Service I3 helt otroligt kass

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Mojje
Teslaägare

Re: Service I3 helt otroligt kass

Inlägg av Mojje »

_TonyV skrev:
Det är väl som vanligt så när man är ute och handlar bil och frågar om ägandekostnader som service så är säljarna väldigt ovetande och luddiga.
Men klart en rangeextender är ytterligare en komponent de kan ta hutlöst betalt för.

Har alla i3 gratis service i 3 år, för det är väl en 'BMW grej'?
Hur mkt kostar en i3 BEV service då?
I tre år är den med men med tvåårsintervall så blir service nummer två och framåt inte gratis. Hade jag fått göra service i november så hade den ingått..
TM3 LR 2019, Kona Electric 64kWh 2020 (med batteriknaset tydligen)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

tehjimos skrev:
mati skrev:
Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
Låt oss jämföra Tesla med ett märke av liknande prisklass och prestanda och storlek.

Audi RS6's(+RS7 antagligen) stora service ligger på 20-25k... varje 6k mil måste du byta kamrem som är svindyrt.

Jämför du en pluttbil med prestandan av en 90-tals skåpbil mot en Tesla så är det klart att Tesla sticker ut..dock körde vi 11000mil utan service, gick hur galant somhelst.
Exakt!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
tehjimos skrev:
mati skrev:
Som sagt, Tesla service är mycket dyrare än alla andra, oavsett märke. Jag hittar inte tråden med listan för servicepriser, men jag kommer ihåg att Tesla sticker ut. Det går inte enbart att förklara med att de eventuellt tvättar bilen också. Det är bara ocker, det finns inget bra försvar för det. Vet inte på vilket sätt det ska vara schysst.
Låt oss jämföra Tesla med ett märke av liknande prisklass och prestanda och storlek.

Audi RS6's(+RS7 antagligen) stora service ligger på 20-25k... varje 6k mil måste du byta kamrem som är svindyrt.

Jämför du en pluttbil med prestandan av en 90-tals skåpbil mot en Tesla så är det klart att Tesla sticker ut..dock körde vi 11000mil utan service, gick hur galant somhelst.
Exakt!

Vadå exakt? Det är ju inte alls samma sak. En prestanda-fossil är ju relativt känslig och kräver mer omvårdnad än en vanlig surdiesel. Men hur är det överförbart till elbilsvärlden?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Verdi skrev:
Vadå exakt? Det är ju inte alls samma sak. En prestanda-fossil är ju relativt känslig och kräver mer omvårdnad än en vanlig surdiesel. Men hur är det överförbart till elbilsvärlden?
Tror andemeningen är att man ska jämföra en Tesla med motsvarande fossilbil. Dvs en Audi A8, Mercedes vaddennuheter, etc. Inte en Skoda Octavia 1,2L.
På samma sätt som jag inte jämför min Nissan Leaf med en Ferrari F430. Typ Bild
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

Ja service på Audi A2 1,2TDI var inte heller den helt gratis, kamremsbytesservicen kostade 13500:- om dom inte hittade några fel.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Sofie skrev:
Ja service på Audi A2 1,2TDI var inte heller den helt gratis, kamremsbytesservicen kostade 13500:- om dom inte hittade några fel.
När byter man kamremmen? 21000mil?
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

evilirish skrev:
Verdi skrev:
Tror andemeningen är att man ska jämföra en Tesla med motsvarande fossilbil. Dvs en Audi A8, Mercedes vaddennuheter, etc. Inte en Skoda Octavia 1,2L.
Det finns ingen motsvarande fossilbil.
Prestanda bilar ska visa sina prestanda på banan inte på motorväg.
Alla bilar idag har tillräckliga prestandan för motorvägen.
Vilken Tesla motsvarar en Audi A8 på banan?
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Sofie skrev:
Lite detta jag och flera vill framhäva. I relation så är den dyraste service som finns på Tesla 10800:- för 8.000/16.000-mila service på en Modell X.

Fick du denna bil tvättad och städad vid denna kamremsservice? En Audi R8/R10 som lånebil under tiden? Hjulinställning på köpet?

Nej en Tesla service är inte billig, men man får mer för pengarna än service av en fossilbil.

En service på Leaf/Zoe däremot är mycket billigare än en service på en Qashqai/Clio. En BMW i3 REX verkar kosta som en BEV + 1-serie..
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

evilirish skrev:
Sofie skrev:
Lite detta jag och flera vill framhäva. I relation så är den dyraste service som finns på Tesla 10800:- för 8.000/16.000-mila service på en Modell X.

Fick du denna bil tvättad och städad vid denna kamremsservice? En Audi R8/R10 som lånebil under tiden? Hjulinställning på köpet?

Nej en Tesla service är inte billig, men man får mer för pengarna än service av en fossilbil.

En service på Leaf/Zoe däremot är mycket billigare än en service på en Qashqai/Clio. En BMW i3 REX verkar kosta som en BEV + 1-serie..
Ojj det var en dyr biltvätt
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

nek0 skrev:
Mja, här väljer jag att inte dela din synpunkt. Helt ok, smaken är som bekant delad. Jag hade helt personligen inte kuskat runt en A8 på bana, inte en Tesla heller för den delen. Vill jag åka bana så tar jag en hoj, både billigare och roligare enligt min mening :)

Om jag vill ha en motorstark, större bil, med plats för både familjen och en veckas packning, och som är snygg, och inte bryr mig om att köra bana med en bil. Vad ska man välja då? Jag tror att ovan argument är vanligare bland bilköpare i det här segmentet än att åka på bana.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

evilirish skrev:
nek0 skrev:
Mja, här väljer jag att inte dela din synpunkt. Helt ok, smaken är som bekant delad. Jag hade helt personligen inte kuskat runt en A8 på bana, inte en Tesla heller för den delen. Vill jag åka bana så tar jag en hoj, både billigare och roligare enligt min mening :)

Om jag vill ha en motorstark, större bil, med plats för både familjen och en veckas packning, och som är snygg, och inte bryr mig om att köra bana med en bil. Vad ska man välja då? Jag tror att ovan argument är vanligare bland bilköpare i det här segmentet än att åka på bana.
Ok men varför tar du då A8 i jämförelsen?
Om det är prestandan då för vi kolla prestandan och service kostnaden eller hur?
Man kan inte mäta prestandan på allmän väg så då återstår banan .
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

nek0 skrev:
Om det är prestandan då för vi kolla prestandan och service kostnaden eller hur?
För egen del är det väldigt enkelt. Om jag vill komma iväg snabbt så trycker jag på gasen och kör, då vill jag att det ska flytta på sig hyfsat snabbt. Sen om det tar 0,1s snabbare eller inte spelar mindre kvitta. Att det tar flera sekunder längre tid spelar i min bok stor kvitta. Återigen min personliga åsikt.
Om jag sitter i en 120hk trött Volvo/Skoda/vadsomhelst eller en Tesla är stor skillnad. Därav min jämförelse med en A8. När jag trycker på åka-fortare pedalen så åker man jämförelsevis fortare. På en fossilbil behöver man då en större och mer service-krävande motor.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

evilirish skrev:
nek0 skrev:
För egen del är det väldigt enkelt. Om jag vill komma iväg snabbt så trycker jag på gasen och kör, då vill jag att det ska flytta på sig hyfsat snabbt. Sen om det tar 0,1s snabbare eller inte spelar mindre kvitta. Att det tar flera sekunder längre tid spelar i min bok stor kvitta. Återigen min personliga åsikt.
Om jag sitter i en 120hk trött Volvo/Skoda/vadsomhelst eller en Tesla är stor skillnad. Därav min jämförelse med en A8. När jag trycker på åka-fortare pedalen så åker man jämförelsevis fortare. På en fossilbil behöver man då en större och mer service-krävande motor.
Jag har kört bilar sedan 1985. och minns inte att jag behövt 0-100 på 3sec vid normal körning men visst alla har väl egna behöv.
Det jag tycker är konstigt att man alltid tar det som passar för tillfallet att jämföra.
Tar man prestandan så tar man bara 0-100 men var är toppfarten, och hur många gånger kan man dra på 0-100 innan det är slut? Sedan är våra bilar skapade för att köras kontinuerligt i timmar och vad blir totala prestandan Tesla vs A8?
Svarar du ärligt på de här frågorna inser du själv att man ska lägga ner jämförelsen el vs fossil . Det är helt enkelt omöjligt. Alla bilar har sina bra och dåliga sidor.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

nek0 skrev:
Jag har kört bilar sedan 1985. och minns inte att jag behövt 0-100 på 3sec vid normal körning men visst alla har väl egna behöv.
Det jag tycker är konstigt att man alltid tar det som passar för tillfallet att jämföra.
Tar man prestandan så tar man bara 0-100 men var är toppfarten, och hur många gånger kan man dra på 0-100 innan det är slut? Sedan är våra bilar skapade för att köras kontinuerligt i timmar och vad blir totala prestandan Tesla vs A8?
Svarar du ärligt på de här frågorna inser du själv att man ska lägga ner jämförelsen el vs fossil . Det är helt enkelt omöjligt. Alla bilar har sina bra och dåliga sidor.
Tror dessvärre du missuppfattade mig där. Kan mycket väl vara jag som uttryckte mig dåligt/otydligt, ber om ursäkt för det.

För min del bryr jag mig inte jättemycket om 0-100. Det jag är ute efter är t.ex att kunna göra en snabb och säker omkörning på t.ex en 90-väg. Att enkelt kunna gasa mig ur en situation, både där jag är stillastående och håller normal hastighet. Att snabbt kunna komma upp i marsch-fart på motorvägen från påfart/bakom en lastbil. För att uppnå detta, och ha alla andra kvaliteter som jag nämnde ovan, så är typ en Audi A8 det närmaste man kommer en Modell S enligt min mening. Och då behöver jag jämföra service-kostnader med en dylik bil.
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare

Inlägg av Sofie »

nek0 skrev:
Sofie skrev:
När byter man kamremmen? 21000mil?
Varje 9000mil var det dags.
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

vadå inte kan jämföra prestanda på allmän väg? bor du under en sten? finns gott om sätt att mäta prestanda på allmän väg, kanske inte lagligt... men har du kört bil i någon utsträckning så inser du själv att alla inte följer alla lagar punkt o pricka.

Finns inget som kan mäta sig med en Tesla som vardags-allbruksbil.. annars hade jag valt den bilen istället.. förstår inte innebörden av "fanboy" då alla är väl "fans" av något pga en anledning? Vi pendlade mellan många olika bilar men inget tilltalade oss mer än Teslan. Vi provade RS6 m.fl...

Nämn en bil som kan pricka av alla dessa punkter:
-Sportbilsprestanda
-Snygg(subjektivt men ändå)
-Stort lastutrymme
-Sätesplatser för 6 personer där vuxna kan sitta under en längre tur.
-App där du kan styra värme/kyla
-Billig i drift
-Pålitlig drivlina
-Bra fyrhjulsdrift
-Pålitlig Lane assist på motorväg där du inte behöver hålla i ratten hela tiden.
-Stor touchskärm
-tillgänglig för uppdateringar OTA
-Bekväm kupé
BONUS- Miljövänlig

Utöver detta så några bonusgrejer som är bra med Tesla som inte många andra företag har, om ens något
-Fantastisk kundservice
-Ett företag som har ett ambitiöst mål och fläckfri historia gällande miljöutsläpp
-En CEO som inte bryr sig om att tjäna så mycket pengar som möjligt

Vad jag vet så finns det ingen bil som matchar dessa, annars får ni gärna tipsa om det!

Efter man kört Tesla över 15 000mil nu så kan jag tillägga att ingen fossilbil kan mäta sig med känslan av att köra på förnybar el som matar ut otrolig prestanda som du alltid har tillgång till på direkten. Kört värsting BMWs och värsting AUDIs, man tittar bara på soppamätaren och gråter inombords.. trots att det är bra prestanda i dom så är det inte samma känsla när du stampar i pedalen i ca 70km/h.... *växla ner, tryck i mer bränsle* och efter det känns det som någon släpar en fram jämfört med Teslan hästspark i ryggen.

Kalla mig fanboy eller vad ni vill... Valde Tesla av en anledning... när Audi, Porsche och resten av gänget är ikapp / förbi Tesla så kommer jag mest troligt byta ifall deras bilar är bättre...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

nek0 skrev:
evilirish skrev:
nek0 skrev:
Du kan dra på 0-100 rätt många gånger, nog för att du själv ska bli illamående och inte vilja fortsätta nå mer. När du kör 0-100 och sedan bromsar ner så hinner den kyla ner nog för att kunna köra 0-100 igen, borde hålla minst 15 gånger i rad innan du får någon begränsning. Toppfart är inget jag är intresserad av då jag inte bor i Tyskland.. 1/4 mile på 10-12 sekunder räcker för mig. Det är 0-70km/h man använder mest, inne i stan mot alla BMW-turkar ;) 8-)
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Har sökt på nätet lite nu men hittar ingen info om vad det kostar att serva en i3 BEV.
Någon som vet?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Legato skrev:
tehjimos skrev:
mati skrev:

Exakt!

Exakt att Mati har fel när han påstår att en Tesla är dyrare att serva än alla andra bilar oavsett märke. Det finns bevisligen en lång rad med fossilbilar som är dyrare, exotiska bilar, såväl som prestandaversioner av standardbilar.

Jag vet att du av någon slags princip alltid vilja säga emot det jag skriver, men det vore lite mer konstruktivt om du iaf läste mina inlägg innan du protesterar. Jag har aldrig skrivit att jag tycker servicen på Teslan ska kosta som på en prestanda-fossil, tvärtom så skrev jag att jag tycker Teslas service är för dyr. Däremot skrev jag att mati (bevisligen) hade helt fel i sitt påstående att Tesla är dyrast att serva av alla bilar oavsett märke.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Ni glömmer en sak. Tesla sysslar inte med välgörenhet ni vill väl alla att era aktier skall öka i värde?

Även om Elons egentliga mål är omställning från fossildrift så måste han få in pengar för att investera i M3.
Verdi

Inlägg av Verdi »

evilirish skrev:
Verdi skrev:
För att? Tesla är ingen A8. Och varför skulle det vara dyrare att byta kupéfilter på en A8 än en A3 om man nu ändå går den vägen och jämför på det sättet.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Verdi skrev:
Legato skrev:
tehjimos skrev:
mati skrev:

Exakt!

Exakt att Mati har fel när han påstår att en Tesla är dyrare att serva än alla andra bilar oavsett märke. Det finns bevisligen en lång rad med fossilbilar som är dyrare, exotiska bilar, såväl som prestandaversioner av standardbilar.

Jag vet att du av någon slags princip alltid vilja säga emot det jag skriver, men det vore lite mer konstruktivt om du iaf läste mina inlägg innan du protesterar. Jag har aldrig skrivit att jag tycker servicen på Teslan ska kosta som på en prestanda-fossil, tvärtom så skrev jag att jag tycker Teslas service är för dyr. Däremot skrev jag att mati (bevisligen) hade helt fel i sitt påstående att Tesla är dyrast att serva av alla bilar oavsett märke.
Var väl egentligen tehjimos som jag sa emot men visst. Jag ska tänka mig för i fortsättningen.

Är lite "låg" i mitt Teslaägande nu igen. Går lite upp och ner. Får de inte ordning på drivaxlarna så kommer jag nog sälja bilen senast till hösten.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Beigler skrev:
Ni glömmer en sak. Tesla sysslar inte med välgörenhet ni vill väl alla att era aktier skall öka i värde?

Även om Elons egentliga mål är omställning från fossildrift så måste han få in pengar för att investera i M3.
Det jag anser är alltså att det vore bättre att höja priset något på bilarna. Jag tror att det skulle öka försäljningen om man hade signifikant billigare service än konkurrensen och därmed öka intäkterna.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:

Var väl egentligen tehjimos som jag sa emot men visst. Jag ska tänka mig för i fortsättningen.

Är lite "låg" i mitt Teslaägande nu igen. Går lite upp och ner. Får de inte ordning på drivaxlarna så kommer jag nog sälja bilen senast till hösten.
OK! Alltid tråkigt med problem och givetvis ska du sälja din bil om du inte är nöjd! Personligen skulle jag aldrig behålla en bil jag är missnöjd med, än mindre när det är en dyr bil...

För mig vore det verkligen en mardröm om jag fick omfattande problem med mina Teslor. Det finns verkligen inte en enda bil jag kan tänka mig i övrigt just nu. Hade nog känt mig tvungen att köpa en i-pace, men vet hur frustrerad jag hade känt mig över laddsituationen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Legato skrev:
Beigler skrev:

Det jag anser är alltså att det vore bättre att höja priset något på bilarna. Jag tror att det skulle öka försäljningen om man hade signifikant billigare service än konkurrensen och därmed öka intäkterna.
Hade Tesla kunnat sälja service för 2.000 spänn likt en Leaf? Absolut. Köra en 30-minuters fylla på lite spolarvätska, byta kupéfilter och sparka på däcken kostar inte mycket.
Frågan jag ställer mig är om det varit värt det. Min högst personliga uppfattning är att det "ser" bättre ut med gratis lånebil och service utöver det vanliga, till i runda slängar samma pengar som du hade betalt för en motsvarande fossilbil.
Skriv svar