Om Model 3 kommer med krok (Takräcket verkar bara vare en tidsfråga.) när den släpps i Sverige så kanske den kan funka. Model 3 verkar ju hamna mer rätt i pris för oss. Frugan tycker dock att skuffen är för liten. Jag är mer inne på att vi kan anpassa våran packning lite mer än vi gör idag, men hon är tyvärr inte inne på att man kan anpassa sig till en bil utan bilen skall anpassas till sina väskor.mati skrev:Jag tänkte precis det. E-tron uppfyller alla dina krav, kvarstår bara den lilla detaljen att den kostar dubbelt så mycket. Jag har lite samma problem tror jag. Hade den varit några 100-tusen billigare hade det varit en no-brainer. Men den verkar tyvärr komma att kosta exakt lika mycket som en Tesla. Och jag har inte tänkt att fortsätta köra bilar som ligger totalt utanför min mentala budget.gellerstam skrev:(Jag räknar som en galning för att se om e-tron kan gå in i budgeten.)
Artikel i media
Moderator: Redaktion
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2084
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Artikel i media
Tesla Model Y
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Artikel i media
Har denna varit uppe? https://www.euroncap.com/en/vehicle-saf ... ing-tests/
Kanske borde ligga i någon av autopilot-trådarna iofs. Tycker att Tesla gjorde bra ifrån sig och är nog bäst av alla bilarna som testats.
Undrar vilken version av mjukvara de hade vid testet? Samt att det hade varit kul med ett nytt test med v9 för att se om det blivit någon förbättring.
Kanske borde ligga i någon av autopilot-trådarna iofs. Tycker att Tesla gjorde bra ifrån sig och är nog bäst av alla bilarna som testats.
Undrar vilken version av mjukvara de hade vid testet? Samt att det hade varit kul med ett nytt test med v9 för att se om det blivit någon förbättring.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6245
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Artikel i media
Vad man kan se från USA så vittnar många Model3-ägare om att AP:n initialt blivit sämre med V9. Men efterhand som man kör blir den snabbt bättre.ellerstrom skrev:Undrar vilken version av mjukvara de hade vid testet? Samt att det hade varit kul med ett nytt test med v9 för att se om det blivit någon förbättring.
Tyvärr är det alltid riskabelt att testa en ny version av mjukvara från Tesla. Vill man inte råka ut för en potentiell katastrof i ett test är det säkrast att göra testerna med en beprövad version som man vet fungerar.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Artikel i media
Amerikanska Consumer Report årliga listar de 10 minst pålitliga bilarna och på listan återfinns Model X. Har ingen X så intressant att höra om X-ägare instämmer med nedan.
Trouble spots: In-car electronics, noises and leaks, body hardware.
The electric-powered Model X is more showy than practical. It features rear doors that open up and out of the way, giving easy access to the second-row seats. But these massive doors take their time to open and close. The huge windshield extends up and over the front-seat occupants, making the cabin feel airy and futuristic. Buyers can opt for a five-, six-, or seven-passenger seating configuration, but unlike in every other SUV, the second row doesn’t fold if you have the two captain’s chairs, which compromises utility. Getting into the third-row is complicated by having to motor the middle seats forward, but at least the resulting entry path is decently sized. Like the S, the Model X is very quick and handles well. But ride comfort and noise isolation aren’t as good as in the S. The 90-kilowatt-hour version we tested had a realistic 230-mile range. Optional is Tesla’s Autopilot, which can add convenience but could potentially lull drivers into complacency.
Price as tested: $110,700
See the complete Tesla Model X road test.
Trouble spots: In-car electronics, noises and leaks, body hardware.
The electric-powered Model X is more showy than practical. It features rear doors that open up and out of the way, giving easy access to the second-row seats. But these massive doors take their time to open and close. The huge windshield extends up and over the front-seat occupants, making the cabin feel airy and futuristic. Buyers can opt for a five-, six-, or seven-passenger seating configuration, but unlike in every other SUV, the second row doesn’t fold if you have the two captain’s chairs, which compromises utility. Getting into the third-row is complicated by having to motor the middle seats forward, but at least the resulting entry path is decently sized. Like the S, the Model X is very quick and handles well. But ride comfort and noise isolation aren’t as good as in the S. The 90-kilowatt-hour version we tested had a realistic 230-mile range. Optional is Tesla’s Autopilot, which can add convenience but could potentially lull drivers into complacency.
Price as tested: $110,700
See the complete Tesla Model X road test.
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Artikel i media
https://www.nyteknik.se/fordon/utdomda- ... ge-6937307
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-s-str ... sa-6937265
en trevlig en lite mindre trevlig
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-s-str ... sa-6937265
en trevlig en lite mindre trevlig
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 
Re: Artikel i media
Det var ju ett bra straff som VW fick men inte särskilt roligt att Sverige kanske bli ändhållplatsen för en massa gamla utdömda dieselbilar som inte klarar av utsläppsreglerna... USA:s taktik att sätta hårt mot hårt lönade sig alltså och Sveriges strategi om det fanns en sådan funkade inte lika bra...Stefan T skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/utdomda- ... ge-6937307
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-s-str ... sa-6937265
en trevlig en lite mindre trevlig
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Ingen kommer att vilja köpa dem.Svenssons skrev:Det var ju ett bra straff som VW fick men inte särskilt roligt att Sverige kanske bli ändhållplatsen för en massa gamla utdömda dieselbilar som inte klarar av utsläppsreglerna... USA:s taktik att sätta hårt mot hårt lönade sig alltså och Sveriges strategi om det fanns en sådan funkade inte lika bra...Stefan T skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/utdomda- ... ge-6937307
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-s-str ... sa-6937265
en trevlig en lite mindre trevlig
Diesel-priset har stigit. Medvetenheten och kunnigheten ökar starkt hos konsumenterna också.
Ingen vill bokstavligen se röken av dem ens!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Intressanta kommentarer av AUDIS Sverige-chef.
Länk FUNGERAR EJ:
https://www.hallandsposten.se/nyheter/e ... 1.10301586
Här är hela texten istället:
Elbilarna på frammarsch – men de är dyra
Ekonomi Flera lyxbilstillverkare lanserar nu nya rena elbilar. Gemensamt för alla är att priset ligger över smärtgränsen för många.
Först ut var Jaguar I-Pace som premiärvisades på bilmässan i Genéve i våras. Mercedes EQC 400 lanserades i Stockholm i september och samma månad drogs täcket av Audi E-tron på bilmässan i Paris. De är alla SUV:ar och de är inte billiga. Priserna börjar en bit under 900 000 kronor, men kan i åtminstone något fall passera miljonen.
Det är ingen tvekan om att intresset för elbilar är mycket stort, men hittills är valmöjligheterna små. Bilar som Nissan Leaf och Renault Zoe säljer förhållandevis bra, men för många är de för små för att fungera som familjens enda bil. Att premiumtillverkarna som första modeller satsar på elbilar i den här storleks- och prisklassen är inte mycket att säga om. De har köpstarka kunder som är beredda att betala.
650 förbokningar
Audi visade på onsdagen upp sin nya E-tron i Stockholm. Trots prislappen har enligt bolaget 650 svenskar betalat 20 000 kronor för att preliminärboka bilen. Om de går vidare och fullföljer köpet kan de räkna med leverans under första kvartalet nästa år.
Audi E-tron är av allt att döma en förstklassig bil, men bakom den ligger också förklaringen varför det fortfarande dröjer med bra bilar i mellanklassen. Med en prislapp runt 900 000 går det att räkna hem produktionskostnaderna, men ska priserna halveras eller mer blir det svårare. Enligt Audis Sverigechef Diego Ramos kommer bolagets fokus för elbilarna även de närmaste åren att ligga på större och sportigare modeller.
- Det hänger på batterierna och det gäller alla tillverkare. Men konsumenterna måste också börja titta på totalkostnaderna för bilägandet. Det handlar om kostnader för driften, skatt och eventuella subventioner. Men priset på bilarna kommer att sjunka när de tillverkas i större volymer, säger han till TT.
Ingen Teslautmanare
Så fort det kommer en ny elbil på marknaden så hörs alltid ordet "Teslautmanare". Diego Ramos nappar inte på det.
- Jag har väldigt stor respekt för Tesla. De har bidragit starkt till skiftet inom bilindustrin. Jag ser oss inte som en utmanare utan snarare att vi kan lyfta det som Tesla åstadkommit till en ny nivå. Vår styrka är våra återförsäljare och verkstäder runt om i landet som känner sina kunder väl. Jag tror inte det finns några planer på att sälja E-tron online.
Länk FUNGERAR EJ:
Här är hela texten istället:
Elbilarna på frammarsch – men de är dyra
Ekonomi Flera lyxbilstillverkare lanserar nu nya rena elbilar. Gemensamt för alla är att priset ligger över smärtgränsen för många.
Först ut var Jaguar I-Pace som premiärvisades på bilmässan i Genéve i våras. Mercedes EQC 400 lanserades i Stockholm i september och samma månad drogs täcket av Audi E-tron på bilmässan i Paris. De är alla SUV:ar och de är inte billiga. Priserna börjar en bit under 900 000 kronor, men kan i åtminstone något fall passera miljonen.
Det är ingen tvekan om att intresset för elbilar är mycket stort, men hittills är valmöjligheterna små. Bilar som Nissan Leaf och Renault Zoe säljer förhållandevis bra, men för många är de för små för att fungera som familjens enda bil. Att premiumtillverkarna som första modeller satsar på elbilar i den här storleks- och prisklassen är inte mycket att säga om. De har köpstarka kunder som är beredda att betala.
650 förbokningar
Audi visade på onsdagen upp sin nya E-tron i Stockholm. Trots prislappen har enligt bolaget 650 svenskar betalat 20 000 kronor för att preliminärboka bilen. Om de går vidare och fullföljer köpet kan de räkna med leverans under första kvartalet nästa år.
Audi E-tron är av allt att döma en förstklassig bil, men bakom den ligger också förklaringen varför det fortfarande dröjer med bra bilar i mellanklassen. Med en prislapp runt 900 000 går det att räkna hem produktionskostnaderna, men ska priserna halveras eller mer blir det svårare. Enligt Audis Sverigechef Diego Ramos kommer bolagets fokus för elbilarna även de närmaste åren att ligga på större och sportigare modeller.
- Det hänger på batterierna och det gäller alla tillverkare. Men konsumenterna måste också börja titta på totalkostnaderna för bilägandet. Det handlar om kostnader för driften, skatt och eventuella subventioner. Men priset på bilarna kommer att sjunka när de tillverkas i större volymer, säger han till TT.
Ingen Teslautmanare
Så fort det kommer en ny elbil på marknaden så hörs alltid ordet "Teslautmanare". Diego Ramos nappar inte på det.
- Jag har väldigt stor respekt för Tesla. De har bidragit starkt till skiftet inom bilindustrin. Jag ser oss inte som en utmanare utan snarare att vi kan lyfta det som Tesla åstadkommit till en ny nivå. Vår styrka är våra återförsäljare och verkstäder runt om i landet som känner sina kunder väl. Jag tror inte det finns några planer på att sälja E-tron online.
Re: Artikel i media
I Tyskland måste dieselbilens programvara uppgraderas på vissa modeller. Annars kan den bli avregistrerad.TeslaTissel skrev:Ingen kommer att vilja köpa dem.Svenssons skrev:Det var ju ett bra straff som VW fick men inte särskilt roligt att Sverige kanske bli ändhållplatsen för en massa gamla utdömda dieselbilar som inte klarar av utsläppsreglerna... USA:s taktik att sätta hårt mot hårt lönade sig alltså och Sveriges strategi om det fanns en sådan funkade inte lika bra...Stefan T skrev:https://www.nyteknik.se/fordon/utdomda- ... ge-6937307
https://www.nyteknik.se/fordon/vw-s-str ... sa-6937265
en trevlig en lite mindre trevlig
Diesel-priset har stigit. Medvetenheten och kunnigheten ökar starkt hos konsumenterna också.
Ingen vill bokstavligen se röken av dem ens!
Detta måste man ha koll på.
För har den uppgraderad programvara så klagar en del över,
förhöjd förbrukning, svagare motor, EGR-ventil som får jobba så mycket att den hela tiden går sönder, skulle inte ta i en sån bil med tång.
Dessutom kan ju samma sak hända här, att man måste uppgradera programvaran, och bilen blir väldigt mycket sämre, eller hotas av avregistrering.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2554
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Artikel i media
Ännu en attack mot elbilarnas vara eller icke
SMÅLANDSPOSTENS ledare:
http://www.smp.se/ledare/elbil-kraver-karnkraft/
SMÅLANDSPOSTENS ledare:
http://www.smp.se/ledare/elbil-kraver-karnkraft/
Re: Artikel i media
Tycker du? Jag tycker att det verkar vara en attack på Svenska politikers försummande av vår elproduktion. En mycket relevant attack, tycker jag.TeslaTissel skrev:Ännu en attack mot elbilarnas vara eller icke
SMÅLANDSPOSTENS ledare:
http://www.smp.se/ledare/elbil-kraver-karnkraft/
Re: Artikel i media
Det stämmer väl att vi behöver en stabil elproduktion? Jag kan inte se pä vilket sätt det är negativt. Idag utgör kärnkraften vid sidan av vattenkraft basen i den svenska elmixen. Utan kärnkraft skulle vi i dagsläget inte kunna ladda våra bilar. Och inte koka kaffe heller för den delen. Därmed säger jag inte att kärnkraften på sikt inte kan ersättas med bättre alternativ, men där är vi inte ännu. Att göra som Tyskland som stänger ner fullt fungerande kärnkraftverk för att ersätta dem med brunkol är vansinne i mina ögon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3732
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Artikel i media
Felet med artikeln är dels rubriken, dels kopplingen till elbil. Att behålla kolkraftverk medan man stänger ner kärnkraftverk är dumt oavsett elbilar eller inte.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Precis som ni säger, problemet är ju inte relaterat till elfordon utan snarare det uppenbara: Stänger vi kärnkraften idag (eller om tre år) så blir det stora problem. Det är osäkerheten kring när de nuvarande reaktorerna kommer stängas som är problemet för svensk energi, inte att vi behöver bygga nya för att klara att ladda våra elbilar...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Re: Artikel i media
Ja, vi ska bara sätta upp några tusen batterier i storlek med det Tesla satta upp i Australien så att överproduktionen på sommaren kan sparas i batterier till vintern....evilirish skrev:Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Vattenkraften är inte tillräckligt stor för att vi bara ska kunna kolla på årsbasis, vi måste kunna försörja oss varje sekund året om. Ett alternativ åt såklart att be några av Sveriges största fabriker att stänge så fort vi effektebehovet är större än tillgänglig effekt men det är sådär för Sveriges industri.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Ökad import från Norge, fler turbiner i existerande vattendammar, och mer sol och vind för att spara på vattenmagasinen.
Batterilagring på nätet är ju som du säger inte för säsongslagring än så länge, utan för att jämna ut produktionen från olika kraftformer, t ex solel på natten och jämnare produktion av vind.
Batterilagring på nätet är ju som du säger inte för säsongslagring än så länge, utan för att jämna ut produktionen från olika kraftformer, t ex solel på natten och jämnare produktion av vind.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Det finns väl en anledning till att vattenkraft inte får räknas som miljömärkt el, har för stor påverkan på omgivningen? Sen, kan vi i Sverige bygga ut vattenkraften mycket mer än vad den är i dag?Teslaspolen skrev:Ökad import från Norge, fler turbiner i existerande vattendammar, och mer sol och vind för att spara på vattenmagasinen.
Batterilagring på nätet är ju som du säger inte för säsongslagring än så länge, utan för att jämna ut produktionen från olika kraftformer, t ex solel på natten och jämnare produktion av vind.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Vad jag förstått det så finns det absolut möjligheter att effektivisera och sätta in fler turbiner i existerande kraftverk, men att bygga nya dammar kommer nog inte på frågan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Idag ja. Men Ringhals 2 ska stängas nästa år, och Ringhals 1 2020. Genomförs detta försvinner en kapacitet som i princip motsvarar vår elexport på årsbasis. Fortsätter man såhär så är det ganska enkelt att inse att vi _kan_ få problem, oavsett elbilar eller ej. Visst laddningen av en komplett elbilsflotta kommer utgöra en ganska liten del av vår elkonsumtion, men det är fortfarande något som läggs på dagens elkonsumtion.evilirish skrev:Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Re: Artikel i media
Har en app där man ser elproduktionen i realtid och kan så några timmar bakåt. Tidigare i morse så var 2% av all el vi använde importerad från Polen och den genomsnittliga CO2/kWh låg runt 80 g/kWh istället för normalt 40 g/kWh. Stäng ner några av Sveriges kärnkraftverk så kommer detta säkert bli mycket bättre med hjälp av några fler vindkraftverk...
Re: Artikel i media
Vad är det för app vigge50?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Artikel i media
Det är nog få som tror att ett par vindkraftverk kompenserar. Det finns inte En Lösning påden svenska kärnkraftsfrågan, utan säkerligen blir det flera olika som samverkar.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Artikel i media
Ja det var det jag menade, elbilar eller icke har marginell betydelse. Det är en såpass liten del av kakan att vi har större årsfluktuation än belastningen av teoretiska elbilar.Geni87 skrev:Idag ja. Men Ringhals 2 ska stängas nästa år, och Ringhals 1 2020. Genomförs detta försvinner en kapacitet som i princip motsvarar vår elexport på årsbasis. Fortsätter man såhär så är det ganska enkelt att inse att vi _kan_ få problem, oavsett elbilar eller ej. Visst laddningen av en komplett elbilsflotta kommer utgöra en ganska liten del av vår elkonsumtion, men det är fortfarande något som läggs på dagens elkonsumtion.evilirish skrev:Dessutom så exporterar vi mer energi per år än vad hela Sveriges bilflotta hade konsumerat, om vi ersatt varenda en med en riktig elbil idag. Det är ett icke-problem i frågan.
Artikeln kunde lika gärna säga "om vi bygger några fabriker till" eller "om befolkning ökar lite till".
Debatten borde vara elproduktion punkt. Inget svammel.
Re: Artikel i media
Tyskland 2018 t.o.m Q3, 38% av all el-energi vind och sol,
Jan, apr, maj rekordmånader med 43%,
Finns dagar när vind producerar 2x svenska dagsbehovet
Ingen länk
Jan, apr, maj rekordmånader med 43%,
Finns dagar när vind producerar 2x svenska dagsbehovet
Ingen länk
ms 76132 "Eleamore"