Men total självkörningsförmåga är fullt möjlig med AP2 hårdvaran... eller hur?mati skrev:Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
Autopilot 2.0 börjar bli grym
Moderator: Redaktion
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 6198
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Mina bilar har inte AP och jag kör själv så självkörningsförmåga är fullt möjlig även utan APNicke Nyfiken skrev:Men total självkörningsförmåga är fullt möjlig med AP2 hårdvaran... eller hur?mati skrev:Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?

Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Jag är också totalt säker på att jag kör själv.nek0 skrev:Mina bilar har inte AP och jag kör själv så självkörningsförmåga är fullt möjlig även utan AP

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Inte för att hackanek0 skrev:Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill![]()
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)
Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.

Är du helt 100 att det är bixenon och inte led matrix av nåt slag har svårt att se hur xenon kan mörka delar av ljusbilden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Tyvärr är jag helt säker på att det är ett par värdelösa bi-xenon lampore5m1r skrev:Inte för att hackanek0 skrev:Nej det ingår inte och är inte jämförbar med Teslas AP men till Superben kostar det hiskeliga 5900kr inte $oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill![]()
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Då får man hmmm Assist paket - Smart Light Assist, Lane Assist, Blind Spot Detect, Rear Traffic Alert (för Bi-Xenon)
Smart Light Assist (för Bi-Xenonstrålkastare som möjliggör körning med helljus trots möte genom att “dimma” ett fält vid mötande trafik.
Lane Assist - filhållningsassistent, läser väglinjerna och hjälper föraren att hålla rätt kurs i en aktuella filen.
Blind Spot Detect - varnar när fordon befinner sig i döda vinkeln),
Rear Traffic alert - varnar föraren vid skymd backning genom
Blind Spot detektorernas 20m långa räckvidd inkl. autobroms)
Det kan man nästan sega ingår.men ren intresse
Är du helt 100 att det är bixenon och inte led matrix av nåt slag har svårt att se hur xenon kan mörka delar av ljusbilden

Förra modellen hade också Bi-xenon + h7 denna har bara bi-xenon och helljuset är rena skiten .
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
De låter väldigt konstigt då de faktiskt ingår både på den V90 (kinetic, dvs enklaste modellen) som jag precis hade upp på min dator.oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill![]()
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Sedan nej kanske AP2 gör lite mer än volvon men inte så mycket mer...
Oavsett så skulle jag nöja mig med adaptiv farthållare och detta gör fortfarande att jag måste betala 50000kr för detta tillbehör som är standrad på många fossil bilar tex V90 eller VW Tiguan.
Tesla blir lite att man får välja vanlig farthållare från 90 talet eller betala ganska mycket pengar i förhållande till vad modell3 kostar för ett ens få adaptiv farthållare...
Jag hoppas du förstår bäätre vad jag är ute efter nu för jag fick nästan en känsla av att du inte ville förstå mitt förra inlägg, men de kanske jag som misstolkar dig

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kan inte AP2 följa bilen framför? Det funkar ju på AP1 även ifall linjerna inte syns.mati skrev:Inte alls. Med snö på vägen ser den inte linjerna längre. Jag har inte kunnat aktivera AP någonstans idag. Inte förrän det blev plusgrader i eftermiddag och vägarna blev rena från snö och is.Torkel skrev:Hur funkar APn nu när den första snön faller i syd?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Nope, det kan den inte. Ibland blir bilen framför blå för nån mikrosekund, men det är mest i korsningar när linjerna försvinner tillfälligt. En sekund senare larmar AP med röda händer på ratten om inte linjerna dyker upp igen.Svenssons skrev:Kan inte AP2 följa bilen framför? Det funkar ju på AP1 även ifall linjerna inte syns.
Nu har jag inte helt koll på vad Volvos system klarar av, men det där med AP2 kan "mer" beror ju på vad man menar med mer. Möjligen kan AP2 styra bättre, det kan vara så. Men den kan inte upptäcka fotgängare eller cyklister eller djur. Volvo kan t ex upptäcka älgar. Fotgängardetektering har Volvo haft i många år. AP2 har ingen eller obefintlig döda-vinkel-varning, ingen regnsensor (ingår egentligen som standard alla bilar och har ingenting med AP2 att göra), automatiskt helljus är under all kritik.chaffis75 skrev:Sedan nej kanske AP2 gör lite mer än volvon men inte så mycket mer...
Just när det gäller dessa kringsystem som inte är direkt kopplade till självstyrning, men som likväl ingår i AP2, ligger Tesla långt efter. Det är svårt att jämföra två system som inte har samma funktionsutbud.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
e5m1r: Det är så enkelt som en liten olikformad metallbit som vrider upp sig olika framför strålkastarna för att skugga avsett fält. (=skugga där mötande eller upphinnande bil befinner sig) Tänk skuggfigurer som du gör med händerna framför en ficklampa.
Ihop med att strålkastarna kan vridas oberoende i sidled och i höjdled gör det att man kan förändra ljusbilden för att lysa fullt på sidorna utan att blända i mitten. Jag har det i LED-form på min e-Golf och det funkar kanonbra tycker jag.

Ihop med att strålkastarna kan vridas oberoende i sidled och i höjdled gör det att man kan förändra ljusbilden för att lysa fullt på sidorna utan att blända i mitten. Jag har det i LED-form på min e-Golf och det funkar kanonbra tycker jag.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Du kan säkert hitta flera funktioner som är standard i Volvo men tillval i Tesla men även tvärt om. Jag ser även att en sån enkel funktion som GPS som kanske var svår tidigare fortfarande kostar extra hos Volvo XC90 men är standard hos Tesla Model 3. Det handlar helt enkelt om vad för val varje tillverkare gör.chaffis75 skrev:De låter väldigt konstigt då de faktiskt ingår både på den V90 (kinetic, dvs enklaste modellen) som jag precis hade upp på min dator.oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill![]()
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Sedan nej kanske AP2 gör lite mer än volvon men inte så mycket mer...
Oavsett så skulle jag nöja mig med adaptiv farthållare och detta gör fortfarande att jag måste betala 50000kr för detta tillbehör som är standrad på många fossil bilar tex V90 eller VW Tiguan.
Tesla blir lite att man får välja vanlig farthållare från 90 talet eller betala ganska mycket pengar i förhållande till vad modell3 kostar för ett ens få adaptiv farthållare...
Jag hoppas du förstår bäätre vad jag är ute efter nu för jag fick nästan en känsla av att du inte ville förstå mitt förra inlägg, men de kanske jag som misstolkar dig
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Led vet jag finns och fungerar då det är olika lampor som fyller ut ljusbildenLeo skrev:e5m1r: Det är så enkelt som en liten olikformad metallbit som vrider upp sig olika framför strålkastarna för att skugga avsett fält. (=skugga där mötande eller upphinnande bil befinner sig) Tänk skuggfigurer som du gör med händerna framför en ficklampa.![]()
Ihop med att strålkastarna kan vridas oberoende i sidled och i höjdled gör det att man kan förändra ljusbilden för att lysa fullt på sidorna utan att blända i mitten. Jag har det i LED-form på min e-Golf och det funkar kanonbra tycker jag.
Visste inte att samma system fanns för xenon
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Kom 2014 om jag minns rätt och då ihop med Xenon. De system jag sett har alltså inget att göra med vilken slags ljuskälla som skapar ljuset bakom.
Men på just min e-Golf råkar det vara LED. Det är alltså inte att man släcker/tänder ljusdioderna i olika mönster utan just att man skärmar av ljuset dvs den gula delen i bilden nedan som roteras. Ihop med att själva strålkastarna också kan vridas i sidled och höjdled.
Men på just min e-Golf råkar det vara LED. Det är alltså inte att man släcker/tänder ljusdioderna i olika mönster utan just att man skärmar av ljuset dvs den gula delen i bilden nedan som roteras. Ihop med att själva strålkastarna också kan vridas i sidled och höjdled.
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Autopilot 2.0 börjar bli grym
Nu vill jag helst inte fastna i en för lång diskussion här om detta men jo helt klart skiljer de hur biltillverkare paketera sina bilar och hur de tar betalt. De jag tycker skiljer ut Tesla speciellt nu när de kommer med en lite mer billig bil är att "paketen" är väldigt dyra... Kanske autopilot paketet borde delas upp så man kan köpa bara adaptiv farthållare för säg 20000kr.vigge50 skrev:Du kan säkert hitta flera funktioner som är standard i Volvo men tillval i Tesla men även tvärt om. Jag ser även att en sån enkel funktion som GPS som kanske var svår tidigare fortfarande kostar extra hos Volvo XC90 men är standard hos Tesla Model 3. Det handlar helt enkelt om vad för val varje tillverkare gör.chaffis75 skrev:De låter väldigt konstigt då de faktiskt ingår både på den V90 (kinetic, dvs enklaste modellen) som jag precis hade upp på min dator.oscfor skrev:Nej, det ingår inte som standard i varken VW eller Volvo. Och ingen av systemen är jämförbara med Teslas AP.chaffis75 skrev:Jag tycker bara att AP2 är lite väl dyrt egentligen, både Volvo och VW så får man deras motsvarighet till autopilot på köpet till bilen. Mer rimligt pris vore typ 15000 som jag betalde för säkerhetspaketet som var de mest avancerade 2011 på min Volvo..
Men visst de är vinstdrivande och kan såklart ta de pris de vill![]()
Men ser man priset i förhållande till vad en modell 3 kostar så är de väldigt mycket pengar...
Sedan nej kanske AP2 gör lite mer än volvon men inte så mycket mer...
Oavsett så skulle jag nöja mig med adaptiv farthållare och detta gör fortfarande att jag måste betala 50000kr för detta tillbehör som är standrad på många fossil bilar tex V90 eller VW Tiguan.
Tesla blir lite att man får välja vanlig farthållare från 90 talet eller betala ganska mycket pengar i förhållande till vad modell3 kostar för ett ens få adaptiv farthållare...
Jag hoppas du förstår bäätre vad jag är ute efter nu för jag fick nästan en känsla av att du inte ville förstå mitt förra inlägg, men de kanske jag som misstolkar dig
Om man åter ska jämför med Volvo så har de ofta paket, de kostar kanske 15-20000 kr men men t.ex. navigatorn kan man köpa för 6900kr separat...
Sedan måste jag också lägga till att jag har reserverat en Tesla av två anledninger, 1. de är en bra elbil med bra range. 2. de har ett outstanding bra laddnätverk, detta kombinerat med ett ok pris som min ekonomi kan hantera. Vad de gäller de tekniska finesserna så tycker jag faktiskt att både Volvo och VW kan erbjuda mig de som jag önskar.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19