Sida 3 av 5

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 08 jul 2019 11:47
av KalleB
Svenssons skrev:
Minst tre gånger så snabbt kommer det gå från trefasuttaget men största vinsten är fördelningen av effekten på alla faser. Man lär inte behöva köra med 16A från trefasuttaget. Wall connector är nog billigaste alternativet att sätta på uttaget men det finns såklart flera alternativ.
Tack för snabbt svar!
Då kopplar man wall connectorn direkt mot det uttaget alltså? Behövs en separat jordfeltsbrytare för den eller använder man den som redan sitter installerad i elskåpet?
Som jag förstår det så kan man söka bidrag för installation av en wall connector och arbetet kring det.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 08 jul 2019 12:14
av Svenssons
Det blir tekniskt sett inte en fast installation men det skall sitta en separat jordfelsbrytare till trefasuttaget.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 08 jul 2019 13:34
av LarsL
Det du kan göra nu är att köpa en adapter, den är klassad för 16A. Jag UMCn är begränsad till 1-fas och jag tror det är 13 A för schuko.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
54F68BA4-D68C-4067-A5C7-F155E1C11B2F.jpeg
Vill du ha 3-fas så måste du köpa något sånt här.

https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 08 jul 2019 15:35
av Snap01
Med wc så går det så mycket smidigare. Min installation med egen central gick på drygt 5000kr med wc drygt 10000. Det är en så stor del att få en fungerande kedja som är skapligt snabb när man laddar med el. om Man pyntar dryga 650000 för en bil så är det småpengar i sammanhanget.

Laddar 16a 3 fas får i nästan 7 mil timmen

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 08 jul 2019 15:59
av KalleB
Tackar för bra svar!
Har beställt en wc nu, och tagit in offerter på installation.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 12 jul 2019 19:17
av ChristerSjo
Hur fungerar en sådan här då?

https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000

Lite snabb där, det är ju typ 2 i båda ändar.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 21:54
av ville9
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 22:01
av e5m1r
ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Jag hade kört på CEE adapter då kan du köra högre styrka och vara lite säkrare
Schucko är klen och höga uttag över lång tid tål den inte så bra medan CEE är framtagen för industri

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 22:03
av tor-ake
Som beskrivet ovan, 13A med shuko-pigtailen, men om du redan har ett schuko-uttag på trefasuttaget så behöver du ingen adapter till schuko. Färre skarvar är alltid bättre. En bra grej kan vara att (bryta säkringen till CEEn och) öppna den och efterdra kontakternas skruvar.

Med den där röd CEE till blå CEE skall du kunna ladda 16A, det är bra känna på den om den blir varm efter nån timme, kan ju vara tillverkningsfel och skräpkvalitet, men den är gjord för att klara 16A.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 22:06
av taliz
ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Kör du på det schuko som sitter på trefasuttaget så bör du kunna köra fullt, är ju samma kablage som till trefas. Max är väl då 13A. Den andra adaptern där bör göra att du kan köra med 16A, tror dock den finns billigare på jula eller Biltema.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 22:17
av Snap02
ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas

Varför köper du inte en wc?

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 22:32
av bolleboll
ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.
Jag tolkar det som att du anser det lite för dyrt?
Om man börjar gå över till elbil bör man kanske omvärdera att planera in för kostnaden av en laddstation (ca 10.000kr) ca 5000kr för en Tesla WC, 3-4000kr för en jordfelsbrytare TypB med uppsäkrad trefas 16A, samt lite installationskostnad för att få rätta diameter på de fysiska kablarna. :D

jag har skrivit ett debattinlägg tidigare angående laddning via Schuko och lite tankar om elsäkerhet.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 89#p339589

Det jag ville lyfta fram är att elinstallationen egentligen är ett risktagande, där inget alternativ är 100% säkert. Sedan är det upp till var och en att besluta hur man vill göra. Allt har för och nackdelar, men själv skulle jag bara använda laddning via schuko för en M3 bara i nödfall och inte som permanent lösning.
Schukokontakten var förmodligen inte konstruerad med tanke att hantera den mängden ström som en Tesla kräver vid laddning. Men visst det kan fungera länge utan problem.
Jag har valt att börja köra elbil och då har jag även accepterat att ta kostanden för att installera en laddbox hemma.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 14 aug 2019 22:40
av ville9
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 00:22
av evilirish
Det finns mycket billigare typB jordfelsbrytare än de som elektriker (fortfarande) tar hutlöst betalt för här i Sverige. T.ex härifrån: https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
Ställde Tesla's WC och den inskaffade Jfb (exakt likadan som på länken ovan) bredvid proppskåpet och bad elektrikern installera när jag ändå hade honom över för att koppla in solcellerna. Gjort på nolltid.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 01:55
av M3apan
bolleboll skrev:

Det jag ville lyfta fram är att elinstallationen egentligen är ett risktagande, där inget alternativ är 100% säkert. Sedan är det upp till var och en att besluta hur man vill göra. Allt har för och nackdelar, men själv skulle jag bara använda laddning via schuko för en M3 bara i nödfall och inte som permanent lösning.
Schukokontakten var förmodligen inte konstruerad med tanke att hantera den mängden ström som en Tesla kräver vid laddning. Men visst det kan fungera länge utan problem.
Jag har valt att börja köra elbil och då har jag även accepterat att ta kostanden för att installera en laddbox hemma.
Det kan ju helt enkelt vara så att man inte har möjligt att installera laddbox hemma. Som i mitt fall. Vi har garage i föreningen men får inte installera något (ännu). Däremot kan man ladda via schucko från motorvärmaruttag. Allt under 8A klarar den, över 8, ja då går säkringen efter någon timme. Känner man på kablarna efter en hel natt så är dom knappt ljumna. Vet inte om detta är optimalt, men det är vad som finns. Rent krasst så räcker det. Kör man som jag 2-3 mil om dagen så går man "plus" varje dag och har oftast fullt inför ev längre resor under helgen.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 06:41
av MarkusL
Har du missat ladda hemma bidraget? Min installation kostade 6000 efter bidrag och då köpte jag en löjligt dyr jfb typ b (5700kr).

Använd inte de elektriker Tesla rekommenderar, fick offerter från dem på 10 000kr men tog sedan min ”vanliga” elektriker som gjorde det för under 2000. Ska du ha elbil framöver är det värt det alla gånger! Att koppla via blå cee och dra 16A funkar men det maxar en fas rätt mycket. I vinter när du kör värme, ugn, spis och annat som går över den fasen kommer troligen ge problem.

Har du en WC så har du en helt annan frihet och behöver aldrig tänka på att ladda. Du kan ladda en gång i veckan med en smidig inkoppling istället för att behöva mecka med UMC varje gång du kört. Du kan schemalägga laddning till några timmar på natten/morgonen och på vinter starta med ett batteri som värmts upp av laddningen.

Du har ju redan trefas framdraget så elektrikern borde ta max 1500 för en installation. Lägg på lika mycket för en jfb och 5200 för en WC så landar du på 4000 efter bidrag. Billig frihet och framtidssäkring! Obs: Du kan ladda andra elbilar på WC, inte bara Tesla.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 07:02
av Svenssons
En trefass laddbox likt Tesla WallConnectorn kostar ungefär som bensin/dieseltankningen under 1-2 månader med avgasbil så själv tycker inte jag det är dyrt. Trefasladdning ger ju säkrare laddning dels pga att man kan köra på en tredjedel av strömstyrkan och dels för att Schukokontakten slits snabbare och dels är trefas med fast laddbox så mycket smidigare. Den medföljande laddboxen behöver man ju ta med sig ibland. Mycket säkrare och smidigare att då alltid ha den i bilen. Ingen risk att man glömt den då man behöver den och väggkontakten behöver inte slitas ut.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 08:03
av Swede1
Svenssons skrev:
En trefass laddbox likt Tesla WallConnectorn kostar ungefär som bensin/dieseltankningen under 1-2 månader med avgasbil så själv tycker inte jag det är dyrt. Trefasladdning ger ju säkrare laddning dels pga att man kan köra på en tredjedel av strömstyrkan och dels för att Schukokontakten slits snabbare och dels är trefas med fast laddbox så mycket smidigare. Den medföljande laddboxen behöver man ju ta med sig ibland. Mycket säkrare och smidigare att då alltid ha den i bilen. Ingen risk att man glömt den då man behöver den och väggkontakten behöver inte slitas ut.
Du kan ju köpa en till schuko grunka för 2000 kr, en alltid inkopplad (mindre slitage), och en i bilen. Hm, iof 2000 kr bort från 4000 kr installation, ja, verkar vettigt att fixa riktig wc för 4000 kr bara.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 08:08
av tor-ake
Finns en poäng att ta det lugnt och utröna det faktiska behovet och vilken lösning som passar bäst innan man investerar. Jag har laddat 4 år på schuko men har nu en WC enligt Bjelkemetoden och jfb typ b från Orust engineering.
WCn är tänkt att jag flyttar in i garaget när snön kommer.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 08:12
av Zalman3
VW skryter med att deras laddbox kostar ca 3000kr.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 08:24
av Snap02
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 12:03
av Teslaspolen
Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Han undrar varför man ska köpa Tesla WC när det finns andra laddboxar för snarlika summor och som ger mer funktioner, ex lastbalansering mot fastighet och smart laddning. Men någonstans verkar det gått snett, en jfb typ b ska kosta max 2000 Kr.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 12:18
av kikat
Teslaspolen skrev:
Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Han undrar varför man ska köpa Tesla WC när det finns andra laddboxar för snarlika summor och som ger mer funktioner, ex lastbalansering mot fastighet och smart laddning. Men någonstans verkar det gått snett, en jfb typ b ska kosta max 2000 Kr.
En Hager och Garo kostar bort emot 5000kr. Många elektriker vill köpa materialet själva och bara använda de märken de är vana vid. Finns till och med de elektriker som tar 50% högre timtaxa när de inte får köpa materialet själva och en Chint för 1600kr lär ingen elektriker köpa.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 14:03
av ville9
Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Okej.
Ja det är väl inte jättekonstigt att du inte förstår hur jag tänker då du inte känner mig och vet något om min situation.

Jag försöker förklara igen, även om inte just du verkar vara intresserad av ngt annat än att klaga.

Har precis fått min första elbil, en model 3.
Kan inget om el, laddning osv så känner mig lite vilsen.
Jag vill inte göra något förhastat.

Har funderat på en enkel lösning med Tesla WC och en billig jordfelsbrytare B, tänker att det borde gå lösa för 8-10tkr innan bidrag, dvs 4-5tkr efter bidrag.
Har hört mig för med olika elektriker men priserna har varit runt det dubbla.
Det känns inte aktuellt och börjat tröttna på det.

Samtidigt så är det inte omöjligt att vi sätter solceller på taket snart. Samt skaffar en model Y när den kommer och då alltså har två elbilar. Då kanske man ska ha en helt annan setup och då vill jag inte ha lagt för stora pengar på lösning nu som man då får göra om.
En sådan lösning behöver jag definitivt läsa på mer om innan jag skaffar.

Samtidigt så har jag ju faktiskt fördelen av att ha ett trefasuttag i garaget (nybyggt).
Kan man nyttja det på ett hyfsat bra sätt framåt (med tillägg kabel 250kr kanske) så är det väl en vettig lösning ett tag framåt.

Har absolut med i kalkylen att framöver ha något form av laddbox, inget snack om saken.
Snart kanske jag kommer i kontakt med en elektriker som är bra och tar humana priser så att man kör Tesla WC ändå.
Alternativt hittar jag en lösning med laddbox som är framtidssäkrad för kommande dubbla bilar och som jag känner verkligen klarar mina behov för 5-7 år framåt, det kanske kostar 10tkr efter bidrag men det känns isf motiverat.

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Postat: 15 aug 2019 14:21
av Jeppe_E
ville9 skrev:
Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Okej.
Ja det är väl inte jättekonstigt att du inte förstår hur jag tänker då du inte känner mig och vet något om min situation.

Jag försöker förklara igen, även om inte just du verkar vara intresserad av ngt annat än att klaga.

Har precis fått min första elbil, en model 3.
Kan inget om el, laddning osv så känner mig lite vilsen.
Jag vill inte göra något förhastat.

Har funderat på en enkel lösning med Tesla WC och en billig jordfelsbrytare B, tänker att det borde gå lösa för 8-10tkr innan bidrag, dvs 4-5tkr efter bidrag.
Har hört mig för med olika elektriker men priserna har varit runt det dubbla.
Det känns inte aktuellt och börjat tröttna på det.

Samtidigt så är det inte omöjligt att vi sätter solceller på taket snart. Samt skaffar en model Y när den kommer och då alltså har två elbilar. Då kanske man ska ha en helt annan setup och då vill jag inte ha lagt för stora pengar på lösning nu som man då får göra om.
En sådan lösning behöver jag definitivt läsa på mer om innan jag skaffar.

Samtidigt så har jag ju faktiskt fördelen av att ha ett trefasuttag i garaget (nybyggt).
Kan man nyttja det på ett hyfsat bra sätt framåt (med tillägg kabel 250kr kanske) så är det väl en vettig lösning ett tag framåt.

Har absolut med i kalkylen att framöver ha något form av laddbox, inget snack om saken.
Snart kanske jag kommer i kontakt med en elektriker som är bra och tar humana priser så att man kör Tesla WC ändå.
Alternativt hittar jag en lösning med laddbox som är framtidssäkrad för kommande dubbla bilar och som jag känner verkligen klarar mina behov för 5-7 år framåt, det kanske kostar 10tkr efter bidrag men det känns isf motiverat.
Du kan vara lugn, jag är också dum i huvet eftersom jag laddar med 8A Schuko. Jag har laddat 26 ggr på 2 månader, totalt 380kWh. Du har det ju väl förberett, eftersom du har 3-fas i garaget, det är en smal sak att skarva på till en box. Vill du komma billigast undan, så tror jag Ease från Tibber är ett bra alternativ. Du kan använda den medföljande typ-2 sladden (även om du förmodligen kommer att vilja köpa en separat). Så kostnaden blir 8000 kr + en enkel installationskostnad (kan knappast kosta mer än 1500 kr att skarva på en anslutning på befintlig kabel. Eller då 7000 kr om du byter elavtal till Tibber.

Jag måste först dra ut 3-fas och med tanke på avståndet så lär det inte vara billigt. Dessutom laddar jag mina 7 mil om dan lätt med UMC'n. Men jag kommer förmodligen att installera en Ease innan vintern.