Sida 3 av 5

Re: Ljudlag EU

Postat: 03 maj 2021 19:49
av Elof
Så länge det inte hörs in i bilen har det väl ingen större negativ effekt? Alla elbilar med ljud jag har hört låter ganska behagligt, fjärran från dieselknack. Tuffast låter Taycan. Värre då med den knäpptysta Teslan som gör att man måste tuta eller knuffa fotgängare i knävecken för att de ska flytta på sig.

Re: Ljudlag EU

Postat: 03 maj 2021 20:19
av Tellus

Re: Ljudlag EU

Postat: 03 maj 2021 20:36
av mikebike
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html

Re: Ljudlag EU

Postat: 03 maj 2021 21:15
av Bjelke
mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Skit också, den har utgått! :( :lol:

Re: Ljudlag EU

Postat: 03 maj 2021 23:25
av taliz
mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 08:12
av mikebike
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)
Dessutom delar fotgängare och cyklister vägutrymme i större utsträckning än fotgängare och bilister.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 08:15
av Fredrik j
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)
Dessutom delar fotgängare och cyklister vägutrymme i större utsträckning än fotgängare och bilister.
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 08:20
av mikebike
Om man bara räknar dödsfall som problem så...

En f.d. kollega till min fru råkade cykla på sin man och han föll så olyckligt att han slog i bakhuvudet och fick en permanent hjärnskada = sängliggande.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 08:48
av MWall
Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 08:54
av mikebike
MWall skrev:
Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
Jag vill kunna välja ljud till min MY.
Also sprach Zarathustra t.ex. :mrgreen:

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:34
av taliz
Fredrik j skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
mikebike skrev:
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Apropå cyklister så har jag hört att det blir obligatoriskt med såna här på cyklar:
https://www.partykungen.se/turbospoke-25395.html
Precis, jag har ställt frågan tidigare.... varför har dom inte ställt samma ljudkrav på cyklar, elsparkar, skateboards, joggare...
Jag blir mycket hellre påkörd av en bil i 20kmh än en cykel eller elspark. Mycket mjukare att landa på(ja, jag har provat...)
Dessutom delar fotgängare och cyklister vägutrymme i större utsträckning än fotgängare och bilister.
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:38
av MWall
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:39
av taliz
MWall skrev:
Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:40
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
Jag lånade en i3S demobil i höstas och den hade ett ljud i låga hastigheter. Ett surrande liksom. Jag tycker det är bra. Skönt att folk hör en på parkeringar o dyl.
En riktigt najs grej med elbilar är ju att man kan glida runt i tystnad med rutorna nervevade, vilket jag gjorde med Teslan titt som tätt(en cab vore ju helt fantastiskt).
Att tvingas lyssna på rymdljud, som tex ID4an, gör den upplevelsen betydligt mindre njutbar.
En bra kompromiss vore väl om ljudet gick att stänga av.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:41
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:42
av MWall
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:48
av Fredrik j
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:48
av martinot
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.

Lite av en mini-tuta. :)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:52
av taliz
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:55
av MWall
martinot skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Kan ju absolut vara en bra funktion i sådana där tillfällen. Går den att stänga av och sätta på den så ser jag ju ingen nackdel med att ha en sådan funktion tillgänglig. Brukar tuta lite försiktigt/kort i sådana här lägen (har fungerat helt utan problem), men denna funktion kan ju kanske vara ett bra komplement att kunna ta till.

Lite av en mini-tuta. :)
Jag hyrde en Fiat Punto cab på Sicilien en gång. Jävlar i helvete vilken usel bil... Men den hade en så mesig tuta att den gick att använda som ringklocka nästan. På serpentinvägarna var det nämligen legio att tuta innan man körde in i kurvan. Så det tutades en hel del där längs vägarna. En sån borde man ha vid sidan av "stor-tutan". :D

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 11:56
av martinot
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
MWall skrev:
taliz skrev:
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.

För mig handlar det inte om att inte köra över fotgängare/cyklister. Det gör jag ändå inte. För mig handlar det om att jag vill att de ska flytta på sig så att jag kommer fram. På parkeringar, gator i stan som är lite halv-gågata samtidigt som bilar får köra där osv.

T ex såna här miljöer:
Hur gör cyklister? :roll:

De har en liten ringklocka som är användbar. Dessutom kan de ofta cykla runt en gående. En bil har en kraftfull tuta och är mycket mer skrymmande. Man kan ju inte åka runt och tuta bland gångtrafikanter mitt inne i stan eller på en parkering.
Precis, de aktiverar manuellt en ljudsignal. Precis samma metodik kan appliceras i en bil.
Är någon ivägen så tutar man, svårare än så är det inte. Det är knappast så att det sker konstant.
Som sagt, det kommer bli plågsamt att röra sig i stadsmiljöer om några år med en kakafoni av rymdljud.
Tar för givet att den går att stänga av på efter behov (precis som dimljus, eller en vanlig tuta).

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:02
av Bjelke
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:05
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Ska erkänna att jag inte har koll på statistiken men jag gissar att fotgängare som blir ihjälcyklade inte är något stort problem. Men jag kan ha fel.
Fotgängare som blir ihjälkörda av bilar i hastigheter under 30kmh(endast då ljudet är aktivt) är inte heller något stort problem vad jag vet.
Är inte så säker på det faktiskt. Jag tror olyckor mellan bil och fotgängare ofta sker i ganska låga hastigheter. Vilken hastighet håller du i en korsning?
Sådana olyckor är i det närmaste obefintliga. Det är därför vi har 30kmh utanför skolor tex.
Fotgängare dör tex när de springer ut framför bussen på landsväg, är ute och springer på motorvägen nattetid... eller blir påkörda av rattfyllerister eller drogade i hög hastighet.
Cyklister dör inte sällan när de blir överkörda av lastbilar som svänger till höger i låg hastighet.

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:22
av martinot
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-21, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).

Re: Ljudlag EU

Postat: 04 maj 2021 12:25
av mikebike
martinot skrev:
Bjelke skrev:
Enligt förordningen så ska den gå att stänga av så ja :)
Utmärkt! Då ser jag det bara som en fördel att det finns att tillgå vid behov (även om jag inte saknat det).

Funderar på att byta vår M3 mid-19 till en ny mid-20, men bra att den går att stänga av. Vill inte ha en bil som i vardagen att åka runt och låta "leksak", och vi har max 30 km/h i långa sträckor där vi bor (har dock dedikerad trottoarer för gående/cyklande).
M3 har inte externt ljud, inte än i alla fall.