Sida 3 av 4

Re: En "andra" bil

Postat: 21 jun 2015 20:45
av Svenssons
Garantin lär ryka också om man eftermonterar drag. Det var vad jag fick höra på Tesla Center i Mölndal i alla fall.

Re: En "andra" bil

Postat: 22 jun 2015 13:10
av Wahll
TiborBlomhall skrev:
Det är tillfälligt(?) stopp på Nissans leasing just nu.
Leasingfirman Santander har fått panik.
Nissans första leasing omgång börjar komma till sitt slut, och väldigt få kunder vill köpa loss bilarna.
Santander begär 230,000 för att köpa loss bilarna, men kunderna tycker det är för dyrt. Istället säljs de begagnade på bla KVD runt 190,000 - med resultat att ännu fler kunder tycker 230' är för mycket. Santander förlorar så 40' per bil. Med hundratals Leafs som närmar sig slutet på sin leasing period riskerar de förlora miljoner.

Detta innebär massor av Leaf som är på väg ut på begagnadmarknaden i höst till låga priser. Och troligtvis höjda leasing månadsavgifter med färre kunder som vill köpa nya Leaf som följd.
Det riktigt sura är att vi som precis signerat ett leasingavtal inte får ut bilarna!? Jag vet att bilen står 500m från jobbet men kan inte åka och hämta den (lagligt :D ). Man undrar om det ens är lagligt att göra så, avtal är ju avtal....
Att de stoppar leasingavtal som är undermåliga kan man ju förstå men det kan ju inte komma som en chock när de har förlängt leasingen månad efter månad efter månad, så man tycker ju att de "fåtalet" bilar de har inne nu borde gå att skeppa ut.

Ruttet om ni frågar mig

Re: En "andra" bil

Postat: 22 jun 2015 15:20
av Martinen
Wahll skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det är tillfälligt(?) stopp på Nissans leasing just nu.
Leasingfirman Santander har fått panik.
Nissans första leasing omgång börjar komma till sitt slut, och väldigt få kunder vill köpa loss bilarna.
Santander begär 230,000 för att köpa loss bilarna, men kunderna tycker det är för dyrt. Istället säljs de begagnade på bla KVD runt 190,000 - med resultat att ännu fler kunder tycker 230' är för mycket. Santander förlorar så 40' per bil. Med hundratals Leafs som närmar sig slutet på sin leasing period riskerar de förlora miljoner.

Detta innebär massor av Leaf som är på väg ut på begagnadmarknaden i höst till låga priser. Och troligtvis höjda leasing månadsavgifter med färre kunder som vill köpa nya Leaf som följd.
Det riktigt sura är att vi som precis signerat ett leasingavtal inte får ut bilarna!? Jag vet att bilen står 500m från jobbet men kan inte åka och hämta den (lagligt :D ). Man undrar om det ens är lagligt att göra så, avtal är ju avtal....
Att de stoppar leasingavtal som är undermåliga kan man ju förstå men det kan ju inte komma som en chock när de har förlängt leasingen månad efter månad efter månad, så man tycker ju att de "fåtalet" bilar de har inne nu borde gå att skeppa ut.

Ruttet om ni frågar mig
Ja det är riktigt dåligt. Däremot är ju inte avtalet giltigt förrän både köparen och leasingbolaget skrivit under. Det räcker alltså inte att du skrivit på papperna. Däremot om du fått tillbaka ett underskrivit avtal, så bör du kunna driva igenom det.

Re: En "andra" bil

Postat: 22 jun 2015 15:54
av JFAH
KIA SOul verkar ha fått bra betyg rent allmänt och flera reseberättelser anger upp till 18 mil i verklig räckvidd. och om det stämmer är det en klart bättre maskin än leafen.

Re: En "andra" bil

Postat: 20 jul 2015 20:43
av Svets
Kia Soul = helt underbar bil OM den hade 50 KW batteri . Körde Klippan-Malmö 97,3Km 105km/h i 2 mil resten på farthållaren i 115 Km/h . I Malmö var där 18% kvar på batteriet , 12 grader utomhus .... Bara enfasladdning , vem har DC-laddare hemma . Tyvärr annars en underbart fin bil och sikket förmånsvärde :D

Re: En "andra" bil

Postat: 20 jul 2015 22:02
av TiborBlomhall
Håller med om KIA!

Nissan kommer annars snart (Augusti?) släppa ny årsmodell på Leaf med 30 kWh batteri. Ett litet steg i rätt riktning. Leaf 2 med 40+ kWh batteri kommer sen året därpå enligt ryktena.

Re: En "andra" bil

Postat: 20 jul 2015 22:32
av Leo
Låg faktiskt på 20 mils räckvidd med e-Golfen med lugn sightseeingfart på Gotland. 40-80 km/h. 11,2 i förbrukning.

Re: En "andra" bil

Postat: 20 jul 2015 23:04
av Martinen
TiborBlomhall skrev:
Håller med om KIA!

Nissan kommer annars snart (Augusti?) släppa ny årsmodell på Leaf med 30 kWh batteri. Ett litet steg i rätt riktning. Leaf 2 med 40+ kWh batteri kommer sen året därpå enligt ryktena.
Vad ligger leaf på idag?

Re: En "andra" bil

Postat: 20 jul 2015 23:16
av TiborBlomhall
24 kWh batteripack, varav 21 kWh är tillgängligt.

Re: En "andra" bil

Postat: 20 jul 2015 23:18
av Martinen
Blir ju ett rejält lyft om dom kommer upp i 40 kWh.

Re: En "andra" bil

Postat: 26 jul 2015 07:46
av Kalle
Körde i går från stockholm till linköping i ösregn med leafen, första lång turen.
Riktigt kul att prova faktist, och laddningen funkade bra men på flera stellen va de pluginhybrider som laddade. Tråkit att behöva vänta på nån som käkar lunch men kan köra endå utan att ladda.
Men de e iofs inte de man ska klaga på utan att de bara fins en laddstation i taget längs hela sträckan.
Endå, kul att de funka ialla fall :) nu ska ja ta mig tillbaka igen :)

Re: En "andra" bil

Postat: 26 jul 2015 08:49
av kanylbullen
Har du kollat någons tanklock efter telefonnummer?

Re: En "andra" bil

Postat: 26 jul 2015 20:31
av Kalle
kanylbullen skrev:
Har du kollat någons tanklock efter telefonnummer?
Japp, inga nummer där inte.

Körde tilbaka i dag, va lite modigare nu.
Körde hela vägen linköping- dalarö med endast ett ladd stopp i Sillekrog. Prata tesla med två tyskar vid sillekrogs laddaren :)

Re: En "andra" bil

Postat: 26 jul 2015 20:34
av Kalle
Tesla har ju fattat de där med flera laddare, borde de andra ta äfter för att förhindra kö bildning

Re: En "andra" bil

Postat: 27 jul 2015 10:02
av TiborBlomhall
Flera laddare? Hahaha. Först blir vi glada om de öht fixar EN laddare per ställe längs med E4! :x

Re: En "andra" bil

Postat: 27 jul 2015 11:46
av apkungen
Troligen är det mycket billigare att sätta upp fler. Tesla vågar satsa smart för ökande efterfrågan! De tror på elbilen till skillnad från typ alla andra.

Nån som vet nån lista över alla elbilars EPA-range i en snygg tabell? En intressant sak gällnade EPA:

Leaf 24kWh (20kWh används) 121km EPA = 165Wh/km
Model S 85 (76kWh används) 424km EPA = 180Wh/km

Inte så stor skillnad med andra ord! En 70D lär ligga på typ samma som leafen

Re: En "andra" bil

Postat: 17 aug 2015 20:38
av AGCF
Vi planerar att byta ut andrabilen, en 118d, mot en elbil med. Ska vi/någon av oss åka långt så tar vi alltid teslan. Räckvidden har ingen större betydelse tänkte jag först. Men den kanske har det ändå :)

Det började med att jag hörde radioreklam för renault zoe privatleasing a 2495 kr i månaden (25 kr per mil). Det är ju riktigt billigt. Men tydligen tillkommer service och försäkring.

Zoe har en räckvidd på 210 km. Den andra bilen jag kollade på är e-up som har 160 km räckvidd. Zoe är en klart större bil dessutom. Men vad är räckvidden i verkligheten? Gröna bilister påstår att e-up hade en förbrukning på 2 kwh/mil i deras test. Det är ju riktigt dåligt. Då kommer man typ 10 mil. Frun pendlar 8 mil per dag och det blir på gränsen.

Någon som har erfarenhet av Zoe eller e-up eller någon annan bil som jag missat?

Jag har inte fått något pris på privatleasing av e-up. Säljaren skulle undersöka saken. Har någon privatleasing av e-up?

Re: En "andra" bil

Postat: 17 aug 2015 21:31
av vigge50
AGCF skrev:
Vi planerar att byta ut andrabilen, en 118d, mot en elbil med. Ska vi/någon av oss åka långt så tar vi alltid teslan. Räckvidden har ingen större betydelse tänkte jag först. Men den kanske har det ändå :)

Det började med att jag hörde radioreklam för renault zoe privatleasing a 2495 kr i månaden (25 kr per mil). Det är ju riktigt billigt. Men tydligen tillkommer service och försäkring.

Zoe har en räckvidd på 210 km. Den andra bilen jag kollade på är e-up som har 160 km räckvidd. Zoe är en klart större bil dessutom. Men vad är räckvidden i verkligheten? Gröna bilister påstår att e-up hade en förbrukning på 2 kwh/mil i deras test. Det är ju riktigt dåligt. Då kommer man typ 10 mil. Frun pendlar 8 mil per dag och det blir på gränsen.

Någon som har erfarenhet av Zoe eller e-up eller någon annan bil som jag missat?

Jag har inte fått något pris på privatleasing av e-up. Säljaren skulle undersöka saken. Har någon privatleasing av e-up?
Renault förbättrade motorn nyligen på Zoe så att den skulle bli effektivare och den har nu en räckvidd 240 km. Vilket är det längst av alla om man bortser från tesla

Re: En "andra" bil

Postat: 17 aug 2015 21:53
av pegs
Vi håller på och kollar på andra-bil. Just nu är MB A-klass på tapeten.
Ingen elbil, men den har många knappar och reglage som känns igen från Teslan. Alltid nåt... :?

Re: En "andra" bil

Postat: 18 aug 2015 08:01
av JFAH
Såvitt jag kan se efter att ha titta på en himla massa reviews på olika elbilar runt om i världen s är kia soul överlägset den bil som har bäst räckvidd i småbilssegmentet. Den enda av dem som praktiskt verkar klara sina 20 mil (i vart fall vid sidan av motorvägen). Batteristorleken är 30kwh vilket gör den lite potentare än någon av konkurrenterna i denna klass, och det verkar också som snabbladdning funkar bättre också (nyare generation av batterier som det verkar.

Detta sagt; jag har ingen personlig erfarenhet av bilen enbart tittat på mycket material för att evaluera olika modeller, så kolla själva.

Re: En "andra" bil

Postat: 18 aug 2015 08:40
av TiborBlomhall
Kan ni vänta nån månad kan årsmodell 2016 av Leaf vara värt att vänta på, då den också kommer få 30 kWh batterier.
Annars är KIA bäst just nu, ja.

Re: En "andra" bil

Postat: 18 aug 2015 10:45
av JFAH
JO det är klart. Och om nissan följer isn oriignal plan så skall ju en större uppdatering ske med 2017 modellen också som skall ge rejält större räckvidd. Men då i krokarna skall den ju konkurrera med tesla model 3.

Re: En "andra" bil

Postat: 18 aug 2015 21:37
av AGCF
Nu har jag lånat en Zoe ett dygn. Man blir mäkta irriterad över att det är så lite regen. I alla fall om man är van vid Tesla. Jag fick bromsa bort en hel del rörelseenergi. Ska även låna en E-up men den är både dyrare, mindre och har mindre batteri.

Re: En "andra" bil

Postat: 19 aug 2015 07:36
av jonas
BMW i3 har mycket kraftigare regen än Tesla, vänder snabbare, mycket bättre precond. Men saknar 3-fas laddning. Kanske man kan komma runt med den nya DC-laddaren för drygt 10 ink bidrag. Då belastar man ju faserna jämnt med 16A.

Re: En "andra" bil

Postat: 19 aug 2015 12:46
av Kalle
AGCF skrev:
Nu har jag lånat en Zoe ett dygn. Man blir mäkta irriterad över att det är så lite regen. I alla fall om man är van vid Tesla. Jag fick bromsa bort en hel del rörelseenergi. Ska även låna en E-up men den är både dyrare, mindre och har mindre batteri.
Fast zoe har nåt smart broms by wire system om jag mins rett som ökar regen när du trycker på bromsen, så när du "bromsar" gegenererar du bara mera, inte förens en ganska hård bromsning går bromsarna in.

De som jag irriterar mig över är att regen/förbrukning mätarn är felvänd enligt mig.