25 km motorväg 110 km/h inkl ”kallstart”, 24 km 70/80 väg, 1 km 50 väg. Från 45 meter över havet till 10 meter över havet. Sidvind 3 m/s. Bil S85D. Temp 22 grader. Däck Pirelli P-zero 245. Fälgar The New Aero prover 21x9”.
Produktionsversionen blir 21x8,5 och väger nästan 3 kg mindre per hjul än dessa.
Det där ser ju riktigt bra ut för 21"-are
Tom bra för 19" ju
Det var precis det jag tänkte. Hur i h*e är det möjligt att få så låg förbrukning med en Model S i 110?! Min brukar ligga runt 200Wh/km då. Med 19".
Imponerande!
Jag snittade 184 i 110 från Borås till Märsta med 21” arachnid.
Fullpackad bil.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 10:00
av Tars
Resan gjordes igår med solsken och 21 grader.
Re: The New Aero
Postat: 03 sep 2018 15:03
av mati
Tars skrev:
Jag snittade 184 i 110 från Borås till Märsta med 21” arachnid.
Fullpackad bil.
Det var väldans. Jag brukar ligga runt 180 nu på sommarn men då är det 70, 80 och 90-vägar jag kör på. Och jag kör alltid som en gubbe. Dessutom med 19". Min gamla P85 kom faktiskt så lågt som 120 ibland, men det är helt orealistiskt med min nuvarande bil. Jag börjar tro att det är nåt fel med hjulinställningen eller liknande. Det skulle ju även kunna förklara vibrationerna, svampigheten i styrningen och kanske även den höga ljudnivån.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 15:16
av Tars
mati skrev:
Tars skrev:
Jag snittade 184 i 110 från Borås till Märsta med 21” arachnid.
Fullpackad bil.
Det var väldans. Jag brukar ligga runt 180 nu på sommarn men då är det 70, 80 och 90-vägar jag kör på. Och jag kör alltid som en gubbe. Dessutom med 19". Min gamla P85 kom faktiskt så lågt som 120 ibland, men det är helt orealistiskt med min nuvarande bil. Jag börjar tro att det är nåt fel med hjulinställningen eller liknande. Det skulle ju även kunna förklara vibrationerna, svampigheten i styrningen och kanske även den höga ljudnivån.
Absolut ställer det till förbrukningen och hur bilen beter sig.
Gör en hjulinställning, inte hos Tesla utan på ett ställe som du vet eller tror kan sin sak.
Klart värt att göra tycker jag oavsett bilmärke.
Re: The New Aero
Postat: 03 sep 2018 15:36
av mati
Tars skrev:
Gör en hjulinställning, inte hos Tesla utan på ett ställe som du vet eller tror kan sin sak.
Kan en "vanlig" bilverkstad göra det på en Tesla? Krävs det inte superduperspecialistkunskaper samt specialverktyg som inte följer metriska standarder för att kunna göra det? Jag trodde att man var tvungen att låta Tesla göra en hjulinställning.
Re: The New Aero
Postat: 03 sep 2018 17:45
av Bjelke
mati skrev:
Tars skrev:
Gör en hjulinställning, inte hos Tesla utan på ett ställe som du vet eller tror kan sin sak.
Kan en "vanlig" bilverkstad göra det på en Tesla? Krävs det inte superduperspecialistkunskaper samt specialverktyg som inte följer metriska standarder för att kunna göra det? Jag trodde att man var tvungen att låta Tesla göra en hjulinställning.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 19:51
av jeppe_sthlm
Hmm...min P85 ligger uppåt 260-270 i 110km/h. Visserligen på 21” och 275 bak, men tycker ändå att det ordentligt högt.
Kan kanske vara en hjulinställning som behövs?
Inga direkta vibrationer som jag har reagerat på, men den var rejält bullrig innan jag bytte däck. Det skulle iofs också kunna vara en anledning. Åker på Achilles och det kanske är så att de är tystare för att de är mjukare och därmed kanske har mer rullmotstånd?
Skulle kanske kunna förklara att jag har svårt att få grepp med bakdäcken (både på de nya och gamla orginaldäcken)?
Vad kostar en hjulinställning i dagens läge?
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 19:59
av AGCF
Däcken har en betydelse för förbrukning. Det ska finnas en märkning för rullmotstånd. Även däcktryck. Samt, om det är blött på vägen eller regnar osv. Har du alltid 260-270? Jag låg där någonstans med mina Vossen 22" på förra bilen.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 20:56
av jpetters
jeppe_sthlm skrev:
Hmm...min P85 ligger uppåt 260-270 i 110km/h. Visserligen på 21” och 275 bak, men tycker ändå att det ordentligt högt.
Kan kanske vara en hjulinställning som behövs?
Inga direkta vibrationer som jag har reagerat på, men den var rejält bullrig innan jag bytte däck. Det skulle iofs också kunna vara en anledning. Åker på Achilles och det kanske är så att de är tystare för att de är mjukare och därmed kanske har mer rullmotstånd?
Skulle kanske kunna förklara att jag har svårt att få grepp med bakdäcken (både på de nya och gamla orginaldäcken)?
Vad kostar en hjulinställning i dagens läge?
Jag märkte inte att Achilles däcken drog mer än de Continental jag hade innan. Så borde vara något annat, t.ex. felaktig hjul inställningar.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 22:27
av jeppe_sthlm
AGCF skrev:
Däcken har en betydelse för förbrukning. Det ska finnas en märkning för rullmotstånd. Även däcktryck. Samt, om det är blött på vägen eller regnar osv. Har du alltid 260-270? Jag låg där någonstans med mina Vossen 22" på förra bilen.
Verkar landa någonstans där. Har sett högre i regn. Åkte från Arlanda till Solna häromdagen. Ingen trafik, inget regn, snitthastighet: 77km/h (enligt TeslaSpy), förbrukning: 256 (också enligt TeslaSpy).
Däcktrycket kollade jag. Det var tidigare lite lågt, så jag tryckte i 3.1 på kalla däck. Kändes som det kröp ned något.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 03 sep 2018 22:41
av jeppe_sthlm
Kollade nu, och Achilles är märkta F i rullmotstånd. P-Zero är märkta C. Frågan är hur mycket det betyder i praktiken?
Väljer förresten alla dagar i veckan de ljuvligt tysta Achillesdäcken före de monsterbullrande orginaldäcken. Även om jag får ladda lite längre. Det är ju en helt annan bil att åka långt i!
Verkar skilja ca 5% på C och F räknat på en bil som drar 0,7l/mil. Det skulle innebära att en förväntad förbrukning på ca 220kWh/km skulle bli 230. Frågan är om en elbil är mer känslig för rullmotstånd, på samma sätt som för luftmotstånd jämfört med en ICE-bil?
Re: The New Aero
Postat: 04 sep 2018 11:40
av ellerstrom
jeppe_sthlm skrev:
Hmm...min P85 ligger uppåt 260-270 i 110km/h. Visserligen på 21” och 275 bak, men tycker ändå att det ordentligt högt.
Kan kanske vara en hjulinställning som behövs?
Inga direkta vibrationer som jag har reagerat på, men den var rejält bullrig innan jag bytte däck. Det skulle iofs också kunna vara en anledning. Åker på Achilles och det kanske är så att de är tystare för att de är mjukare och därmed kanske har mer rullmotstånd?
Skulle kanske kunna förklara att jag har svårt att få grepp med bakdäcken (både på de nya och gamla orginaldäcken)?
Vad kostar en hjulinställning i dagens läge?
Tycker också att det verkar väldigt högt. Jag har väl ungefär samma förbrukning (om inte något lägre) vid 110km/h i min X med 22" nu på sommaren, men kommer inte ihåg vad jag låg på i min S förra sommaren (men tror att det var ca 200-210 vid 110km/h).
abetterrouteplanner tycker dessutom att du borde ligga runt 220 vid 110km/h. Känns verkligen som det är något som inte stämmer, tex hjulinställning, däcktryck etc.
Re: The New Aero "on tour"
Postat: 04 sep 2018 15:17
av AGCF
Lite om däcken. Enligt vianor utgör däckens friktion 20% av energiförbrukning. Men här ovan är Teslas graf för model S. Notera att i 50 mph / 80 km/h är luftmotstånd nästan 50% och däck 30%.
En annan sak är i däcksmärkningen. Notera att D inte finns. A B C finns samt E F G. Så ett C och E-däck kan vara nästan samma friktion.
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 11:49
av AGCF
Nu är jag i Kalmar. Ta chansen att se fälgarna irl vid Superchargern. Stannar till 13:30 ca.
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 14:01
av AGCF
Tack för att ni kom!
Ni som har sett den nu, på alla ställen, vad tyckte ni om designen?
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 14:15
av Svenssons
Mycket snygga fälgar. Gillade att de ser så rena ut tack vare att hjulmuttrarna är dolda. De känns som större fälgar än 21" även ifall det är samma dimension som Teslas. Ska bli intressant att se varianten för Model X. Vill gärna kunna kräma ut några fler kilometer från bilen och därmed även i praktiken få snabbare laddning.
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 14:16
av Jocke73
Jag tycker att designen är grym! Verkligen en skön blandning mellan retro-race och modern precision/polish. Passar Model S utmärkt, speciellt om man har luftfjädring i "Low" så sitter bilen snyggt!
/Joakim
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 14:56
av Pontus
När kommer bilderna?
Om du skickar några i storleken 20" för model 3 kan jag göra reklam för dom här på andra sidan pölen
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 15:12
av gellerstam
När ska ni som sett fälgarna börja läcka dåliga mobilkamerabilder ....
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 15:15
av Sharpie
Hi dear Tesla Club Sweden,
let me weigh in in English.
I am the Creative Director/Troublemaker of our super tiny, but superhard working company. The „German Arm“ if You will.
2 Svenska, one German welded together by this mission, this exercise in style and function.
Let me go back in time.
We „virtually met“ in late 2016 motivated by the goal to bring a follow up to the spoiled child:
the original Tesla Aero wheel.
This uncool neglected brainchild.
Looking like someone slapped it on the car last second to achieve the 300miles range (or nothing) which were set in stone by the commander in chief ca. 2009. Here´s some folklore, info @ 4:16min.
Alex started it on the German Tesla Forum, I joined then through an „aero wheel“/efficiency discussion, we resonated, found each other and started this „enthusiast project"
Something Tesla IMHO developed/slapped on the car last second back then to achieve their proclaimed 300miles range (or nothing) by the commander in chief.
Never met the aesthetics of a beautiful Turbine or Arachnid wheel, and was buried alive soon after. Tho nowadays a cult wheel gaining almost its original sales price (guess in Sweden same thing)
Mohr har gjort sin skuld
And we waited
and waited
..
and waited soooommmeee more
for the next Tesla revision, witnessing parallel all those Aeros of the competition of Tesla, on the various early Audi E-tron Speedster, Pininfarina, even Model 3 showcars and Prototypes. Heck even Faraday Future and their failed sideproject LeSee, examples: https://www.slashgear.com/leecos-lesee- ... -19460803/ https://www.automobilemag.com/news/audi-r5-etron/
Fremont never came to the table with a 2.0.
Tesla seemed to prioritize other things.
Naturally we went for the Tesla Turbine 21“ at this time. A true beauty only possible through the endless talented hands of Franz von Holzhausen and his team. Unmatched. An instant classic as the Americans label those rare breeds.
Even the new Sonic Carbon Twin Turbine is aesthetically a step back from the original. Too slim lacking the raw sexy strength of its predecessor..
But it´s getting dated. And the consumption is high caused by the massive steamboat like blades and the asymmetric design.
Tesla has all the money to go symmetric with its wheels.
Why they saved a mere $20000 for a cast for will remain forever their mystery.
We analyzed everything that ever was published.
Hundreds of concept cars, streamline „Raymond Loewy designed“ locomotives from the 30s, planes, nature, even German Coal excavators like these:
"Whatever You do, make it beautiful“™
the mantra, the catch phrase from Elon Musk leading his teams.
The best guideline possible bringing out the best in his designteam.
From the Rockets, to the Power Packs, the Semi, the new Roadster, the superchargers to the apparel.
What Jonathan Ive was to Steve Jobs is Franz to Elon.
Hence:
We MUST we be beautiful. First and foremost. We cannot comprise the Model S design. Or we have no case.
Efficiency without beauty is nothing (I´m sounding like an advertiser here, sorry).
How can we come over super desirable, not ruining the perfect proportions of Franz mindset yet still be functional AND efficient?
How can we top this high level.
21 inches.
The king of appearance and "outer skin conciseness" (Porsche lingo) for the Model S.
22" for the Model X that is.
A contradiction in itself since we are from the start in a more difficult position then if we would´ve gone 19“.
We worked all throughout 2017 perfecting our (prototype) craft.
From 3D printing (which wasn´t sufficient on a big diameter like a wheel) to milling.
Found our proportions and shapes since the car oozes them. In the taillight lamp. The louvre intake form, even the rear mirrors. A delicate play of a parallelogram shaved by a combination of convex and concaves leading to a perfect „D“ as a hole.
You will recoginize it once You see it.
Made 10 prototypes improving successively to the point, that in late 2017 we invited the most vocal southern Germany „Tesla diehard fans“, since we didnt want to cookin our own soup. We hate the word focus group but we love the term design affecionados.
A litmus test and feedback/input, in addition implementing especially the substancial input from our few but super taste savvy female owners caring much more for a holistic surface and a visually perfect material mix and haptic then us, more technically focused men.
Our goal:
match the beauty of the 21“ Turbine yet achiving and surpassing the efficiency.
Full focus on Model S in the first phase.
Match the efficiency of a Slipstream standard rim on the way of rivaling a 19“ wheels efficiency.
Visually be THAT refined that even the "pre facelift" MS look updated.
And it looks we managed our hard homework.
We wrestled down this contradiction to a super appealing character. Sexy as hell, sensual yet agressive and sleek. In true Apple and Braun sense.
Some of You witnessed our unicorns already.
Our milled monoblocks made by the similar machines like an Apple unibody approach.
Forged, symmetrical and in the future easily scalable to Model X/Model 3 specifications.
Speaking of Model X- we were urged by some MS owners who also have a MX to bring this to their platform. And we will try in a second step.
But doing this now stretches our financials and capabilities. We do not aim for manufacturing hell
We start with three surfaces. KISS (keep it simple son) like the Model 3 approach.
To be honest we cannot afford more so we boiled the choices down to the best:
• hardened dark anthracite, almost light black. Think the back of Your cooking ware or your familiar Bullerjan Oven https://www.google.com/search?client=sa ... 8&oe=UTF-8
Hardcore yet sensual. Contradictions at work.
• graphite super gloss. A toney dark silver. Not fully as dark as the Tesla Sonic Carbon but coming straight from the Aston Martin/McLaren color selection. Call it „Gloss Stealth“ if You will.
Super elegant.
• Pure crystalline Alu. A timelss classic. Think Your MacBook surface, even a bit rougher. After the milling the wheel is sandblasted to remove the sharp deburring cut lines and to smoothen out the padlike sections. We discovered this "sandblast tone" by accident since our "Italian Family ex Forumula one Team owner hardcore handcraft think watchmaker“ missed the timeline once.
So we saw the raw unti and were blown away by its purity and presence. We will offer this 1x completely unlackered so that the fans can laquer and cutomize it to their individual needs and 1x with a hard durable coating supporting the pure character.
My personal favorite.
"Il Puro" as our guys say. Bare to the max.
Since no other wheelmaker takes care of the section around the center cap, maximum these guys sport is a silver ring, we decided to push the limits on this one.
We show a huge surface on a 21“ so we can play the material mix like on super expensive accessories, bikes or Phones. Great product design OUTSIDE the wheel sector.
We re- introduce a simple old Handwerkstechnik (German, You get the wording) called Knurling. Think Your favorites tools grip.
Even a gungrip ;-oops sorry
But this time we enhance and modernize it with a coating of dark chrome or straight polished alu. Black Knurling: https://www.google.com/search?q=black+k ... 5&bih=1290
This contradicts the aforementioned wonderful colors and we get a high end impression of super fine handcraft.
A jewel like impression full of mysteriosity and soul once the car is standing in the street.
Now speaking of the center cap.
Of course we have our own Logo. Orwe could print TNA™
It looks shostopping. But we never belive in Logos (except from one car company), or 3 digit blatant failed trials of the alphabet and all those eyesoring third party attempts looking sporty, cheap and sub-par.
It´s not about us. We strongly belive if You match your craft people will understand it. They will see our rim standing in the streets, at the superchargers, in Your garages.
People will understand it from the guts. They feel it. It´s deeply rooted within us.
So we made the diameter of the center hole in a way that You can alternatively clip ín Your original Tesla logo. The only choice. Maybe we don´t even include our centercap but instead give You a voucher for You to order ours for free but force You in the meatime to the original cap,
since the „classic combo" is a winner and looks straight from the mothership.
We even thought about a „insert original“ labeled cap like those guys do it ATM: https://stockx.com/nike-air-max-97-off-white https://snobette.com/2017/11/virgil-abl ... n-lecture/
Our final steps at the moment:
• we will verify our phantastic 9% ++„virtual efficiency results“ done by EXA, the guys who supported Tesla back the on the Project White Star (Model S) in the real world via a pro circuit under replicable parameters with the same car. Same conditions.
• we will get Your feedback
• photos are next. Better ones than what Tesla does.
• we will listen to Your pricing opinions, even if it doens´t allow us a huge margin on the first 50 wheel sets.
• You will see the product via Alex exclusive sneek peak roadshow.
• You will love it.
Why we are a bit „secretive“ ATM:
We cannot show it here, it would take an Eastern sweatshop 3 weeks to ripp us off, afterwards we would be dead (I´m beginning to sound like Your favorite Twitter character
So please, whoever has time, please come by.
Support us, we need your help.
You will witness the better alternative to all the 21“ Tesla wheels out there. Another „instant classic“?
Ask any question we will try to answer them in a close timeframe. Sorry for all the grammar mishaps and typos.
This was no template and English is my second language, plus I´m updating this paper as we progress, so please make sure to check back on this post and spread the news if You´d like.
Thank You all!
Uli from TNA™
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 15:37
av Svenssons
gellerstam skrev:
När ska ni som sett fälgarna börja läcka dåliga mobilkamerabilder ....
Jag lyckades inte bättre än så här...
NA.jpg
Re: The New Aero - ny tolkning av aerofälg 21” ROADSHOW
Postat: 05 sep 2018 15:40
av Sharpie
Thank You for the nice feedback in the other thread @ Svenssons
Our soul is in this.
Re: The New Aero - aerowheels "on tour"
Postat: 05 sep 2018 15:45
av Pontus
Svenssons skrev:
gellerstam skrev:
När ska ni som sett fälgarna börja läcka dåliga mobilkamerabilder ....
Jag lyckades inte bättre än så här...
NA.jpg
Du hade rätt i att hjulbultarna är dolda, kan inte se dom alls