Re: Elflyg
Postat: 28 jun 2019 09:27
Vilken svarta stapel? Menar du vinröda "drift"?TiborBlomhall skrev:Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla![]()
Vilken svarta stapel? Menar du vinröda "drift"?TiborBlomhall skrev:Elflyget blir som flygplansstapeln utan svarta stapeln - jämförbart mot att gå eller cykla![]()
Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor._TonyV skrev:Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.bylund skrev:Vinsten med det är väl rätt måttlig? Teslas superladdare gör ju tvärtom så att de kombinerar flera mindre laddare till en stor._TonyV skrev:Ang. laddning av stora batteripack.
Går inte hela kapaciteten att delas upp i mindre enehter när de ska laddas?
Så koppla in säg 4 DC laddare där var laddar 1/4 av hela kapaciteten simultant.
Ett batteripack är ju redan uppdelat internt i moduler/celler. Och har man ett batteripack på 900 kWh eller större så kan man välja att ha högre spänning externt och därmed klara sig med en smalare kabel._TonyV skrev:Tja men effekten per kabel behöver inte vara mindre för det.
Så 4 st 150 kW skulle teoretiskt motsvara en mega på 600 kW
eller 4 *600 kW... Vet inte hur görbart det är.
Crucial to the supporting infrastructure shoreside is the shore power connection delivered by ABB to recharge the battery with a power of 2500kW while the ferry is in the dock. On average, it will take about 30 minutes to recharge.