Sida 3 av 5

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 15:55
av Jeppe_E
skegge skrev:
lator skrev:
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian
Fast många "stortyskar" tillverkas ju faktiskt i USA...
Det har du ju alldeles rätt i :)

En knölig ekvation att få ihop med transporterna helt klart
De vill ju inte gärna köra tomma färjor tillbaka
O vi vill inte betala frakt tor när bilarna bara åker en väg
Är båtarna inte fyllda till en viss gräns, så ligger de kvar i hamnen. Det händer lite titt som tätt att planerade avgångar ställs in pga för lite gods. Finns inte på kartan att en båt går tom över atlanten :)

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 15:59
av Legato
Teslas plan är ju att använda dedikerade båtar, sen om den planen blir verklighet eller ej vet man ju aldrig:

"The company is building a new strategy to support overseas deliveries of its vehicles moving forward, with plans already in place for dedicated roll-on, roll-off fast ships for transporting cars to both Europe and Asia. “Will also be using dedicated roll-on, roll-off fast ships for transporting cars to Europe & Asia in Q1. Major focus on minimizing time from factory to new owner,” Musk said. “Did not fully appreciate the working capital impact until recently.”"

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 16:04
av Jeppe_E
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian

Tja :)

1.164 miljoner bilar fraktades från EU till USA 2017
Skärmavbild 2019-01-06 kl. 15.57.32.png
234.000 bilar fraktades från USA till EU under 2017.

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 16:07
av Jeppe_E
Legato skrev:
Teslas plan är ju att använda dedikerade båtar, sen om den planen blir verklighet eller ej vet man ju aldrig:

"The company is building a new strategy to support overseas deliveries of its vehicles moving forward, with plans already in place for dedicated roll-on, roll-off fast ships for transporting cars to both Europe and Asia. “Will also be using dedicated roll-on, roll-off fast ships for transporting cars to Europe & Asia in Q1. Major focus on minimizing time from factory to new owner,” Musk said. “Did not fully appreciate the working capital impact until recently.”"

Det låter ju bra, men verkligheten är annorlunda. Men med ordet dedikerat kan man ju lika gärna mena att det är fartyg som är dedikerade till att transportera bilar... :lol: Så då kan man få det till att låta positiv, trots att det är det mest normala sättet att transportera en bil på :)

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 17:03
av 12man
skegge skrev:
lator skrev:
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian
Fast många "stortyskar" tillverkas ju faktiskt i USA...
Det har du ju alldeles rätt i :)

En knölig ekvation att få ihop med transporterna helt klart
De vill ju inte gärna köra tomma färjor tillbaka
O vi vill inte betala frakt tor när bilarna bara åker en väg
Småtyskar sätts ihop lite varstans men de större görs bara i Tyskland

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 17:07
av 12man
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian

Tja :)

1.164 miljoner bilar fraktades från EU till USA 2017
Skärmavbild 2019-01-06 kl. 15.57.32.png
234.000 bilar fraktades från USA till EU under 2017.
Intressant, vet också att diverse billigbilar typ ex Korea tas med i mån av plats och kan stå veckor i avgångshamn, tas det in bilar i Bohuslän fortfarande?

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 18:14
av Jeppe_E
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian

Tja :)

1.164 miljoner bilar fraktades från EU till USA 2017
Skärmavbild 2019-01-06 kl. 15.57.32.png
234.000 bilar fraktades från USA till EU under 2017.
Intressant, vet också att diverse billigbilar typ ex Korea tas med i mån av plats och kan stå veckor i avgångshamn, tas det in bilar i Bohuslän fortfarande?

Ja, det är en stor export/importhamn för bilar. Jag har tidigare skrivit om detta, i form av att Tesla borde utnyttja Göteborg för den nordiska marknaden. Men som jag tidigare också skrivit, så handlar det kanske om 500 bilar per vecka till SE/NO. Så rent logistiskt, så borde det vara mer kostnadseffektivt att sätta de bilarna på en ny båt från Zeebrugge än att frakta upp bilarna med lastbilstransport. Dock är lastbilsfrakterna såpass billiga att det kanske är billigare att sätta bilarna på släp och köra dem direkt till SC. Det blir på så vis ett jämnare flöde rent logistiskt sett. Dessutom slipper man en extra omlastning.

25000 bilar importerades och 67000 exporterades till/från Göteborg 2017.

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 18:58
av TeslaTissel
Jeppe_E skrev:
12man skrev:
Jeppe_E skrev:
skegge skrev:
12man skrev:
Nån här som vet hur roro biltransport fartygen är belagda mellan USA och EU resp andra varvet runt, dvs finns ledig kapacitet, eller ja Tesla är väl en piss i Mississippi i dessa sammanhang, eller hur stor andel av alla tillverkade bilar byter kontinent produktion -> konsumtion
Det går nog betydligt fler bilar EU-USA än USA-EU
Ingen av de stora amerikanska tillverkarna är verksamma här längre med undantag för vissa prestandabilar
Skulle vara om FiatChrysler bilarna som var Chrysler byggs i USA och skeppas över men de för en lite tynande tillvaro
Däremot går det många BMW/MB/VAG etc över havet
Gissar att Tesla åker hit o Stortyskarna dit på samma färjor

//Christian

Tja :)

1.164 miljoner bilar fraktades från EU till USA 2017
Skärmavbild 2019-01-06 kl. 15.57.32.png
234.000 bilar fraktades från USA till EU under 2017.
Intressant, vet också att diverse billigbilar typ ex Korea tas med i mån av plats och kan stå veckor i avgångshamn, tas det in bilar i Bohuslän fortfarande?

Ja, det är en stor export/importhamn för bilar. Jag har tidigare skrivit om detta, i form av att Tesla borde utnyttja Göteborg för den nordiska marknaden. Men som jag tidigare också skrivit, så handlar det kanske om 500 bilar per vecka till SE/NO. Så rent logistiskt, så borde det vara mer kostnadseffektivt att sätta de bilarna på en ny båt från Zeebrugge än att frakta upp bilarna med lastbilstransport. Dock är lastbilsfrakterna såpass billiga att det kanske är billigare att sätta bilarna på släp och köra dem direkt till SC. Det blir på så vis ett jämnare flöde rent logistiskt sett. Dessutom slipper man en extra omlastning.

25000 bilar importerades och 67000 exporterades till/från Göteborg 2017.
Om bara lastbilarna var Tesla Semi. Det du. ;)
Den vet vi fortfarande inte så mycket om, men det är en annan tråd. :D

Re: Delivery Hell?

Postat: 06 jan 2019 20:52
av bylund
Jeppe_E skrev:
Ja, det är en stor export/importhamn för bilar. Jag har tidigare skrivit om detta, i form av att Tesla borde utnyttja Göteborg för den nordiska marknaden. Men som jag tidigare också skrivit, så handlar det kanske om 500 bilar per vecka till SE/NO. Så rent logistiskt, så borde det vara mer kostnadseffektivt att sätta de bilarna på en ny båt från Zeebrugge än att frakta upp bilarna med lastbilstransport. Dock är lastbilsfrakterna såpass billiga att det kanske är billigare att sätta bilarna på släp och köra dem direkt till SC. Det blir på så vis ett jämnare flöde rent logistiskt sett. Dessutom slipper man en extra omlastning.

25000 bilar importerades och 67000 exporterades till/från Göteborg 2017.
Tesla har tagit in bilar till Norge via Göteborg när det var problem att ta in dem direkt i Norge. Och en del bilar till Sverige verkar ha satts på båt från Nederländerna till Sverige, och transporterats med lastbil bara inom Sverige.

Re: Delivery Hell?

Postat: 07 jan 2019 05:54
av frippan
Betyder detta att model 3 SR inte kommer att komma innan vi fått vår fabrik i Europa?

Tweet from @elonmusk: @jimcramer Shanghai Giga output is just for greater China, not North America. Affordable cars must be made on same continent as customers.

Re: Delivery Hell?

Postat: 07 jan 2019 06:22
av Bjelke
frippan skrev:
Betyder detta att model 3 SR inte kommer att komma innan vi fått vår fabrik i Europa?

Tweet from @elonmusk: @jimcramer Shanghai Giga output is just for greater China, not North America. Affordable cars must be made on same continent as customers.
Man skulle kanske kunna tolka det så, om det nu inte var ännu billigare bilar som diskuterades...
Nu tror jag nog att "35t-dollar"-bilen kommer hit iaf, allt annat vore ytterst knepigt...

Re: Delivery Hell?

Postat: 07 jan 2019 07:21
av LarsL
Ja, det vore lite konstigt om de inte sålde den brett för att få så stor volym som möjligt. Sen kommer den så klart inte bli billig... för det är ju en Tesla så, ja.

Re: Delivery Hell?

Postat: 07 jan 2019 08:39
av Jeppe_E
Bjelke skrev:
frippan skrev:
Betyder detta att model 3 SR inte kommer att komma innan vi fått vår fabrik i Europa?

Tweet from @elonmusk: @jimcramer Shanghai Giga output is just for greater China, not North America. Affordable cars must be made on same continent as customers.
Man skulle kanske kunna tolka det så, om det nu inte var ännu billigare bilar som diskuterades...
Nu tror jag nog att "35t-dollar"-bilen kommer hit iaf, allt annat vore ytterst knepigt...

Ja, jag tror definitivt att så är fallet för den Kinesiska marknaden. Strafftullar och frakt på en redan konkurranssatt marknad ger inga marginaler.

Re: Delivery Hell?

Postat: 07 jan 2019 15:15
av Geni87
Jeppe_E skrev:
Bjelke skrev:
frippan skrev:
Betyder detta att model 3 SR inte kommer att komma innan vi fått vår fabrik i Europa?

Tweet from @elonmusk: @jimcramer Shanghai Giga output is just for greater China, not North America. Affordable cars must be made on same continent as customers.
Man skulle kanske kunna tolka det så, om det nu inte var ännu billigare bilar som diskuterades...
Nu tror jag nog att "35t-dollar"-bilen kommer hit iaf, allt annat vore ytterst knepigt...

Ja, jag tror definitivt att så är fallet för den Kinesiska marknaden. Strafftullar och frakt på en redan konkurranssatt marknad ger inga marginaler.
Det gäller även för Europa, men inte än. Men om Tesla planerar att sälja några hundratusen bilar om året i Europa i framtiden så är tillverkning här ett måste. Så har ju bilindustrin jobbat i många många år.

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 05:48
av tor
Verkar som att det börjar skeppas bilar nu! https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/co ... ope_first/

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 08:12
av Martey
tor skrev:
Verkar som att det börjar skeppas bilar nu! https://www.reddit.com/r/TeslaLounge/co ... ope_first/
Spännande! Verkar gå enligt planeringen :)

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 10:17
av Mickep
Spännande. Undrar vilken som blir först på forumet med en privatägd model 3 i sverige.(bildbevis räknas)
(det finns nu officiellt fler model 3 i världen än model s. så det borde visa sig på vägarna. har hittills bara sett 3 st s och 1 x)

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 11:19
av ippii
Mickep skrev:
Spännande. Undrar vilken som blir först på forumet med en privatägd model 3 i sverige.(bildbevis räknas)
(det finns nu officiellt fler model 3 i världen än model s. så det borde visa sig på vägarna. har hittills bara sett 3 st s och 1 x)
Japp, ska bli spännande att se, alla de på bilderna hade 19", kanske tyder på att de prioriterar de som lagt på utrustning? Men förmodligen mer troligt bara en slump.

Var bor du egentligen? Tycker man ser 5 om dagen här typ.

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 11:48
av skegge
Sista kommentaren i Reddit posten är ju lite illavarslande

”Cars leave the factory without license plate holders, it's added at dealer.

" just stick a few long holders and take a picture, they will eat any shit and pump the stock" elon musk

Every single picture of feeemont finished lot, of every transporter is Cristal clear they leave without holder and it's added at much later stage, like every brand.

https://www.google.co.uk/amp/s/insideev ... del-3/amp/

Vet inte om det stämmer men låter rimligt att skylt och hållare monteras av den som lämnar bilen till kund?
Eller är det för att spara tid vid leverans till kund de förmonterat hållarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 12:01
av ippii
skegge skrev:
Sista kommentaren i Reddit posten är ju lite illavarslande

”Cars leave the factory without license plate holders, it's added at dealer.

" just stick a few long holders and take a picture, they will eat any shit and pump the stock" elon musk

Every single picture of feeemont finished lot, of every transporter is Cristal clear they leave without holder and it's added at much later stage, like every brand.

https://www.google.co.uk/amp/s/insideev ... del-3/amp/

Vet inte om det stämmer men låter rimligt att skylt och hållare monteras av den som lämnar bilen till kund?
Eller är det för att spara tid vid leverans till kund de förmonterat hållarna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Samtidigt så står det ju en med US-hållare längst bort till vänster.

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 12:15
av h37
Nu fick jag förfrågan från Tesla Holland om jag önskar vinterdäck till 3:an samt hur jag vill finansiera och ev. inbyte.
Det närmar sig.

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 12:16
av tor
h37 skrev:
Nu fick jag förfrågan från Tesla Holland om jag önskar vinterdäck till 3:an samt hur jag vill finansiera och ev. inbyte.
Det närmar sig.
Är du teslaägare? Tidigt reserverat? Tidig beställning?

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 12:39
av h37
Jag har två reserveringar en första dagen och en i höstas. I hastigheten tog jag den senare reserveringen och konfigurerade, men verkar inte ha nå´n större betydelse.
Jag är ägare av en 70D 2015 som gått 12 000 mil, kommer att bli svårt att skiljas, men man kan inte ha två bilar. Jag kollade inte priset på kompletta vinterdäck utan köper här och sätter på originalfälgarna. Bilarna kommer med sommardäck, eftersom vi inte använder åretrunt däck i Norden. Spännande tider.

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 13:19
av Johnalm
Men inget VIN tilldelat, eller? :P

Re: Delivery Hell?

Postat: 08 jan 2019 13:29
av Jeppe_E
Johnalm skrev:
Men inget VIN tilldelat, eller? :P

Killgissning på att de går ut med förfrågan om inbyte/finasiering/däck till de som beställt i tur och ordning och de som är snabbast på att svara får en bil tilldelad och därmed också chassinummer.

Tesla kommer att behöva hantera detta snabbt i början så att inte bilarna blir ståendes.