Sida 3 av 3

Re: Rea

Postat: 17 maj 2019 23:35
av Legato
Crappy skrev:
Citerar mig själv


"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"

Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu

Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
OK. Makes no sense dock ;) Om man hade gjort det för att undvika den refinansiering som man precis gjort så visst. Men att man skulle göra en panikåtgärd för att rädda en likviditet som just nu inte överhuvudtaget är ansträngd känns för mig helt ologiskt.

Jag tycker redan vi har förklaringen. Man börjar i praktiken sälja en ny generation bilar och precis som övriga tillverkare gör när det är aktuellt så försöker man bli av med alla "gamla" bilar inför generationsskiftet. Oturligt nog sammanföll detta med en kraftig nedgång i efterfrågan och då krävdes ännu större prissänkningar...

Rea

Postat: 17 maj 2019 23:45
av taliz
Verdi skrev:
taliz skrev:
Som sagt, det dom gör nu tyder på att en ny Model S är på gång inom kort.

Hade det varit kris hade de dumpat ut dem till handlare och auktionsbolag osv.
Och märket är så etablerat nu att OM de skulle få problem så kommer de bli uppköpta.

Fattar inte varför Tesla ska vara så hemliga. En normal biltillverkare hade ju kommunicerat flera år i förväg att en ny generation är på G. Det hade vimlat av bilder på testmulor på väg till Arvidsjaur för vintertester o dyl.

Jag tror faktiskt inte att en helt ny kaross är på gång. Det hade ju varit svårt att hålla hemligt. Tveksamt om det ens är en ny interiör på g.
Va? Det är väl knappat nån som kommunicerar ut det flera år i förväg?
Det enda sättet att veta att det är en ny på g är när man får se bilder på testmulor, men det är ju inget allmänheten har koll på.
De som är lite insatta vet ju dock att normalcykeln ligger nånstans runt 7 -8 år med facelift däremellan.

Tesla gjorde en facelift efter 4 år, 2016. Helt enligt norm dvs.
I år är den 7 år gammal...
Med det sagt tror jag heller inte på en helt ny kaross, men ny interiör, kanske nya lampor, nya batteripack osv. Frågan är bara om dom gör allt i en stöt, kanske inte. Dom verkar ju gilla att mata ut förändringar kontinuerligt.

Hur många bilder såg vi på faceliftade Model S innan den släpptes? Noll.
Innan Model X släpptes? Noll.
Model 3? Noll.
Så att hålla bilarna hemliga kan dom.

Re: Rea

Postat: 17 maj 2019 23:48
av Crappy
Jag hoppas som sagt att jag har fel och du rätt, eftersom jag vill köra en ny tesla om tre år
Men, om det hade varit en ny facelift på gång, hade inte det kommit ut, i alla fall ett rykte, inte bara spekulationer och önsketänkanden?

Re: Rea

Postat: 18 maj 2019 09:01
av OfarligTesla
Crappy skrev:
Citerar mig själv


"KK blir det den dagen de inte kan betala sina lån/skulder."
"Hade de haft pengar, eller nja i framtiden haft pengar, hade de inte sålt av lagret."
"betala av kostsamma saker som biter dig i ryggen när det sinar på allvar"

Så nix, jag menade inte att de har akut likviditetsbrist just nu

Jag menade att de säljer av nu, för att inte få akut likviditetsbrist senare, och därmed tvingas till rekonstruktion
Fast sitter man på ett lager gamla bilar när man lanserat något nytt är man ju rent korkad om man inte säljer dem så snart som möjligt oavsett hur mycket pengar man har nu och i framtiden. Det lagret tappar ju bara mer och mer i värde och kan man sälja dem över cost nu så har man fortfarande fått vinst i att producera de bilarna. Finns nog få företag som säljer produkter som inte mäter ”ålder” på sitt lager och försöker sälja ut lagervärmare så snart som möjligt.

Dvs kan man inte dra någon slutsats om likviditet av att man rear ut gamla modeller då det är något som bör göras oavsett.

Re: Rea

Postat: 18 maj 2019 14:44
av RoadFury
Legato skrev:
Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren.
Ja, fast Tesla är ju inte bara en Biltillverkare. Det jag tror Tesla kommer tjäna mest pengar på är Batteriparker och Solpanelspannor, men även deras revolutionerande batteriutveckling tillsammans med Maxwell. Även Robotaxi kommer bli spännande, det kan bli en enorm kassako, och nät du talar om värdering så ligger både Uber och Waymo vansinnigt mycket högre i värdering och i Waymos fall har man inte en enda bil i trafik än.

Re: Rea

Postat: 18 maj 2019 15:22
av Elof
RoadFury skrev:
Legato skrev:
Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren.
Ja, fast Tesla är ju inte bara en Biltillverkare. Det jag tror Tesla kommer tjäna mest pengar på är Batteriparker och Solpanelspannor, men även deras revolutionerande batteriutveckling tillsammans med Maxwell. Även Robotaxi kommer bli spännande, det kan bli en enorm kassako, och nät du talar om värdering så ligger både Uber och Waymo vansinnigt mycket högre i värdering och i Waymos fall har man inte en enda bil i trafik än.
Tesla är förvisso mer än en biltillverkare, men vad gäller börsvärde ligger ju många traditionella tillverkare högre, exempelvis VAG ungefär dubbelt så högt.

Re: Rea

Postat: 18 maj 2019 15:56
av taliz
Jag antar Legato menar i förhållande till antalet sålda bilar.
Å andrasidan, titta på Ferrari... Levererar färre än 10k bilar om året...

Re: Rea

Postat: 18 maj 2019 20:24
av Legato
Elof skrev:
RoadFury skrev:
Legato skrev:
Crappy skrev:
Behöver det vara svårare än att det är kris?
Sista 6 månaderna har aktien fullständigt rasat, det verkar tyvärr inte finnas något stopp. Passerar de $200 gränsen så kan det gå allt för fort utför och då måste det till drastiska åtgärder. KK är kanske inget sannolikt alternativ, men rekonstruktion och ombildning av bolaget.
Så nu säljer de allt de har, oavsett förlust ska det in pengar i bolaget
Tesla är fortfarande, med dagens aktiekurs, den överlägset högst värderade biltillverkaren.
Ja, fast Tesla är ju inte bara en Biltillverkare. Det jag tror Tesla kommer tjäna mest pengar på är Batteriparker och Solpanelspannor, men även deras revolutionerande batteriutveckling tillsammans med Maxwell. Även Robotaxi kommer bli spännande, det kan bli en enorm kassako, och nät du talar om värdering så ligger både Uber och Waymo vansinnigt mycket högre i värdering och i Waymos fall har man inte en enda bil i trafik än.
Tesla är förvisso mer än en biltillverkare, men vad gäller börsvärde ligger ju många traditionella tillverkare högre, exempelvis VAG ungefär dubbelt så högt.
Givetvis har inte Tesla högst börsvärde (det hade varit riktigt absurt). Jag syftar på värdering sett till i princip valfritt värderingsmått. PE, PS, EV/EBITA osv osv.

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 12:46
av juristen
Fortfarande rea...
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Model S 100D, solid svart med AP (HW3). 811K före bonus, 751K efter bonus, går att göra ytterligare avdrag om man deaktiverar autopiloten?

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 12:47
av Jeppe_E
juristen skrev:
Fortfarande rea...
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Model S 100D, solid svart med AP (HW3). 811K före bonus, 751K efter bonus, går att göra ytterligare avdrag om man deaktiverar autopiloten?
Ska tydligen inte gå att välja bort AP längre.

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 13:27
av FutureTesla
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 13:47
av M_Essemyr
Jeppe_E skrev:
juristen skrev:
Fortfarande rea...
https://www.tesla.com/sv_SE/new/5YJSA7E ... edirect=no

Model S 100D, solid svart med AP (HW3). 811K före bonus, 751K efter bonus, går att göra ytterligare avdrag om man deaktiverar autopiloten?
Ska tydligen inte gå att välja bort AP längre.
Jag hade inga problem att välja bort AP när jag la en beställning för 10 dagar sedan.

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 14:09
av erbo73
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 14:34
av Verdi
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra. Det ger ett mellanpris på ca 10 tusen och mer än så är väl en uppsättning 19" slipstream värda?

Alltså borde det vara bäst att köpa med standardhjul oavsett vad man planerar att köpa för hjul sen. Jag spelar säkert med original och får mina 21" på fredag. :)

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 15:09
av helix
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra. Det ger ett mellanpris på ca 10 tusen och mer än så är väl en uppsättning 19" slipstream värda?

Alltså borde det vara bäst att köpa med standardhjul oavsett vad man planerar att köpa för hjul sen. Jag spelar säkert med original och får mina 21" på fredag. :)
21" twin turbin är riktigt snygga! Även om det är små skillnader så ser de rejält mycket bättre ut än den gamla Turbinen.

Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 16:08
av Verdi
helix skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra. Det ger ett mellanpris på ca 10 tusen och mer än så är väl en uppsättning 19" slipstream värda?

Alltså borde det vara bäst att köpa med standardhjul oavsett vad man planerar att köpa för hjul sen. Jag spelar säkert med original och får mina 21" på fredag. :)
21" twin turbin är riktigt snygga! Även om det är små skillnader så ser de rejält mycket bättre ut än den gamla Turbinen.

Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)

Först när twin turbine kom så tyckte jag de såg knepiga ut men nu har jag helt ändrat mig. De gamla turbinerna ser lite klumpiga och omoderna ut.

Jag planerar att fasa ut mina gamla tredjeparts vinterfälgar och sätta vinterdäck på slipstream-fälgarna. Inte så snyggt men det är original och när det är dags att lämna tillbaka bilen efter 3 år så är det ju de fälgarna som ska sitta på.

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 16:12
av Bodes_dad
helix skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...
Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)
Blir dom inte sura om man inte har dom fälgar man fick med bilen när perioden är slut, ifall man tänker nyttja restvärdesgarrantin dvs (hoppas ej det blir fallet dock)?

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 19:10
av Legato
Bodes_dad skrev:
helix skrev:
Verdi skrev:
erbo73 skrev:
FutureTesla skrev:
21 tum är nästan ett måste enl mig, så lägg till ca 50tk:)
Enig om estetiken med 21", men Teslas 21"-prissättning är helt galen. Köp med standardhjul och köp 21" på Blocket el fr Norge...
Är som sagt en nobrainer att beställa med 19" slipstream och kränga dem på eftermarknaden för 15-20k och sen köpa 21" av servicecentret och dra av full moms. Det är dessutom bara cirka en fjärdedels moms man drar av vid leasing så ekvationen blir ännu bättre. Ska det vara halv moms måste ju bilen vara värd 0kr vid försäljning vilket inte är så troligt :)
Blir dom inte sura om man inte har dom fälgar man fick med bilen när perioden är slut, ifall man tänker nyttja restvärdesgarrantin dvs (hoppas ej det blir fallet dock)?
Är ju bara att köpa begagnade sen om man planerar att lämna tillbaka bilen.

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 20:11
av bylund
Verdi skrev:

21" twin turbine komplett med tpms, Continental-däck osv kostar 49 700:- som tillval och 66 990:- som rent köp. Dock kan man väl dra hela momsen på det senare priset men bara halva på det förra.
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.

Re: Rea

Postat: 21 maj 2019 23:23
av Johan84
bylund skrev:
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Vart har du läst det? Kommer i princip bara köra i verksamheten, menar du då att man kan dra fulla momsen på leasing kostnaden?

Re: Rea

Postat: 22 maj 2019 07:20
av bylund
Johan84 skrev:
bylund skrev:
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Vart har du läst det? Kommer i princip bara köra i verksamheten, menar du då att man kan dra fulla momsen på leasing kostnaden?
Nej, jag menade för extrautrustning köpt i efterhand. Men det kanske är en missuppfattning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning
Det är uttagsbeskattning som kan komma ifråga vid privat bruk.
Hänvisningen till de allmänna reglerna innebär att det kan bli fråga om proportionering av den ingående skatten om bilen används i en blandad verksamhet eller uttagsbeskattning om utrustningen har anskaffats delvis för privat bruk. Avdragsrätten påverkas dock inte av om extrautrustningen levereras i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle.

Re: Rea

Postat: 22 maj 2019 11:35
av Verdi
bylund skrev:
Johan84 skrev:
bylund skrev:
Ja, om man kör bilen helt i tjänsten. Man kan dra moms i proportion till hur mycket den körs i den momspliktiga verksamheten.
Vart har du läst det? Kommer i princip bara köra i verksamheten, menar du då att man kan dra fulla momsen på leasing kostnaden?
Nej, jag menade för extrautrustning köpt i efterhand. Men det kanske är en missuppfattning.
https://www4.skatteverket.se/rattsligva ... utrustning
Det är uttagsbeskattning som kan komma ifråga vid privat bruk.
Hänvisningen till de allmänna reglerna innebär att det kan bli fråga om proportionering av den ingående skatten om bilen används i en blandad verksamhet eller uttagsbeskattning om utrustningen har anskaffats delvis för privat bruk. Avdragsrätten påverkas dock inte av om extrautrustningen levereras i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle.
Det där efterlevs nog inte av särskilt många. Tänk på alla som har förmånsbil och som får dra till med nåt för att ens få ihop de 100 tjänstemil per år eller vad det nu är som krävs för att man ska få dra halva momsen... :) Tror nog 99% av alla såna drar all moms på alla inköp också. Eller, deras arbetsgivare gör det i sin bokföring efter inlämnat kvitto.

Själv kommer jag köra knappt 3000 mil i tjänsten så jag har inte dåligt samvete. Skulle nog kunna komma över 3000 mil för att sätta ner förmånsvärdet med 25% men det är på håret. Får väl se hur resultatet blir. :)

Re: Rea

Postat: 22 maj 2019 11:52
av Remuz
Betyder det att man tex bara får dra delar av momsen på biltvätt etc också? I mitt fall så körde jag cirka 2000mil i tjänst och 1500mil privat, men företaget drog hela momsen på alla kvitton jag skickade in och belastade bilkontot. Köpte dock inga tillbehör till bilen utan nu pratar vi tvätt, spolarvätska och sånt.