Volkswagen ID. ROOMZZ

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Laban »

taliz skrev:
Avtal är just bara avtal. När det globalt är enorm brist på en produkt så är det den som betalar bäst som får den oavsett vad avtalen säger.
Jag antar att avtalen innehåller klausuler med avgifter om målen inte nås. Så "oavsett vad avtalen säger" låter lite tveksamt. Som leverantör vill man nog också gärna hålla sig på god fot med en av de största biltillverkarna.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Laban skrev:
taliz skrev:
Avtal är just bara avtal. När det globalt är enorm brist på en produkt så är det den som betalar bäst som får den oavsett vad avtalen säger.
Jag antar att avtalen innehåller klausuler med avgifter om målen inte nås. Så "oavsett vad avtalen säger" låter lite tveksamt. Som leverantör vill man nog också gärna hålla sig på god fot med en av de största biltillverkarna.
Vi svenskar är nog lite allmänt godtrogna och tror att allt är fine när vi skrivit på ett papper.

Allt sånt går alltid att komma runt. Kan bli vite tex, men nån annan kund som är villig att betala mer kan då finansiera det. Inte alls ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Swede1 »

Bra att VW snackar om sina fantastiska kommande elbilar, under tiden köper folk Tesla, Kia, Hyundai mfl. VW verkar inte förstå Osborne effekten, att folk slutar köpa deras ice bilar och väntar nu.
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Headline »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.
Du får det att låta som att GF1 är Panasonics fabrik, men det stämmer ju inte.
Det är som sagt ett samarbete, där Tesla är huvudman.

Du menar alltså att Panasonic skulle ha tillverkning inuti Teslas egna fabrik som Tesla inte har åtkomst till? Really? :)
Vad får dig att tro att Panasonic står för "alla investeringar"?

Det är knappast nått magiskt med celltillverkning, utan det är cellens innehåll/komposition som är det avgörande och det tar ju Tesla fram själva. Just därför har Panasonic i mångt och mycket spelat ut sin roll.
Tesla vet nu hur man masstillverkar celler på bästa sätt.
Att de inte är aktuella i Kina lär knappast ha något med kinesiska krav att göra? Snarare just att Panasonic inte är intressanta/intresserade. De skulle ju kunna starta en kinesisk filial(det har dom säkert redan...).
Tesla har uppenbarligen inte varit helt nöjda med deras prestation, och Panasonic kanske inte med ROI. :)
Finns ganska mycket att ta hänsyn till i Kina. Local content tex. googla det. "Vi i väst" kan inte göra som vi vill i Kina, där håller staten i taktpinnen.
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Elektrokungen »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.
Du får det att låta som att GF1 är Panasonics fabrik, men det stämmer ju inte.
Det är som sagt ett samarbete, där Tesla är huvudman.

Du menar alltså att Panasonic skulle ha tillverkning inuti Teslas egna fabrik som Tesla inte har åtkomst till? Really? :)
Vad får dig att tro att Panasonic står för "alla investeringar"?

Det är knappast nått magiskt med celltillverkning, utan det är cellens innehåll/komposition som är det avgörande och det tar ju Tesla fram själva. Just därför har Panasonic i mångt och mycket spelat ut sin roll.
Tesla vet nu hur man masstillverkar celler på bästa sätt.
Att de inte är aktuella i Kina lär knappast ha något med kinesiska krav att göra? Snarare just att Panasonic inte är intressanta/intresserade. De skulle ju kunna starta en kinesisk filial(det har dom säkert redan...).
Tesla har uppenbarligen inte varit helt nöjda med deras prestation, och Panasonic kanske inte med ROI. :)
Som sagt, off-topic det här men jag har absolut inte påstått att det är Panasonics fabrik. Däremot står Panasonic för celltillverkningen i fabriken, en fabrik i fabriken så att säga vilket är vanligt för andra komponenter i bilindustrin om man vill slippa investeringskostnader. Celler som Tesla sedan skruvar ihop kompletta pack av. Det är ingen hemlighet. Panasonic har stått för de investeringar som har med celltillverkningen att göra. Det är inte heller någon hemlighet. Tesla har investerat i byggnad, packtillverkning och tillverkning av drivenheter (inverter, elmaskin och transmission).

Nej det är inget magiskt med att tillverka en cell. Det luriga är såklart att tillverka enorma mängder celler med en hög och jämn kvalitet till en låg kostnad. $1.3 miljarder hade Panasonic investerat i GF1 fram till slutet av 2017. Har därmed svårt att se att Panasonic bjuder in Tesla till att reverse-engineera deras produktionsprocesser hur som helst. Att celltillverkningen sköts av Panasonicpersonal är ju ett sätt att skydda sig mot sånt.

https://electrek.co/2018/08/21/tesla-gi ... 0-workers/

Resten av ditt inlägg är lite väl mycket killgissningar så jag avstår att kommentera, men en Kinesisk filial hade inte hjälpt. :)
Jag har varit i GF1 på rundtur. Jag fick se "allt" (tror jag :-) ) Jag tror att Tesla har väldigt stor insyn i hela processen.
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Walker »

Om vi tar det här med priset igen...
Fick precis VW’s tidning i lådan (äger ju fortfarande en Golf)
9385FF68-CF40-4B23-89E5-FD7CE2867AF0.jpeg
Nu säger man inget om 250.000.- utan att ”målet är att priserna ska vara attraktiva jämfört med andra ELbilar”!
Inget om pris motsvarande en diesel.
Ska bli mycket intressant att se vart detta slutar....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Surfaren »

VW har väl själva aldrig hävdat 250000 kr vad jag vet. I vanlig ordning har väl media snappat upp en siffra och "snabbkonverterat" från EUR till SEK utan att ta hänsyn till skillnad i moms (19% vs 25%) eller andra variationer mellan olika marknader. Jag har också hela tiden haft med mig att 25k EUR var för en mindre bil, typ e-UP, och inte för de bilar som nu är på gång på MEB-plattformen. Under 30k EUR för en bil på MEB har jag hört något om, men om det är med tysk moms så skulle priset i Sverige (utan att ta hänsyn till att det är en annan marknad) bli ca 330 tkr. Detta är då sannolikt en basmodell som inte så många vill ha egentligen, och som kommer senare (om svenska agenten tar hit den alls).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
Om vi tar det här med priset igen...
Fick precis VW’s tidning i lådan (äger ju fortfarande en Golf)
9385FF68-CF40-4B23-89E5-FD7CE2867AF0.jpeg
Nu säger man inget om 250.000.- utan att ”målet är att priserna ska vara attraktiva jämfört med andra ELbilar”!
Inget om pris motsvarande en diesel.
Ska bli mycket intressant att se vart detta slutar....
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men det ska absolut bli intressant att se hur priserna landar för olika batteristorlekar och utrustningsnivåer. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.

Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.

Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Färre kommer köpa Golf. :) Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.

Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Färre kommer köpa Golf. :) Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 3026
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Walker »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.

Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Färre kommer köpa Golf. :) Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.
...men det går ju inte när de tar bort produktionskapacitet i Zwickau.. :roll:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.

Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Färre kommer köpa Golf. :) Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.
Jo fast då handlar det ju om en helt annan variabel. :) ID kommer alldeles säkert att knapra på Golf-försäljningen, sen om andra saker så som lågkunjuktur eller liknande gör att mindre bilar rent generellt ökar är en annan femma.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Geni87 »

Walker skrev:
taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.

Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Färre kommer köpa Golf. :) Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.
...men det går ju inte när de tar bort produktionskapacitet i Zwickau.. :roll:
Den kommer bara tillverkas i Wolfsburg i och med nya generationen. Dagens generation görs i både Wolfsburg och Zwickau (för Europa då).
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Headline
elbilist
Inlägg: 150
Blev medlem: 07 mar 2019 08:46
Ort: Torslanda Göteborg

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ

Inlägg av Headline »

taliz skrev:
Laban skrev:
Geni87 skrev:
Förmodligen så har omställningen av fabriker och avtal med leverantörer någon koppling till en förväntad utveckling av efterfrågan. Kommer bli spännande de kommande åren så mycket kan man iaf säga. :)
Vi kan i alla fall konstatera att Hyundai/Kia har missat rätt grovt vad gäller efterfrågan. Alternativt så hade de inte tänkt producera mer bilar oavsett marknadens val. Det är trots allt en ganska drastisk omställning som ska göras hos de stora.

Men spännande år blir det. Vad man än tycker om VW så verkar de göra mer än någon av de andra stora, åtminstone på pappret. Vad det blir i verkligheten är en annan femma. Får vi ex se konceptens mer Model 3 liknande avskalade interiörer eller blir det gammaldags e-Tron stuk ?
Hyundai/Kia har ju faktiskt varit ärliga och sagt att deras elbilar är till för att kunna sänka snittutsläppen av alla deras fordon, så de slipper böter från bl.a. EU.
Dvs de tillverkar bara så många som krävs för att nå de målen.
De har aldrig haft något mål att sälja dem i stor volym.

VW är ju en ännu större tillverkare än koreanerna, dvs de behöver fler elbilar för att minska snittutsläppen. Vill man vara konspiratorisk så kan man tänka att VW nog siktar på att först och främst få till volymer som gör att de slipper just böter från EU.
Det kan ju också vara en anledning till att de vänder sig till tredje part för batterier nu i början.
De behöver dem snabbt för att undvika böter...
Högst relevant som flera tillverkare antagligen optimerar mot.

Fiat Chrysler pays Tesla to allow Tesla vehicles to be counted in its fleet to avoid fines for violating new European Union emission rules.

To avoid emission fines, Fiat Chrysler Automobiles bringing down its average emissions of the greenhouse gas to a permissible level. This is EU regulations.


https://www.reuters.com/article/us-fiat ... e=facebook
eNiro -19
eNiro -19
Leaf -18
Förhandsbokat Polstar 2
Förhandsbokat VW ID3

Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
Skriv svar