktien går upp och upp i många dagar i rad, hur lyckas du hela tiden pricka precis rätt Legato? Köper precis när den dyker. Inte tre dagar innan.
Alltid har det tyvärr absolut inte varit, men generellt har jag haft tur med timingen i Tesla.

Tyvärr har ju dock Tesla aldrig varit någon stor del av portföljen. Haft ett tufft år på börsen, är först nu för några dagar sedan jag gått om index.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Alltid har det tyvärr absolut inte varit, men generellt har jag haft tur med timingen i Tesla.

Tyvärr har ju dock Tesla aldrig varit någon stor del av portföljen. Haft ett tufft år på börsen, är först nu för några dagar sedan jag gått om index.

Hoppas den stannar upp här runt 420. Det känns lagom. Har gått lite för fort på sistone.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Verdi skrev:

Ska inte säga hur mycket jag ligger före index i år för då svimmar du nog ;)
Men för ett år sedan låg jag rejält efter index tack vare Tesla.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Allting är relativt
2913C622-7D8A-45BE-9F17-0B52A101D956.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Tellus skrev:
Allting är relativt
Skärmdump från i lördags? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Verdi skrev:

Finns säkert några här som tom enbart äger Tesla och givetvis då haft en extrem avkastning. För mig finns det inte på pappret att vara odiversifierad dock, särskilt inte mot ett riktigt högriskpapper som Tesla.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Finns säkert några här som tom enbart äger Tesla och givetvis då haft en extrem avkastning. För mig finns det inte på pappret att vara odiversifierad dock, särskilt inte mot ett riktigt högriskpapper som Tesla.
Ja farligt att förlita sig på en aktie. Ypperligt tillfälle att diversifiera nu om man inte gjort det ännu.

Jag hade bra spridning innan sommaren men nu har Tesla och några andra tillväxtaktier tagit över. Jag vill inte sälja så jag behåller dem hellre. Det kommer säkert jämna ut sig över tid och man kan alltid sprida risken lite med nysparandet.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare

Inlägg av bat »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Ja farligt att förlita sig på en aktie. Ypperligt tillfälle att diversifiera nu om man inte gjort det ännu.

Jag hade bra spridning innan sommaren men nu har Tesla och några andra tillväxtaktier tagit över. Jag vill inte sälja så jag behåller dem hellre. Det kommer säkert jämna ut sig över tid och man kan alltid sprida risken lite med nysparandet.
Samma "problem" här med Tesla. Sabbar diversfieringen, men började skala ur TSLA i måndags för att göra lite vinsthemtagning och samtidigt sprida riskerna igen.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Svenssons skrev:
Tellus skrev:
Allting är relativt
Skärmdump från i lördags? ;)
Nä, glömde göra det då.
Ett gammalt tesla innehav från 2015, tyvärr lågt köpbelopp, får jobba några år till :)
46492441-78AC-41FA-97F7-611F0D892A4B.jpeg
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare

Inlägg av Alfred »

Alfred skrev:
Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.

Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
Köpte tillbaka motsvarande mängd aktier nu på $421 (dvs motsvarande $2105). Fin swing, men alltså fortfarande underviktad mot vad jag vill ligga i snitt över tid, nu på 65%.

Jag läser gärna om när andra köper/säljer här i tråden, tycker det är relevant information hur folk här agerar.

Men åtminstone jag uppskattar om folk postar när de faktiskt köper istället för att stolt berätta i efterhand om sina fantastiskt lyckade affärer. Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt, och informationen att någon köpt/sålt förut är helt värdelös utom om syftet är att skryta.

Hoppas jag inte trampar någon för hårt på tårna nu.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Sålde rubbet - så nu sticker aktien iväg upp - det brukar aldrig slå fel!!!
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

mans71 skrev:
Sålde rubbet - så nu sticker aktien iväg upp - det brukar aldrig slå fel!!!
Vet inte det ja, det där brukar gälla när jag säljer. :D
Så försäljning FÖRE battery day alltså. Well det kan löna sig, men förhoppningsvis inte
om du ursäktar.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare

Inlägg av Larofo »

En harmonisk Elon i Tyskland.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Alfred skrev:
Alfred skrev:
Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.

Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
Köpte tillbaka motsvarande mängd aktier nu på $421 (dvs motsvarande $2105). Fin swing, men alltså fortfarande underviktad mot vad jag vill ligga i snitt över tid, nu på 65%.

Jag läser gärna om när andra köper/säljer här i tråden, tycker det är relevant information hur folk här agerar.

Men åtminstone jag uppskattar om folk postar när de faktiskt köper istället för att stolt berätta i efterhand om sina fantastiskt lyckade affärer. Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt, och informationen att någon köpt/sålt förut är helt värdelös utom om syftet är att skryta.

Hoppas jag inte trampar någon för hårt på tårna nu.
Du får gärna tala om vilket inlägg du syftar på så är det lättare att veta om man ska svara eller inte.

Om du syftar på mig så är det såklart väldigt tråkigt att du tror "Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt".

Om jag hade haft något behov av att ljuga och försköna så vore det väl ganska konstigt att jag också skrev att jag haft ett tufft börsår där jag bara med nöd och näppe slagit index? Det verkar ju extremt misslyckat att "skryta" om ett högst mediokert totalresultat. Med tanke på hur jag ser på Teslas värdering i dagsläget så är det väl alldeles självklart att nästan alla i denna tråd har mer vinster (realiserade eller orealiserade) i Tesla än mig?

Du får gärna redovisa dina transaktioner här, jag uppskattar det också och det funkar ju bra när det är ett fåtal transaktioner och långa sådana. Tror dock inte särskilt många skulle uppskatta om jag listade alla transaktioner (ett 50-tal i år) jag gör, där alla i år varit "korta". Att jag nämnde att jag gjorde en liten försäljning idag var mest för att det råkade ske precis i samband med att jag skrev inlägget till Larofo om korta/långa positioner.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Flera techbolag är rejält sura idag. Någon speciell anledning?
Skriv svar