Hur många VW fossil Golfar kommer att säljas om ett år?
Förbokning av VW ID våren 2019. Stor som en Passat invändigt, 250.000kr minus 60.000kr=190.000kr.
"As revealed by Auto Express late last year, the first I.D. will be a five-door hatchback roughly the same size as a current Golf - but using the all-new MEB platform’s unusually long wheelbase to offer the same interior space as a Passat."
Ryktet säger att det blir på Frankfurts bilsalong i sep som den gör debut.
Intressanta tankar om hur fossilbilarna försvinner.
The Impending Big Auto/Oil Implosion Explained | In Depth
eGolf kostar i Tyskland 35 900 euro och i Sverige 418 900 vilket jag har påpekat till dig tidigare och samtidigt så läser vi i tråden om Audi eTron att Audi inte ger någon rabatt. Trotts detta så fortsätter du att skriva att Neo garanterat kommer kosta under 250 000 kr, vad bygger du det på?
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 07:23
av Zalman3
Kan tänka mig att PSA-gruppen också kommer med bilar som kostar under 200.000kr efter 60.000kr i stöd.
Opel Corsa
"Corsa som ren elbil för beställning första halvåret 2019
”2019 kommer att bli ett speciellt år för Opel, ett år då den tyska biltillverkaren inte bara firar 120 år med biltillverkning utan också ett år då elektrifieringen av modellprogrammet tar fart. Företaget öppnar orderböckerna för två elektrifierade modeller redan under första halvan av nästa år – den batterielektriska versionen av nya Corsa och SUV-modellen Grandland X som plug-in hybrid. ”Opel blir elektrisk”, säger Opels VD Michael Lohscheller. ”Vi gjorde det här uttalandet när vi presenterade vår strategisk plan PACE! och nu levererar vi på det”."
"DS 3 Crossback E-Tense, som den eldrivna versionen kallas, har en elmotor på 100 kW (136 hk) och 260 Nm. 0–100 km/h ska gå på 8,7 sekunder. Batteripaketet är på 50 kWh och räckvidden ska hamna på 30 mil enligt den nya och hårdare WLTP-körcykeln."
Har du skrivit tio inlägg endast i denna tråden om att den kommer kosta 25 000 euro? Vi vet att den kommer göra det i snitt i Europa men det garanterar inte var priset blir i Sverige.
Audi etron kostar i Tyskland 79 000 euro, i Sverige 885 000. Låt mig gissa, alla de som skriver här på forumet att de inte lyckats pruta ner priset till först 790 000 kr och sen ytterligare 10% är riktigt kassa på att förhandla?
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 08:19
av Zalman3
Det kommer ju en flodvåg åt elbilar nästa år i prisklassen
under 250.000kr.
VW själva säger ju att en
Volkswagen ID Neo ska kosta som en VW diesel Golf.
Exakt vad den kostar vet vi inte.
Men intressant är att i USA så är en av de 5 mest inbytta bilarna
Honda Civic(184.900 kr) för dom som köpt en Tesla 3.
Alltså är folk beredda på att betala en rejäl slant mer för att få köra en elbil.
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Nissan Leaf har ju redan dödat bensin Pulsar.
Kia Soul EV har ju redan dödat bensin Soul.
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Nissan Leaf har ju redan dödat bensin Pulsar.
Kia Soul EV har ju redan dödat bensin Soul.
Fossilbilsdöden snabbas på.
Och du tror inte det har något att göra med att det finns betydligt färre elbilsmodeller att välja mellan än fossilmodeller? Utav de som köpta Nissan Leaf, tror du samtliga skulle köpt en Nissan Pulsar om Leaf inte fanns? Attt titta på enskilda modeller går inte när samtliga modeller inte finns som elbilar, de som köper elbilar kommer flockas runt några få modeller. Samma sak gäller t ex Mitsubitshi Outlander, där står väll plug-in hybriden för ungefär 80% av totala försäljningen i Sverige. Det går knappast att utifrån det säga att 80% av alla svenskar vill köpa en plug-in hybrid, det är snarare att väldigt många företagare vill utnyttja det låga förmånsvärdet och att Outlander som modell inte är populär.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 08 dec 2018 09:54
av Zalman3
Vad folk köper för bli beror ju på många saker.
Är dock lite less på snacket Tesladödare.
När tex VW kommer med en billig och bra elbil 2019.
Är det inte främst en Tesladödare(Det är en Tesla efterföljare)
de kommer med, det är en fossilbilsdödare de har lanserat.
The Audi e-tron GT is not a Tesla killer. It is a ICE killer.
Exakt vad prislappen innebär i svenska kronor är svårt att säga, eftersom det tyska priset i euro inte inkluderar moms och eftersom prislappen dessutom är före miljöbilsbonusen.
€25000 * 10.3 * 1.25 blir 321 000 :-
Men men, vi får väl vänta och se helt enkelt. Helt klart är i alla fall att om det blir ett pris under 250k före subvention så är Golf klass fossilbilsmarknaden död.
Nissan Leaf har ju redan dödat bensin Pulsar.
Kia Soul EV har ju redan dödat bensin Soul.
Fossilbilsdöden snabbas på.
Du kan tro på vad du vill men sanningen är lite annorlunda.
Pulsar dödade sig själv. Dyr, dålig ärligt talat en riktig skitbil. Hade en i 5 månader och lämnade den tillbaka (hävde köpet)
Sedan det där med fakta . Läs den här artikeln https://www.nyteknik.se/fordon/studie-s ... 48,33270&=
Intressant är att XC 60 är mest sålda bilen trots att relativt högt utgångspris, artikeln säger 425k men nuvarande utgångspris är 358k, T4 på 190 hk. Man hamnar dock direkt på 420k om man väljer till automatlåda vilket jag gissar på att de flesta gör.
En Model Y i samma prisklass som Model 3 tror jag kan klara sig väldigt bra i Sverige. Det ryktas även om billigare versioner av i-Pace, e-Tron. Kona/Niro verkar bli populära. Det kommer indikationer om elversioner av XC 60 förutom då XC 40 som redan är utlovad:
Mest laddhybrider. Det är ju knappast fossildödare. Snarare fossilförlängare...
Så kan man se det. Men jag ser hybriderna mer som den berömda instegsporten till tyngre droger. Den som har skaffat en laddhybrid inser snart eldriftens fördelar och därmed kommer nästa bil bli en renodlad elbil. Så sett dödar laddhybriden sig själv också, inte bara fossilbilarna.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 10 dec 2018 07:37
av Laban
Jeppe_E skrev:
Mest laddhybrider. Det är ju knappast fossildödare. Snarare fossilförlängare...
Kommer ändå en hel del elbilar, en av de intressantare borde vara Skoda Vision E som ska släppas 2020:
ID Crozz baserad men kanske lite mer återhållsam designmässigt. XC 60 storlek vilket bevisligen passar svensken. Och det är väldigt lätt att komma upp 500+k om man ska köpa XC 60 så det finns en del utrymme prismässigt i den klassen.
Mest laddhybrider. Det är ju knappast fossildödare. Snarare fossilförlängare...
Så kan man se det. Men jag ser hybriderna mer som den berömda instegsporten till tyngre droger. Den som har skaffat en laddhybrid inser snart eldriftens fördelar och därmed kommer nästa bil bli en renodlad elbil. Så sett dödar laddhybriden sig själv också, inte bara fossilbilarna.
Helt rätt! Vi hade ägt vår XC90 T8 i 45 minuter, sen tog batterier slut o förbränningsmotorn startade. Då insåg vi att det är en hel-elbil vi vill ha. Nu är den beställd o kommer lagom till våren så rattmuff o vinterdäck ska av.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 10 dec 2018 08:14
av 12man
Längre väntetider på dessa killers än på deathrow, omgjord artikel från april 2016, lite nya datum och bilder ..voila
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 10 dec 2018 08:25
av Zalman3
12man skrev:
Längre väntetider på dessa killers än på deathrow, omgjord artikel från april 2016, lite nya datum och bilder ..voila
Grejen är att denna lista är jobbig för fossilbilsförsäljarna.
Den gör att folk slutar köpa fossilbilar och väntar på en elbil istället.
Därför är listan långt ifrån komplett. Massor av elbilar kommer 2019 och 2020 som inte finns med på denna lista.
Mest laddhybrider. Det är ju knappast fossildödare. Snarare fossilförlängare...
Så kan man se det. Men jag ser hybriderna mer som den berömda instegsporten till tyngre droger. Den som har skaffat en laddhybrid inser snart eldriftens fördelar och därmed kommer nästa bil bli en renodlad elbil. Så sett dödar laddhybriden sig själv också, inte bara fossilbilarna.
Ja, det är säkert bra, eftersom tillverkarna inte klarar av att förse marknaden med elbilar, så det är klart att hybriderna kommer kanske att ge en mjukare övergång till elbilar. Men det är fortfarande en fossilförlängare
Jag har redan bestämt att nästa bil jag köper blir en elbil (förstås). Ser inte aslls någon fördel med att gå omvägen om en hybrid, även om de är billigare i inköp. Jag byter bil alldeles för sällan. Min XC60 fyller 8 år om ett halvår.
Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker? På vilket sätt är en hybridbil med fossilmotor en dieseldödare? Du tänker att det är bättre att tanka bensin än diesel?
Hybrider är bara en parantes, ett tecken på att tillverkaren inte riktigt klarat att ställa om, det kommer att fördröja omställningen till en fossilfri fordonsflotta.
Re: Elbilar dödar försäljningen av fossilbilar
Postat: 15 dec 2018 16:12
av Zalman3
Exempel på elbilar som går minst 370km och som kostar under 33.000 pund.
Kia e-Niro 64 kWh Kia e-Niro 64 kWh
Räckvidd 45,5 mil WLTP
Pris 32.995 pund
Hyundai Kona Electric 64 kWh
Räckvidd 44,9mil WLTP
Pris 30.495 pund
Nissan Leaf E-Plus Nissan Leaf E-Plus (from 7 januari 2019)
Räckvidd ca 40+ mil
Pris ca 31.000 pund
Tesla 3, 50kWh
Räckvidd ca 37 mil
Pris ca 30.000 pund
Mercedes EQA
Räckvidd ca 38,5 mil
Pris ca 31.000 pund
Kia Soul EV 64kWh
Räckvidd ca 42 mil
Pris ca 32.500 pund