Sida 3 av 3

Re: Elflyg

Postat: 28 jun 2019 09:27
av chpaulin
TiborBlomhall skrev:
Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla :shock:
Vilken svarta stapel? Menar du vinröda "drift"?

Re: Elflyg

Postat: 28 jun 2019 11:38
av bylund
_TonyV skrev:
Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor.

Re: Elflyg

Postat: 28 jun 2019 12:49
av _TonyV
bylund skrev:
_TonyV skrev:
Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor.
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.

Re: Elflyg

Postat: 28 jun 2019 13:39
av Laban
_TonyV skrev:
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Ett batteripack är ju redan uppdelat internt i moduler/celler. Och har man ett batteripack på 900 kWh eller större så kan man välja att ha högre spänning externt och därmed klara sig med en smalare kabel.

Men visst, kanske finns en vits med att ha flera kablar i vissa lägen. Hög spänning kommer med vissa problem och man vill heller inte ha en extremt grov kabel som blir svår att hantera. Sen går väl den delen iofs att lösa:

Bild

Här är ett ex med 2.5 MW laddare:

https://new.abb.com/news/detail/16086/a ... tric-ferry
Crucial to the supporting infrastructure shoreside is the shore power connection delivered by ABB to recharge the battery with a power of 2500kW while the ferry is in the dock. On average, it will take about 30 minutes to recharge.