Att köpa en så pass dyr bil med Chademo känns lite som att köpa en bensinbil som inte kan tankas med blyfri bensin. Det funkar inte längre. Och vem sak köpa den om några år? Ska man exportera den till Japan då?
Jag tror väl att denna bil inte är tänkt som en landsvägskryssare spelar kontakten så stor roll då?
Om de flesta tänkt ha den som jag (stadsbil till och från jobbet osv osv) så kommer den kanske inte snabbladdas alls.
Min BMW i3s har vi snabbladdat på ccs ytterst få gånger och aldrig pga slut ström under ett års tid. All annan laddning har varit hemma och vid 22kw stolpar på Ica, ishall osv osv.
//Benke
Vad ska man med 22kW till om bilen max klarar 6,6 kW? Frågan är om det är max 10A trefas eller 32A enfas. Oavsett så är det värdelöst. Max 10 A, 2,3 kW Ifall man bara har enfas eller sannolik max 16A, 3,7 kW när man laddar hemma...
Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2020 14:16
av Bjelke
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2020 14:37
av Headline
Bjelke skrev:
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2020 15:31
av Legato
Headline skrev:
Bjelke skrev:
Garanterat samma pissdåliga kombo som Nissan kör med, 32A enfas + CHAdeMO...
Helt ovärt sedan flera år nu...
Fast om du adderar självladdning på det så kanske det duger gott och väl! Det kommer bli kanon!
"A hybrid that defies logic"
Det var ju iaf hederligt för att vara deras hybridreklam. De erkänner att "självladdning" står i motsats till logik
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2020 19:50
av Svenssons
Legato skrev:
Aldrig förstått problemet gällande hemmaladdning. Visst, kör man timtaxa så får man aningen billigare ström om man kan ladda med högre effekt och köra laddningen de specifika timmar det är billigast. Känns dock som den skillnaden blir rätt marginell. För mig (och troligen nästan alla andra) så räcker egentligen 3,7 kW utan problem. Jag är normalt sett hemma ca 14 timmar per dygn och jag är inte i närheten av att snitta en förbrukning på dryga 50 kWh per dag. I Lexusens fall med så pass litet batteri så kommer man ju i praktiken alltid kunna ladda fullt hemma över kväll/natt även med 3,7 kW.
3,7 kW räcker säkert, du får då 37 kWh på 10 timmar och kan köra knappt 20 mil. Nu måste man dock pressa ut 16A på en fas för att få detta och har man 16A som huvudsäkring så lär säkringen gå. Skulle alltså inte rekommendera detta utan mer kanske 10A som mest och då får du bara 23 kWh på samma tid eller ca 10 mil. Själv tycker jag detta är på tok för lite även ifall det skulle räcka flera dagar. Igår kom jag t.ex. hem vid 01:00 på natten med ca 8 kWh kvar i batteriet och körde senare ca 20 mil idag. Det hade inte gått med laddning på endast en fas men nu laddar jag 10A på tre faser så inga problem.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 27 feb 2020 20:24
av mati
Jag vill också ha lite marginal för hemmaladdning. Även om man för det mesta klarar sig med låg laddeffekt så finns dock tillfällen då man behöver elda på lite mer med 11kW. Det är ovärderligt. Jag har inte heller någon snabbladdare i närheten som jag skulle kunna använda när det krisar.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 14:48
av benke_berguv
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 15:07
av fth
benke_berguv skrev:
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Jag tror inte någon har utgått från det laddmönstret, jag vet att jag inte gör det iaf.
Däremot kan jag bara säga att jag inte förstår varför jag skulle välja en bil som har väsentligt sämre laddmöjligheter än i stort sett alla konkurrenter.
Då måste ju bilen ha några andra extremt bra egenskaper som uppväger de stora bristerna i denna mycket centrala funktionalitet.
Jag kan inte för mitt liv se att den här bilen har det.
/fth
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 15:22
av Svenssons
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.
2,5 kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 15:24
av fth
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
Hear, hear!
50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.
Så enkelt är det.
/fth
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 16:01
av benke_berguv
fth skrev:
Svenssons skrev:
benke_berguv skrev:
Jag laddar bmwn och en Mitsubishi outlander phev på 16A huvudsäkringar helt utan bekymmer.
Naturligtvis inte samtidigt men det sköter Plejd åt mig galant.
Är helt oförstående till att alla verkar utgå från att man ALLTID kör bilen tom och ska maxladda hela tiden. Är man så dålig på planering så ska man ju köpa nåt annat, lättlöst problem eller hur?
Sen kommentaren om 22kw stolpen Svenssons. Spelar väl inte som helst roll vad bilen laddar med sen, stolpen har ju den effekt den har oavsett eller ?
//benke
Det är väl ingen här som säger att man "ALLTID kör bilen tom" eller måste ladda fullt? Det händer dock att man kommer hem med låg SoC och då vill man ha möjlighet att ladda upp till nästa dags förbrukning vilket inte troligen inte är fullt.
Kommentaren om 22kW-stolpen kommer sig ju av att denna tråd handlar om en bil som max klarar av 6,6 kW enfas vad det verkar. Vad för effekt som laddstolpen då klarar av är ju helt ovidkommande. Bilen kommer max klara av 6,6 kW från den laddstolpen och för vanlig hem så kommer max vara 3,7 kW om man maxar en vanlig förekommande huvudsäkring på 16A. Mer realistiskt kommer man bara kunna ladda runt 2,5 kW om man inte vill höja huvudsäkringen vilken inte lär vara möjligt om man kommer på besök hos någon t.ex.kW laddning i vanliga hem för en bil som kommer om ett år låter inte så roligt. Snedbelastning av faserna är inte heller särskilt bra. Nu hoppas jag att det inte blir en enfasladdare på max 6,6 kW utan snarare en trefasladdare på 11 kW, även trefasladdare på 5,5 kW är faktiskt bättre än enfasladdare på 6,6 kW.
Hear, hear!
50kW CHAdeMO och 6.6kW enfas är faktiskt inte acceptabelt för en ny bilmodell 2021.
Så enkelt är det.
/fth
Det håller jag egentligen med om men en bil är ju så mycket mer än en pryl som bara ska laddas. Den ska ju till exempel fungera felfritt anser jag och det kan ju vara en egenskap som överskuggar tillkortakommandena gällande laddning.
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan. Jag skulle dock inte avråda nån att köpa tex en tesla bara de är medvetna om problemen med service och support där vi bor (Luleå)
//Benke
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 16:05
av fth
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 16:11
av Legato
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 16:17
av fth
Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf ).
/fth
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 19:40
av benke_berguv
fth skrev:
Legato skrev:
fth skrev:
benke_berguv skrev:
Jag ratar tex oavkortat bilar som inte går att serva inom rimligt avstånd. Viktigt för mig och säkert oviktigt för någon annan.
Ja, jag bor ju i Stockholm, men med tanke på hur många gånger jag haft min X på SC så kanske jag inte hade varit lika nöjd om jag hade haft 90 mil att åka varje gång
Har Lexus service i hela landet? Jag trodde dom var ett tämligen litet märke?
/fth
Lexus är ett litet märke i Sverige, men det ägs som bekant av Toyota och ofta är det gemensamma serviceverkstäder. Tittar man norrut så finns det tex Lexusservice i Umeå, Luleå, Sundsvall och Östersund.
Ja, då finns det förstås lite mer resurser än hos Tesla (än så länge iaf ).
/fth
Håller alla tummar som finns att tesla åtminstone får upp nåt permanent anläggning i Umeå så det bara blir 26 mil enkel väg om man råkar köpa sig en Tesla i framtiden
//Benke
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 28 feb 2020 23:49
av BrooklynS
10 år gammal när den lanseras...
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 23 apr 2020 11:20
av Zalman3
Test av nya LEXUS UX 300E.
LEXUS UX 300E
motor: elektriska
effekt: 204 hk
vridmoment: 300 Nm
0-100 km / h: 7,5 sek.
Toppfart: 160 km / h
batteri: Litiumjon
Batterikapacitet (brutto): 54,3 kWh
Batterikapacitet (netto): Inte upplyst
Konsumtions WLTP: 1,75 kWh / mil
WLTP-intervall: Över 300 km (mål)
Inbyggd laddare: 6,6 kW
Snabbladdning: 50 kW
Trunk: 367/486 liter
LxBxH (mm) 4495 x 1840 x 1545
Hjulbas (mm) 2640
Markavstånd (mm): 140
vikt: 1785 - 1840 kg.
Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 23 apr 2020 12:04
av 12man
mastodontfilmsmats skrev:
Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.
framänden då?
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 07 sep 2020 23:20
av Zalman3
Har nån här beställt en Lexus UX300e?
Re: Lexus UX300e electric
Postat: 08 sep 2020 06:50
av Svenssons
12man skrev:
mastodontfilmsmats skrev:
Håller med om Lexus och fina bilar. Men bakdelen på den här ser ut lite som en grafikbugg i ett racingspel från början av 2000...
Kan naturligtvis se bättre ut i verkligheten.