Det är klart prestandan fördyrar. Det handlar inte bara om att sätta i en kraftigare motor. Samtliga komponenter och infästningar, inte bara i drivlinan utan även resten av bilen, måste ju vara av högre kvalité och dimensioneras och testas för att klara större påfrestningar under bilens hela livslängd.StefL skrev:Troligen fördyrar inte prestandan en elbil så mycket - men allt man kan sälja prissätts ju normalt efter hur mycket någon är beredd att betala, och eftersom tillräckligt många är beredda att betala för bilarna kostar de som de gör. Och det ska vi kanske ändå vara tacksamma för - eftersom det gjort det möjligt att överhuvudtaget ta fram vettiga elbilar. All annan teknik på bilsidan - låsningsfria bromsar, navigationssystem, backkameror, you name it - har ju först hamnat i dyra lyxbilar för att till slut bli vardagsmat i minska småbil. Elbilstekniken är fortfarande i sin linda så bara vi väntar tillräckligt länge blir det självklart billigare.Jerker skrev:Nja, egentligen kanske det inte gör det så mycket, men Tesla tar det som anledning till att ta mer betalt för bilarna. "Tesla don't build slow cars", dvs Tesla gör inte billiga bilar, det får nån annan göra. Och det är ju så hela bilbranschen fungerar, det är status att ha en snabb bil och därför kan man ta oproportionerligt mycket betalt för dem. Och eftersom jag inte tillhör den skara som bara måste ha en snabb bil så vill jag inte heller betala så mycket för det.
'
Motortrend provar Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Motortrend provar Model 3
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Jo det gör det. Du tänker bakvänt.iAkita skrev:Fast det där stämmer väl inte riktigt? Accelerationen är lika med kraften genom massan, och kraften är lika med vridmomentet, inte effekten. Som figuren ovan visar så begränsar inte effekten vridmomentet vid låga varvtal. Släppte man på full effekt från början skulle drivlinan flyga i bitar eftersom vridmomentet skulle vara i det närmaste oändligt under en kort tid (se formeln i ditt svar till Jerker ovan). Vid högre varvtal är dock effekten viktig för att uppnå ett högt vridmoment, men det är fortfarande vridmomentet som orsakar accelerationen även om det är effekten som begränsar den.Verdi skrev:Jerker skrev:Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.nek0 skrev:Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)Jerker skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Jerker, Du kan ju ta och läsa alla förtjusta ägare till 75:or som blivit uppkorkade och sen kanske bli lite mer ödmjuk inför faktumet att i princip ALLA gillar när bilen är snabb(-are). Även de som kanske inte trodde det själva.För övrigt är drivmomentet helt och hållet irrelevant. Det är effekt som driver hjulen. Det du menar är att elbilar har sin fulla effekt tillgänglig på ett annat sätt än en fossilmotor. En bensinare på 150 hk når kanske den effekten mellan 5000-7000 rpm. Men när man puttrar runt i stan på 1500-2000 rpm så kanske man bara har 80 hästar. Så är det inte med en elbil och det är därför den upplevs kvickare till vardags.
Md = Vridmoment
n = varvtal
P = effekt i kW
-
Jag har förvisso diskuterat klart med dig men alltså..... Effekt = vridmoment gånger varvtal. Tro fan att varvtalet är viktigt, men knappast för att skapa vridmoment utan för att skapa effekt. Vrid * varv = effekt. Det är effekten som orsakar accelerationen, ingenting annat. Kraften tar liksom slut om du inte flyttar den framåt vilket blir effekt. Det är inget jag hittar på för att reta upp dig, det är så det är.iAkita skrev:Vid högre varvtal är dock effekten viktig för att uppnå ett högt vridmoment, men det är fortfarande vridmomentet som orsakar accelerationen även om det är effekten som begränsar den.
Ni måste sluta slänga er med "vridmoment", det är en slaggprodukt.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Verdi skrev:Jo det gör det. Du tänker bakvänt.
Effekten man tar ut ur batteriet omvandlas till kraft (eller snarare arbete, det vi kallar vridmoment) i motorn, vilket ger upphov till acceleration. Accelerationen är proportionell till kraften delat med massan och enheten för kraft är N, inte W. Allt enligt Newtons första lag som säger att det behövs kraft (inte effekt) för att accelerera ett föremål, och hans andra lag som säger att accelerationen är proportionell till kraften (inte effekten) delat med massan.Henrik Torphammar skrev:Effekt = vridmoment gånger varvtal. Tro fan att varvtalet är viktigt, men knappast för att skapa vridmoment utan för att skapa effekt. Vrid * varv = effekt. Det är effekten som orsakar accelerationen, ingenting annat. Kraften tar liksom slut om du inte flyttar den framåt vilket blir effekt. Det är inget jag hittar på för att reta upp dig, det är så det är.
Ni måste sluta slänga er med "vridmoment", det är en slaggprodukt.
Effekt (W) är ett sätt att beskriva/kvantifiera hur mycket arbete som utförs per tidsenhet (Effekt = Arbete / t), men självklart resulterar det även i mer arbete om man tar man ut mer effekt ur batteriet. Vid låga varvtal och max accleration är den effekt man tar ut ur batteriet betydligt lägre än vad det är kapabelt att leverera, om man vred på ytterligare så skulle det resultera i ett för högt vridmoment och saker skulle gå sönder. När varvtalet i en elmotor ökar krävs mer effekt för att ge upphov till samma arbete/vridmoment, vilket resulterar i att effekten begränsar arbetet/accelerationen. Det var iallfall vad jag fick lära mig redan på gymnasiefysiken för 25-30 år sedan.
Henrik Torphammar skrev:Jag har förvisso diskuterat klart med dig men alltså.....
Hoppsan, där ser man! Blir såklart nyfiken på varför, men självklart behöver du inte diskutera med mig om du inte vill.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Det är inte direkt förstagången en tråd spårar ur i detta. Som tur är finns det redan en tråd där man kan träta om vridmoment eller effekt är det som räknas, eller om de kanske är två sidor av samma mynt:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7185
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =27&t=7185
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag håller i och för sig med Bylund om att denna fråga passar bättre i den andra tråden, men kan ändå inte låta bli att inflika följande.iAkita skrev:Effekten man tar ut ur batteriet omvandlas till kraft (eller snarare arbete, det vi kallar vridmoment) i motorn, vilket ger upphov till acceleration. Accelerationen är proportionell till kraften delat med massan och enheten för kraft är N, inte W. Allt enligt Newtons första lag som säger att det behövs kraft (inte effekt) för att accelerera ett föremål, och hans andra lag som säger att accelerationen är proportionell till kraften (inte effekten) delat med massan.
Effekt (W) är ett sätt att beskriva/kvantifiera hur mycket arbete som utförs per tidsenhet (Effekt = Arbete / t), men självklart resulterar det även i mer arbete om man tar man ut mer effekt ur batteriet. Vid låga varvtal och max accleration är den effekt man tar ut ur batteriet betydligt lägre än vad det är kapabelt att leverera, om man vred på ytterligare så skulle det resultera i ett för högt vridmoment och saker skulle gå sönder. När varvtalet i en elmotor ökar krävs mer effekt för att ge upphov till samma arbete/vridmoment, vilket resulterar i att effekten begränsar arbetet/accelerationen. Det var iallfall vad jag fick lära mig redan på gymnasiefysiken för 25-30 år sedan.
Arbete kallar vi inte vridmoment. Det är två helt olika storheter. Visserligen kan samma enhet (Nm) användas, men det betyder inte att de är samma sak. Gymnasiefysiken avslöjar inte skillnaden, eftersom de matematiska verktygen på gymnasiet inte räcker till. Vridmoment är en kryssprodukt av två vektorer, medan arbete är en skalärprodukt av två vektorer. Dessa två sätt att multiplicera vektorer ger helt olika resultat. Dessutom är det delvis olika vektorer som multipliceras. I fallet arbete är det vektorn som beskriver förflyttningen som skalärmultipliceras med kraftvektorn. I fallet vridmoment är det hävarmsvektorn som kryssmultipliceras med kraftvektorn. För maximalt arbete ska förflyttningsvektorn vara parallell med kraftvektorn, för maximalt vridmoment ska hävarmsvektorn vara vinkelrät mot kraftvektorn.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Självklart har du rätt i det - jag menade att i de flesta fall fördyrar inte en prestandahöjning lika mycket som försäljningspriset ökar. Dvs - det är i de flesta fall mer lönsamt att sälja en bil med högre prestanda än en med lägre. Även vad gäller dagens fossibilar är ju mycket av komponenterna desamma - motoreffekt styrs med mjukvara etc vilket gör det lönsamt att erbjuda en modell i en högre prestanda och ta ut ett avsevärt högre pris. Men visst, tillverkningskostnaden blir ju inte på kronan densamma om bilen även ska anpassas på andra sätt.iAkita skrev:Det är klart prestandan fördyrar. Det handlar inte bara om att sätta i en kraftigare motor. Samtliga komponenter och infästningar, inte bara i drivlinan utan även resten av bilen, måste ju vara av högre kvalité och dimensioneras och testas för att klara större påfrestningar under bilens hela livslängd.StefL skrev:Troligen fördyrar inte prestandan en elbil så mycket - men allt man kan sälja prissätts ju normalt efter hur mycket någon är beredd att betala, och eftersom tillräckligt många är beredda att betala för bilarna kostar de som de gör. Och det ska vi kanske ändå vara tacksamma för - eftersom det gjort det möjligt att överhuvudtaget ta fram vettiga elbilar. All annan teknik på bilsidan - låsningsfria bromsar, navigationssystem, backkameror, you name it - har ju först hamnat i dyra lyxbilar för att till slut bli vardagsmat i minska småbil. Elbilstekniken är fortfarande i sin linda så bara vi väntar tillräckligt länge blir det självklart billigare.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Niklas Z skrev:Jag håller i och för sig med Bylund om att denna fråga passar bättre i den andra tråden, men kan ändå inte låta bli att inflika följande.iAkita skrev:Effekten man tar ut ur batteriet omvandlas till kraft (eller snarare arbete, det vi kallar vridmoment) i motorn, vilket ger upphov till acceleration. Accelerationen är proportionell till kraften delat med massan och enheten för kraft är N, inte W. Allt enligt Newtons första lag som säger att det behövs kraft (inte effekt) för att accelerera ett föremål, och hans andra lag som säger att accelerationen är proportionell till kraften (inte effekten) delat med massan.
Arbete kallar vi inte vridmoment. Det är två helt olika storheter. Visserligen kan samma enhet (Nm) användas, men det betyder inte att de är samma sak. Gymnasiefysiken avslöjar inte skillnaden, eftersom de matematiska verktygen på gymnasiet inte räcker till. Vridmoment är en kryssprodukt av två vektorer, medan arbete är en skalärprodukt av två vektorer. Dessa två sätt att multiplicera vektorer ger helt olika resultat. Dessutom är det delvis olika vektorer som multipliceras. I fallet arbete är det vektorn som beskriver förflyttningen som skalärmultipliceras med kraftvektorn. I fallet vridmoment är det hävarmsvektorn som kryssmultipliceras med kraftvektorn. För maximalt arbete ska förflyttningsvektorn vara parallell med kraftvektorn, för maximalt vridmoment ska hävarmsvektorn vara vinkelrät mot kraftvektorn.
Det är ännu enklare egentligen. Det handlar helt enkelt om energiprincipen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Energiprincipen Dvs "energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan."
Formeln för rörelseenergi:
E = energin, m = massan, v = hastigheten.
För att en bil med massan m ska nå hastigheten v behövs alltså en viss energi tillföras. Detta sker genom motorn som ju är kraftkällan i en bil. Och eftersom energi är effekt ggr tid så är det alltså motorns _effekt_ som är den avgörande faktorn. (förutom massa och tid såklart).
Vridmoment är en momentan kraft som saknar bäring på accelerationen. Du kan ju rätt lätt åstadkomma väldigt höga moment med din egen kropp och en lång hävarm. Men effekten en människokropp kan generera räcker ju inte för att accelerera något som väger något i närheten av en bil till 100 km/h. Det är ju där vinkelhastigheten kommer in i bilden. Och vinkelhastigheten är en produkt av frekvensen. "Ett varv är 2π radianer och relationen mellan vinkelhastigheten ω och frekvensen f är:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinkelhastighet
För övrigt har en traktor väldigt mycket högre vridmoment än en F1-bil...
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jo, det är ju energiprincipen som det handlar om, så egentligen är det inte särskilt krångligt. Att jag skrev om olika sätt att multiplicera vektorer var för att invända mot att arbete och vridmoment skulle vara samma sak. Vridmoment gånger vinkelförändring är däremot arbete. Om man t ex applicerar 200 Nm på sin hjulbult och den inte rör sig ur fläcken är arbetet noll. Om den däremot vrider sig t ex ett varv (2π radianer) så är arbetet 200 * 2π ≈ 1257 Nm. Samma enhet således, men helt olika värden på storheten, eftersom det är olika storheter. Gör man vridningen på kort tid krävs stor effekt, gör man den på lång tid så räcker det med lite effekt.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Min åsikt är att du matas med fakta för jämnan, dock verkar du ha extremt svårt att ta till dig av den.nek0 skrev:
Jo jag gjorde fel när jag klippte kommentaren. Ok förlåt. Men jag blir så tröt att vissa aldrig svarar på frågan eller kommenterar mina post med fakta. Alltid är det ironi och sådant. Alla är inte experter på forum, eller jag är det inte i alla fall. Tycker ändå att de som vill förstå vad jag skriver gör det. Har man inte något konstruktivt att skriva tycker jag att man ska avstå.
Jag ska repetera lite fakta apropå det du skrev här tidigare... Det relevanta är inte inköpspriset av en bil, det relevanta är den totala kostnaden att äga bilen. Ditt påstående att en elbil aldrig accelererar snabbare än en fossilbil i samma prisklass är därmed helt felaktigt. Tvärtom så är Model 3 troligen den snabbaste bilen i sin prisklass och Model S en av de snabbaste i sin. Givetvis beroende av förutsättningar i övrigt, som tex årlig körsträcka.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Håller med, men det är inte den enda anledningen. Den omedelbara gasresponsen är också en viktig anledning...Verdi skrev:Jerker skrev:Men du vet lika bra som jag att det inte går att prata med petrolheads och få dem att förstå fördelar med elbilar. Det enda som gäller är kalla fakta vad gäller prestanda. Det är det jag syftar på.nek0 skrev:Men snälla du det finns inte en ända fossilare i samma klass som elbilar. Om du menar prisklass så ok så kan man jämföra men då är nästan alla fossilare snabbare en elbilar i samma klass .(Clio-Zoe för samma pengar)Jerker skrev:
Håller i grunden med dig! Men det som är intressant med denna sifferexercis är att bilen jämförs med fossiler i samma klass. För väldigt många petrolheads är det sånt de klamrar sig fast vid, att en fossilbil fortfarande har bättre prestanda än en elbil. Så varje barriär som bryts har betydelse i den kampen.
Men personligen håller jag helt med dig. Jag är inte heller intresserad av accelerationstider under 7-8 sekunder. Där nånstans går min gräns. Min Zoe gör det på 14 sekunder, och det är tillräckligt med tanke på det bättre vridmomentet som gör bilen både roligare och säkrare att köra.
Tycker man ska sluta jämföra elbilar och fossilare . Elbilar har sina fina sidor och behöver inte jämföras med något .
Jerker, Du kan ju ta och läsa alla förtjusta ägare till 75:or som blivit uppkorkade och sen kanske bli lite mer ödmjuk inför faktumet att i princip ALLA gillar när bilen är snabb(-are). Även de som kanske inte trodde det själva.För övrigt är drivmomentet helt och hållet irrelevant. Det är effekt som driver hjulen. Det du menar är att elbilar har sin fulla effekt tillgänglig på ett annat sätt än en fossilmotor. En bensinare på 150 hk når kanske den effekten mellan 5000-7000 rpm. Men när man puttrar runt i stan på 1500-2000 rpm så kanske man bara har 80 hästar. Så är det inte med en elbil och det är därför den upplevs kvickare till vardags.
Md = Vridmoment
n = varvtal
P = effekt i kW
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jag har skrivit det tidigare till dig Jerker... Du som inte jagar prestanda borde vara överlycklig att Tesla tar mycket betalt för prestandaversionerna. Det är ju där man har marginalerna och det är dem som gör att man kan sälja en bas-Model 3 för $35.000. Utan prestandaversionerna och alla utrustningsmöjligheter hade priset garanterat hamnat minst 20% högre.Jerker skrev:Ja, men i det uttalandet av Elon (från model 3-eventet 2016-03-31) så ligger ju mer än det. När han säger att Tesla inte gör några långsamma bilar så får man nog räkna in hela kitet; Tesla bygger bilar i en övre klass. Därmed blir den inte heller nånsin en särskilt billig bil.Verdi skrev:Med risk för att vara övertydlig återigen så betyder inte "slow" billig.Jerker skrev:Nja, egentligen kanske det inte gör det så mycket, men Tesla tar det som anledning till att ta mer betalt för bilarna. "Tesla don't build slow cars", dvs Tesla gör inte billiga bilar, det får nån annan göra. Och det är ju så hela bilbranschen fungerar, det är status att ha en snabb bil och därför kan man ta oproportionerligt mycket betalt för dem. Och eftersom jag inte tillhör den skara som bara måste ha en snabb bil så vill jag inte heller betala så mycket för det.
'Det betyder långsam.
Anledningen till prestandan och den klassiska designen är ju för att bryta fördomar mot elbilar. Och helst skulle de behöva ta ännu bättre betalt för sina bilar med tanke på förlusterna de gör. Vet inte om en "långsammare" Tesla hade kunnat säljas billigare.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ska du fortsätta prata geggamoja?Legato skrev:Min åsikt är att du matas med fakta för jämnan, dock verkar du ha extremt svårt att ta till dig av den.nek0 skrev:
Jo jag gjorde fel när jag klippte kommentaren. Ok förlåt. Men jag blir så tröt att vissa aldrig svarar på frågan eller kommenterar mina post med fakta. Alltid är det ironi och sådant. Alla är inte experter på forum, eller jag är det inte i alla fall. Tycker ändå att de som vill förstå vad jag skriver gör det. Har man inte något konstruktivt att skriva tycker jag att man ska avstå.
Jag ska repetera lite fakta apropå det du skrev här tidigare... Det relevanta är inte inköpspriset av en bil, det relevanta är den totala kostnaden att äga bilen. Ditt påstående att en elbil aldrig accelererar snabbare än en fossilbil i samma prisklass är därmed helt felaktigt. Tvärtom så är Model 3 troligen den snabbaste bilen i sin prisklass och Model S en av de snabbaste i sin. Givetvis beroende av förutsättningar i övrigt, som tex årlig körsträcka.
Vilka fakta visar du?
Vem har kört Model 3 här på forumet på svenska vägar?
Var finns Model 3 att köpa?
"Det relevanta är den totala kostnaden att äga bilen"
Ingen vet vad Model 3 kostar ens att köpa än mindre vad det kostar att äga den så sluta kalla dina drömmar fakta
Vad kostar den ? Vilken prisklass?
Här har du lite fakta läs och njut

Skoda Superb Combi Laurin & Klement 2,0 TSI 280 DSG 4×4
Pris
Från 377 100 kronor, säljs nu.
Motor
Bensin. Tvärställd 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 1 984 cm3, 280 hk (206 kW) mellan 5 700 r/-min-6 500 r/-min, 350 Nm mellan 1 700-5 600 r/-min.
Kraftöverföring
Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Mått/vikt (cm/kg)
Längd 486, bredd 186, tjänstevikt 1788, maxlast 487, tankvolym 66 liter
Hjul
Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/40 R19
Fartresurser
Acceleration 0-100 km/h 5,8 s, toppfart 250 km/h.
Det här kallas fakta och inte "troligen den snabbaste bilen i sin prisklass "
Orkar inte leta mer men är ganska säker på att det finns snabbare bilar än "fattigmans passaten"
Kanske en Kia Stinger vad vet jag

Tack för att du som vanligt alldeles själv bevisar din totala faktaresistens. Grattis till ditt exempel på en bil som både är långsammare och dyrare. Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror...
Men fortsätt du att dunka huvudet i väggen, se dig som ett missförstått geni när du konstant bevisar den exakta motsatsen.
Men fortsätt du att dunka huvudet i väggen, se dig som ett missförstått geni när du konstant bevisar den exakta motsatsen.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Njae. Skulle vilja se glädjekalkylen som visar att en Tesla är billigare än en Skoda Superb.Legato skrev:Tack för att du som vanligt alldeles själv bevisar din totala faktaresistens. Grattis till ditt exempel på en bil som både är långsammare och dyrare. Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror...

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Men hur meningsfull är en sån jämförelse?!? En Tesla kommer alltid att vara dyrare än en Hyundai Atos. Är det någon som är överraskad?
En Skoda Superb håller på många sätt högre detaljkvalitet än Teslorna. Ibland kan jag sakna "vanliga bilar". Att de känns väl ihopsatta och sådär.ovelundkvist skrev:Men hur meningsfull är en sån jämförelse?!? En Tesla kommer alltid att vara dyrare än en Hyundai Atos. Är det någon som är överraskad?
Glädjekalkylen? Allvarligt talat Verdi, bättre än så är du väl ändå på matte... Model 3 får rimligtvis bara marginellt högre inköpspris efter 60000:- i bidrag. Den blir solklart billigare, tom för folk som kör lite.Verdi skrev:Njae. Skulle vilja se glädjekalkylen som visar att en Tesla är billigare än en Skoda Superb.Legato skrev:Tack för att du som vanligt alldeles själv bevisar din totala faktaresistens. Grattis till ditt exempel på en bil som både är långsammare och dyrare. Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
både är långsammare och dyrareLegato skrev:Tack för att du som vanligt alldeles själv bevisar din totala faktaresistens. Grattis till ditt exempel på en bil som både är långsammare och dyrare. Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror...
När är Model 3 snabbare???
0-100km/h 0,1 sec skillnad
0-250km/ skoda vinner med flera års skillnad
Tesla Model 3 Standard Batteri – ca 450 000:-
352 km verklig räckvidd (runt 415 km NEDC räckvidd)
5.7 sek 0-100 km/h
208 km/h max hastighet
efter Supermiljöbilspremie/bonus kan priset bli kring 400 000:-
Jag är ingen geni, bara läskunnig
Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror
Nej nej det var fel igen.
Du tar upp en bil som inte går att köpa, inte ens provköra och jämför med bilar som finns plus att varken du eller någon annan vet vad den kommer kosta.
När jag skrev till Jerker att elbilar i samma pris klass som vanliga bilar är långsammare jämförde jag Clio mot Zoe. De finns, går att köpa, ungefär lika stora.
Varför svarar du inte på en enda frågan som jag ställde?
Är du rädd för svaren?
Tror inte de riktigt konkurrerar om samma målgrupp då superb är en fullstor familjebil, för villa, kombi och hund. Det är inte en model 3 direkt.Legato skrev:Glädjekalkylen? Allvarligt talat Verdi, bättre än så är du väl ändå på matte... Model 3 får rimligtvis bara marginellt högre inköpspris efter 60000:- i bidrag. Den blir solklart billigare, tom för folk som kör lite.Verdi skrev:Njae. Skulle vilja se glädjekalkylen som visar att en Tesla är billigare än en Skoda Superb.Legato skrev:Tack för att du som vanligt alldeles själv bevisar din totala faktaresistens. Grattis till ditt exempel på en bil som både är långsammare och dyrare. Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror...
Personligen tror inte jag att n model 3 kommer under 550tkr i Sverige, och där är superb lite billigare. I inköp då.
Model Y LR.
Model S70D
En till klart billigare och snabbare bil än Model 3 och som går att köpa nuLegato skrev:Tack för att du som vanligt alldeles själv bevisar din totala faktaresistens. Grattis till ditt exempel på en bil som både är långsammare och dyrare. Gulligt också att du tror det krävs en svensk provkörning för att få fram prestandasiffror...
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... iljecupen/
Är det så här fakta ser ut?
Ta och jämför 0- vad du vill och bara PRIS: Från 338.400 kronor (april 2017) utan bidrag
Det handlade inte om jämförbara bilar. Neko hävdade bestämt att fossilbilar är snabbare om man jämför samma PRIS-klass. Jag konstaterar att han som vanligt har fel. Model 3 är den snabbaste eller en av de snabbaste i prisklassen. Nästan samma sak gäller Model S, definitivt snabbare än majoriteten av bilar i den prisklassen.frippe skrev:
Tror inte de riktigt konkurrerar om samma målgrupp då superb är en fullstor familjebil, för villa, kombi och hund. Det är inte en model 3 direkt.
Personligen tror inte jag att n model 3 kommer under 550tkr i Sverige, och där är superb lite billigare. I inköp då.
Återigen, beroende på körsträcka etc, men för normal bilägare som kör runt 2000 mil per år så tror jag ingen bil blir billigare med motsvarande prestanda.
550k är såklart helt fel om inte dollarkursen springer iväg. Givet dagens kurs så hamnar den mellan 450 och 500k bas.
Du får 3 (passande va?

Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Snabbare ja. Billigare, nej inte ens nära. Det är tydligen väldigt svårt med grundläggande matte.nek0 skrev:
En till klart billigare och snabbare bil än Model 3 och som går att köpa nu
Ta och jämför 0- vad du vill och bara PRIS: Från 338.400 kronor (april 2017) utan bidrag
Återigen en trea hamnar givet dagens dollarkurs på någonstans mellan 390 och 440k bas efter bidraget.
Skillnad i driftskostnad givet 2000 mil per år blir 15.000 - 25.000:- per år beroende på vad försäkring och service landar på exakt. Den årliga driftskostnadsbesparingen motsvarar 120.000:- - 200.000:- i inköpspris om man kör bilen fyra år.
Så runt 250.000:- ska motsvarande fossilbil kosta för samma TCO.
Detta förutsätter privat ägande. För dem som kan köpa bilen på företaget blir skillnaden ännu större...
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Fakta mot drömmarLegato skrev:Snabbare ja. Billigare, nej inte ens nära. Det är tydligen väldigt svårt med grundläggande matte.nek0 skrev:
En till klart billigare och snabbare bil än Model 3 och som går att köpa nu
Återigen en trea hamnar givet dagens dollarkurs på någonstans mellan 390 och 440k bas efter bidraget.
Skillnad i driftskostnad givet 2000 mil per år blir 15.000 - 25.000:- per år beroende på vad försäkring och service landar på exakt. Den årliga driftskostnadsbesparingen motsvarar 120.000:- - 200.000:- i inköpspris om man kör bilen fyra år.
Så runt 250.000:- ska motsvarande fossilbil kosta för samma TCO.
Detta förutsätter privat ägande. För dem som kan köpa bilen på företaget blir skillnaden ännu större...
Du är envis men det är jag med.
Du vet inget om Model 3
Du vet inte om Tesla lever om 1 år och du vet inte om Model 3 kommer till Sverige vad den kommer att kosta .
Dina fakta är vad du tror.
Mina fakta är vad som alla vet om t.ex Seaten.
Om Model 3 kommer till Sverige så kan jag garantera dig att den inte kostar under 400 000kr kanske inte ens under 500 000 med likvärdig utrustning som seaten eller superben har. Sluta larva dig inse att det du pratar om är bara vad du önskar och inte vad som finns
Håller med dig i det mesta förutom priset på model 3, inte en chans det blir under 500tkr.Legato skrev:Det handlade inte om jämförbara bilar. Neko hävdade bestämt att fossilbilar är snabbare om man jämför samma PRIS-klass. Jag konstaterar att han som vanligt har fel. Model 3 är den snabbaste eller en av de snabbaste i prisklassen. Nästan samma sak gäller Model S, definitivt snabbare än majoriteten av bilar i den prisklassen.frippe skrev:
Tror inte de riktigt konkurrerar om samma målgrupp då superb är en fullstor familjebil, för villa, kombi och hund. Det är inte en model 3 direkt.
Återigen, beroende på körsträcka etc, men för normal bilägare som kör runt 2000 mil per år så tror jag ingen bil blir billigare med motsvarande prestanda.
550k är såklart helt fel om inte dollarkursen springer iväg. Givet dagens kurs så hamnar den mellan 450 och 500k bas.
Du får 3 (passande va?) gånger pengarna på över 550k. Du får spela upp till 100.000:-.
Model Y LR.
Model S70D