Intressant.TeslaTissel skrev:Det finns lite nytt som jag har sammanställt i:
Tesla – Hämtar inte gamla lösningar ur frysen!
Tesla är en av de väldigt få el-bilstillverkarna som INTE köper redan befintlig bilteknik från hyllan.
Vore roligt om ni kommenterar mitt inlägg då jag lagt ned en del jobb göra den bra.![]()
http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/

En annan tillverkare som verkar ha gjort mycket designarbete av den elektriska drivlinan är JLR i deras I-pace. Unikt batteripack och vad jag kan se unika elmaskiner och transmission. Invertrarna är oklart, men de är troligen utvecklade av en leverantör specifikt för I-pace.
Några kommentarer:
2. Och så har vi den så kallade driv-linan:
Här sitter nämligen den också egentillverkade el-motor som är en utvecklad variant av Nicola Teslas konstruktion. Med dagens mjukvaror visar den sig vara unik.
- En sanning med modifikation, M3 har en synkronmotor i bak, Nikola Tesla uppfann asynkronmotorn.
3. Tesla Model 3 visar upp enkelhet även i elsystemet:
Elsystemet är förstås också det integrerat som övriga komponenter och är dramatiskt kortare än i ett fossilfordon.
- Här tror jag att du blandar ihop LV-systemet och HV-systemet? Det är just HV-systemet som visas i filmen. Ett fossilfordon har av förklarliga skäl inget HV-system, om det inte är en hybrid då.
En annan intressant sak med M3 som verkar skilja sig från S/X är att transmissionsoljan verkar kunna kylas via en plattvärmeväxlare kopplad till kylslingan för HV-komponenterna.
Dessutom har de satt ett oljefilter och en oljepump för att kunna filtrera transmissionsoljan. Undrar om det här filtret kommer behöva bytas vid service? Oljefilterbyte på en elbil liksom...