Sida 200 av 246
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 18:05
av taliz
Finns ju gott om alternativ till ionity mellan Sthlm och Malmö nu.
Eon & recharge har 4+ 150kw+ per station, dvs samma som ionity.
Är väl bara de som bundit upp sig till abb hos ionity som känner sig tvungna att ladda där.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 18:10
av Maw
taliz skrev:Finns ju gott om alternativ till ionity mellan Sthlm och Malmö nu.
Eon & recharge har 4+ 150kw+ per station, dvs samma som ionity.
Är väl bara de som bundit upp sig till abb hos ionity som känner sig tvungna att ladda där.
Jag har inget abbonemang men laddar ändå gärna på Ionity eftersom det sällan finns bättre alternativ under Ionitys pris, 3.50 per kWh.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 18:15
av taliz
Maw skrev:taliz skrev:Finns ju gott om alternativ till ionity mellan Sthlm och Malmö nu.
Eon & recharge har 4+ 150kw+ per station, dvs samma som ionity.
Är väl bara de som bundit upp sig till abb hos ionity som känner sig tvungna att ladda där.
Jag har inget abbonemang men laddar ändå gärna på Ionity eftersom det sällan finns bättre alternativ under Ionitys pris, 3.50 per kWh.
Du kör väl Polestar? De subventionerar ju, annars hade du fått pynta 8,70kr/kwh.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 18:18
av Off Grid Byggaren
Ja, det verkar även vara bättre tillgänglighet på de nya laddoperatörerna.
Jag avslutar nog mitt Ionity abonnemang till sommaren.
På någon enstaka resa får det eventuellt bli lite stödladdning med 50/60 kW laddare, annars funkar det nu perfekt utan Ionity för vår del.
Kan ju vara så att den höga månadsavgiften på Ionity gör att många tänker precis som oss. Att ladda endast där för täcka in avgiften så gott det går.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 18:41
av Maw
taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Finns ju gott om alternativ till ionity mellan Sthlm och Malmö nu.
Eon & recharge har 4+ 150kw+ per station, dvs samma som ionity.
Är väl bara de som bundit upp sig till abb hos ionity som känner sig tvungna att ladda där.
Jag har inget abbonemang men laddar ändå gärna på Ionity eftersom det sällan finns bättre alternativ under Ionitys pris, 3.50 per kWh.
Du kör väl Polestar? De subventionerar ju, annars hade du fått pynta 8,70kr/kwh.
Stämmer bra.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 19:03
av mikebike
Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Finns ju gott om alternativ till ionity mellan Sthlm och Malmö nu.
Eon & recharge har 4+ 150kw+ per station, dvs samma som ionity.
Är väl bara de som bundit upp sig till abb hos ionity som känner sig tvungna att ladda där.
Jag har inget abbonemang men laddar ändå gärna på Ionity eftersom det sällan finns bättre alternativ under Ionitys pris, 3.50 per kWh.
Du kör väl Polestar? De subventionerar ju, annars hade du fått pynta 8,70kr/kwh.
Stämmer bra.
Det är ju också ett slags abonnemang.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 19:13
av Maw
mikebike skrev:Maw skrev:taliz skrev:Maw skrev:taliz skrev:Finns ju gott om alternativ till ionity mellan Sthlm och Malmö nu.
Eon & recharge har 4+ 150kw+ per station, dvs samma som ionity.
Är väl bara de som bundit upp sig till abb hos ionity som känner sig tvungna att ladda där.
Jag har inget abbonemang men laddar ändå gärna på Ionity eftersom det sällan finns bättre alternativ under Ionitys pris, 3.50 per kWh.
Du kör väl Polestar? De subventionerar ju, annars hade du fått pynta 8,70kr/kwh.
Stämmer bra.
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 19:37
av RagWal
Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 19:39
av Off Grid Byggaren
RagWal skrev:Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
Volvo har ju gjort en deal med Pluggsurfing, det kostar nog en hel del. Undrar om Ionity gillar detta upplägg.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 19:51
av Maw
RagWal skrev:Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
Lite oklart. Som det ser ut nu är det i 12 månader från 1/7 om bilen såldes före den 1/7 och 12 månader från leveransdatum för övriga bilar som säljs i år (även om de levereras nästa år).
Polestar säger att de jobbar på en fortsättning eller alternativ lösning efter den här första perioden. Vi får se den 1/7 nästa år vad som händer
Mitt intryck hittills är att de är ganska generösa mot kunder som redan köpt bil, t ex förlängdes fri uppkoppling nyligen från 3 år till 6 år. Ifs som ersättning för att Apple carplay blivit försenat men det saknar jag ändå inte.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 19:53
av mikebike
RagWal skrev:Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
"Erbjudande om det reducerade priset gäller för Polestar 2 kunder som har beställt bil innan 31 december 2021. Erbjudandet är giltigt i 12 månader från den dag då kortet aktiveras, även om leverans sker under 2022."
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 20:42
av Maw
mikebike skrev:RagWal skrev:Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
"Erbjudande om det reducerade priset gäller för Polestar 2 kunder som har beställt bil innan 31 december 2021. Erbjudandet är giltigt i 12 månader från den dag då kortet aktiveras, även om leverans sker under 2022."
I USA fick Polestar-ägarna nyligen helt fri laddning på Electeify America i 2 år. Förhoppningsvis kan det vara en indikation på att Polestar verkligen tänker ordna bra laddning även efter 12 månader i Europa också. Vem vet, kanske gör de en deal med Tesla

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 20:45
av mikebike
Rena rama Teslaspekulationerna alltså.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 10 okt 2021 20:46
av Maw
mikebike skrev:Rena rama Teslaspekulationerna alltså.

Absolut, spekulationer är allt jag har att komma med just nu

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 06:23
av Robertrimmevik
Off Grid Byggaren skrev:RagWal skrev:Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
Volvo har ju gjort en deal med Pluggsurfing, det kostar nog en hel del. Undrar om Ionity gillar detta upplägg.
Sjukt störigt att Polestar som inte ens är med i Ionity samarbetet ska ha bästa dealen för sina kunder. (Förutom kanske Porsche) När man som E-tron ägare har sämsta dealen och samtidigt med dess laddkurva i regel utnyttjar kapaciteten på Ionity mest effektivt. Det får en att önska minuttaxa istället.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 07:37
av chaffis75
Robertrimmevik skrev:Off Grid Byggaren skrev:RagWal skrev:Maw skrev:mikebike skrev:
Det är ju också ett slags abonnemang.
Är det? Är det inte ungefär som att Teslor laddar för bra pris på SuC? Även om SuC är lite dyrare numera
Edit: Man kanske kan se det som att Polestar abbonerar på Ionity för att ge sina kunder ett bra pris på laddning på ett snabbt nätverk.
Hur länge?
Volvo har ju gjort en deal med Pluggsurfing, det kostar nog en hel del. Undrar om Ionity gillar detta upplägg.
Sjukt störigt att Polestar som inte ens är med i Ionity samarbetet ska ha bästa dealen för sina kunder. (Förutom kanske Porsche) När man som E-tron ägare har sämsta dealen och samtidigt med dess laddkurva i regel utnyttjar kapaciteten på Ionity mest effektivt. Det får en att önska minuttaxa istället.
Känns ju lite orättvist på något sätt men samtidigt är jag ganska säker på att polestar har fått betala bra för de. Egentligen är de snarast de andra ägarna som är snåla mot sina egna kunder.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 08:08
av Off Grid Byggaren
Audi har också ett gratisår och något lägre kwh-pris.
Polestars erbjudande är ju värt 2280:- idagsläget.
Samt ingår en viss valutarisk då laddningen prissätts i Euro.
Nu införs även ett abonnemang kallat Ionity Passport för den som behöver ladda ofta. Det kostar 190 kr i månaden och bindningstiden är ett år. Med det nya abonnemanget kostar det istället 3,50 kr per kWh att ladda.
Brytpunkten för när abonnemanget blir billigare går vid 440 kWh per år eller knappt 40 kWh per månad.
Men det står många Polestar och Volvo bilar på Ionity nu, det är väl därför det blivit laddkö ibland.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 08:26
av chaffis75
Off Grid Byggaren skrev:Audi har också ett gratisår och något lägre kwh-pris.
Polestars erbjudande är ju värt 2280:- idagsläget.
Samt ingår en viss valutarisk då laddningen prissätts i Euro.
Nu införs även ett abonnemang kallat Ionity Passport för den som behöver ladda ofta. Det kostar 190 kr i månaden och bindningstiden är ett år. Med det nya abonnemanget kostar det istället 3,50 kr per kWh att ladda.
Brytpunkten för när abonnemanget blir billigare går vid 440 kWh per år eller knappt 40 kWh per månad.
Men det står många Polestar och Volvo bilar på Ionity nu, det är väl därför det blivit laddkö ibland.
Jo de är ju faktiskt sant, bjuds ofta på ett år från andra tillverkare också..
Jo ionity borde nog bygga ut där de används.. Kör ofta förbi den i Karlskrona, där är typ aldrig bilar så jag har trott att nyttjande graden är låg men igår så passerade jag den i Helsingborg, de var fullt (kunde inte se om de var kö) och detta var mitt på dagen en söndag så ingen konstig tid.. Jag hoppas ionity sätter fart och bygger ut där de behövs och där de ser hög last.
Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 08:30
av taliz
Off Grid Byggaren skrev:
Men det står många Polestar och Volvo bilar på Ionity nu, det är väl därför det blivit laddkö ibland.
Ja, dom laddar långsamt och inte sällan fullt.
Behövs väl kanske då de har så kort räckvidd, men fattar inte hur man orkar.
En hel del verkar iofs vara pensionärer, så de har väl all tid i världen.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 09:38
av Maw
taliz skrev:Off Grid Byggaren skrev:
Men det står många Polestar och Volvo bilar på Ionity nu, det är väl därför det blivit laddkö ibland.
Ja, dom laddar långsamt och inte sällan fullt.
Behövs väl kanske då de har så kort räckvidd, men fattar inte hur man orkar.
En hel del verkar iofs vara pensionärer, så de har väl all tid i världen.
Ja, Polestar 2 laddar bara lite snabbare och har lite längre räckvidd än ID4

Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 09:45
av taliz
Maw skrev:taliz skrev:Off Grid Byggaren skrev:
Men det står många Polestar och Volvo bilar på Ionity nu, det är väl därför det blivit laddkö ibland.
Ja, dom laddar långsamt och inte sällan fullt.
Behövs väl kanske då de har så kort räckvidd, men fattar inte hur man orkar.
En hel del verkar iofs vara pensionärer, så de har väl all tid i världen.
Ja, Polestar 2 laddar bara lite snabbare och har lite längre räckvidd än ID4

Inte enligt teslabjörns tester.

Jag stod bredvid en PS2 för en vecka sen. De hade kanske kallt batteri men jag laddade 60-90% på samma tid som de gick från 57-69%.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 09:49
av Off Grid Byggaren
Jag hjälpte en familj med en helt nyköpt Skoda enyaq iv 80 i Värnamo, två dagar hade de haft bilen.
Första resan och appen vägrade att fungera, CCS-kabeln satt ohjäpligt fast i bilen. De behövde fylla på för att nå sin destination.
Med bilnyckeln låste vi bilen och låste sedan upp, då släppte laddkontakten. Provade att börja om på två olika laddare men appen ville inte fungera.
Erbjöd att starta laddningen med mitt laddkort och swisha till mig, vilket tacksamt togs emot.
Såg nu efteråt att det går rätt segt att ladda även med MEB-plattformen och stora batteriet, nu var det från 41%-100% de laddade. Borde ju räckt bra med en 60 kW DC-laddare.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 10:05
av taliz
Off Grid Byggaren skrev:Jag hjälpte en familj med en helt nyköpt Skoda enyaq iv 80 i Värnamo, två dagar hade de haft bilen.
Första resan och appen vägrade att fungera, CCS-kabeln satt ohjäpligt fast i bilen. De behövde fylla på för att nå sin destination.
Med bilnyckeln låste vi bilen och låste sedan upp, då släppte laddkontakten. Provade att börja om på två olika laddare men appen ville inte fungera.
Erbjöd att starta laddningen med mitt laddkort och swisha till mig, vilket tacksamt togs emot.
Såg nu efteråt att det går rätt segt att ladda även med MEB-plattformen och stora batteriet, nu var det från 41%-100% de laddade. Borde ju räckt bra med en 60 kW DC-laddare.
E-tron_Skoda.JPG
Ja det är väl i stort sett bara etron som laddar hyfsat snabbt till 100%. Med alla andra bilar tar det lång tid.
Stod bredvid en Kia eNiro för någon dag sedan. Såg på laddaren att de stått där 1 timme och 29 minuter.

Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 13:04
av mati
taliz skrev:
Stod bredvid en Kia eNiro för någon dag sedan. Såg på laddaren att de stått där 1 timme och 29 minuter.

Å herrejisses. Och sen kanske med 1, 2 eller 3 laddare av 4 som är trasiga, vilket verkar vara mer normalt än undantag hos Aj-onity. Då vill man verkligen inte vara sist i kön. Jag skulle få spader.
Re: Ionitys laddnätverk
Postat: 11 okt 2021 15:18
av Robertrimmevik
taliz skrev:Off Grid Byggaren skrev:Jag hjälpte en familj med en helt nyköpt Skoda enyaq iv 80 i Värnamo, två dagar hade de haft bilen.
Första resan och appen vägrade att fungera, CCS-kabeln satt ohjäpligt fast i bilen. De behövde fylla på för att nå sin destination.
Med bilnyckeln låste vi bilen och låste sedan upp, då släppte laddkontakten. Provade att börja om på två olika laddare men appen ville inte fungera.
Erbjöd att starta laddningen med mitt laddkort och swisha till mig, vilket tacksamt togs emot.
Såg nu efteråt att det går rätt segt att ladda även med MEB-plattformen och stora batteriet, nu var det från 41%-100% de laddade. Borde ju räckt bra med en 60 kW DC-laddare.
E-tron_Skoda.JPG
Ja det är väl i stort sett bara etron som laddar hyfsat snabbt till 100%. Med alla andra bilar tar det lång tid.
Stod bredvid en Kia eNiro för någon dag sedan. Såg på laddaren att de stått där 1 timme och 29 minuter.

Då kan de ju lika gärna stå på en 50kW-laddare. Ofattbart att de inte kan bygga fler laddare som delar kapaciteten. Har jag fattat det rätt så ska Ionity klara att ladda med alla fyra laddarna på full kapacitet. Alltså 1400kW tillsammans. Tror att den effekten skulle räcka till minst 14 laddare utan att någon idag skulle uppleva effektbrist. Tror det är få bilar som har laddsessioner med ett snitt över 100kW. När de är på långresa.