
Någon som är insatt i det mer?
Moderator: Redaktion
Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.dd88 skrev:LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Ja men funkar bäst är en helt annan sak, vi kan inte låtsas som att Tesla inte dras med sina problem.LarsL skrev:Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.dd88 skrev:LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
Vilka problem är det? *Nyfiken*dd88 skrev:Ja men funkar bäst är en helt annan sak, vi kan inte låtsas som att Tesla inte dras med sina problem.LarsL skrev:Prova att köra med en Nissan Leaf, överhettning, eller en KIA e-Niro, dålig värmning, så kommer du snart märka vilket batteri som funkar bäst.dd88 skrev:LarsL skrev:Jo, det pratas mycket skit särskilt om Tesla. I den verkliga verkligheten så visar det sig att de andra biltillverkarnas batterier överhettar eller är för kalla och inte går att snabbladda, välj beroende på märke. Tesla har sten koll på sina batterier och håller den i lagom temperatur.Liibo skrev:Pratas väldigt mycket att andra tillverkare som har batterie som är gjorda mer för vintern osv. Medans tesla har mer vanliga batterie som är gjorda för hemma elektronik
Någon som är insatt i det mer?
De har dessutom en helt egen designad kemi som skiljer sig från elektronikbatterier och från vad Panasonic levererar i övrigt.
Det låter som de problem folk brukar ha med batterierna i sina Teslor?
ÄR du ironisk nu eller?Walker skrev:Men vid det här laget vet väl alla att Tesla bara är skräp. Ett företag som kursar vilken dag som helst, som har problem att leverera bilar som ingen vill ha. Ett bolag som inga biltillverkare bryr sig om, eller känner sig hotade av eftersom det är så uselt. För övrigt är rönnbären väldigt sura tycker räven.
Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
I dagsläget så ser det ut såhär:Kevork skrev:Tittar du på räckvidd i motorvägsfart så är det intr lika stor skillnad iom att Model 3 är energieffektivare.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Eftersom man får en bra LKA/LKAS med e-niron OCH TACC så behöver man lägga på AP på Teslan. Sen är det ju inte samma, du får mer med Teslan, men OM du vill ha TACC, så måste du ut med 55000kr.Jerker skrev:Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.
Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.
Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.Jeppe_E skrev:Nja, jag håller inte riktigt med dig här. Eftersom man får en bra LKA/LKAS med e-niron OCH TACC så behöver man lägga på AP på Teslan. Sen är det ju inte samma, du får mer med Teslan, men OM du vill ha TACC, så måste du ut med 55000kr.Jerker skrev:Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.
Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.
Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.
Premiumpaketet kostar enligt uppgift 5000 USD. Standard Range för 35000 USD är således 435.750 SEK om man tar samma konvertering som för LR-modellen (12,45).Jerker skrev:
Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.
Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
Där är vi helt eniga!Jeppe_E skrev:Premiumpaketet kostar enligt uppgift 5000 USD. Standard Range för 35000 USD är således 435.750 SEK om man tar samma konvertering som för LR-modellen (12,45).Jerker skrev:
Men om eftersom bilarnas utrustningsnivåer inte är jämförbara så kan man ju dra strecket vid olika ställen. Jag valde att dra det där man får liknande pris och se vad man får då i de olika bilarna.
Man skulle också kunna gå ner till basversionen av båda och jämföra dem. Vad kommer premiumpaketet att kosta när man får välja bort det? e-Nirons basversion kostar 429.900:-. 3:an beräknas väl kosta runt 440.000 utan extra tillval?
e-Nirons basversion innehåller fortfarande filhållningsassistent och TACC. Men ok, låt oss likställa bilarnas utrustningsnivåer och säga att det är samma fast olika samma
Då är bilarna väldigt snarlikt prissatta och den ena är praktisk och den andra är mer umpf. Det är helt enkelt en fråga vad man prioriterar.
krivik skrev:Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.
Då menar jag saker som:
Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?
Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.
Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.
Nja så självklart är de inte med takräcke på en tesla, kolla på modell s, inte alla varianter som kan ha takräcke. De är ju bara typ en månad eller två sedan de blev bekräftat att man kan ha takräcke på en modell 3.Jeppe_E skrev:krivik skrev:Jag är väldigt nyfiken på om basmodellen av SR kommer att var användbar.
Då menar jag saker som:
Kommer det gå att ha takräcke, eller måste man ha premiumpaket och glastak för det (jämför Model S)?
Kommer det gå att sätta dragkrok, eller måste man ha något större batteripaket eller AWD för att få det?
Kommer det vara sätesvärmare, eller måste man ta premiumpaket för det?
Det är så trist att Tesla inte släpper sån information.
Sen är frågan varför de har en "dokumentationsavgift" på drygt 9000kronor? Smygkostnader som ingen annan biltillverkare har. Var ärlig och lägg på det på priset.
Det är väl klart att den kommer att vara användbar...
Ja, man kommer att kunna ha takräcke även med plåttaket.
Dragkrok är fortfarande ett frågetecken oavsett modell.
Sätesvärme ingår i Premiumpaketet.
Dokumentationsavgiften ligger separat eftersom det är avdragsgillt för företag.
Jag tror att du har fångat nåt där. Med de första modellerna så var de tvungna att inrikta sig på en köpstark grupp. Och bland köpare som har väldigt gott om pengar så köper man kanske inte så ofta bil efter hur praktisk den är utan efter andra kriterier och det speglas ju även här på forumet. Så jag förstår att de första modellerna inte har tagit sikte på just den praktiska aspekten även om en del "kommit på köpet". Men ändå har ju Tesla visat oerhört fokus på grymma prestanda och det har varit viktigt för få uppmärksamhet kring företaget och för att visa att elbilskonceptet håller. Dessutom hade det varit omöjligt att sälja en så dyr bil om den inte hade haft dessa enastående prestanda.chaffis75 skrev:Ja de är tråkigt för jag tror så många fler hade fortsatt vänta på modell 3 om tex krok och takräcke varit självklart att de alltid funkar och finns. Kia vinner på dessa enkla praktiska saker trots att de är en så mycket enklare bil om man får uttrycka de så.
Källa på dragkrok till e-Niro:n? Det senaste jag har hört är att dom fortfarande håller på att typgodkänna dragkroken till den i Schweitz och att dom befintliga modellerna INTE kommer kunna få det. Till och med ryktas där om att det först kommer vara en möjlighet vid nästa modell av e-Niro. Så på många sätt och vis känns dragkrok lika långt bort till båda bilarna.Jerker skrev:Jag skrev inte att jag skulle ha AP, så du får räkna bort 55.000, vilket gör 475.000, alltså samma som e-Niro.Jeppe_E skrev:Mja.. Om man nu tittar lite på det, så skulle en Model 3 SR med Premium-paket och AP (ja, det måste man ha för en rättvisare jämförelse). Så skulle den landa in på en bit över 530.000 kr. Jämfört med den fullmatade e-Niron för 474.000 krJerker skrev:En SR med krok och premiumpaket skulle inte bli mycket dyrare än en fullspecad e-Niro med krok. Då får man lite fler finesser med e-Niron, men å andra sidan andra fördelar som troligen högre dragvikt på Teslan och snabbare och bättre laddning som uppväger den kortare räckvidden på en SR jämfört e-Niro 64 kW.
Om man hade haft de två alternativen att välja emellan så hade valet blivit betydligt svårare.
Så en 12-13% dyrare, vilket förstås man kan tycka är okej beroende på vilka egenskaper man värdesätter. e-Niron är mer praktisk, medan Teslan är mer umpf.
Räckvidden är ju betydligt längre med e-niron, medan M3:an har andra saker som är bra, på bekostnad av räckvidden.
Men sen blir ju dragkroken på en 3:a säkert dyrare än på e-Niro (11.800) men det är fortfarande inom felmarginalen.
Nu skulle jag ju vilja ha en röd bil, och röd e-Niro kostar 6.900 och Tesla 27.600, så det skulle kanske med drag och röd färg bli 35.000 dyrare med en Tesla SR.
Med det är ju helt hypotetiskt eftersom jag inte tror att 3:an får dragkrok.