Automated driving i Model S
Moderator: Redaktion
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Automated driving i Model S
Jag tycker det är en perfekt avvägning som verkar göras från Teslas håll... Låt bilen göra det enkla med att anpassa hastighet efter eventuell framförvarande bil samt hålla sig på vägen mha de sensorer som redan finns... Sedan är det upp till föraren att aktivt byta fil / köra om genom att blinka eller ta över om något oförutsett skulle hända...
All mjukvara och hårdvara finns ju redan på plats... De har säkert "parallellkört" detta i tysthet och helt enkelt loggat vad bilen hade velat göra i varje situation samtidigt som förarens faktiska rattutslag registrerats...
- De borde redan veta hur det kommer att fungera.
All mjukvara och hårdvara finns ju redan på plats... De har säkert "parallellkört" detta i tysthet och helt enkelt loggat vad bilen hade velat göra i varje situation samtidigt som förarens faktiska rattutslag registrerats...
- De borde redan veta hur det kommer att fungera.
Re: Automated driving i Model S
Herr X vi är nog ganska överrens om vad systemen kan göra, åtminstone i teorin och labbmiljö osv. Däremot har vi nog olika syn på hur DAGENS system fungera i PRAKTIKEN och NÄR det kommer att finnas "riktig autopilot" (=som tar över körningen så att föraren kan göra annat) tillgängligt och tillåtet på marknaden i våra bilar.
Där min bedömning är att det kan finnas helt andra faktorer än rent tekniska, t ex juridiska/lagenliga som kommer att påverka när det finns. Så med den sammanfattningen släpper jag diskussionen.
Vänligen
Leo
Där min bedömning är att det kan finnas helt andra faktorer än rent tekniska, t ex juridiska/lagenliga som kommer att påverka när det finns. Så med den sammanfattningen släpper jag diskussionen.
Vänligen
Leo
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Automated driving i Model S
Alright - avslutningsvis då; räknar du in Teslas kommande autopilot i gruppen "dagens system" (som i praktiken bara är enklare förar-assist-funktioner), eller tror du att detta tillhör nästa generations?Leo skrev:Herr X vi är nog ganska överrens om vad systemen kan göra, åtminstone i teorin och labbmiljö osv. Däremot har vi nog olika syn på hur DAGENS system fungera i PRAKTIKEN och NÄR det kommer att finnas "riktig autopilot" (=som tar över körningen så att föraren kan göra annat) tillgängligt och tillåtet på marknaden i våra bilar.
Där min bedömning är att det kan finnas helt andra faktorer än rent tekniska, t ex juridiska/lagenliga som kommer att påverka när det finns. Så med den sammanfattningen släpper jag diskussionen.
Om Tesla skulle lansera ytterligare ett "driver assist"-system som kontinuerligt måste sitta och kontrolleras/övervakas av föraren, så kommer Tesla ha skjutit långt över målet när de talat om att de ska vara först i världen med att släppa autopilot. Allt snack om att bilen ska köra själv från motorvägspåfart till motorvägsavfart skulle vara grovt vilseledande, särskilt när man tagit betalt premium för autopiloten.
Jag kan inte tänka mig att Tesla har lust att släppa något som inte lever upp till det löftet, då tror jag hellre att de väntar med att släppa autopiloten till den faktiskt funkar.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Automated driving i Model S
Teslas kommande "autopilot" = dagens redan släppta funktioner och de system/funktioner man kommunicerat som ska släppas (mjukvarumässigt) senare under det här året till befintliga Teslamodeller med nuvarande hårdvara. Så säg det som t ex jag och du kommer att ha rent praktiskt i våra nuvarande bilar det närmaste åren. Sen finns det en "framtidsvision" från BOSCH? med en youtubefilm där Bosch använder sig av en Tesla för att illustrera precis det vi pratar om men det är alltså det som jag tror ligger betydligt längre fram =nästa generation
Och ja, jag TROR att man "skjutit långt över målet" med vad som faktiskt kommer i närtid eller det snarare är så att många vill/hoppas/önskar/tror att det som nu kommit/kommer är bättre än vad systemen faktiskt klarar av. Elon är ju mästare på att ge kryptiska uttalanden som INTE är falska men som det sen blir en hype om på forum och liknande. Å ANDRA SIDAN så har ju även Elon/Tesla en historia av att ÖVERLEVERERA också när det t ex gäller prestanda. Så man kan aldrig veta!
Missförstå mig rätt ÄR DET NÅGON som skulle kunna ta det rejäla kliv framåt som vi beskriver Autopilot och hoppas på så är det just TESLA. Men efter att ha provat de flesta såna här nuvarande system och pratat med många utvecklare av just såna här system och nu kört de system man har idag på min egen Tesla så bedömer jag ändå att det ligger ganska långt fram i tiden med äkta Autopilot innan man löst allt omkring det. Men det kan mycket väl vara Tesla som blir först att presenterar det när det väl kommer, för det kommer en vacker dag. var så säker!
Och ja, jag TROR att man "skjutit långt över målet" med vad som faktiskt kommer i närtid eller det snarare är så att många vill/hoppas/önskar/tror att det som nu kommit/kommer är bättre än vad systemen faktiskt klarar av. Elon är ju mästare på att ge kryptiska uttalanden som INTE är falska men som det sen blir en hype om på forum och liknande. Å ANDRA SIDAN så har ju även Elon/Tesla en historia av att ÖVERLEVERERA också när det t ex gäller prestanda. Så man kan aldrig veta!
Missförstå mig rätt ÄR DET NÅGON som skulle kunna ta det rejäla kliv framåt som vi beskriver Autopilot och hoppas på så är det just TESLA. Men efter att ha provat de flesta såna här nuvarande system och pratat med många utvecklare av just såna här system och nu kört de system man har idag på min egen Tesla så bedömer jag ändå att det ligger ganska långt fram i tiden med äkta Autopilot innan man löst allt omkring det. Men det kan mycket väl vara Tesla som blir först att presenterar det när det väl kommer, för det kommer en vacker dag. var så säker!

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Automated driving i Model S
Vad är det som skiljer Boschs film från det som visades upp vid lanseringen av P85D i höstas?
edit: autopilotmässigt alltså
edit: autopilotmässigt alltså
Re: Automated driving i Model S
Jag menar att det inte är någonting alls.dstr skrev:Vad är det som skiljer Boschs film från det som visades upp vid lanseringen av P85D i höstas?
edit: autopilotmässigt alltså
Från teslamotors.com:
Our system is called Autopilot because it’s similar to systems that pilots use to increase comfort and safety when conditions are clear. Tesla’s Autopilot is a way to relieve drivers of the most boring and potentially dangerous aspects of road travel – but the driver is still responsible for, and ultimately in control of, the car.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Automated driving i Model S
Då är vi två.Herr X skrev:Jag menar att det inte är någonting alls.
...och det var vad jag beställde i höstas. Jag är rätt less på att vänta på leverans nu.
Re: Automated driving i Model S
Jo, fast det där uttalandet säger ju klart och tydligt att det rör sig om en autopilot där föraren fortfarande är ansvarig för färden. Jag förutsatte då och tror nu också att det betyder att föraren måste vara aktiv på något sätt för att autopiloten ska fungera.
Re: Automated driving i Model S
Ett sätt att lösa det på vore med något liknande som på tågen - tex så länge du håller pedalen spik i botten så är autopiloten på. Om du somnar så du släpper av så piper/stannar bilen.LarsL skrev:Jo, fast det där uttalandet säger ju klart och tydligt att det rör sig om en autopilot där föraren fortfarande är ansvarig för färden. Jag förutsatte då och tror nu också att det betyder att föraren måste vara aktiv på något sätt för att autopiloten ska fungera.
Re: Automated driving i Model S
Självklart är föraren ansvarig - samtliga fordonsförare i samtliga länder är ansvariga för sina fordons framdrift. Detta är dessutom reglerat i lokala länders lagstiftning. Tesla hade inte kunnat ta ifrån föraren ansvaret även om man velat.LarsL skrev:Jo, fast det där uttalandet säger ju klart och tydligt att det rör sig om en autopilot där föraren fortfarande är ansvarig för färden. Jag förutsatte då och tror nu också att det betyder att föraren måste vara aktiv på något sätt för att autopiloten ska fungera.
Det har aldrig varit tal om någon autonom bil, som Googles små poddar, och detta har Tesla varit tydlig med från start. Skrivningen om förarens ansvar ska ses i ljuset av att autonoma bilar utan ansvariga förare också diskuteras i fordonsbranschen.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Automated driving i Model S
Själva referensen "autopilot" kommer från flyget där autopiloten styr planet helt automatiskt medan piloten fortfarande är exakt lika ansvarig för flygplanet efter att autopiloten slogs på som innan.dstr skrev:Ett sätt att lösa det på vore med något liknande som på tågen - tex så länge du håller pedalen spik i botten så är autopiloten på. Om du somnar så du släpper av så piper/stannar bilen.
Du talar om "död mans grepp" som stoppar tåget om lokföraren skulle dö, svimma eller självantändas. Flyget har ingen död mans grepp, och det mejkar ju heller ingen sense - om piloten svimmar, ska då flyget sluta att flyga automatiskt? Möjligtvis är det en tänkbar poäng i att bilen kör in till kanten och stannar om föraren får en hjärtattack, men jag tror att det skulle vara mer än lovligt störande att vara tvungen att hålla inne någon av knapparna eller pedalerna hela tiden för att bilen inte ska stanna.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Automated driving i Model S
Min Merca har autokörning, den styr efter väglinjer och håller reda på andra bilar, men jag måste röra lite på ratten själv med minst 10 sekunder emellen annars varnar den med ljudplingar och ett rött fält i instrumenten, och sedan stannar den om jag inte rör vid ratten.
Re: Automated driving i Model S
Ett flyg kan landa av sig självt.Herr X skrev:Du talar om "död mans grepp" som stoppar tåget om lokföraren skulle dö, svimma eller självantändas. Flyget har ingen död mans grepp, och det mejkar ju heller ingen sense - om piloten svimmar, ska då flyget sluta att flyga automatiskt? Möjligtvis är det en tänkbar poäng i att bilen kör in till kanten och stannar om föraren får en hjärtattack, men jag tror att det skulle vara mer än lovligt störande att vara tvungen att hålla inne någon av knapparna eller pedalerna hela tiden för att bilen inte ska stanna.
Nej, det är ingen idealisk lösning, men kanske ett (kommande?) juridiskt krav.
Re: Automated driving i Model S
Efter en ölburk och lite silvertejp så behöver du inte röra ratten...Jorma skrev:Min Merca har autokörning, den styr efter väglinjer och håller reda på andra bilar, men jag måste röra lite på ratten själv med minst 10 sekunder emellen annars varnar den med ljudplingar och ett rött fält i instrumenten, och sedan stannar den om jag inte rör vid ratten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicklas
- Teslaägare
- Inlägg: 953
- Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
- Ort: Skövde
- Referralkod: ts.la/ida2603
Re: Automated driving i Model S
Elon Musk fick precis den explicita frågan om dödmans grepp och svarade att de inte skulle ha det.
- Hans svar var liknande som redan skrivits här: om det nu är så att du skulle råka somna vid ratten så vill du ju knappast att bilen slutar styra automatiskt...
Detta var en intervju jag hörde för ungefär en månad sedan, jag minns det mycket väl eftersom jag skrattade till av det ganska uppenbara svaret
- Hans svar var liknande som redan skrivits här: om det nu är så att du skulle råka somna vid ratten så vill du ju knappast att bilen slutar styra automatiskt...
Detta var en intervju jag hörde för ungefär en månad sedan, jag minns det mycket väl eftersom jag skrattade till av det ganska uppenbara svaret

Automated driving i Model S
Jag känner till att autopilot på nyare flygplan både kan starta och landa planet, och därmed gör piloterna helt överflödiga, men äldre autopiloter kan fortfarande bara följa en förutbestämd kurs automatiskt - och i folks medvetande är det nog fortfarande så en autopilot fungerar. Därför tycker jag också att det är fair att de förväntningarna som man ställer på Teslas autopilot är att bilen själv kan följa en förutbestämd kurs på det sätt som Tesla kommunicerat. Men om man nu bara släpper nån löjlig lane-assist-varning så hade folk nog blivit väldigt besvikna, eftersom till och med riktigt gamla autopilotsystem kan mer än så.dstr skrev:Ett flyg kan landa av sig självt
Ser inte att det mejkar någon sense att reglera krav på död mans grepp. Om man blir allvarligt sjuk/skadad och akut måste till sjukhuset så vill man väl inte dö på motorvägspåfarten bara för att man inte orkade hålla in en död-mans-grepp-knapp hela vägen?dstr skrev:Nej, det är ingen idealisk lösning, men kanske ett (kommande?) juridiskt krav.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Automated driving i Model S
Att bilen stannar eller slutar köra sig själv vill man ju inte, men en funktion som väcker föraren om hen råkar somna hade ju varit väldigt bra. Det finns bilar som har "trötthetsdetektering" men de flesta såna system bygger på att känna av rörelsemönster i hur man hanterar ratten, så det funkar ju också. System som använder kameror för att övervaka föraren är under utveckling men jag tror inte de finns i produktion än. Jag tycker tanken med ett dödmansgrepp i stil med gasen i botten annars börjar bilen pipa och varna låter som en vettig idé.
Jag har haft en Passat med lane assist och den betedde sig likadant som Jormas Merca - den kunde styra själv rätt bra, men om man inte höll i ratten och småjusterade med jämna mellanrum så började den bli ilsken och varna (men självklart inte sluta styra själv, åtminstone inte direkt).
Jag har haft en Passat med lane assist och den betedde sig likadant som Jormas Merca - den kunde styra själv rätt bra, men om man inte höll i ratten och småjusterade med jämna mellanrum så började den bli ilsken och varna (men självklart inte sluta styra själv, åtminstone inte direkt).
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Automated driving i Model S
Håller med om att man gärna vill bli väckt om man råkar somna, men det är en helt annan funktion som bör vara oberoende av autopiloten. Det är otroligt mycket viktigare att jag blir väckt om jag råkar somna när autopiloten INTE är aktiverad än vice versa.danni skrev:Att bilen stannar eller slutar köra sig själv vill man ju inte, men en funktion som väcker föraren om hen råkar somna hade ju varit väldigt bra. Det finns bilar som har "trötthetsdetektering" men de flesta såna system bygger på att känna av rörelsemönster i hur man hanterar ratten, så det funkar ju också. System som använder kameror för att övervaka föraren är under utveckling men jag tror inte de finns i produktion än. Jag tycker tanken med ett dödmansgrepp i stil med gasen i botten annars börjar bilen pipa och varna låter som en vettig idé.
Tycker därför inte att det är någon höjdaridé att tvinga mig sitta med gasen i botten.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
- danni
- Teslaägare
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
- Ort: Göteborg
- Referralkod: ts.la/danni1257
- Kontakt:
Re: Automated driving i Model S
Nej, det är klart. Kan dock tänka mig att risken att man somnar kanske är större med autopiloten på.Herr X skrev:Håller med om att man gärna vill bli väckt om man råkar somna, men det är en helt annan funktion som bör vara oberoende av autopiloten. Det är otroligt mycket viktigare att jag blir väckt om jag råkar somna när autopiloten INTE är aktiverad än vice versa.danni skrev:Att bilen stannar eller slutar köra sig själv vill man ju inte, men en funktion som väcker föraren om hen råkar somna hade ju varit väldigt bra. Det finns bilar som har "trötthetsdetektering" men de flesta såna system bygger på att känna av rörelsemönster i hur man hanterar ratten, så det funkar ju också. System som använder kameror för att övervaka föraren är under utveckling men jag tror inte de finns i produktion än. Jag tycker tanken med ett dödmansgrepp i stil med gasen i botten annars börjar bilen pipa och varna låter som en vettig idé.
Tycker därför inte att det är någon höjdaridé att tvinga mig sitta med gasen i botten.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Re: Automated driving i Model S
Så är det nog, men om man tycker att det är riktigt att tvinga föraren att göra en handling för att bevisa att denne är vaken så är det ju ologiskt att begränsa denna till när autopiloten är påslagen, då den ju gör minst nytta. Ett förslag i samma anda är därför att Tesla kanske kan tvinga föraren under samtliga turer, med eller utan autopilot, att ha fingret på handskfack-öppnar-knappen för att bevisa att man är vaken?danni skrev:Nej, det är klart. Kan dock tänka mig att risken att man somnar kanske är större med autopiloten på.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Automated driving i Model S
Finns "Emergency Assist" på nya Passat som är tänkt att kontrollerat försöka stanna bilen på ett säkert sätt om tex föraren svimmar av. (Efter att bilen först försöker få föraren att återta kontrollen.) Såna system/lösningar finns alltså redan idag på marknaden.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Automated driving i Model S
...och lyfter man på locket så står det säkert Bosch på komponenterna.Leo skrev:Finns "Emergency Assist" på nya Passat som är tänkt att kontrollerat försöka stanna bilen på ett säkert sätt om tex föraren svimmar av. (Efter att bilen först försöker få föraren att återta kontrollen.) Såna system/lösningar finns alltså redan idag på marknaden.
Re: Automated driving i Model S
Garanterat! 

Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Re: Automated driving i Model S
Tekniken finns, se denna artikel i Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 906103.ece
Re: Automated driving i Model S
Svenssons skrev:Efter en ölburk och lite silvertejp så behöver du inte röra ratten...Jorma skrev:Min Merca har autokörning, den styr efter väglinjer och håller reda på andra bilar, men jag måste röra lite på ratten själv med minst 10 sekunder emellen annars varnar den med ljudplingar och ett rött fält i instrumenten, och sedan stannar den om jag inte rör vid ratten.

Men det funkar nog inte om man dricker upp ölen först, det är ett drag i ratten som gör att den känner av att man är aktiv bakom ratten.
Men vad händer om man krockar och kudden löser ut
