Re: Vem köper en dieselbil idag?
Postat: 04 okt 2018 13:08
Tack för dessa. Var intressant att läsa. Har många gånger hört om subventioner till fossilindustrin men inte förstått varifrån hur dessa subventioner ser ut. Förstod jag rätt att det verkar som det mesta går till byggnation av ledningar för gas, kolkraftverk och transportsektorn genom skattelättnader vilket i sig är en minskning med en del av skatten på drivmedlet antar jag för att de är rädda för att jobb hotas av för höga skatter på drivmedel kan man förmoda ungefär som ROT/RUT? Undrar om Ionity får något EU-stöd? Gillar inte system som har höga skatter och sedan undantag för dessa för att det slår för hårt mot vissa sektorer. Bättre att ha en nivå över hela som är bättre anpassad och inga undantag/avdrag. Tycker absolut att man kan istället ta bort t.ex moms på elbilar för att pusha för dessa istället för att straffa annat för mycket. Är fascinerande att Tesla lyckas så bra i USA som har helt andra priser på drivmedel än oss. Mycket starkt jobbat. Blir intressant att se vad som händer med elpriset när väl elbilar tar över. Kilometerskatt diskuteras och för mig visar det bara hyckleriet med att man bara vill ha in en mängd pengar och att det inte handlar om miljön tyvärr.evilirish skrev:Det verkar vara mest åt transport-sektorn.
EU-länderna beräknas lägga ca 1000 miljarder kronor årligen i subventioner till fossila bränslen: https://cleantechnica.com/2017/09/29/eu ... subsidies/
För att inte bli flaggat som fake news så kan man titta på andra källor, kanske mer respekterad blaska: https://www.theguardian.com/environment ... rvey-shows