Jag har inte riktigt läst ikapp den här tråden, men jag såg den där insändaren och bestämde mig till slut för att skriva ett bemötande på Facebook. Klistrar in det här på forumet också ifall någon vill låna texten. Kanske orkar jag under dagen polera upp texten till ett svar jag kan skicka in:
Så dyker den här insändaren upp i precis alla forum. Elbilskritiker är ett speciellt släkte. De verkar alla lida av en helt extrem confirmation bias. Allt negativt de någonsin läst om elbilar greppar de som en snuttefilt, och sen spelar det ingen roll om så hundra ordentligt genomförda studier säger emot dem.
IVL-studien som hänvisas till är hårt kritiserad - med all rätta. Man tar livscykelsiffror för en elbil, men baserade på gamla, utdaterade siffror, kryddar med lite dåliga antaganden, och så gör man helt horribla jämförelser med diesel där man helt plötsligt glömmer bort livscykelperspektivet helt samtidigt som man räknar absolut worst case scenario för elbilen och utgår från att dieselbilen klarar NEDC-siffrorna. Studiens författare var dock ganska försiktiga med att dra några för tydliga slutsatser av det hela, annat än att man måste se upp med just batteritillverkningen om elbilar ska vara riktigt hållbara. Men det ses det upp med - Tesla bygger ju en batterifabrik som ska bli helt självförsörjande på solel, och BMW har en extremt miljövänlig produktionsprocess för sina elbilar. Men ändå var det den dåliga jämförelsen, som väldigt oturligt slängdes in, som media plockade upp och sprang med, och som nu alla elbilshatare verkar älska att citera. Trots att det alltså finns så oerhört mycket vettigare information om de faktiska förhållandena att tillgå.
Men alla verkar inte riktigt kunnat ta till sig den informationen. De skriver oinformerade insändare istället. IVL-studien fick enorm spridning trots att det kryllar av mycket bättre och mer seriösa livscykelstudier. Men den studien har blivit som en snuttefilt för alla som instinktivt är rädda för elbilar eller för förändring i största allmänhet. För den som vill förkovra sig, lite lästips:
https://www.dropbox.com/s/de19yk7tn2g0c ... s.pdf?dl=0 (den här är väldigt användbar eftersom den jämför två i övrigt helt identiska bilar)
http://www.ucsusa.org/clean-vehicles/el ... -emissions (ett väldigt amerikanskt perspektiv, men då ser man att elbilarna är överlägsna trots den smutsiga amerikanska elen)
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=8884389 (mer svenskt perspektiv, den bryter tydligt upp de olika faserna inkl batteritillverkning, och en tydlig jämförelse mellan olika bränsletyper - i den ser du tydligt att en bensinbil släpper ut nästan tre gånger så myckoet under sin livstid även om man räknar med batteriproduktion och allt annat, kolla på grafen på sidan 71)
https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf (den mest nyliga av de här studierna, går igenom elproduktions påverkan i olika europeiska länder och tar även upp andra aspekter som toxicitet i batteriämnena och påverkan på stadsluften)
Och då är det ändå mest fokus på klimatpåverkan. Tittar vi på närmiljön med utsläpp av kväveoxider och partiklar som kräver enormt många människoliv, så är elbilarna extremt överlägsna, särskilt i vårt kalla klimat.
Plus, att batterierna måste bytas efter 14000 mil som insändarskribenten hävdar är såklart rent hittepå. De kommer oftast hålla åtminstone 50000-100000 mil. Just Teslas batterigaranti gäller i åtta år och obegränsat antal mil. Och BMW släppte just siffror att de räknar med att batterierna i i3 ska hålla i över 80000 mil.