Jag lite rookie på Model S, men ägt två Model X tidigare. Har en fråga när det gäller stenskott på bakskärmarna på nya Plaid där jag fått 5-6 stycken på varje sida. Inga stenskott på andra ställen.
Bilen är inne på service nu för diverse småfix vid levevens och passade på att fråga om stenskotten. Tesla säger att det är yttre åverkan (såklart) och vill också felsökningsavgift för besväret.
Kan känna stenskotten är en följd av att bilen är designad för Kalifornien och inte Sveriges vintervägar fulla med småsten för halkbekämping. Bilen är visserligen levererad med PPF en liten bit på nedersta biten av bakskärmen, men dessa täcker uppenbarligen bara en liten del av träffytan. Har köpt mud flaps fram nu, men osäker på om det kommer hjälpa.
Så nu står jag med en bil som måste omlackeras, en felsökningsavgift som måste betalas och undrar om det finns några andra nya Plaidägare som har samma problem? Funderar också på om detta varit en issue för Model S tidigare och om jag själv borde förstått att bilen kräver egen installation av Mud Flaps/utökad PPF vid leverans, dvs att jag får skylla mig själv
Bara fd MX ägare o nu en S , nya Plaid har en bredare stans så Mud Flaps/utökad PPF är att rekommendera för att skydda lacken på din fina bil.
Bara att bita i kudden och betala för dessa eftermarknads uppgraderingar som man skulle kanske kunna tycka tt de skulle vara standard.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 09 mar 2023 17:00
av PSGR
Tack för svar. Förstår det nu, att mudflaps/PPF är ett måste.
Inställd på att bita i det sura. Lite extra surt bara att Tesla tar betalt för att säga att de inte har något ansvar.
Kan tillägga att när jag skulle hämta min bil 28/12 på Trosta (hade bokad tid) var den på en biltransport utanför Helsingborg. Fick åka hem igen med svansen mellan bena. Blev lovad en värdecheck på 5000:- i Teslashopen som kompensation, men den fick jag sedan ägna timmar i telefonkö och tillslut åka till Segeltorp 2ggr för att få. För att inte prata om alla månader som mina 3 Teslor sammanlagt stått på service centers för små och stora kvalitetsbrister genom åren.
Så man kan tycka att Tesla kunde vara mer ödmjuka med sina "felsökningsavgifter". Någon som vet var jag skicka fakturan till tesla för min värdefulla tid
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 09 mar 2023 17:07
av dave
Jag kommer köra normalt och om lackslitaget är orimligt sett till miltal vid leaseslut claimar jag vagnskada.
Bör inte vara några problem och finns många sådana fall jag läst om.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Skämmigt dålig drift förare med tanke på hur många mil han kör per år.
Men videon visar att det inte är så kul att drifta med yoke ratt.
Ja han är ju bedrövlig på att köra det har man ju sett i många år. Tror inte det hjälper mycket att köra 1000km motorväg med förarassistans 3 gånger i veckan heller
Däremot gillar jag starkt hans metodiska testande av bilarnas tekniska egenskaper.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Skämmigt dålig drift förare med tanke på hur många mil han kör per år.
Men videon visar att det inte är så kul att drifta med yoke ratt.
Ja han är ju bedrövlig på att köra det har man ju sett i många år. Tror inte det hjälper mycket att köra 1000km motorväg med förarassistans 3 gånger i veckan heller
Däremot gillar jag starkt hans metodiska testande av bilarnas tekniska egenskaper.
Japp, intressanta tester ibland.
Här uppvisade han dock skills med munnen full av chips, 50% förare, 50% europavinterdäcken.
Detta är inte OT, jag uppmanar att byta ut nokian r5 däcken
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Skämmigt dålig drift förare med tanke på hur många mil han kör per år.
Men videon visar att det inte är så kul att drifta med yoke ratt. [...
Känns som det hade illustrerats bättre ifall han hade haft en proffsförare som kört istället. Och så kunde han själv ha suttit i passagerarsätet och hållit i sig. Då kunde de typ haft lite kul ihop. Sen kunde de ju ha bytt plats, och då hade ju proffset kunnat ge honom lite instruktioner och hjälp på traven...
Fast å andra sidan hade det ju inte blivit så bra ifall de skadat bilen i en snövall...
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Saknar dock fob till X. Surt det inte går beställa heller.
Jorå, det går. Köpte via ebay. Lärde in dem som vanligt. Störde mig sjukt mycket på att slita fram telefonen för att öppna dörrarna.
Slita fram telefonen? Nej, bilen låses upp när man närmar sig med telefonen på sig. Hade samma på förra Model 3 och är helt van men kan hålla med om att en keyfob vore rimligt att inkludera mtp att de knappast kan vara dyra att tillverkar och ger mervärde för de mer traditionella köparna man vill vinna.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Saknar dock fob till X. Surt det inte går beställa heller.
Jorå, det går. Köpte via ebay. Lärde in dem som vanligt. Störde mig sjukt mycket på att slita fram telefonen för att öppna dörrarna.
Slita fram telefonen? Nej, bilen låses upp när man närmar sig med telefonen på sig. Hade samma på förra Model 3 och är helt van men kan hålla med om att en keyfob vore rimligt att inkludera mtp att de knappast kan vara dyra att tillverkar och ger mervärde för de mer traditionella köparna man vill vinna.
Nu pratar jag om bakdörrarna. Eller frunken
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Saknar dock fob till X. Surt det inte går beställa heller.
Jorå, det går. Köpte via ebay. Lärde in dem som vanligt. Störde mig sjukt mycket på att slita fram telefonen för att öppna dörrarna.
Slita fram telefonen? Nej, bilen låses upp när man närmar sig med telefonen på sig. Hade samma på förra Model 3 och är helt van men kan hålla med om att en keyfob vore rimligt att inkludera mtp att de knappast kan vara dyra att tillverkar och ger mervärde för de mer traditionella köparna man vill vinna.
Nu pratar jag om bakdörrarna. Eller frunken
Ja, hela bilen blir upplåst inklusive bakdörrarna. På S åker handtagen ut.
Frunk använder jag knappt, inte automatisk på någon modell afaik
edit. ah insåg att du nämner X. Den har kanske motoriserade dörrar runt om som öppnas automatiskt med någon knapp på foben ? Låter rimligt att det borde ingå då om det är så.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Saknar dock fob till X. Surt det inte går beställa heller.
Jorå, det går. Köpte via ebay. Lärde in dem som vanligt. Störde mig sjukt mycket på att slita fram telefonen för att öppna dörrarna.
Slita fram telefonen? Nej, bilen låses upp när man närmar sig med telefonen på sig. Hade samma på förra Model 3 och är helt van men kan hålla med om att en keyfob vore rimligt att inkludera mtp att de knappast kan vara dyra att tillverkar och ger mervärde för de mer traditionella köparna man vill vinna.
Nu pratar jag om bakdörrarna. Eller frunken
Ja, hela bilen blir upplåst inklusive bakdörrarna. På S åker handtagen ut.
Frunk använder jag knappt, inte automatisk på någon modell afaik
edit. ah insåg att du nämner X. Den har kanske motoriserade dörrar runt om som öppnas automatiskt med någon knapp på foben ? Låter rimligt att det borde ingå då om det är så.
Jepp. Det är x jag menar. Annars till de andra modellerna är fob onödigt för de flesta.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 12 mar 2023 07:44
av kallekula
Ja att kunna öppna och stänga bakdörrar, frunk och trunk från fickan, utan att behöva plocka upp något, är guld.
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Postat: 12 mar 2023 08:54
av Stolpskott
Någon som blivit matchad/fått gömd VIN än till HOEGH OSAKA-båten som ska ha med sig några S/X?
Re: {gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021