Sida 3 av 4
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:23
av Tars
LarsL skrev:Dragkrok är för mig helt avgörande och kommer förmodligen göra att jag kommer fortsätta att äga en fossil under rätt många år. Däremot kommer jag inte köpa en ny fossil och jag kommer förmodligen inte använda den till vardags. Förhoppningsvis kommer Model 3 eller Y, åtminstone, med dragkrok. Model X är alldeles för dyr för att kunna motiveras som löntagare.
Precis!
Här gör du ett val och har en till bil med drag, men gissar att du åker så mycket eldrivet du kan.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:24
av nek0
Tars skrev:nek0 skrev:Tars skrev:Sen är frågan vart jag idiotförklarade dig. Jag pratar om din attityd. Ändrar du hur du behandlar andra så kommer även attityden mot dig ändras. Så enkelt är det, eller söker du strid i nästa varje inlägg bara för att blossa upp en diskussion?
ne du har inte idiotföklarat mig men det har andra. Kan inte räkna hem en Model X för att jag köper privat. Har ingen möjlighet att dra av någonting. Som jag redan skrivit hade jag möjlighet att få en Model X som tjänstebil hade jag gjort detta alla dagar i veckan. Läs igen vad man svarade på min första inlägget i denna tråden så ser du varför jag svarade som jag gjorde
Har ej läst de förra och nu har du en attityd som man kan ha en trevlig diskussion med.

Men varför kan du inte offra lite pga dragkroken som kanske jag gör?
Det är inte bara dragkroken
Litar inte på begagnade bilar.
Har barnstol i bilen och det är inte många bilar där man kan sitta bakom mig i. I gilfklassen blir ala bilar tresitsiga om jag sitter bakom ratten. Hoppas att de snart finns bilar som passar alla men som det är idag så är det bara vänta och hoppas som gäller

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:31
av nek0
LarsL skrev:Dragkrok är för mig helt avgörande och kommer förmodligen göra att jag kommer fortsätta att äga en fossil under rätt många år. Däremot kommer jag inte köpa en ny fossil och jag kommer förmodligen inte använda den till vardags. Förhoppningsvis kommer Model 3 eller Y, åtminstone, med dragkrok. Model X är alldeles för dyr för att kunna motiveras som löntagare.
Bor i bostadsrätt och kan inte parkera 2 bilar.Vi har inte möjlighet att ladda på parkeringen. Närmaste snabbladdare är 3 km . Kör inre i stan går till jobbet. Jag får venta kanske Sion fixar det jag vill ha
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:35
av LarsL
Gissar att det skulle funka med en Leaf. Den är betydligt större än vad man först tror.
En begagnad Leaf skulle jag säga är ett väldigt tryggt köp. Den är nog en av världens mest driftsäkra bilar.
Köper man begagnad Tesla får man vara beredd att skruva och fixa lite själv annars blir det nog snart ganska dyrt. Tycker faktiskt att de också är något dyra, vilket är bra för de som köper nytt.
Hemmaladdning alt jobbladdning måste man fixa. Livet med elbil måste vara plågsamt för dem som inte ordnat med laddning när bilen står still. Det är bara att ligga på hyresvärdar, bostadsrättföreningar och arbetsgivareom att de måste få upp ladduttag. Just nu får de ju bidrag för det, så kommer den inte vara för alltid. Och alla vet ju nu, innerst inne, att det är elbilar som kommer vara framtiden.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:42
av Tars
Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:45
av nek0
LarsL skrev:Gissar att det skulle funka med en Leaf. Den är betydligt större än vad man först tror.
En begagnad Leaf skulle jag säga är ett väldigt tryggt köp. Den är nog en av världens mest driftsäkra bilar.
Köper man begagnad Tesla får man vara beredd att skruva och fixa lite själv annars blir det nog snart ganska dyrt. Tycker faktiskt att de också är något dyra, vilket är bra för de som köper nytt.
Hemmaladdning alt jobbladdning måste man fixa. Livet med elbil måste vara plågsamt för dem som inte ordnat med laddning när bilen står still. Det är bara att ligga på hyresvärdar, bostadsrättföreningar och arbetsgivareom att de måste få upp ladduttag. Just nu får de ju bidrag för det, så kommer den inte vara för alltid. Och alla vet ju nu, innerst inne, att det är elbilar som kommer vara framtiden.
bostadsrättföreningen är ny och har inte råd med installationen . Arbetsgivaren ... jo spelar dum. Vi skulle fått 10 laddare förra året men det blev inget av skatte skäl?
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:47
av nek0
Tars skrev:Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:51
av Tars
nek0 skrev:Tars skrev:Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Japp.
Men på frågan som jag svarade, varför inte en beg Model s?
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:52
av Tars
Just det, du bodde i en bostadsrättsförening, som inte hade råd. Har du egen plats för möjlighet till en stolpe?
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 10:59
av nek0
Tars skrev:nek0 skrev:Tars skrev:Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Japp.
Men på frågan som jag svarade, varför inte en beg Model s?
Kan inte köpa en för 300 000ke . Vågar inte köpa dyr begagnad bil.
LarsL planen är att nästa år installera laddare vi är flera som vill ha och våran ordförande är en av oss

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:12
av lator
nek0 skrev:
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot

Jag antar att Inger Niss föredrar att kallas kvinna (för jag gissar att det är henne vi pratar om) och det är värt att notera att hon inte tog sig 13 mil efter att ha startat med 88% i en kall bil och propsat på att hålla hastighetsgränsen (120 km/h) utan valde att köra utan värme och ta småvägar från Mjölby. Jag skulle hellre sitta i en varm bil i 100 km/h utan att bli nervös över räckvidden. Sen fanns ju också alternativet att stanna för en kopp kaffe i Ödeshög men samtidigt förstår jag att om man dagligen pendlar 13 mil så vill man att det ska vara över så snabbt som möjligt. (Finns det verkligen inga tåg som går den sträckan...?)
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:19
av nek0
lator skrev:nek0 skrev:
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot

Jag antar att Inger Niss föredrar att kallas kvinna (för jag gissar att det är henne vi pratar om) och det är värt att notera att hon inte tog sig 13 mil efter att ha startat med 88% i en kall bil och propsat på att hålla hastighetsgränsen (120 km/h) utan valde att köra utan värme och ta småvägar från Mjölby. Jag skulle hellre sitta i en varm bil i 100 km/h utan att bli nervös över räckvidden. Sen fanns ju också alternativet att stanna för en kopp kaffe i Ödeshög men samtidigt förstår jag att om man dagligen pendlar 13 mil så vill man att det ska vara över så snabbt som möjligt. (Finns det verkligen inga tåg som går den sträckan...?)
Ok det kanske var hon minns inte. Tåg finns Linkäping-Mjölbi-Boxholm - Tranås - Aneby - Nässjö - Tenhult - Jönköping. Ganska många stopp

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:22
av Tars
nek0 skrev:Tars skrev:nek0 skrev:Tars skrev:Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Japp.
Men på frågan som jag svarade, varför inte en beg Model s?
Kan inte köpa en för 300 000ke . Vågar inte köpa dyr begagnad bil.
LarsL planen är att nästa år installera laddare vi är flera som vill ha och våran ordförande är en av oss

Men du har köpt en superb för 3-400 nu + att du behöver tanka den. Men du kör kanske inte så mycket. Har nått minne av att du kör lite.
Som sagt var, här handlar det om vad man är villig att offra för att kör eldrivet.
Varför jag frågar detta är pga att jag och min fru har köpt en beg tesla med normala medellöner. Tyvärr lån på bilen, men det är så ser ut för de flesta barnfamiljer.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:31
av nek0
Tars skrev:nek0 skrev:Tars skrev:nek0 skrev:Tars skrev:Alla gör vi olika val, för det behöver vi inte göra det till en negativ diskussion.
+100
Alla har olika behov eller möjlighet och det är bara att acceptera det
Japp.
Men på frågan som jag svarade, varför inte en beg Model s?
Kan inte köpa en för 300 000ke . Vågar inte köpa dyr begagnad bil.
LarsL planen är att nästa år installera laddare vi är flera som vill ha och våran ordförande är en av oss

Men du har köpt en superb för 3-400 nu + att du behöver tanka den. Men du kör kanske inte så mycket. Har nått minne av att du kör lite.
Som sagt var, här handlar det om vad man är villig att offra för att kör eldrivet.
Varför jag frågar detta är pga att jag och min fru har köpt en beg tesla med normala medellöner. Tyvärr lån på bilen, men det är så ser ut för de flesta barnfamiljer.
Superben kostade 297 000 och jag kör lite. Tror att försäkringen till Model S är mer en jag betalar för bränsle (kan ha fel) . Har verkligen räknat på allt och målet är att skaffa elbil så fort som möjligt tro mig
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:36
av Tars
Kolla försäkringen. Du kör lite, men visst är försäkringen säkert dyrare än superben då du behöver säkert ha en helförsäkring snart.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:46
av lator
nek0 skrev:lator skrev:nek0 skrev:
Du läste kanske om han som testade Leafen mellan Linköping och Jönköping. 13 mil klarade han inte utan värmen. Tyvärr måste jag vänta och vänja mig vid att bli kallad idiot

Jag antar att Inger Niss föredrar att kallas kvinna (för jag gissar att det är henne vi pratar om) och det är värt att notera att hon inte tog sig 13 mil efter att ha startat med 88% i en kall bil och propsat på att hålla hastighetsgränsen (120 km/h) utan valde att köra utan värme och ta småvägar från Mjölby. Jag skulle hellre sitta i en varm bil i 100 km/h utan att bli nervös över räckvidden. Sen fanns ju också alternativet att stanna för en kopp kaffe i Ödeshög men samtidigt förstår jag att om man dagligen pendlar 13 mil så vill man att det ska vara över så snabbt som möjligt. (Finns det verkligen inga tåg som går den sträckan...?)
Ok det kanske var hon minns inte. Tåg finns Linkäping-Mjölbi-Boxholm - Tranås - Aneby - Nässjö - Tenhult - Jönköping. Ganska många stopp

Fint att du besvarade det jag skrev inom parantes...
Min poäng var snarare att det går utmärkt att pendla Linköping - Jönköping med en Leaf 2018 (trots att jag tycker att det är snudd på vansinne) men man måste ha lite kunskap om förutsättningarna. Hade hon t.ex startat sin resa i en bensindriven bil så hade hon säkert inte haft några problem med att svänga in på en mack och tanka när nålen pekar på rött men samma sak med en elbil var inte att tänka på. Gott, men då får man se till att bilen är fulladdad och varm innan man åker. (jobbigt...)
13 mil på 36 kW ger gott om utrymme till att spendera elektroner. Nästan 300 Wh/km är det faktisk svårt att få t.o.m en Leaf att dra.
Vems fel är det då att vi nu har en energiverksanställd (antagligen i en ganska hög position) som "vet" att det inte går att köra elbil? Säljaren? Pressen? Grannarna eller arbetskollegorna? Ja, helt klart ingen som har lite erfarenhet av elbilar. Jag har god lust att åka till Linlöping och låna en Leaf där för att göra samma resa som Inger gjorde, vi ska snart se om det går eller inte...

Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 11:54
av LarsL
När jag kör till Stockholm med Leaf 30kWh måste jag ladda en gång mellan Jönköping och Linköping. Nu när Ulricehamn kommit upp så blir det betydligt lättare och det går att hoppa över Jönköping om man laddar i Brahehus (när den funkar

).
Värmen kan du ha på hela tiden eftersom den drar typ 1,5-2kW när det är -15. Det blir inte mer än typ 1 mil per timmes körning, inget att oroa sig för alltså.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 12:04
av lator
LarsL skrev:När jag kör till Stockholm med Leaf 30kWh måste jag ladda en gång mellan Jönköping och Linköping.
Fast det beror ju helt på hastigheten. Håller du slaviskt hastighetsbegränsningarna då (när Braehus fungerar) eller ligger du lite under? En Leaf 30 går 17 mil vid -2 och lite slask men då är det inte 110 som gäller...
Min tanke med att testa detta är att ligga på (ärliga) 120 km/h där det är skyltat så (innebär hemska 133 på mätaren...) och 20 grader i bilen. Går det eller inte? Vi kanske får se om jag har möjlighet att testa... Inte första gången jag gör vansinniga saker i så fall...

Finns det sponsorer för dylika galenskaper tro???
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 18 mar 2018 12:23
av LarsL
Jag provade att köra från Linköping till Brahehus och sedan tillbaka till Ödeshög på en laddning i Leaf 30kWh. Det var snöslask och vi höll högt tempo första delen men lyckades ändå ta oss fram. Hade vi från början planerat för Jönköping så hade vi säkert klarat det också, men i lägre tempo. I en Leaf 40kWh borde det vara en ganska enkel resa.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 19 mar 2018 13:58
av Kulingen
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 19 mar 2018 16:00
av nek0
"T&E vill därför se hårdare krav för att säkerställa låga utsläpp som gör skillnad. De anser att dieselbilar som inte klarar av utsläppskraven vid verklig körning, baserad på så kallad RDE-mätning (Real Driving Emissions), ska förbjudas i städerna, inklusive dagens Euro 6-dieselbilar (de 90 procent som släpper ut för mycket). Först när en bil har åtgärdats och släpper ut enligt tillåtna nivåer ska den få åtkomst till städernas centrala delar.
T&E understryker också vikten av att städerna satsar på kollektivtrafiken samt infrastrukturen för bland annat nollutsläppstransporter."
Det här skriver jag under alla dagar i veckan.
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram . Svårare än så är det inte. Tvinga tillverkarna att stå får det de lovar.
Samtidigt tycker jag att man ska satsa på kollektivtrafiken. Elbussar finns, förbjud alla andra bussar i städerna.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 19 mar 2018 20:57
av tr1
12man skrev:Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen
Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 19 mar 2018 23:45
av Jerker
nek0 skrev:
"T&E vill därför se hårdare krav för att säkerställa låga utsläpp som gör skillnad. De anser att dieselbilar som inte klarar av utsläppskraven vid verklig körning, baserad på så kallad RDE-mätning (Real Driving Emissions), ska förbjudas i städerna, inklusive dagens Euro 6-dieselbilar (de 90 procent som släpper ut för mycket). Först när en bil har åtgärdats och släpper ut enligt tillåtna nivåer ska den få åtkomst till städernas centrala delar.
T&E understryker också vikten av att städerna satsar på kollektivtrafiken samt infrastrukturen för bland annat nollutsläppstransporter."
Det här skriver jag under alla dagar i veckan.
Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram . Svårare än så är det inte. Tvinga tillverkarna att stå får det de lovar.
Samtidigt tycker jag att man ska satsa på kollektivtrafiken. Elbussar finns, förbjud alla andra bussar i städerna.
+1
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 19 mar 2018 23:50
av Svenssons
tr1 skrev:12man skrev:Hur många gånger accepterar folk att bli lurade
1 etanol
2 diesel
3 bio-vadsomhelst
4 gillbergs (bio-)metanol
Fakta är att med 20m2 solpanel(över carport) så har du energi till normal körning av personbil i evighet, amen
Har framfört detta till en välkänd miljömänniska
Vad kostar en carport med solpaneler, likriktare och laddare? Kanske batteri också för att lagra om man inte jobbar natt?
Solpaneler, växelriktare och 3-fasuttag/laddbox går inte på särskilt mycket sett till besparningen. Du har fått tillbaka investeringen normalt efter 7-8 år och därefter så är det vinst med dagens elpriser. Stiger elpriset kommer vinsten snabbare. Batteribackup behövs inte, bättre att köra med nätet som batteribackup, dvs sälja när det är överskott och köpa tillbaka när det är underskott i hemmet.
Re: Staten lurade oss att köpa diesel?
Postat: 20 mar 2018 09:36
av StefL
nek0 skrev:Skriver man i papperna att en bil släpper 80gram ska den inte få släppa 81 gram.
Här är ju problemet snarast den körcykel man använt för att få fram siffran 80 gram. Det är förvisso ingen som kör exakt som körcykeln men den måste ge siffror som i någon mån avspeglar förhållandena i verklig trafik - så länge den ser ut som den gör är det knappast förvånande att biltillverkare anpassar sina bilar för att få bästa möjliga resultat. Start-stopp-system t.ex. har ju för den som mest kör längre sträckor på landsväg noll värde men eftersom det ingår så mycket stillastående i körcykeln tjänar tillverkarna på det.
Det ska bli mycket intressant att se hur siffrorna förändras för ett gäng bilmodeller när alla måste redovisa siffrorna enligt WLTP istället för NEDC om ett par år.