Laban skrev:Zalman3 skrev:MG säljer elbilar som smör i solsken.
De första 1000 bilarna är sålda.
Nu förlängs erbjudandet till ytterligare 1000 bilar.
....
EDIT:
Kommer man någonsin till "ordinarie" pris?
1000 bilar är väl inte så mycket i dagsläget ?
Men jag hoppas att de behåller priset. Rabatter i all ära, jag fick 0% på e-Niro/Kona när jag pratade med försäljarna efter provkörning. Tror inte man kan räkna med 10% som standard på elbilar i dagsläget.
Lrf rabatten på Peugeot Partner Electric är 23% plus dubbel bonus.
"Partner Electric: 23% rabatt, dubbel bonus: 10 000 kr (2x5 000 kr)"
https://www.lrf.se/medlemsformaner/raba ... r/peugeot/
Kia e-Niro 6% i rabatt.
"På Kias nya elbil e-Niro får företagarmedlemmar i LRF 6% rabatt vid köpet av ny bil men ingen bonus i efterhand. Gäller bilar köpta efter 1 mars 2019.
e-Niro: 6% rabatt"
Men visst finns det säljare av elbilar som inte vill ge någon rabatt alls.
Men vill påstå att det finns alltid en möjlighet till att få åtminstone en liten rabatt.
När jag 2006 skulle köpa en bil till jobbet så var Toyota Prius i ropet. Miljövänligt, lågt förmånsvärde, låg förbrukning, gratis p-plats mm.
Och det var inte tal om att pruta.
Hade fått fram en offert på den bil jag ville ha.
Tog med mig chefen till handlaren för att skriva på.
Då säger chefen, det här ser bra ut, men vad får vi för rabatt?
Då säger säljaren, att på just Prius finns ingen rabatt att ge.
Då säger chefen, det var synd, då blir det ingen affär, reste sig och gick ut.
Både jag och säljaren blev långa i ansiktet, klart förvånade eftersom vi båda var övertygade om att det var klart.
Mycket snopen åke jag hem till kontoret.
Några timmar senare, ringde säljaren, och sa "Jag har räknat på ett annat sätt" och kunde helt plötsligt ge 4% i rabatt, och då blev det affär.
Sens moral:
Du måste vara beredd att minst en gång lämna affären utan att köpa för att kunna få ner priset.
Kom ihåg att det ALLTID är köparen, inte säljaren, som bestämmer priset. Bra att ha den tanken i huvudet när man förhandlar.
Sen kan man ju hamna i den situationen att det inte blir någon affär alls.
Ett intressant upplägg kan vara jag vill ha denna bil till detta pris. Du vill kanske ha 15% I rabatt.
Skulle det trots hårda förhandlingar inte gå att lösa.
Kan man ju säga, men om jag väntar 3 månader och köper demo bilen för ett bra pris, är det möjligt?
Hur tänker säljaren, han kanske kan, men vill inte ge dig 15%, för kommer en massa andra personer och vill också ha 15% I rabatt.
Men han kan försvara att sälja en demobil med 15% i rabatt.
För det är en unik bil, med kanske någon repa.
För säljaren vill väldigt gärna sälja, trots dina krav.
Dessutom är det väldigt mycket bättre att han köper bilen av dig och inte hos konkurrenten.
För traditionellt så tjänar handlaren inte så mycket pengar på att sälja en ny bil, guldgruvan har varit servicen.
För säger du, jag vill ha en viss bil till ett visst pris, och jag är beredd att vänta, då kommer du mest troligt att lyckas med ditt mål.