Re: V3
Postat: 07 mar 2019 04:10
250 kW, det var inte illa!
https://electrek.co/2019/03/06/tesla-su ... fficiency/Tesla says that the new peak charging rate is only for Model 3 after a software update that will gradually ramp up as they deploy more new V3 Supercharger stations in the next quarter.
The company did note that they will “increase Model S and X charging speeds via software updates in the coming months”, but they didn’t not specify to what capacity.
While they will not update V2 stations to V3 technology, Tesla announced that are going to update current V2 infrastructure to a new peak charge rate of 145kW for single-vehicle charging without sharing the next Supercharger stall.
Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.Zalman3 skrev:Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Ja, funktionen bör knappast aktiveras vid så låga laddnivåer.HelectriC skrev:Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.Zalman3 skrev:Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Man kan väl misstänka att CCS krävs och i Q4 finns det på även på S och X.vigge50 skrev:Okej, dröjer till Q4 innan det kommer till Europa![]()
https://www.tesla.com/blog/introducing-v3-supercharging
Men om det är kallt och jag har tex 20% kvar i batteriet.vigge50 skrev:Ja, funktionen bör knappast aktiveras vid så låga laddnivåer.HelectriC skrev:Frågan är dock om du hade haft tillräckligt med energi för att förvärma batteriet om du kom fram med 1%? Det är ju den ena procenten du hade kunnat förvärma med och att komma fram med 0% är nog lite risky.Zalman3 skrev:Det vore en efterlängtad funktion.OfarligTesla skrev:Trevligt att de i var fall säger att de kommer unlocka snabbare hastighet för S/X även om de inte ger detaljer. Får se vad det innebär helt enkelt.
Verkar ju som att de värmer packet på väg till laddaren för att ha en högre laddkurva i allmänhet, den förbättringen kommer ju ge effekt även på v2.
Igår när jag kom till SuC med bara 1% kvar och -11 grader, så laddade den inte alls.
Ringde SuC supporten. Under samtalet ökade den till 1kW.
Sen ökade den efterhand upp till vettiga nivåer.
En förvärmning av batteriet hade gjort susen i detta fall.
Har aldrig upplevt att det gått så långsamt att ladda förut.
Så om man är en riktig gourmet, då ska man se till att skaffa en bil med enbart enfasladdningOlleBack skrev:Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.
Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.
All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.
Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.
Nä det var bättre förr!!
Ja så är det ju om man bara har ett stopp (eller flera och lägre hastigheter). Men skall man köra 21 mil mellan laddare i kyla och motorväg så blir det ju lite jobbigare då man oftast inte behöver äta flera gånger.OlleBack skrev:Vet i ärlighets namn inte om jag vill ha snabbare laddning.
Idag hinner man oftast ut och äta, ta lite kaffe, gå på toa i lugn och ro utan att känna sig stressad över att behöva flytta bilen.
All hastighet mellan nu och motsvarande tanka på macken känns som ett mellansteg som jag inte vet vad jag ska göra med. Tar det 15 minuter innan man är klar så blir man ju i princip tvungen att sitta kvar i bilen och vänta och kan inte längre kombinera mat och laddning.
Samtidigt förstår jag ju nånstanns att det är en bra grej.
Nä det var bättre förr!!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!OlleBack skrev:Nä det var bättre förr!!
Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer attLaban skrev:Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
Skillnaden i kostnad på förvärma vs värma på plats borde väl vara minimal?Bjelke skrev:Om bilen förvärmer batteriet inför ett SuC-besök (på model 3 iaf, kanske på S & X också framöver?) för att få snabbare laddning så blir det dyrare eftersom man då även kommer attLaban skrev:Inget är sagt om det. Men även om varje laddare kostar extra så får de samtidigt färre laddare/station för samma antal laddade mil. Kanske t.o.m är en besparing i slutändan.Zalman3 skrev:Kommer det att vara dyrare att ladda på V3?
behöva ladda lite mer (det som förlorades genom förvärmningen av batteriet) vilket alltså blir dyrare nu när Tesla tar betalt per kWh, dessutom så kommer bilen att ockupera
laddaren kortare tid så att laddaren hinner serva flera bilar vilket i sin även det ger mer pengar till Tesla räknat per laddstolpe osv osv.
Slutsats: Lite dyrare för bilägaren och fler bilar per dygn och stolpe vilket blir en besparing för Tesla.
Snabbare laddtider kommer dock dom flesta att gilla såklart, och om man är super-super-snål så får man väl se till att inte navigera till laddaren
Frågan är väl om laddkurvan är begränsad via mjukvara. I Model 3's fall kanske med tanke på S/X kapacitet. Men efter prissänkningen samt V3 release och höjning till 250 kW så finns det ingen anledning att hålla tillbaka. I dagsläget är det väl 40-50 kW vid 80%, hade gärna sett 100 kW. Fast man ska väl inte klaga direkt efter dessa nyheter, 250 kW max var långt mycket mer än jag förväntade mig. Dessutom är det tydligen så att även SR ska klara det. Ska vi gissa på att ett pack med färre celler helt är lättare att kyla (Ionic..). Det ena motverkar det andra.Mickep skrev:Det mest intressanta är väl vad model3 s x får vid 350 kw laddarna, det sätter lite press på dem nu. Suc dröjer ju något halvår, men det finns laddare nu som utger sig för att vara något det nu måste bevisa.
Det är en dubbleringar maxhastigheten men tror inte det blir en halverad laddtid då laddkurvan ser ut som den gör.
Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.frippan skrev:Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.Geni87 skrev:Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.frippan skrev:Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Om vi antar att Tesla har 400V på batterierna så kommer supercharger V3 ge 625A för att klara 250 kW. Om man är begränsad till 500A så bör man kunna få ut 200 kW.chaffis75 skrev:Och för 350 kW laddning på ionity så behöver du köra på 800 volt vilket jag antar tesla inte har stöd för I nuvarande bilar åtminstone.Geni87 skrev:Förmodligen inte, Teslas batteripack har för låg spänning för det. Ionitys laddare ger max 500A vilket aldrig kommer bli 250 kW vid laddning av en TM3.frippan skrev:Frågan är om vi kommer att kunna utnyttja 250kw på ionity också?
Var går gränserna på en hpc/ionity laddare när man kör 400 respektive 800 volt?