Sida 3 av 3
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 14 dec 2018 11:40
av Bjelke
Står det att du får 100-115kW i displayen så är nog laddningen helt perfekt, och den effekten har jag inte sett visa fel förut (den visar inte mer än vad
man faktiskt får eftersom den är momentan),
så det måste vara något annat som inte stämmer (i ABRP då antar jag).
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 14 dec 2018 11:48
av Delta1
Ok.
Med antagandet om att det är något som är galet med abpr, vad skulle det kunna vara om andra upplever att även laddtiderna är korrekta? De faktorer jag TROR kan påverka laddningen, och som man kan ändra inställningar på i abpr, är "Battery Degradation" och "Time to open charge port". Dessa står på 5% respektive 5 minuter och dessa har jag inte rört, dvs de verkar förinställda. Ska man ändra dessa?
Jag blir inte klok på det här . . . . .
Jag tackar dock för alla svar!
//T
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 14 dec 2018 12:11
av Delta1
Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 14 dec 2018 12:25
av pubbe
Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Laddhastigheten är till största del beroende på hur mycket laddning batteriet har samt temperatur. Titta på kurvorna här:
https://forum.abetterrouteplanner.com/b ... -801-cars/
Det är dom kurvorna som ligger till grund för laddtiderna ABRP visar. Om det på ABRP står att det kommer ta 26min att ladda 50% (som ett exempel) om du kommer in med 10% batteri, men du kommer in med 22% batteri, så kommer det ta längre tid att ladda 50% än vad ABRP säger då laddhastigheten går ner ju mer laddat batteriet är.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 14 dec 2018 12:28
av Svenssons
Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 30 dec 2018 20:10
av kontakten2
Är det fler än jag som får dålig fart i lödde suc? Strömbrist I Skåne igen?
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 30 dec 2018 21:48
av toffa
Kan notera att jag också fick dåligt med ström där, typ 33 kW första gången och dagen efter började den lågt för att sedan komma upp i 84 kW som mest.
Kan tillägga att detta var de första gångerna som jag använt supercharger på denna bilen.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 30 dec 2018 21:56
av Bjelke
Kan väl vara kalla batterier också...?
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 01 jan 2019 01:27
av e5m1r
Svenssons skrev:Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.
Du börjar inte på 0 heller ?
Vad står det för ankomst SoC och depart SoC
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 01 jan 2019 19:01
av kontakten2
Så snabbt har jag inte kommit upp i på länge. 78kW som bäst
IMG_20181203_075706.jpg
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 01 jan 2019 19:42
av Remuz
Min 100 trycker på i 115kW 8-45% ungefär, sedan dalar det. Vid 60% hade jag 94kW, sedan behövde jag inte mer så det får bli en annan dag
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 02 jan 2019 16:56
av kontakten2
Förvärmning var inte mycket till värmning. Den stannar när batteriet är runt 10grader. Regen begränsad till 25kW.
Som tur är går det värma upp det snabbt om man buskör.
Full regen vid ca 17c på batteriet.
laddning.jpg
Screenshot_2019-01-02-13-44-48-234_com.teslamotors.tesla.png
Screenshot_2019-01-02-14-19-37-636_com.emon.canbus.tesla.png
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 06:19
av e5m1r
kontakten2 skrev:Så snabbt har jag inte kommit upp i på länge. 78kW som bäst
IMG_20181203_075706.jpg
Låter som att du har en bil med äldre batteri kemi och toppar 0-25%
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 06:46
av mati
kontakten2 skrev:Förvärmning var inte mycket till värmning. Den stannar när batteriet är runt 10grader. Regen begränsad till 25kW.
Som tur är går det värma upp det snabbt om man buskör.
Full regen vid ca 17c på batteriet.
Lite OT, men hur lyckas man att få den att visa rumpvärme i appen? Det gör inte min. Eller krävs det köldpaketet för att det ska funka? Eller har jag bara för gammal mjukvara?
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 07:00
av Remuz
Rumpvärmen kom i v48 tror jag. Måste ha senaste appen också
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 07:18
av mati
Remuz skrev:Rumpvärmen kom i v48 tror jag. Måste ha senaste appen också
Jaha, okej. Min bil har inte fått någon uppdatering sedan v9 kom i oktober eller november eller när det nu var. Det är väl förklaringen då.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 09:11
av Delta1
e5m1r skrev:Svenssons skrev:Delta1 skrev:Dum fråga.
Är det så enkelt att om jag får ut 115kW så ska jag på 30 min, dvs 0,5h, få in 115/2kWh = 57,5% ?
Om det är så räknar ju abpr fel då den t ex för Aichstatten, i ruttexemplet ovan i tråden, anger att jag ska kunna ladda 54kWh (%) på 23 minuter, eller 0,383h. Detta skulle väl kräva en effekt på 152kW, eller? Är jag helt ute och cyklar?
//T
Rutten innan visar väl 55% på 27 minuter? 55% på en Model S 100D motsvarar 0,55*94kWh=51,7 kWh eftersom endast 94kWh är tillgängligt i batteripacken. 27 minuter motsvarar 0,45h vilket betyder att genomsnittsladdhastighet blir 51,7 kWh/0,45h=115 kW. Jag tycker det låter lite högt men jag är mer van vid min XP90D vilken inte kan ladda lika snabbt som 100D.
Du börjar inte på 0 heller ?
Vad står det för ankomst SoC och depart SoC
I exempelrutten ovan ska jag komma in t Aichstatten med 5% och ladda till 60% på 27 minuter, vilket blir, som Svensson påpekar, ett genomsnitt på 115kWh.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 10:00
av Svenssons
Delta1 skrev:
I exempelrutten ovan ska jag komma in t Aichstatten med 5% och ladda till 60% på 27 minuter, vilket blir, som Svensson påpekar, ett genomsnitt på 115kWh.
Nja, jag påpekade inte att det blev ett genomsnitt på 115kWh utan på 115kW...
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 10:45
av frippe
Finns det någonstans det går att skicka in felrapporter på SUC?
Stod sent igårkväll vid SUC i Kristianstad, först vid stolpe 2a, den gav bara 18kW i hastighet trots att vi bara hade 5 % kvar i batteriet.
Bytte till stolpe 1a, den gav full effekt. Hade ingen möjlighet att ringa då.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 13:45
av kontakten2
Ja, står nummer på laddstolpen
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 15:47
av MattiasH
Dum fråga antar jag, men är det någon skillnad på laddeffekten i början om SuC är kall?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 17:15
av Remuz
MattiasH skrev:Dum fråga antar jag, men är det någon skillnad på laddeffekten i början om SuC är kall?
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Är batteriet kallt så blir det kraftigt nedsatt effekt tills det är uppvärmt. Är laddaren kall så tror jag inte det påverkar.
Re: Långsammare superchargers?
Postat: 03 jan 2019 18:25
av Gustafsson
Elektronik brukar funka bäst kall. Resistansen i komponenter ökar med stigande temperatur med några undantag.