”Gasrespons” lyder även den under fysikens lagar.
När du ”trycker på gaspedalen” i en elbil är i princip enda fördröjningen eventuellt att ett ”magnetfält” ska byggas upp i elekriska spolar. Allt annat sker fysiskt/mekaniskt i princip direkt. Sen kan man med dataprogram välja olika ”upprampning” av effekten.
I en fossilbil är det lite annorlunda. Oavsett om det är en Clio med turbo eller en värsting BMW. När man ”trycker på gaspedalen” ska tex:
-bränslespridare fysiskt ändra läge och spruta in bränsle
-antändning och förbränning av fossilbränslet ska ske
-spjällmotorer ska öppna luftspjäll
-motorn har ju oftast ett specifikt varvtal där den ger max effekt. Alla bilar som inte har steglösa växellådor ligger därför bara en del av tiden på just den optimala effekttoppen. All annan tid över eller under effekttoppen.
-turbons skovelhjul varva upp ”mer” om turbotrycket inte är fullt uppbyggt (launch control osv)
-Kopplingar mellan motor och växellåda ska fysiskt släppas/sliras in lite till
-kopplingar i 4WD ska tryckas åt hårdare för att fördela om ”kraften”
-ev ska ny växlar fysiskt läggas i allt eftersom (ger tillfälligt kraftbortfall) ELLER i en dubbelkopplingslåda ska kopplingarna fysiskt trycka/släppa sina lameller. (Även fast två växlar ligger ilagda samtidigt)
Oftst ”ms” men fortfarande ett liiiiitet handicap för en fossilbil som man aldrig kan trolla bort. Allt det sammantaget gör att en elbil i TEORIN i princip alltid är snabbare ur startblocket nästan alldeles oavsett antal hk.
Att en modern normal ”fossilbil” i PRAKTIKEN känns slö/seg har antagligen mest att göra med att det mesta i de är ”optimerat” för att uppfylla avgaskrav, få ned förbrukning osv. Där de då också ”default” måste starta i dessa ECO-lägen för att uppfylla kraven.
Så precis som flera skriver. Tryck i sportläge eller liknande så blir det en annan upplevelse helt klart!
Men ta exemplet med en Tesla så är den ju faktiskt brutalt pigg/snabb OCH lättkörd. Så tillvida att även min 77åriga mor helt utan förberedelser eller kunskap kan få till en suverän 0-100 tid OCH supersnabbt blåsa förbi vid en omkörning! Dvs hon kan göra exakt som hon gör med sin elektriska symaskin, bara att trycka ned pedalen utan att behöva fundera!

Renault R5, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.