Sida 3 av 6

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 14:53
av Jeppe_E
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.

Så liten?

451 liter för e-niro
425 liter Model 3
405 liter Audi Q2
380 liter Golf

Anledningen till att e-nion känns mindre än TM3 är väl för att den är det :) 32 cm kortare i längd och 17cm längre hjulbas. Tesla skulle gjort Model 3 som kombi/shooting brake :) Satan vad den hade sålt i EU då. :)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 15:00
av ippii
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.

Så liten?

451 liter för e-niro
425 liter Model 3
405 liter Audi Q2
380 liter Golf

Anledningen till att e-nion känns mindre än TM3 är väl för att den är det :) 32 cm kortare i längd och 17cm längre hjulbas. Tesla skulle gjort Model 3 som kombi/shooting brake :) Satan vad den hade sålt i EU då. :)
Är din lista med eller utan underutrymmena? Känns som att det är med e-Niros men utan Model 3:s. Som jag upplevde det när jag kollade på båda bilarna.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 15:03
av Legato
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.

Så liten?

451 liter för e-niro
425 liter Model 3
405 liter Audi Q2
380 liter Golf

Anledningen till att e-nion känns mindre än TM3 är väl för att den är det :) 32 cm kortare i längd och 17cm längre hjulbas. Tesla skulle gjort Model 3 som kombi/shooting brake :) Satan vad den hade sålt i EU då. :)
Model 3 har 510 liter. 425+85.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 15:17
av Jeppe_E
ippii skrev:

Är din lista med eller utan underutrymmena? Känns som att det är med e-Niros men utan Model 3:s. Som jag upplevde det när jag kollade på båda bilarna.
Jag vet inte :) Jag tog bara från respektive datablad. Men TM3 är utan frunken.

Hade det inte varit för att Teslas teknik lockar mig så mycket, så hade jag nog beställt en e-niro. Den är okej, men designen är inte jättetilltalande.

Problemet är att jag idag har en XC60 (Med drag) så när jag ska frakta/slänga skit så har jag både möjligheten att lasta väldigt mycke i bilen, eller på ett släp. Inget av dessa två är möjligt på en Model 3.

Alternativet är förstås att köpa en 3:a och byta in den mot en Y om 3 år :)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 15:24
av dhanjel
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)

Edit. Typ 7:a på bollen

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 15:33
av MartinH
Jeppe_E skrev:
ippii skrev:
Alternativet är förstås att köpa en 3:a och byta in den mot en Y om 3 år :)
Exakt min tanke.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 17:07
av Legato
dhanjel skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)

Edit. Typ 7:a på bollen
Fast Model 3 har 510 liter, inte 425 som sagt.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 18:25
av Kevork
Legato skrev:
dhanjel skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.
e-niro har dock inte större bagage... Dock lättare att lasta in och ur.
Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)

Edit. Typ 7:a på bollen
Fast Model 3 har 510 liter, inte 425 som sagt.
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?

För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 18:29
av Legato
Kevork skrev:
dhanjel skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.

Håller med. Jag har kört Niro PHEV och den känns verkligen som en mindre bil än Model 3. Bagaget är lätt att komma åt, men inte så stort.
Model 3 är som en 3-serie och Niro som en Golf på styltor typ.
Bagaget på e-niro är dock större än phev:en, 451l. (M3 har 425l)

Edit. Typ 7:a på bollen
Fast Model 3 har 510 liter, inte 425 som sagt.
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?

För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Som jag skrev tidigare... 425 liter trunk och 85 liter frunk på Model 3.

Plats under lastgolvet har väl båda, men det tror jag inte man brukar räkna in. Gissar att de är relativt likvärdiga oavsett.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 18:59
av Jerker
Jaha, då har även jag klippt av navelsträngen. Känns lite vemodigt. Över 3 år av förväntan på en bil är definitivt över.
Annulering.PNG

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 19:05
av Kevork
Legato skrev:
Kevork skrev:
dhanjel skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:


Håller med. Jag... .
Bagaget på e-n..
Fast... .
I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?

För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Som jag skrev tidigare... 425 liter trunk och 85 liter frunk på Model 3.

Plats under lastgolvet har väl båda, men det tror jag inte man brukar räkna in. Gissar att de är relativt likvärdiga oavsett.
Ok såg inte i din text att du avsåg frunken och när jag själv räknat på utrymmet under lastgolvet i model 3 har jag landat kring 82 liter baserat på diverse Youtube klipp.

Hade du någon källa på 85 liter för frunken?

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 19:54
av Geni87
Angående bagagevolym så mäter väl inte Tesla enligt VDA? Då blir det svårt att jämföra siffrorna.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 19:56
av Jeppe_E
Kevork skrev:

Hade du någon källa på 85 liter för frunken?
Om man fyller den med vatten, så rymmer den 85 liter... :lol:

Eller en kabinväska i lämplig storlek, alternativt två mindre duffelbags.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 19:59
av Svenssons
Jeppe_E skrev:
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.

SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många mpnga miljoner kineser som har råd med en Model 3.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 20:17
av Mickep
Jeppe_E skrev:
Kevork skrev:

Hade du någon källa på 85 liter för frunken?
Om man fyller den med vatten, så rymmer den 85 liter... :lol:

Eller en kabinväska i lämplig storlek, alternativt två mindre duffelbags.
björn har gjort sin bananbox test och fått att bagagevolymen definitivt är i model s nivå (samma antal) bara modelx och nv500 som är har större.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 20:36
av Geni87
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.

SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många mpnga miljoner kineser som har råd med en Model 3.
Kina har även snabbt ökande inkomsklyftor, numera lika stora som i USA. Så att dra någon slutsats för hur många som har råd med en Model 3 baserat på antalet miljardärer och miljonärer är ett tveksamt resonemang. Med det sagt så tvekar jag inte på att det är många som har råd med en M3 i Kina, hur många av dem som verkligen köper en återstår att se.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 20:47
av Mickep
Kina är en extrem stor marknad. Men sedan kan man inte komma ifrån att produktionskostnaden. Kan komma att sjunka rejält (Monroe talade om 10-20% direkt i en intervju nyligen)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 20:58
av Svenssons
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.

SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många många miljoner kineser som har råd med en Model 3.
Kina har även snabbt ökande inkomsklyftor, numera lika stora som i USA. Så att dra någon slutsats för hur många som har råd med en Model 3 baserat på antalet miljardärer och miljonärer är ett tveksamt resonemang. Med det sagt så tvekar jag inte på att det är många som har råd med en M3 i Kina, hur många av dem som verkligen köper en återstår att se.
Ja, i stora delar är Kina underutvecklat och flera hundratals miljoner har garanterat inte råd med Model 3 men det finns många fler som har råd med en Model 3 i Kina än i i Teslas Europa-marknad.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 21:27
av Jeppe_E
Svenssons skrev:
Geni87 skrev:
Svenssons skrev:
Jeppe_E skrev:
En Model 3 kostar 653.000 SEK i Kina (499.000 Yuan). Hur många Kineser har råd med det? Naturligtvis är den kinesiska marknaden större än hela EU tillsammans, men det är fortfarande en dyr bil för många.

SR är enligt Elon 6 månader bort, vilket han sa i november. Samtidigt som han även sa att för att kunna göra en SR med rimlig vinst, så behövs det nya batteriet. Men det är rätt uppenbart att SR kommer att behöva lanseras ganska omgående.
Kina är inte längre ett utvecklingsland. Kina har fler dollarmiljardärer än alla EU-länder plus Norge och Schweiz tillsammans.
De har flera miljoner dollarmiljonärer i landet men man behöver inte vara dollarmiljonär för att köpa en bil som kostar under $100k. Svaret är alltså att det finns många många miljoner kineser som har råd med en Model 3.
Kina har även snabbt ökande inkomsklyftor, numera lika stora som i USA. Så att dra någon slutsats för hur många som har råd med en Model 3 baserat på antalet miljardärer och miljonärer är ett tveksamt resonemang. Med det sagt så tvekar jag inte på att det är många som har råd med en M3 i Kina, hur många av dem som verkligen köper en återstår att se.
Ja, i stora delar är Kina underutvecklat och flera hundratals miljoner har garanterat inte råd med Model 3 men det finns många fler som har råd med en Model 3 i Kina än i i Teslas Europa-marknad.
Det var så jag menade och visst är Kina inte längre ett utvecklingsland. Trodde dock inte att det fanns så många dollarmiljonärer i Kina.

Ska man slänga sig med lite värdelös statistik så är medelårsinkomsten i Kina 74.000 Yuan, en Tesla kostar alltså nästan 7 årslöner. :shock:

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 22:04
av Legato
Legato skrev:
Kevork skrev:
dhanjel skrev:
ippii skrev:
Legato skrev:


Håller med. Jag... .
Bagaget på e-n..
Fast... .

I specen på Teslas hemsida står det 425 liter. Lägger du till utrymmet under golvet, samt vart har du hittat en officiel liter spec på det?

För att göra en rättvis jämförelse bör man ju i så fall även räkna in platsen under lastgolvet på e-Niron, men även Teslan frunk.
Som jag skrev tidigare... 425 liter trunk och 85 liter frunk på Model 3.

Plats under lastgolvet har väl båda, men det tror jag inte man brukar räkna in. Gissar att de är relativt likvärdiga oavsett.
Ok såg inte i din text att du avsåg frunken och när jag själv räknat på utrymmet under lastgolvet i model 3 har jag landat kring 82 liter baserat på diverse Youtube klipp.

Hade du någon källa på 85 liter för frunken?
https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ong-range/

"Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 288, längd 469, bredd 185, höjd 144, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 610 (1 730), maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 425 liter bak, 85 liter fram."

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 04 jan 2019 23:59
av anna__
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.

Annullerade min nu också, fick du något bekräftelse mail?

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 05 jan 2019 00:17
av Jerker
anna__ skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.

Annullerade min nu också, fick du något bekräftelse mail?
Har inte fått nåt bekräftelsemail.

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 05 jan 2019 07:53
av Kevork
Legato skrev:

https://teknikensvarld.se/provkorning-a ... ong-range/

"Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 288, längd 469, bredd 185, höjd 144, spårvidd f/b 158/158. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 610 (1 730), maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 425 liter bak, 85 liter fram."
Super, tackar :)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 05 jan 2019 08:04
av dhanjel
anna__ skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.

Annullerade min nu också, fick du något bekräftelse mail?
nej inget mail än, antar att de sköter det manuellt.

ang. bagage, så visst totalt så har m3 mer. men jag föredrar att inte ha det fördelat på två utrymmen :) (även om jag gärna haft en liten förvaring i frunk för laddkablar)

Re: Designstudion för Model 3 - Öppen för alla

Postat: 05 jan 2019 09:35
av MattiG
dhanjel skrev:
anna__ skrev:
dhanjel skrev:
Hoppade ur nu med, e-niro är rimligare för oss med större bagage och lägre pris. alt. leaf om det kommer med större batteri.

Annullerade min nu också, fick du något bekräftelse mail?
nej inget mail än, antar att de sköter det manuellt.

ang. bagage, så visst totalt så har m3 mer. men jag föredrar att inte ha det fördelat på två utrymmen :) (även om jag gärna haft en liten förvaring i frunk för laddkablar)
Sen mäter man ju bara upp till underkant fönster/insynskydd på kombis och suvar så det finns ju en del utrymme som ej är medräknat.