Sida 3 av 4

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 17:57
av Nicklas
Jag tycker det är en perfekt avvägning som verkar göras från Teslas håll... Låt bilen göra det enkla med att anpassa hastighet efter eventuell framförvarande bil samt hålla sig på vägen mha de sensorer som redan finns... Sedan är det upp till föraren att aktivt byta fil / köra om genom att blinka eller ta över om något oförutsett skulle hända...

All mjukvara och hårdvara finns ju redan på plats... De har säkert "parallellkört" detta i tysthet och helt enkelt loggat vad bilen hade velat göra i varje situation samtidigt som förarens faktiska rattutslag registrerats...
- De borde redan veta hur det kommer att fungera.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 18:39
av Leo
Herr X vi är nog ganska överrens om vad systemen kan göra, åtminstone i teorin och labbmiljö osv. Däremot har vi nog olika syn på hur DAGENS system fungera i PRAKTIKEN och NÄR det kommer att finnas "riktig autopilot" (=som tar över körningen så att föraren kan göra annat) tillgängligt och tillåtet på marknaden i våra bilar.

Där min bedömning är att det kan finnas helt andra faktorer än rent tekniska, t ex juridiska/lagenliga som kommer att påverka när det finns. Så med den sammanfattningen släpper jag diskussionen.

Vänligen
Leo

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 21:05
av Herr X
Leo skrev:
Herr X vi är nog ganska överrens om vad systemen kan göra, åtminstone i teorin och labbmiljö osv. Däremot har vi nog olika syn på hur DAGENS system fungera i PRAKTIKEN och NÄR det kommer att finnas "riktig autopilot" (=som tar över körningen så att föraren kan göra annat) tillgängligt och tillåtet på marknaden i våra bilar.

Där min bedömning är att det kan finnas helt andra faktorer än rent tekniska, t ex juridiska/lagenliga som kommer att påverka när det finns. Så med den sammanfattningen släpper jag diskussionen.
Alright - avslutningsvis då; räknar du in Teslas kommande autopilot i gruppen "dagens system" (som i praktiken bara är enklare förar-assist-funktioner), eller tror du att detta tillhör nästa generations?
Om Tesla skulle lansera ytterligare ett "driver assist"-system som kontinuerligt måste sitta och kontrolleras/övervakas av föraren, så kommer Tesla ha skjutit långt över målet när de talat om att de ska vara först i världen med att släppa autopilot. Allt snack om att bilen ska köra själv från motorvägspåfart till motorvägsavfart skulle vara grovt vilseledande, särskilt när man tagit betalt premium för autopiloten.
Jag kan inte tänka mig att Tesla har lust att släppa något som inte lever upp till det löftet, då tror jag hellre att de väntar med att släppa autopiloten till den faktiskt funkar.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 22:00
av Leo
Teslas kommande "autopilot" = dagens redan släppta funktioner och de system/funktioner man kommunicerat som ska släppas (mjukvarumässigt) senare under det här året till befintliga Teslamodeller med nuvarande hårdvara. Så säg det som t ex jag och du kommer att ha rent praktiskt i våra nuvarande bilar det närmaste åren. Sen finns det en "framtidsvision" från BOSCH? med en youtubefilm där Bosch använder sig av en Tesla för att illustrera precis det vi pratar om men det är alltså det som jag tror ligger betydligt längre fram =nästa generation

Och ja, jag TROR att man "skjutit långt över målet" med vad som faktiskt kommer i närtid eller det snarare är så att många vill/hoppas/önskar/tror att det som nu kommit/kommer är bättre än vad systemen faktiskt klarar av. Elon är ju mästare på att ge kryptiska uttalanden som INTE är falska men som det sen blir en hype om på forum och liknande. Å ANDRA SIDAN så har ju även Elon/Tesla en historia av att ÖVERLEVERERA också när det t ex gäller prestanda. Så man kan aldrig veta!

Missförstå mig rätt ÄR DET NÅGON som skulle kunna ta det rejäla kliv framåt som vi beskriver Autopilot och hoppas på så är det just TESLA. Men efter att ha provat de flesta såna här nuvarande system och pratat med många utvecklare av just såna här system och nu kört de system man har idag på min egen Tesla så bedömer jag ändå att det ligger ganska långt fram i tiden med äkta Autopilot innan man löst allt omkring det. Men det kan mycket väl vara Tesla som blir först att presenterar det när det väl kommer, för det kommer en vacker dag. var så säker! :D

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 22:23
av dstr
Vad är det som skiljer Boschs film från det som visades upp vid lanseringen av P85D i höstas?

edit: autopilotmässigt alltså

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 22:30
av Herr X
dstr skrev:
Vad är det som skiljer Boschs film från det som visades upp vid lanseringen av P85D i höstas?

edit: autopilotmässigt alltså
Jag menar att det inte är någonting alls.

Från teslamotors.com:
Our system is called Autopilot because it’s similar to systems that pilots use to increase comfort and safety when conditions are clear. Tesla’s Autopilot is a way to relieve drivers of the most boring and potentially dangerous aspects of road travel – but the driver is still responsible for, and ultimately in control of, the car.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 22:37
av dstr
Herr X skrev:
Jag menar att det inte är någonting alls.
Då är vi två.

...och det var vad jag beställde i höstas. Jag är rätt less på att vänta på leverans nu.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 22:50
av LarsL
Jo, fast det där uttalandet säger ju klart och tydligt att det rör sig om en autopilot där föraren fortfarande är ansvarig för färden. Jag förutsatte då och tror nu också att det betyder att föraren måste vara aktiv på något sätt för att autopiloten ska fungera.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 22:54
av dstr
LarsL skrev:
Jo, fast det där uttalandet säger ju klart och tydligt att det rör sig om en autopilot där föraren fortfarande är ansvarig för färden. Jag förutsatte då och tror nu också att det betyder att föraren måste vara aktiv på något sätt för att autopiloten ska fungera.
Ett sätt att lösa det på vore med något liknande som på tågen - tex så länge du håller pedalen spik i botten så är autopiloten på. Om du somnar så du släpper av så piper/stannar bilen.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 23:48
av Herr X
LarsL skrev:
Jo, fast det där uttalandet säger ju klart och tydligt att det rör sig om en autopilot där föraren fortfarande är ansvarig för färden. Jag förutsatte då och tror nu också att det betyder att föraren måste vara aktiv på något sätt för att autopiloten ska fungera.
Självklart är föraren ansvarig - samtliga fordonsförare i samtliga länder är ansvariga för sina fordons framdrift. Detta är dessutom reglerat i lokala länders lagstiftning. Tesla hade inte kunnat ta ifrån föraren ansvaret även om man velat.
Det har aldrig varit tal om någon autonom bil, som Googles små poddar, och detta har Tesla varit tydlig med från start. Skrivningen om förarens ansvar ska ses i ljuset av att autonoma bilar utan ansvariga förare också diskuteras i fordonsbranschen.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 05 maj 2015 23:57
av Herr X
dstr skrev:
Ett sätt att lösa det på vore med något liknande som på tågen - tex så länge du håller pedalen spik i botten så är autopiloten på. Om du somnar så du släpper av så piper/stannar bilen.
Själva referensen "autopilot" kommer från flyget där autopiloten styr planet helt automatiskt medan piloten fortfarande är exakt lika ansvarig för flygplanet efter att autopiloten slogs på som innan.
Du talar om "död mans grepp" som stoppar tåget om lokföraren skulle dö, svimma eller självantändas. Flyget har ingen död mans grepp, och det mejkar ju heller ingen sense - om piloten svimmar, ska då flyget sluta att flyga automatiskt? Möjligtvis är det en tänkbar poäng i att bilen kör in till kanten och stannar om föraren får en hjärtattack, men jag tror att det skulle vara mer än lovligt störande att vara tvungen att hålla inne någon av knapparna eller pedalerna hela tiden för att bilen inte ska stanna.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 01:00
av Jorma
Min Merca har autokörning, den styr efter väglinjer och håller reda på andra bilar, men jag måste röra lite på ratten själv med minst 10 sekunder emellen annars varnar den med ljudplingar och ett rött fält i instrumenten, och sedan stannar den om jag inte rör vid ratten.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 06:41
av dstr
Herr X skrev:
Du talar om "död mans grepp" som stoppar tåget om lokföraren skulle dö, svimma eller självantändas. Flyget har ingen död mans grepp, och det mejkar ju heller ingen sense - om piloten svimmar, ska då flyget sluta att flyga automatiskt? Möjligtvis är det en tänkbar poäng i att bilen kör in till kanten och stannar om föraren får en hjärtattack, men jag tror att det skulle vara mer än lovligt störande att vara tvungen att hålla inne någon av knapparna eller pedalerna hela tiden för att bilen inte ska stanna.
Ett flyg kan landa av sig självt.

Nej, det är ingen idealisk lösning, men kanske ett (kommande?) juridiskt krav.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 06:44
av Svenssons
Jorma skrev:
Min Merca har autokörning, den styr efter väglinjer och håller reda på andra bilar, men jag måste röra lite på ratten själv med minst 10 sekunder emellen annars varnar den med ljudplingar och ett rött fält i instrumenten, och sedan stannar den om jag inte rör vid ratten.
Efter en ölburk och lite silvertejp så behöver du inte röra ratten...

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 07:27
av Nicklas
Elon Musk fick precis den explicita frågan om dödmans grepp och svarade att de inte skulle ha det.
- Hans svar var liknande som redan skrivits här: om det nu är så att du skulle råka somna vid ratten så vill du ju knappast att bilen slutar styra automatiskt...

Detta var en intervju jag hörde för ungefär en månad sedan, jag minns det mycket väl eftersom jag skrattade till av det ganska uppenbara svaret :)

Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 08:30
av Herr X
dstr skrev:
Ett flyg kan landa av sig självt
Jag känner till att autopilot på nyare flygplan både kan starta och landa planet, och därmed gör piloterna helt överflödiga, men äldre autopiloter kan fortfarande bara följa en förutbestämd kurs automatiskt - och i folks medvetande är det nog fortfarande så en autopilot fungerar. Därför tycker jag också att det är fair att de förväntningarna som man ställer på Teslas autopilot är att bilen själv kan följa en förutbestämd kurs på det sätt som Tesla kommunicerat. Men om man nu bara släpper nån löjlig lane-assist-varning så hade folk nog blivit väldigt besvikna, eftersom till och med riktigt gamla autopilotsystem kan mer än så.
dstr skrev:
Nej, det är ingen idealisk lösning, men kanske ett (kommande?) juridiskt krav.
Ser inte att det mejkar någon sense att reglera krav på död mans grepp. Om man blir allvarligt sjuk/skadad och akut måste till sjukhuset så vill man väl inte dö på motorvägspåfarten bara för att man inte orkade hålla in en död-mans-grepp-knapp hela vägen?

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 08:47
av danni
Att bilen stannar eller slutar köra sig själv vill man ju inte, men en funktion som väcker föraren om hen råkar somna hade ju varit väldigt bra. Det finns bilar som har "trötthetsdetektering" men de flesta såna system bygger på att känna av rörelsemönster i hur man hanterar ratten, så det funkar ju också. System som använder kameror för att övervaka föraren är under utveckling men jag tror inte de finns i produktion än. Jag tycker tanken med ett dödmansgrepp i stil med gasen i botten annars börjar bilen pipa och varna låter som en vettig idé.

Jag har haft en Passat med lane assist och den betedde sig likadant som Jormas Merca - den kunde styra själv rätt bra, men om man inte höll i ratten och småjusterade med jämna mellanrum så började den bli ilsken och varna (men självklart inte sluta styra själv, åtminstone inte direkt).

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 09:05
av Herr X
danni skrev:
Att bilen stannar eller slutar köra sig själv vill man ju inte, men en funktion som väcker föraren om hen råkar somna hade ju varit väldigt bra. Det finns bilar som har "trötthetsdetektering" men de flesta såna system bygger på att känna av rörelsemönster i hur man hanterar ratten, så det funkar ju också. System som använder kameror för att övervaka föraren är under utveckling men jag tror inte de finns i produktion än. Jag tycker tanken med ett dödmansgrepp i stil med gasen i botten annars börjar bilen pipa och varna låter som en vettig idé.
Håller med om att man gärna vill bli väckt om man råkar somna, men det är en helt annan funktion som bör vara oberoende av autopiloten. Det är otroligt mycket viktigare att jag blir väckt om jag råkar somna när autopiloten INTE är aktiverad än vice versa.
Tycker därför inte att det är någon höjdaridé att tvinga mig sitta med gasen i botten.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 09:22
av danni
Herr X skrev:
danni skrev:
Att bilen stannar eller slutar köra sig själv vill man ju inte, men en funktion som väcker föraren om hen råkar somna hade ju varit väldigt bra. Det finns bilar som har "trötthetsdetektering" men de flesta såna system bygger på att känna av rörelsemönster i hur man hanterar ratten, så det funkar ju också. System som använder kameror för att övervaka föraren är under utveckling men jag tror inte de finns i produktion än. Jag tycker tanken med ett dödmansgrepp i stil med gasen i botten annars börjar bilen pipa och varna låter som en vettig idé.
Håller med om att man gärna vill bli väckt om man råkar somna, men det är en helt annan funktion som bör vara oberoende av autopiloten. Det är otroligt mycket viktigare att jag blir väckt om jag råkar somna när autopiloten INTE är aktiverad än vice versa.
Tycker därför inte att det är någon höjdaridé att tvinga mig sitta med gasen i botten.
Nej, det är klart. Kan dock tänka mig att risken att man somnar kanske är större med autopiloten på.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 09:36
av Herr X
danni skrev:
Nej, det är klart. Kan dock tänka mig att risken att man somnar kanske är större med autopiloten på.
Så är det nog, men om man tycker att det är riktigt att tvinga föraren att göra en handling för att bevisa att denne är vaken så är det ju ologiskt att begränsa denna till när autopiloten är påslagen, då den ju gör minst nytta. Ett förslag i samma anda är därför att Tesla kanske kan tvinga föraren under samtliga turer, med eller utan autopilot, att ha fingret på handskfack-öppnar-knappen för att bevisa att man är vaken?

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 11:55
av Leo
Finns "Emergency Assist" på nya Passat som är tänkt att kontrollerat försöka stanna bilen på ett säkert sätt om tex föraren svimmar av. (Efter att bilen först försöker få föraren att återta kontrollen.) Såna system/lösningar finns alltså redan idag på marknaden.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 13:05
av dstr
Leo skrev:
Finns "Emergency Assist" på nya Passat som är tänkt att kontrollerat försöka stanna bilen på ett säkert sätt om tex föraren svimmar av. (Efter att bilen först försöker få föraren att återta kontrollen.) Såna system/lösningar finns alltså redan idag på marknaden.
...och lyfter man på locket så står det säkert Bosch på komponenterna.

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 13:48
av Leo
Garanterat! :D

Re: Automated driving i Model S

Postat: 06 maj 2015 20:33
av Lucidor
Tekniken finns, se denna artikel i Ny Teknik: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 906103.ece

Re: Automated driving i Model S

Postat: 07 maj 2015 00:48
av Jorma
Svenssons skrev:
Jorma skrev:
Min Merca har autokörning, den styr efter väglinjer och håller reda på andra bilar, men jag måste röra lite på ratten själv med minst 10 sekunder emellen annars varnar den med ljudplingar och ett rött fält i instrumenten, och sedan stannar den om jag inte rör vid ratten.
Efter en ölburk och lite silvertejp så behöver du inte röra ratten...
:lol:
Men det funkar nog inte om man dricker upp ölen först, det är ett drag i ratten som gör att den känner av att man är aktiv bakom ratten.
Men vad händer om man krockar och kudden löser ut :shock: