De ska släppa en ny mjukvara där det kommer att stå på displayen med stora vänliga röda bokstäver:
DON'T PANIC
Det är nog den mest troliga förklaringen jag läst hittills (inklusive min egna okvalificerade gissning).
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Jag har tänkt på Elons tweet hela dagen och känner mig ganska säker på vad de kommer att lansera på torsdag.
Jag tror att det dels är en kraftig förbättring av beräkning av energiförbrukningen, kanske i kombination med crowdsourcing av laddstationer som Svenssons var inne på tidigare i tråden, men framförallt tror jag att bilen kommer att strypa tillgänglig effekt när det är på gränsen om man kommer att klara sig till nästa superladdare. Detta känns som det enda sättet att helt bota räckviddsångest - du kan trycka hur hårt du vill på accelerationspedalen och behöver aldrig tänka på om du ska nå fram eller inte. Om bilen räknar ut att du måste vara mer försiktig så kommer alltså bilens prestanda att reduceras.
Det enda andra tänkbara alternativet är att Tesla, för att lugna folks ångest när batteriet börjar ta slut, pushar ut U2:s senaste album.
Om jag vill köra hårt och riskera soppatorsk är det mitt problem. Kan inte se att Tesla skulle gå in och strypa något... Skulle bli ramaskri. Tesla vet inte vart jag är på väg så tror inte på den teorin...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
I kombination med att alla får nav (kanske bara till laddstationer gratis?), och att du kan klicka i att nu vill jag verkligen komma fram hit... Det skulle fungera.
"[ ] limit motor output so that I will make it"
Då kan man välja... Inget ramaskri och de har löst problemet...
Om jag vill köra hårt och riskera soppatorsk är det mitt problem. Kan inte se att Tesla skulle gå in och strypa något... Skulle bli ramaskri. Tesla vet inte vart jag är på väg så tror inte på den teorin...
Ponera att man på den där touchskärmen lägger till ett läge bara. Så du kan nog vara lugn.
Självklart skulle det, som allt annat, vara ett val du gör - om du inte har räckviddsångest så slår du naturligtvis inte på det alternativet.
Alla nya bilar får nu navigation, och säkerligen får alla gamla bilar utan tech-paketet det också på torsdag. Tesla kommer alltså veta vart alla är på väg (om man berättar det).
Många "andra" elbilar stryper effekten, stegar ner värmen, begränsar hastigheten osv för att man ska komma så långt som möjligt MEN INTE I SJUTTON TAR DET BORT RÄCKVIDDSÅNGESTEN! Gör bara att man fryser och åker långsamt MED ångest
Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Ett nytt rykte:
Det handlar om ett "hybridbatteri". Befintlligt batteri kompletteras med ytterligare batteri av en annan typ som kännetecknas av:
Högre densitet (kapacitet/kg)
Billigare
Klarar ca 1000 laddcyklar vilket förklarar att det inte kan användas som ersättare för det befintliga Litiomion batteriet som klarar oändligt flera uppladdningar
Genom att ha ett sådant fulluppladdat batteri i frunken eller i något ledigt utrymme under bilen eller i trunken kan det ta över när det ordinarie 85 kwh batteriet har givit sitt. På grund av den högre energidensiteten kan räckviddsförlängningen bli väsentlig och ta bort eventuell räckviddsångest!
Ryktet säger också att Tesla har lämnat in patentansökan på ett sådant förfarande. Eventuellt handlar det om ett nytt batteripack där batterityperna kombineras.
Ett nytt rykte:
Det handlar om ett "hybridbatteri". Befintlligt batteri kompletteras med ytterligare batteri av en annan typ som kännetecknas av:
Högre densitet (kapacitet/kg)
Billigare
Klarar ca 1000 laddcyklar vilket förklarar att det inte kan användas som ersättare för det befintliga Litiomion batteriet som klarar oändligt flera uppladdningar
Genom att ha ett sådant fulluppladdat batteri i frunken eller i något ledigt utrymme under bilen eller i trunken kan det ta över när det ordinarie 85 kwh batteriet har givit sitt. På grund av den högre energidensiteten kan räckviddsförlängningen bli väsentlig och ta bort eventuell räckviddsångest!
Ryktet säger också att Tesla har lämnat in patentansökan på ett sådant förfarande. Eventuellt handlar det om ett nytt batteripack där batterityperna kombineras.
Det där är ju en rätt fysisk pryl och ingen OTA update...
Personer kommer ha räckviddsångest om så Tesla mirakulöst dubblade maxkapaciteten på samtliga bilar eller skickade ut ett extrabatteri än mer mirakulöst via OTA mjukvaruuppdatering. Räckviddsångest uppstår när man inte vet om man kommer fram eller inte då man inte vet om man kan ladda eller inte. Spelar ingen roll vad maxkapaciteten är i batteriet är då man inte alltid kan ha batteriet maxladdat (förutom när bilen står stilla...).
Fler laddstationer, bättre information om var laddstationer finns samt bättre beräkning av hur långt du tar dig genom t.ex. markerat område på navigator utifrån din position. Med markerat område menar jag inte en vanlig cirkel med bilens position som centrum utan en mer korrekt beräknad räckvidd baserad på temperatur, väder, hastighet, historiska körningar osv. Har man all information så att man vet att vart man kan åka och vart man inte kan åka så bör man inte ha någon ångest. Har man en bil med 850 kWh batterikapacitet så kommer folk lik förbaskat få ångest när de glömmer ladda bilen förlåt menar stridsvagnen. De glömmer ladda eftersom bilen har så bra räckvidd så det behövs inte laddas lika ofta.
Förr när vi hade dubbelt så många tankställen för bensin (60/70-talet) så gick de flesta bensinbilarna inte längre än 40-60 mil och man pratade inte om räckviddsångest. Nu har antalet tankställen halverats och räckvidden dubblerats för de flesta nya fossilbilarna. Fortfarande ingen räckviddsångest. De flesta vet att de tar sig till tankställe dels för att tankstationerna ändå är rätt vanliga, de flesta vet var de finns och har vant sig vid att besöka tankställena några gånger per månad eller kanske oftare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Förhoppningarna om fördubblad räckvidd och andra mirakel från Elon som florerar i mindre vetande blaskor gör att vanliga investerare kommer fnysa åt Elons nya navigator med bättre förbrukningsberäkning eller vad det nu är han ska visa upp. Jag ser redan fram emot (not) förståsigpåare som deklarerar deras besvikelse på fredag.
1) En switch man kan slå på som heter "Remove range anxiety". När man slår på denna switch så kommer bilens effekt att begränsas
(men alltså bara när man tangerar gränsen för huruvida man når snabbladdaren eller inte)
De kommer dessutom ha byggt in en mängd annan data i räckviddsberäkningen - exempelvis vindriktning, snömängd, temperatur etc. etc. etc.
2) Alla historiska Model S får tillgång till GPS-navigering, även utan Tech-paketet (detta behövs för att man ska kunna beräkna om bilen når snabbladdaren eller inte)
Torsdag klockan 18:00 Svensk tid. Kommer säkerligen kolla det live på någon stream. - Posta gärna om ni hittar en länk.
Credits för ovanstående spekulationer går till en jag känner, inte mig.
Undra sa flundra om dom inte använder sig av all ball data som dom har på sina servrar.
Nu har ju Tesla-bilar rullat si och så många miljarder kilometrar på "alla" vägar. Alltså vet Tesla vad snittförbrukningen är mellan Sthlm - GBG, alla dagar om året...
Har aldrig sett den utan var första gången idag i Smålandstenar där kunden fixat laddning och är där varje tisdag men kanske är någon inställning jag lyckats med.