Re: Aktien TSLA
Postat: 03 sep 2020 17:42
Vilken skön intervju. Tycker jag sett många, men aldrig sett honom så uppslupen!Larofo skrev:En harmonisk Elon i Tyskland.
Vilken skön intervju. Tycker jag sett många, men aldrig sett honom så uppslupen!Larofo skrev:En harmonisk Elon i Tyskland.
Jag har alltid gjort felet att inte sälja mina aktier innan nån av dessa dagar. Men när Cybertruck skulle presenteras hade jag gjort min hemläxa och sålde av. Då steg aktien massor!TiborBlomhall skrev:Personligen tror jag att även om Elon Musk så visar upp en helt självladdande batteri som aldrig ens behöver laddas så kommer aktiekursen ändå störtdyka efter battery day, så galet högt är förväntningarna uppskruvade.
Troligtvis blir det som autonomy day: galet imponerande och intressant för oss insatta men alldeles för tekniskt detaljerat så den passerar långt över huvudet på investerare och gemene man. Kvar blir ett antal felciterade citat ryckta ur sitt sammanhang, som den där om "robotaxis redan i år".
Håller med. Och den borde sen rusa igen efter kvartalsrapporten, när folk fattar att Tesla gör vinst ännu ett kvartal, trots Corona.Mickep skrev:Det kommer dyka efter battery day.(om man ser hur det varit historiskt) så visst köpläge då.
Kommer vara en kvartalsrapport för Q3 dagen innan battery day. Antar att du menar Q4 och årsrapporten?slugger75 skrev:Håller med. Och den borde sen rusa igen efter kvartalsrapporten, när folk fattar att Tesla gör vinst ännu ett kvartal, trots Corona.Mickep skrev:Det kommer dyka efter battery day.(om man ser hur det varit historiskt) så visst köpläge då.
Kvartalsrapporten för Q3 kan väl inte komma 21 september?Svenssons skrev:Kommer vara en kvartalsrapport för Q3 dagen innan battery day. Antar att du menar Q4 och årsrapporten?slugger75 skrev:Håller med. Och den borde sen rusa igen efter kvartalsrapporten, när folk fattar att Tesla gör vinst ännu ett kvartal, trots Corona.Mickep skrev:Det kommer dyka efter battery day.(om man ser hur det varit historiskt) så visst köpläge då.
Sorry, tänkte fel där. Det är det årliga aktieägarmötet som jag blandar ihop det med men det verkar vara samma dag som Battery Day nu.slugger75 skrev:Kvartalsrapporten för Q3 kan väl inte komma 21 september?Svenssons skrev:Kommer vara en kvartalsrapport för Q3 dagen innan battery day. Antar att du menar Q4 och årsrapporten?slugger75 skrev:Håller med. Och den borde sen rusa igen efter kvartalsrapporten, när folk fattar att Tesla gör vinst ännu ett kvartal, trots Corona.Mickep skrev:Det kommer dyka efter battery day.(om man ser hur det varit historiskt) så visst köpläge då.
Jag riktade inte udden mot någon särskild, så du får välja själv om du borde ta åt dig. Men hittills har du ju bara berättat om när det gått bra och i efterhand. Om du tagit 50 olika korta positioner i år när TSLA rusat är ju nollresultat riktigt bra.Legato skrev:Du får gärna tala om vilket inlägg du syftar på så är det lättare att veta om man ska svara eller inte.Alfred skrev:Köpte tillbaka motsvarande mängd aktier nu på $421 (dvs motsvarande $2105). Fin swing, men alltså fortfarande underviktad mot vad jag vill ligga i snitt över tid, nu på 65%.Alfred skrev:Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.
Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
Jag läser gärna om när andra köper/säljer här i tråden, tycker det är relevant information hur folk här agerar.
Men åtminstone jag uppskattar om folk postar när de faktiskt köper istället för att stolt berätta i efterhand om sina fantastiskt lyckade affärer. Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt, och informationen att någon köpt/sålt förut är helt värdelös utom om syftet är att skryta.
Hoppas jag inte trampar någon för hårt på tårna nu.
Om du syftar på mig så är det såklart väldigt tråkigt att du tror "Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt".
Om jag hade haft något behov av att ljuga och försköna så vore det väl ganska konstigt att jag också skrev att jag haft ett tufft börsår där jag bara med nöd och näppe slagit index? Det verkar ju extremt misslyckat att "skryta" om ett högst mediokert totalresultat. Med tanke på hur jag ser på Teslas värdering i dagsläget så är det väl alldeles självklart att nästan alla i denna tråd har mer vinster (realiserade eller orealiserade) i Tesla än mig?
Du får gärna redovisa dina transaktioner här, jag uppskattar det också och det funkar ju bra när det är ett fåtal transaktioner och långa sådana. Tror dock inte särskilt många skulle uppskatta om jag listade alla transaktioner (ett 50-tal i år) jag gör, där alla i år varit "korta". Att jag nämnde att jag gjorde en liten försäljning idag var mest för att det råkade ske precis i samband med att jag skrev inlägget till Larofo om korta/långa positioner.
OK, bra att du reviderade ditt inlägg.Alfred skrev:Jag riktade inte udden mot någon särskild, så du får välja själv om du borde ta åt dig. Men hittills har du ju bara berättat om när det gått bra och i efterhand. Om du tagit 50 olika korta positioner i år när TSLA rusat är ju nollresultat riktigt bra.Legato skrev:Du får gärna tala om vilket inlägg du syftar på så är det lättare att veta om man ska svara eller inte.Alfred skrev:Köpte tillbaka motsvarande mängd aktier nu på $421 (dvs motsvarande $2105). Fin swing, men alltså fortfarande underviktad mot vad jag vill ligga i snitt över tid, nu på 65%.Alfred skrev:Tog hem vinst nu och drog ner innehavet till 50% av normalnivå eftersom värderingen galopperat så långt i förväg. Sålde på $2304.
Men nu har jag inget kvar att swinga med. Så hoppas på dipp efter att battery day misslyckas med att leva upp till någon del av alla fantasier som nu verkar prisas in i kursen.
Jag läser gärna om när andra köper/säljer här i tråden, tycker det är relevant information hur folk här agerar.
Men åtminstone jag uppskattar om folk postar när de faktiskt köper istället för att stolt berätta i efterhand om sina fantastiskt lyckade affärer. Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt, och informationen att någon köpt/sålt förut är helt värdelös utom om syftet är att skryta.
Hoppas jag inte trampar någon för hårt på tårna nu.
Om du syftar på mig så är det såklart väldigt tråkigt att du tror "Blir så uppenbart att man i så fall förmodligen väljer att låta bli att berätta när det går dåligt".
Om jag hade haft något behov av att ljuga och försköna så vore det väl ganska konstigt att jag också skrev att jag haft ett tufft börsår där jag bara med nöd och näppe slagit index? Det verkar ju extremt misslyckat att "skryta" om ett högst mediokert totalresultat. Med tanke på hur jag ser på Teslas värdering i dagsläget så är det väl alldeles självklart att nästan alla i denna tråd har mer vinster (realiserade eller orealiserade) i Tesla än mig?
Du får gärna redovisa dina transaktioner här, jag uppskattar det också och det funkar ju bra när det är ett fåtal transaktioner och långa sådana. Tror dock inte särskilt många skulle uppskatta om jag listade alla transaktioner (ett 50-tal i år) jag gör, där alla i år varit "korta". Att jag nämnde att jag gjorde en liten försäljning idag var mest för att det råkade ske precis i samband med att jag skrev inlägget till Larofo om korta/långa positioner.
Oavsett vilket blir det mer imponerande (och oändligt mycket mer användbart som information för oss andra) om du postar när du tar positionen snarare än berättar om den efteråt. Jag har inget emot om du postar här varje gång du ändrar position i TSLA. Tvärtom.
Edit: läste om och läste rätt nu, och såg att du redan berättat om att det gått sådär. Sorry för syrlighet om utfall innan.
Den där analysen kan komma visa sig stämma helt.TiborBlomhall skrev:Personligen tror jag att även om Elon Musk så visar upp en helt självladdande batteri som aldrig ens behöver laddas så kommer aktiekursen ändå störtdyka efter battery day, så galet högt är förväntningarna uppskruvade.
Troligtvis blir det som autonomy day: galet imponerande och intressant för oss insatta men alldeles för tekniskt detaljerat så den passerar långt över huvudet på investerare och gemene man. Kvar blir ett antal felciterade citat ryckta ur sitt sammanhang, som den där om "robotaxis redan i år".
Ja han verkade vara på ett strålande humör och skötte den lite kritiska frågan om vattenLegato skrev:Vilken skön intervju. Tycker jag sett många, men aldrig sett honom så uppslupen!
Bra resonemang. Tesla Daily hade en genomgång på samma tema igår, dvs hur emissionen påverkar eventuell effekt av upptag på S&P500 och landade i att utspädningen är rätt liten i förhållande till hur mycket indexfonderna kommer behöva köpa på sig. Med andra ord menar han att emissionen på egen hand inte kan motverka den annars förväntade uppgången eftersom antalet nya aktier är relativt sett få.Jordad skrev:Jag har försökt reda ut vad som kommer ske om Tesla blir upptaget i S&P 500.
Det största bolaget som tidigare blivit upptaget är Berkshire Hathaway år 2010 som då utgjorde ca 1.1% av index. Berkshire Hathaway gjorde en split innan upptaget eftersom de som hanterar S&P 500 ansåg att handelsvolymen i aktien var för låg och det skulle bli problematiskt för fondutgivare att köpa så många aktier under kort tid. Berkshire Hathaway köpte även bolaget Burlington som ingick i S&P 500 alldeles innan och de som ägde Burlington tilldelades aktier i Berkshire Hathaway istället vilket ytterligare mildrade effekten av upptaget. Trots det steg aktien 7% vid offentligjörandet.
Tesla skulle idag utgöra ca 1.4% av S&P 500. Mycket av uppgången sedan senaste leveranssiffrorna och kvartalsrapporten beror antagligen på dels fondutgivare som hellre köper innan upptaget ens blir offentliggjort och dels andra institutioner som vill tjäna på den uppgång de förväntar sig. När Tesla dessutom gjorde en split sågs det som ett tydligt tecken på att upptaget var nära och kursen ökade ännu mer. Många förutsåg antagligen att det inte spelar någon roll vad aktiepriset är innan offentligjörandet för aktien kommer gå upp ändå tack vare köptrycket som det kommer orsaka. Men nu har Tesla kommit med en nyemission och det ändrar spelreglerna helt och hållet. Institutionerna kan inte längre känna sig säkra på en större uppgång vid offentliggörandet för Tesla kan när som helst utnyttja situationen och ta in massor med billiga pengar i fler nyemissioner som skulle underlätta för fondutgivare. Därför har den galna kursrusningen stannat av.
Nej Tesla hade behövt att göra fler. Det känns inte troligt att de skulle göra det men det är ju en speciell situation och bara möjligheten dämpar kanske aktiekursen.Alfred skrev:Bra resonemang. Tesla Daily hade en genomgång på samma tema igår, dvs hur emissionen påverkar eventuell effekt av upptag på S&P500 och landade i att utspädningen är rätt liten i förhållande till hur mycket indexfonderna kommer behöva köpa på sig. Med andra ord menar han att emissionen på egen hand inte kan motverka den annars förväntade uppgången eftersom antalet nya aktier är relativt sett få.Jordad skrev:Jag har försökt reda ut vad som kommer ske om Tesla blir upptaget i S&P 500.
Det största bolaget som tidigare blivit upptaget är Berkshire Hathaway år 2010 som då utgjorde ca 1.1% av index. Berkshire Hathaway gjorde en split innan upptaget eftersom de som hanterar S&P 500 ansåg att handelsvolymen i aktien var för låg och det skulle bli problematiskt för fondutgivare att köpa så många aktier under kort tid. Berkshire Hathaway köpte även bolaget Burlington som ingick i S&P 500 alldeles innan och de som ägde Burlington tilldelades aktier i Berkshire Hathaway istället vilket ytterligare mildrade effekten av upptaget. Trots det steg aktien 7% vid offentligjörandet.
Tesla skulle idag utgöra ca 1.4% av S&P 500. Mycket av uppgången sedan senaste leveranssiffrorna och kvartalsrapporten beror antagligen på dels fondutgivare som hellre köper innan upptaget ens blir offentliggjort och dels andra institutioner som vill tjäna på den uppgång de förväntar sig. När Tesla dessutom gjorde en split sågs det som ett tydligt tecken på att upptaget var nära och kursen ökade ännu mer. Många förutsåg antagligen att det inte spelar någon roll vad aktiepriset är innan offentligjörandet för aktien kommer gå upp ändå tack vare köptrycket som det kommer orsaka. Men nu har Tesla kommit med en nyemission och det ändrar spelreglerna helt och hållet. Institutionerna kan inte längre känna sig säkra på en större uppgång vid offentliggörandet för Tesla kan när som helst utnyttja situationen och ta in massor med billiga pengar i fler nyemissioner som skulle underlätta för fondutgivare. Därför har den galna kursrusningen stannat av.
Japp. Dock ras i Nasdaq också. Blir mer intressant (imo) att se hur tsla beter sig mer lugna dagar framöver. Om vi nu får en korrigering eller om det bara var korrelerat till hela tech-sektorns ras.Jerker skrev:Nu kanar aktien nedför. 381 på eftermarknaden.
Läste det här (Privata Affärers Nyhetsbrev)Legato skrev:Japp. Dock ras i Nasdaq också. Blir mer intressant (imo) att se hur tsla beter sig mer lugna dagar framöver. Om vi nu får en korrigering eller om det bara var korrelerat till hela tech-sektorns ras.Jerker skrev:Nu kanar aktien nedför. 381 på eftermarknaden.
https://www.teslarati.com/tesla-tsla-bm ... agu-video/
Tesla can be the size of BMW in just five years.
BMW Group sold 2.5 million vehicles across its BMW, Mini, and Rolls-Royce brands in 2019, a 1.2% increase from 2018. Tesla, on the other hand, delivered 367,500 cars last year. This was a drastic increase compared to 2018, where the company delivered 245,240 vehicles. With more production facilities on the way, growth is certainly expected in the coming years.
“If I play them out over the next five years, I think Tesla is going to be, in five years from now, the size of BMW, with twice better margins. I think, by then, it could be worth $2,500, maybe $3,000 [per share],” Ferragu said.