Jag antar att avtalen innehåller klausuler med avgifter om målen inte nås. Så "oavsett vad avtalen säger" låter lite tveksamt. Som leverantör vill man nog också gärna hålla sig på god fot med en av de största biltillverkarna.taliz skrev:Avtal är just bara avtal. När det globalt är enorm brist på en produkt så är det den som betalar bäst som får den oavsett vad avtalen säger.
Volkswagen ID. ROOMZZ
Moderator: Redaktion
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Vi svenskar är nog lite allmänt godtrogna och tror att allt är fine när vi skrivit på ett papper.Laban skrev:Jag antar att avtalen innehåller klausuler med avgifter om målen inte nås. Så "oavsett vad avtalen säger" låter lite tveksamt. Som leverantör vill man nog också gärna hålla sig på god fot med en av de största biltillverkarna.taliz skrev:Avtal är just bara avtal. När det globalt är enorm brist på en produkt så är det den som betalar bäst som får den oavsett vad avtalen säger.
Allt sånt går alltid att komma runt. Kan bli vite tex, men nån annan kund som är villig att betala mer kan då finansiera det. Inte alls ovanligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Bra att VW snackar om sina fantastiska kommande elbilar, under tiden köper folk Tesla, Kia, Hyundai mfl. VW verkar inte förstå Osborne effekten, att folk slutar köpa deras ice bilar och väntar nu.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Finns ganska mycket att ta hänsyn till i Kina. Local content tex. googla det. "Vi i väst" kan inte göra som vi vill i Kina, där håller staten i taktpinnen.taliz skrev:Du får det att låta som att GF1 är Panasonics fabrik, men det stämmer ju inte.Geni87 skrev:Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.
Det är som sagt ett samarbete, där Tesla är huvudman.
Du menar alltså att Panasonic skulle ha tillverkning inuti Teslas egna fabrik som Tesla inte har åtkomst till? Really?
Vad får dig att tro att Panasonic står för "alla investeringar"?
Det är knappast nått magiskt med celltillverkning, utan det är cellens innehåll/komposition som är det avgörande och det tar ju Tesla fram själva. Just därför har Panasonic i mångt och mycket spelat ut sin roll.
Tesla vet nu hur man masstillverkar celler på bästa sätt.
Att de inte är aktuella i Kina lär knappast ha något med kinesiska krav att göra? Snarare just att Panasonic inte är intressanta/intresserade. De skulle ju kunna starta en kinesisk filial(det har dom säkert redan...).
Tesla har uppenbarligen inte varit helt nöjda med deras prestation, och Panasonic kanske inte med ROI.
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!
- Elektrokungen
- Teslaägare
- Inlägg: 451
- Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
- Ort: Mölndal
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Jag har varit i GF1 på rundtur. Jag fick se "allt" (tror jagGeni87 skrev:Som sagt, off-topic det här men jag har absolut inte påstått att det är Panasonics fabrik. Däremot står Panasonic för celltillverkningen i fabriken, en fabrik i fabriken så att säga vilket är vanligt för andra komponenter i bilindustrin om man vill slippa investeringskostnader. Celler som Tesla sedan skruvar ihop kompletta pack av. Det är ingen hemlighet. Panasonic har stått för de investeringar som har med celltillverkningen att göra. Det är inte heller någon hemlighet. Tesla har investerat i byggnad, packtillverkning och tillverkning av drivenheter (inverter, elmaskin och transmission).taliz skrev:Du får det att låta som att GF1 är Panasonics fabrik, men det stämmer ju inte.Geni87 skrev:Du kan kalla det vad du vill men det är fortfarande så att det är Panasonic som har investerat pengarna i GF1:s celltillverkning, de sköter den i egen regi med egna maskiner och med egen personal. Tesla har garanterat inte full insyn i tillverkningens alla steg, det finns ingen anledning för Panasonic att ge Tesla det om de ändå måste stå för alla investeringar. Panasonic är inte aktuella för GF3 nej, det har ju varit känt ett tag nu. Anledningen till det är ju främst de Kinesiska subventionsreglerna för elbilar som kräver en lokal leverantör av batterier.
Det är som sagt ett samarbete, där Tesla är huvudman.
Du menar alltså att Panasonic skulle ha tillverkning inuti Teslas egna fabrik som Tesla inte har åtkomst till? Really?
Vad får dig att tro att Panasonic står för "alla investeringar"?
Det är knappast nått magiskt med celltillverkning, utan det är cellens innehåll/komposition som är det avgörande och det tar ju Tesla fram själva. Just därför har Panasonic i mångt och mycket spelat ut sin roll.
Tesla vet nu hur man masstillverkar celler på bästa sätt.
Att de inte är aktuella i Kina lär knappast ha något med kinesiska krav att göra? Snarare just att Panasonic inte är intressanta/intresserade. De skulle ju kunna starta en kinesisk filial(det har dom säkert redan...).
Tesla har uppenbarligen inte varit helt nöjda med deras prestation, och Panasonic kanske inte med ROI.
Nej det är inget magiskt med att tillverka en cell. Det luriga är såklart att tillverka enorma mängder celler med en hög och jämn kvalitet till en låg kostnad. $1.3 miljarder hade Panasonic investerat i GF1 fram till slutet av 2017. Har därmed svårt att se att Panasonic bjuder in Tesla till att reverse-engineera deras produktionsprocesser hur som helst. Att celltillverkningen sköts av Panasonicpersonal är ju ett sätt att skydda sig mot sånt.
https://electrek.co/2018/08/21/tesla-gi ... 0-workers/
Resten av ditt inlägg är lite väl mycket killgissningar så jag avstår att kommentera, men en Kinesisk filial hade inte hjälpt.

Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Om vi tar det här med priset igen...
Fick precis VW’s tidning i lådan (äger ju fortfarande en Golf) Nu säger man inget om 250.000.- utan att ”målet är att priserna ska vara attraktiva jämfört med andra ELbilar”!
Inget om pris motsvarande en diesel.
Ska bli mycket intressant att se vart detta slutar....
Fick precis VW’s tidning i lådan (äger ju fortfarande en Golf) Nu säger man inget om 250.000.- utan att ”målet är att priserna ska vara attraktiva jämfört med andra ELbilar”!
Inget om pris motsvarande en diesel.
Ska bli mycket intressant att se vart detta slutar....
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
VW har väl själva aldrig hävdat 250000 kr vad jag vet. I vanlig ordning har väl media snappat upp en siffra och "snabbkonverterat" från EUR till SEK utan att ta hänsyn till skillnad i moms (19% vs 25%) eller andra variationer mellan olika marknader. Jag har också hela tiden haft med mig att 25k EUR var för en mindre bil, typ e-UP, och inte för de bilar som nu är på gång på MEB-plattformen. Under 30k EUR för en bil på MEB har jag hört något om, men om det är med tysk moms så skulle priset i Sverige (utan att ta hänsyn till att det är en annan marknad) bli ca 330 tkr. Detta är då sannolikt en basmodell som inte så många vill ha egentligen, och som kommer senare (om svenska agenten tar hit den alls).
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Det ena behöver ju inte utesluta det andra. Men det ska absolut bli intressant att se hur priserna landar för olika batteristorlekar och utrustningsnivåer.Walker skrev:Om vi tar det här med priset igen...
Fick precis VW’s tidning i lådan (äger ju fortfarande en Golf) Nu säger man inget om 250.000.- utan att ”målet är att priserna ska vara attraktiva jämfört med andra ELbilar”!
Inget om pris motsvarande en diesel.
Ska bli mycket intressant att se vart detta slutar....

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Färre kommer köpa Golf.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
...men det går ju inte när de tar bort produktionskapacitet i Zwickau..taliz skrev:Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.

eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Jo fast då handlar det ju om en helt annan variabel.taliz skrev:Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.

Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Den kommer bara tillverkas i Wolfsburg i och med nya generationen. Dagens generation görs i både Wolfsburg och Zwickau (för Europa då).Walker skrev:...men det går ju inte när de tar bort produktionskapacitet i Zwickau..taliz skrev:Var inte så säker på det. Golf är ju en "billig" bil. Många kan nog tänkas avstå dyrare avgasbilar och välja tex just Golf istället närmaste åren.Geni87 skrev:Färre kommer köpa Golf.taliz skrev:Jag tror som sagt de kommer ligga runt konkurrenterna i pris.
Dvs ungefär som en Leaf, Kona, eNiro osv.
Skulle de chocka marknaden med jättebra priser vad händer då? Jo försäljningen av deras avgasbilar skulle tvärdö.
Vem skulle köpa en ny Golf om en ID kostar bara lite mer?Men de plockar ju också bort produktionskapacitet för Golf i och med att Zwickau som idag bland annat gör Golf, bara ska göra MEB-bilar framöver. Sen kommer säkert inte den billigaste varianten av ID finnas med från start, som för många nya bilmodeller.
Re: Volkswagen ID. ROOMZZ
Högst relevant som flera tillverkare antagligen optimerar mot.taliz skrev:Hyundai/Kia har ju faktiskt varit ärliga och sagt att deras elbilar är till för att kunna sänka snittutsläppen av alla deras fordon, så de slipper böter från bl.a. EU.Laban skrev:Vi kan i alla fall konstatera att Hyundai/Kia har missat rätt grovt vad gäller efterfrågan. Alternativt så hade de inte tänkt producera mer bilar oavsett marknadens val. Det är trots allt en ganska drastisk omställning som ska göras hos de stora.Geni87 skrev:Förmodligen så har omställningen av fabriker och avtal med leverantörer någon koppling till en förväntad utveckling av efterfrågan. Kommer bli spännande de kommande åren så mycket kan man iaf säga.
Men spännande år blir det. Vad man än tycker om VW så verkar de göra mer än någon av de andra stora, åtminstone på pappret. Vad det blir i verkligheten är en annan femma. Får vi ex se konceptens mer Model 3 liknande avskalade interiörer eller blir det gammaldags e-Tron stuk ?
Dvs de tillverkar bara så många som krävs för att nå de målen.
De har aldrig haft något mål att sälja dem i stor volym.
VW är ju en ännu större tillverkare än koreanerna, dvs de behöver fler elbilar för att minska snittutsläppen. Vill man vara konspiratorisk så kan man tänka att VW nog siktar på att först och främst få till volymer som gör att de slipper just böter från EU.
Det kan ju också vara en anledning till att de vänder sig till tredje part för batterier nu i början.
De behöver dem snabbt för att undvika böter...
Fiat Chrysler pays Tesla to allow Tesla vehicles to be counted in its fleet to avoid fines for violating new European Union emission rules.
To avoid emission fines, Fiat Chrysler Automobiles bringing down its average emissions of the greenhouse gas to a permissible level. This is EU regulations.
https://www.reuters.com/article/us-fiat ... e=facebook
eNiro -19
Förhandsbokat VW ID3
Driver bolag inom elbilsleasing som ska göra det billigare att köra elbil! Vi delar på vinsten med våra kunder (till skillnad mot de stora drakarna). Elbilar åt folket!