Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.
Postat: 17 dec 2018 18:13
Är det bara att ändra på sin beställning? Några extra avgifter?
https://teslaclubsweden.se/forum/
Så vitt jag vet ska det vara fritt fram att ändra. Dock risk att leveransen försenas.Joel skrev:Är det bara att ändra på sin beställning? Några extra avgifter?
Håller till viss del med, men det som känns mest surt är att SKV slår en 30-sidig tärning och beloppen "blir lite vad de blir" oavsett batteristorlek, prestanda (typ) osv. Har inte lusläst hela listan men jag undrar hur Volvos T8- varianter hanteras... När de går över på dinosaurie-snor så övergår de ju till miljöbovar.jeppe_sthlm skrev:Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/
Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.
J ä int bitter.
8100 kr/mån för XC90 T8 Inscription.Johnalm skrev:Håller till viss del med, men det som känns mest surt är att SKV slår en 30-sidig tärning och beloppen "blir lite vad de blir" oavsett batteristorlek, prestanda (typ) osv. Har inte lusläst hela listan men jag undrar hur Volvos T8- varianter hanteras... När de går över på dinosaurie-snor så övergår de ju till miljöbovar.jeppe_sthlm skrev:Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/
Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.
J ä int bitter.
Jag tycker de gjort det nära nog exakt som jag tycker de borde gjort det...jeppe_sthlm skrev:Grundregeln är väl att man utgår från motsvarande fossilbil från samma märke och så drar man av 40% på förmånsvärdet om det är en miljöbil.
Svårt att få till det med Tesla. Kanske därför de drar fram tärningen
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil.TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.OfarligTesla skrev:Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.Smutt skrev:Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000krOfarligTesla skrev:Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Fast är man egen konsult så fungerar det perfekt, då får du ju betalt per arbetad timme (antingen genom fler uppdrag utförda eller timdebitering). Sen var du lägger de timmarna spelar ju mindre roll. Är det att man jobbar 103 istället för 100 timmar på en månad? 173 istället för 170? Spelar ingen roll. Måndag, söndag eller julafton är ju inte viktigt så länge någon betalar för det. Sedan lär man ju inte särskilja just de där 3 timmarna, utan man jobbar kanske X timmar mer än man annars skulle gjort för att få det man vill ha där bilen är en sak.Verdi skrev:Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.OfarligTesla skrev:Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.Smutt skrev:Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000krOfarligTesla skrev:Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)R2D2 skrev:Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil.TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Lite märkligt att P3D bara får typ 45% av avdraget 3D får. Varför eller rättare sagt kanske frågan ska vara varför får SP100D högre avdrag än S100D?Legato skrev:Du kan använda värdena och räkna själv i deras kalkylator:TeslaTissel skrev:Legato skrev:Nu ångrar jag att jag beställde P3D...
https://www4.skatteverket.se/…/15450446 ... 018_27.pdf
https://www4.skatteverket.se/…/154504…/ ... 018_35.pdf
Dum fråga, måste man vara inloggad på Skratteverket?
Fungerar inte att komma rätt verkar det heller??
Ref, Modell, Nybilspris, Jämförbara bilar
- 19TE001 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, 685 000, Samma, med avdrag 292 400 kr = 392 600 kr
- 19TE002 Tesla Model 3 Long Range, RWD, 19TE002, 639 800, Samma, med avdrag 297 100 kr = 342 700 kr
- 19TE003 Tesla Model 3 Performance, AWD, 19TE003, 809 400, Samma, med avdrag 130 800 kr = 678 600 kr
När jag snackade med en Tesla-representant över telefon i samband med att jag ville ha info om beställningsförfarandet på Model 3 nämnde han att vinterdäck som tillval skulle bli tillgängliga nästa år (sa ej när). Han nämnde då att de skulle kosta 27 eller 28k (minns ej exakt).jorgen99 skrev:Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
Och ja, det höjer förmånsvärdet...Martey skrev:När jag snackade med en Tesla-representant över telefon i samband med att jag ville ha info om beställningsförfarandet på Model 3 nämnde han att vinterdäck som tillval skulle bli tillgängliga nästa år (sa ej när). Han nämnde då att de skulle kosta 27 eller 28k (minns ej exakt).jorgen99 skrev:Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..TiborBlomhall skrev:Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)R2D2 skrev:Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil.TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
??? Firmabilen jag leasar har jag själv tecknat försäkring på. Har varken service eller förs i leasingavtalet.taliz skrev:Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..TiborBlomhall skrev:Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)R2D2 skrev:Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil.TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Är det de priserna skatteverket utgår ifrån när de beräknar förmånsvärdet? I så fall ser det bra ut för Model S 75D och 100D. Det beräknade priset har gått ner med 4 600 kr jämfört med förra året trots att mängden utrustning som är standard har ökat. Dessutom så har basbeloppet ökar med 1000 kr för 2019 vilket borde betyda att en större del av priset räknas med 9% istället för 20%.Leo skrev:Priserna verkar inte heller korrelera med priserna i Teslas designstudio. Vad kan dee bero på eller tänker jag tokigt om man ”lägger ihop” förmåns värdet med nedsättningen (+10000kr?)
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
taliz skrev:Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..TiborBlomhall skrev:Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)R2D2 skrev:Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil.TiborBlomhall skrev:Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?
Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
OfarligTesla skrev:Fast är man egen konsult så fungerar det perfekt, då får du ju betalt per arbetad timme (antingen genom fler uppdrag utförda eller timdebitering). Sen var du lägger de timmarna spelar ju mindre roll. Är det att man jobbar 103 istället för 100 timmar på en månad? 173 istället för 170? Spelar ingen roll. Måndag, söndag eller julafton är ju inte viktigt så länge någon betalar för det. Sedan lär man ju inte särskilja just de där 3 timmarna, utan man jobbar kanske X timmar mer än man annars skulle gjort för att få det man vill ha där bilen är en sak.Verdi skrev:Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.OfarligTesla skrev:Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.Smutt skrev:Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000krOfarligTesla skrev:Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
För mig som inte hunnit dra igång mitt egna ännu handlar det mer om att jag kan ju ta andra jobb som innebär mer betalt men också mer arbetstid. Att jag inte gör det är för att jag värderar min fritid till ett visst värde, inte lika enkelt som när någon faktiskt betalar för varje timme man arbetar.