Sida 3 av 5

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:13
av Joel
Är det bara att ändra på sin beställning? Några extra avgifter?

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:16
av Legato
Joel skrev:
Är det bara att ändra på sin beställning? Några extra avgifter?
Så vitt jag vet ska det vara fritt fram att ändra. Dock risk att leveransen försenas.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:21
av Johnalm
Inga nya avgifter.
Samma leveransdatum (intervall, feb-mars) för min del när jag ändrade tidigare idag.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:25
av jeppe_sthlm
Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/

Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.

J ä int bitter.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:33
av Johnalm
jeppe_sthlm skrev:
Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/

Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.

J ä int bitter.
Håller till viss del med, men det som känns mest surt är att SKV slår en 30-sidig tärning och beloppen "blir lite vad de blir" oavsett batteristorlek, prestanda (typ) osv. Har inte lusläst hela listan men jag undrar hur Volvos T8- varianter hanteras... När de går över på dinosaurie-snor så övergår de ju till miljöbovar.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:37
av Jeppe_E
Johnalm skrev:
jeppe_sthlm skrev:
Som anställd utan möjlighet till tjänstebil i de prisklasserna, kan jag väl ändå tycka att det är lite rimligt att staten inte behöver sponsra prestandabilar. Då kanske det blir någon krona över till oss privatbilister också...eller så inte :-/

Skattesystemet är fortfarande väldigt förmånligt för tjänstebilister.

J ä int bitter.
Håller till viss del med, men det som känns mest surt är att SKV slår en 30-sidig tärning och beloppen "blir lite vad de blir" oavsett batteristorlek, prestanda (typ) osv. Har inte lusläst hela listan men jag undrar hur Volvos T8- varianter hanteras... När de går över på dinosaurie-snor så övergår de ju till miljöbovar.
8100 kr/mån för XC90 T8 Inscription.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:41
av pejvic
en fråga. om man köat i sitt eget namn.. NÄR måste man då uppge att man skall ha den i sitt AB? vid beställning eller senare?
Ap är värt att ta senare, om alla skiter i det så kommer de säkert sänka priset, precis som de gjorde på tex uppgradering S60 till S75?

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 18:42
av jeppe_sthlm
Grundregeln är väl att man utgår från motsvarande fossilbil från samma märke och så drar man av 40% på förmånsvärdet om det är en miljöbil.

Svårt att få till det med Tesla. Kanske därför de drar fram tärningen

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 19:10
av Legato
jeppe_sthlm skrev:
Grundregeln är väl att man utgår från motsvarande fossilbil från samma märke och så drar man av 40% på förmånsvärdet om det är en miljöbil.

Svårt att få till det med Tesla. Kanske därför de drar fram tärningen
Jag tycker de gjort det nära nog exakt som jag tycker de borde gjort det...

P3D som RS4/M4
LR AWD som A4 40 och BMW 330

Det tycker jag är precis som det ska vara. "Problemet" är bara att M3/RS4 har mycket mer extrautrustning inkluderat jämfört med A4 40 och BMW 330 än vad P3D har jämfört med LR AWD, vilket skapar "skevheten", men det är ju svårt för SKV att ta hänsyn till om de ska hitta en motsvarande bil...

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 19:11
av TiborBlomhall
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 19:23
av R2D2
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 19:24
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000kr
Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 19:50
av OfarligTesla
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000kr
Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.
Fast är man egen konsult så fungerar det perfekt, då får du ju betalt per arbetad timme (antingen genom fler uppdrag utförda eller timdebitering). Sen var du lägger de timmarna spelar ju mindre roll. Är det att man jobbar 103 istället för 100 timmar på en månad? 173 istället för 170? Spelar ingen roll. Måndag, söndag eller julafton är ju inte viktigt så länge någon betalar för det. Sedan lär man ju inte särskilja just de där 3 timmarna, utan man jobbar kanske X timmar mer än man annars skulle gjort för att få det man vill ha där bilen är en sak.

För mig som inte hunnit dra igång mitt egna ännu handlar det mer om att jag kan ju ta andra jobb som innebär mer betalt men också mer arbetstid. Att jag inte gör det är för att jag värderar min fritid till ett visst värde, inte lika enkelt som när någon faktiskt betalar för varje timme man arbetar.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 19:55
av TiborBlomhall
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 22:19
av Pontus
Legato skrev:
TeslaTissel skrev:

Dum fråga, måste man vara inloggad på Skratteverket?

Fungerar inte att komma rätt verkar det heller??
Du kan använda värdena och räkna själv i deras kalkylator:
Ref, Modell, Nybilspris, Jämförbara bilar
- 19TE001 Tesla Model 3 Long Range Dual Motor AWD, 685 000, Samma, med avdrag 292 400 kr = 392 600 kr
- 19TE002 Tesla Model 3 Long Range, RWD, 19TE002, 639 800, Samma, med avdrag 297 100 kr = 342 700 kr
- 19TE003 Tesla Model 3 Performance, AWD, 19TE003, 809 400, Samma, med avdrag 130 800 kr = 678 600 kr
Lite märkligt att P3D bara får typ 45% av avdraget 3D får. Varför eller rättare sagt kanske frågan ska vara varför får SP100D högre avdrag än S100D?
Skillnaden mellan avdragen på X100D och XP100D är ju ännu större med fördel till P.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 23:39
av jorgen99
Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 17 dec 2018 23:46
av Martey
jorgen99 skrev:
Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
När jag snackade med en Tesla-representant över telefon i samband med att jag ville ha info om beställningsförfarandet på Model 3 nämnde han att vinterdäck som tillval skulle bli tillgängliga nästa år (sa ej när). Han nämnde då att de skulle kosta 27 eller 28k (minns ej exakt).

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 07:08
av Bjelke
Martey skrev:
jorgen99 skrev:
Hur blir det med vinterdäck? De går väl lös på 20k? Ytterligare pengar på förmånsvärdet?
När jag snackade med en Tesla-representant över telefon i samband med att jag ville ha info om beställningsförfarandet på Model 3 nämnde han att vinterdäck som tillval skulle bli tillgängliga nästa år (sa ej när). Han nämnde då att de skulle kosta 27 eller 28k (minns ej exakt).
Och ja, det höjer förmånsvärdet...

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 08:07
av taliz
TiborBlomhall skrev:
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 08:17
av p1457
Inga problem vid privatleasing. Jag försäkrar min Nissan leaf själv.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 08:22
av Walker
taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..
??? Firmabilen jag leasar har jag själv tecknat försäkring på. Har varken service eller förs i leasingavtalet.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 08:39
av vigge50
Leo skrev:
Priserna verkar inte heller korrelera med priserna i Teslas designstudio. Vad kan dee bero på eller tänker jag tokigt om man ”lägger ihop” förmåns värdet med nedsättningen (+10000kr?)
Är det de priserna skatteverket utgår ifrån när de beräknar förmånsvärdet? I så fall ser det bra ut för Model S 75D och 100D. Det beräknade priset har gått ner med 4 600 kr jämfört med förra året trots att mängden utrustning som är standard har ökat. Dessutom så har basbeloppet ökar med 1000 kr för 2019 vilket borde betyda att en större del av priset räknas med 9% istället för 20%.
Tvärt kan det samma ej sägas om Model X, där har skatteverkets uppskattade värde istället ökat med 66 100 kr för 75D och 100D, höjt basbelopp är inte tillräckligt för att förhindra en höjning av förmånsvärdet.

Obs, jag kan ha fel så någon får gärna säga till om mina slutsatser stämmer eller ej.

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 08:49
av gellerstam
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Behöver du fortfarande siffror på personalbilskalkyler för Model 3? Eller har du fått så du drunknar?

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 09:41
av Verdi
taliz skrev:
TiborBlomhall skrev:
R2D2 skrev:
TiborBlomhall skrev:
Kan någon vänlig själ förklara för en total ekonomi analfabet hur man kan räkna ut hur mycket mindre lön man kommer få i handen om man köpt en Tesla Model 3 som kostnadsneutral förmånsbil?

Är det teslakalkylen.com som kan ge siffran? Eller Skatteverkets kalkyl?
Teslakalkylen har ett sådant alternativ om jag har fattat det rätt. Välj personalbil. :)
Fast där räknas det in el, försäkring, service mm och det dras väl inte från lönen? (Jag menar dem får väl jag betala separat med skattade pengar?)
Försäkring och service brukar ingå i leasing, svårt att själv försäkra en bil du inte äger..

Inte alls. Försäkring ingår väl vara vid operationell leasing?

Re: 8758:- för P3D... 3833:- för LR AWD. 3058:- för LR RWD.

Postat: 18 dec 2018 09:48
av Verdi
OfarligTesla skrev:
Verdi skrev:
OfarligTesla skrev:
Smutt skrev:
OfarligTesla skrev:
Men är det verkligen så stor skillnad när vi pratar nettopengar? Handlar ju om några få tusenlappar per månad.
Jag kör Nettolöneavdrag så för mig är det 2500kr skattade pengar, 30000kr per år 90000kr på tre år, men om man som jag tänker ha bilen 6år så är det 180000kr
Jag brukar tänka hur många timmar extra det kostar att jobba och jag hade nog helt klart jobbat 2-3 timmar extra i månaden för en P om jag konsultade i egen låda.
Så kan man inte räkna hela tiden. Då ska man nästan avsätta 3 timmar i månaden som man ska göra på typ en söndag förmiddag eller nåt. Annars knaprar det bara av vinstmarginalen.
Fast är man egen konsult så fungerar det perfekt, då får du ju betalt per arbetad timme (antingen genom fler uppdrag utförda eller timdebitering). Sen var du lägger de timmarna spelar ju mindre roll. Är det att man jobbar 103 istället för 100 timmar på en månad? 173 istället för 170? Spelar ingen roll. Måndag, söndag eller julafton är ju inte viktigt så länge någon betalar för det. Sedan lär man ju inte särskilja just de där 3 timmarna, utan man jobbar kanske X timmar mer än man annars skulle gjort för att få det man vill ha där bilen är en sak.

För mig som inte hunnit dra igång mitt egna ännu handlar det mer om att jag kan ju ta andra jobb som innebär mer betalt men också mer arbetstid. Att jag inte gör det är för att jag värderar min fritid till ett visst värde, inte lika enkelt som när någon faktiskt betalar för varje timme man arbetar.

Nu råkar jag ju veta exakt hur det är att vara egen konsult. Inne på mitt åttonde år. ;)

Grejen är att du ALLTID kan jobba mer. Därför blir det ju tvunget att man säger "Första söndagen varje månad ska jag jobba 3 timmar för att kompensera för min P", eller liknande. Alltså debitera tre timmar som man aldrig hade gjort annars.

Särskiljer man inte timmarna så är de vilka timmar som helst. Då har man inte kompenserat. Om man nu känner ett behov av en sån känsla.

Det tillkommer ju egna förkylningar, VAB för ungarna, semester, klämdagar osv också. I början tänker man på allt sånt i termer av pengar också. Blir ju tyvärr att man går till jobbet ibland fast man inte borde. Men är du hemma en vecka för att du är "förkyld" och "hängig" så kostar det 30-40 tusen för firman. Det är en ny laptop, en ny iPhone, avbetalningen på Teslan och lite till...