Sida 3 av 7

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 11:26
av bullen
Teslaspolen skrev:
Verdi skrev:
Det kommer ändå krävas enorma laddstationer i framtiden. Trafikmängden i framförallt Tyskland är helt sjuk. När man kommer hem till E4:an som upplevs den för vad den är. En liten knappt trafikerad motorväg till de norra provinserna.

Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?

Ska bli sjukt spännande. Önskar att jag vore 22 år och inte 42 år gammal så att jag fick uppleva mer av framtiden. Om 20 år måste det nästan vara så många snabbladdningsstationer längs motorvägarna att man inte behöver planera med navin. Tänker mig stora skyltar vid varje avfart som talar om hur många lediga platser det finns där. Typ 10 lediga av 50 platser. Eller så har man gjort laddningen så snabb att genomströmningen liknar den hos en bensinmack.

Det är iaf ett riktigt hästjobb att fixa infrastrukturen under de närmaste årtiondena. Men det har ju gjorts liknande, eller större, saker förr.
Det är ju ganska off topic, men... Rom byggdes inte över en dag. :)
Fast jorden skapades ju på 7Bild

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 11:28
av Verdi
mati skrev:
MarkusL skrev:
Har ni inte tappat det tråden handlade om nu?
Egentligen inte. Argumentet att det inte finns tillräckligt många snabbladdare och att det inte går att bygga tillräckligt många sådana är ju väldigt vanligt. Visserligen kom det denna gången från en "insider", nämligen Verdi, och argumentet är kanske inte så konstigt ändå. Men det är ju ändå det tråden handlar om.

Jag skrev inte att det inte går. Men det är ju en stor utmaning.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 11:34
av mickeisol
Verdi skrev:
Det kommer ändå krävas enorma laddstationer i framtiden. Trafikmängden i framförallt Tyskland är helt sjuk. När man kommer hem till E4:an som upplevs den för vad den är. En liten knappt trafikerad motorväg till de norra provinserna.

Jag förstår inte riktigt var man ska få plats med alla snabbladdare om jag ska vara helt ärlig. Vet dock inte hur mycket av trafiken som är "lokal" och som inte behöver snabbladda och hur stor del som kör så långt att de behöver stanna längs vägen. Vet du mati?

Ska bli sjukt spännande. Önskar att jag vore 22 år och inte 42 år gammal så att jag fick uppleva mer av framtiden. Om 20 år måste det nästan vara så många snabbladdningsstationer längs motorvägarna att man inte behöver planera med navin. Tänker mig stora skyltar vid varje avfart som talar om hur många lediga platser det finns där. Typ 10 lediga av 50 platser. Eller så har man gjort laddningen så snabb att genomströmningen liknar den hos en bensinmack.

Det är iaf ett riktigt hästjobb att fixa infrastrukturen under de närmaste årtiondena. Men det har ju gjorts liknande, eller större, saker förr.
Tja, jag tror att batterikapacitet motsvarande nya roadstern måste till för att det ska fungera i framtiden, dvs att man nästa aldrig behöver använda en publik laddstation, samtidigt som man i den kan ladda mycket snabbare (mil/minut) på grund av det stora batteriet (litet C värde). Såklart utvecklas batterierna både i förmåga till snabb laddning och densitet.

Viist så kan man ha litet batteri i pendlingsbil, samtidigt som man har stora batterier i bilar för långfärder samt som skall användas med drag (husvagnar o dylikt).

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 12:04
av LarsL
Det snyggt vi får ett ”Konstiga argument” i tråden om konstiga argument.

Som tur är har Tibor redan skrivit om detta redan.

http://teslaclubsweden.se/om-alla-bilar ... e-elbilar/

Om alla bilar var elbilar skulle inget rastställe vilja vara utan snabbladdare, de skulle inte överleva. Mellan Jönköping och Linköping, vilket är området som Tibor pratar om, finns det minst ett tiotal företag som jobbar med att vara rastställe. Om det behövs 250 snabbladdare för att försörja bilarna på E4 enligt Tibor så krävs det alltså 25 st laddare bi varje företag inom detta område. Naturligtvis kommer det finnas ställen med många fler laddare och ställen med färre laddare.

Sedan tror jag faktiskt att Tibor överskattar hur många det är som måste ladda länge i detta område. Med tanke på räckvidd och laddeffekt så känns det som mycket om 2/3 måste ladda motsvarande 15 min. Model 3 behöver 6 min enligt Abetterrouteplanner för en resa Göteborg - Stockholm, det skulle minska behovet till 13 st snabbladdare vid varje rastställe.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 12:11
av MarcusC
Fast finns det inte många bensinmackar vid motorvägarna just för att när man ska åka långt med en bensinare så åker man bara och efter x antal mil så måste man tanka.
Men med elbil så börjar man oftast med fullt batteri och därför behövs det kanske inte laddas så många gånger på vägen, utan mera när man kommer fram.

Självklart kommer man köra långt i vissa fall och då behöva ladda på vägen, men jag tror nog att när bilarna kommer upp i 50 riktiga mil så kan man nog inte jämföra dagens behov av mackar kontra laddstationer vid motorvägarna.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 12:24
av JGur
”Men alla som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då”?

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 12:27
av MarcusC
JGur skrev:
”Men alla som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då”?
Typ som jag då (bilen kommer visserligen om 2 veckor), men jag får ladda i stan.
Men så klart det kommer vara sådana som inte bor så nära stan heller, men det är nog inte så många av dessa som också kör elbil

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 12:35
av Surfaren
JGur skrev:
”Men alla som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då”?
Jo, det är ett reellt problem på många platser. Men ibland är det ganska enkelt att lösa, som för mig då jag flyttade (med Teslan) till lägenhet utan laddmöjlighet hemma. Stockholms kommun hade däremot 6 stycken typ 2-uttag vid ett badhus 500 meter bort, så jag parkerade där ibland över natten istället för hemma. Så om man kan tänka sig att expandera sin definition av "hemma" en aning så går det ibland att hitta en laddplats.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 12:58
av McMagnus
Jag läste för ett tag sen att det fanns planer på att montera billaddare på lycktstolpar. Vet dock inte hur seriöst det va, det kan behövas nya kablar för att få ut all den effekten. Eventuellt är kablarna lite överdimensionerade för dagens lampor som säkert är snålare, men att ladda bilar vet jag inte om dom klarar?

Hursom skulle det lösa laddning för de flesta.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 13:21
av Svenssons
JGur skrev:
”Men alla som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då”?
Låter lite som problemet damsugarförsäljarna hade med de elektriska dammsugare och man inte hade eluttag i alla rum. Lösbart och övergående helt enkelt.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 14:33
av LarsL
MarcusC skrev:
JGur skrev:
”Men alla som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma då”?
Typ som jag då (bilen kommer visserligen om 2 veckor), men jag får ladda i stan.
Men så klart det kommer vara sådana som inte bor så nära stan heller, men det är nog inte så många av dessa som också kör elbil
Bor man inte inne stan är det väl inga problem då är det ju lätt att fixa laddning.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 14:35
av LarsL
McMagnus skrev:
Jag läste för ett tag sen att det fanns planer på att montera billaddare på lycktstolpar. Vet dock inte hur seriöst det va, det kan behövas nya kablar för att få ut all den effekten. Eventuellt är kablarna lite överdimensionerade för dagens lampor som säkert är snålare, men att ladda bilar vet jag inte om dom klarar?

Hursom skulle det lösa laddning för de flesta.
Askersundskommun har gjort detta på några ställen. Det finns en viss överkapacitet i nätet då lamporna byts ut till LED.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 14:41
av Teslaspolen
LarsL skrev:
McMagnus skrev:
Jag läste för ett tag sen att det fanns planer på att montera billaddare på lycktstolpar. Vet dock inte hur seriöst det va, det kan behövas nya kablar för att få ut all den effekten. Eventuellt är kablarna lite överdimensionerade för dagens lampor som säkert är snålare, men att ladda bilar vet jag inte om dom klarar?

Hursom skulle det lösa laddning för de flesta.
Askersundskommun har gjort detta på några ställen. Det finns en viss överkapacitet i nätet då lamporna byts ut till LED.
"I have seen the future, and it is light pole charging."

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 15:34
av Johan84
Har hört folk säga några gånger att det extra utsläpp som sker vid tillverkningen av en elbil jämfört med en ICE är så man måste köra 4 varv runt gjorden för att komma ikapp. Detta är givetvis okunskap då det är 4007,5 mil runt gjorden och att det skulle ta 16 000 mil extra för en elbil är ren lögn. Min förra bil drog 1 liter mil för att det ska va enkelt att räkna, det x 3kg co2 för hela livskedjan på fossilt ger ett utsläpp på 48 ton. vad jag läst mig till är det ca 8 ton för en fossil och 10 ton på en elbil vilket gör att man är på + efter 700 mil. Detta ihop med att elbilen förmodligen håller 3-5 gånger längre i drivlinan (men kanske inte själva bilen) gör ju att totalutsläpp blir väldigt mycket bättre.

Brukar dock aldrig orka förklara sånt för folk då det lätt blir en lång monolog från min sida och blir lite lätt upprörd av allt skitsnack om el. Skulle va bra med någon bra infograf som nån duktig grafiker kanske kan plocka fram som jämför totala utsläpp så man lätt kan utbilda folk på nätet utan att behöva dra samma visa igen. Man måste ju givetvis räkna med den el som är på platsen man bor, för annars får man argumentet att "tänk på i dubai när all el produceras med fossilbränslen" och för på det sättet även rättfärdiga att det är bra med fossilt. (dubbelt utsläpp på fossila bilar än kolkraft pga bättre rening och optimalare förbränning)

Någon som har några bra infografer att dela med sig av som vi kan sprida?

här är en film på 2 min som beskriver hur det är i usa. men vi har mycket renare el i sverige:

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 15:58
av Foluke
Johan84 skrev:
Har hört folk säga några gånger att det extra utsläpp som sker vid tillverkningen av en elbil jämfört med en ICE är så man måste köra 4 varv runt gjorden för att komma ikapp. Detta är givetvis okunskap då det är 4007,5 mil runt gjorden och att det skulle ta 16 000 mil extra för en elbil är ren lögn. Min förra bil drog 1 liter mil för att det ska va enkelt att räkna, det x 3kg co2 för hela livskedjan på fossilt ger ett utsläpp på 48 ton. vad jag läst mig till är det ca 8 ton för en fossil och 10 ton på en elbil vilket gör att man är på + efter 700 mil. Detta ihop med att elbilen förmodligen håller 3-5 gånger längre i drivlinan (men kanske inte själva bilen) gör ju att totalutsläpp blir väldigt mycket bättre.

Brukar dock aldrig orka förklara sånt för folk då det lätt blir en lång monolog från min sida och blir lite lätt upprörd av allt skitsnack om el. Skulle va bra med någon bra infograf som nån duktig grafiker kanske kan plocka fram som jämför totala utsläpp så man lätt kan utbilda folk på nätet utan att behöva dra samma visa igen. Man måste ju givetvis räkna med den el som är på platsen man bor, för annars får man argumentet att "tänk på i dubai när all el produceras med fossilbränslen" och för på det sättet även rättfärdiga att det är bra med fossilt. (dubbelt utsläpp på fossila bilar än kolkraft pga bättre rening och optimalare förbränning)

Någon som har några bra infografer att dela med sig av som vi kan sprida?

här är en film på 2 min som beskriver hur det är i usa. men vi har mycket renare el i sverige:
Svara dem att fabriken kör varje bil 4 varv runt jorden före leverans för att göra tillverkningen koldioxidneutral! :D

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 16:06
av Zalman3
Svara att istället för CCS(Carbon Capture Storage) så bygger man batterier av den CO2 man fångar i luften.
Litiumbatterier består till stor del av grafit(kol).
Drivs dessa fabriker med sol/vindel så blir batterifabriker miljövänliga CO2 sänkare.

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 19:39
av bylund
Zalman3 skrev:
Svara att istället för CCS(Carbon Capture Storage) så bygger man batterier av den CO2 man fångar i luften.
Menar du att man gör det idag? Eller att man ens har tekniken att göra det storskaligt?

Re: Konstiga argument

Postat: 31 jul 2019 23:13
av LarsL
Johan84 skrev:
Har hört folk säga några gånger att det extra utsläpp som sker vid tillverkningen av en elbil jämfört med en ICE är så man måste köra 4 varv runt gjorden för att komma ikapp. Detta är givetvis okunskap då det är 4007,5 mil runt gjorden och att det skulle ta 16 000 mil extra för en elbil är ren lögn. Min förra bil drog 1 liter mil för att det ska va enkelt att räkna, det x 3kg co2 för hela livskedjan på fossilt ger ett utsläpp på 48 ton. vad jag läst mig till är det ca 8 ton för en fossil och 10 ton på en elbil vilket gör att man är på + efter 700 mil. Detta ihop med att elbilen förmodligen håller 3-5 gånger längre i drivlinan (men kanske inte själva bilen) gör ju att totalutsläpp blir väldigt mycket bättre.

Brukar dock aldrig orka förklara sånt för folk då det lätt blir en lång monolog från min sida och blir lite lätt upprörd av allt skitsnack om el. Skulle va bra med någon bra infograf som nån duktig grafiker kanske kan plocka fram som jämför totala utsläpp så man lätt kan utbilda folk på nätet utan att behöva dra samma visa igen. Man måste ju givetvis räkna med den el som är på platsen man bor, för annars får man argumentet att "tänk på i dubai när all el produceras med fossilbränslen" och för på det sättet även rättfärdiga att det är bra med fossilt. (dubbelt utsläpp på fossila bilar än kolkraft pga bättre rening och optimalare förbränning)

Någon som har några bra infografer att dela med sig av som vi kan sprida?

här är en film på 2 min som beskriver hur det är i usa. men vi har mycket renare el i sverige:
Den här grafen beskriver ganska väl hur utsläppen ser ut och att det verkligen har betydelse var bilen körs.
8E027941-FF20-4CC9-BA13-58117BD5E2E1.jpeg
Den kommer från denna rapport: https://www.transportenvironment.org/si ... %20v04.pdf

Re: Konstiga argument

Postat: 01 aug 2019 11:43
av Pontus
HerrNilsson skrev:
Zalman3 skrev:

Hehe...välkommen i klubben.

Jag har träffat "Kalle" som säger att det inte går att köra elbil i Norrland. Då säger jag, vem har mest trovärdighet, jag som i verkligheten kört ca 8500 mil elbil som resande säljare i Norrland, eller "Kalle", som har en åsikt, men som aldrig suttit i en elbil?
Exakt, den kör jag också på.

Mycket sånt på Internet också. Folk som inte har elbil har en massa "sanningar" kring elbilar. Brukar då också motfråga; vem borde ha bäst koll på detta, jag som kört elbil(ar) sedan 2016 eller snubben som inte kör elbil, och kanske aldrig ens kört en elbil.
Det är som att jag skulle sitta och kasta ur mig sanningar om valfångst eller brödbak eller nåt annat jag inte har en susning om.
Kul att du nämner brödbak. När flyttade till andra sidan pölen så skulle prova att baka semlor till fikat på jobbet. Det gick inge bra då dom bara har torrjäst där borta. Då kunde jag ju sagt att det går inte att baka bra bröd med torrjäst men det hade väl varit fel man måste bara veta hur man ska använda de saker som är nytt för en. (Jag lyckades aldrig men träffade en annan svensk som gjorde det åt mig och väldigt bra).
Använd en elbil som det är tänkt och den fungerar jättebra, använd den inte som en fossilbil.

Re: Konstiga argument

Postat: 01 aug 2019 16:36
av Simon
McMagnus skrev:
Jag läste för ett tag sen att det fanns planer på att montera billaddare på lycktstolpar. Vet dock inte hur seriöst det va, det kan behövas nya kablar för att få ut all den effekten. Eventuellt är kablarna lite överdimensionerade för dagens lampor som säkert är snålare, men att ladda bilar vet jag inte om dom klarar?.
Askersund, som sagt...
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.a ... a&ln=sv-SE

Re: Konstiga argument

Postat: 05 aug 2019 15:06
av Verdi
På morgonfikat idag fick jag följande kommentarer när fler fattade att jag hade en Tesla. (råkade berätta att vi bilat till Spanien och då fyllde en som visste i med "i en elbil!".)

1. "Och vad kostar en sån då? Jag har en begagnad bil för 90 tkr. Från en halv miljon och uppåt? Haha. Vad säger du Eva, ska vi köpa en varsin?"
2. "Jag kan inte ha nån elbil för jag kan inte ladda hemma. Jag vill ha en hybrid med längre räckvidd på el men egentligen längtar jag efter en vätgasbil".
3. "Elbil? Njae. Jag väntar nog ett tag till, de verkar inte riktigt vara där än".
4. "Hur långt kommer man då? 15 mil?"

Jag sa ingenting. Önskar att ingen visste om att jag hade en Tesla. Hatar det.

Alla kommentarer kommer från män mellan 55 och 65 år. Dock projektledare, IT-folk, ingenjörer... Absolut inga dumbommar. Bara dåligt insatta och såna som inte prioriterar bilar öht.

Re: Konstiga argument

Postat: 05 aug 2019 15:38
av Generalbogge
Verdi skrev:
4. "Hur långt kommer man då? 15 mil?"
Du skulle svarat att "Jag kom till Spanien, så liiite längre än så" :)

Re: Konstiga argument

Postat: 05 aug 2019 15:42
av Ampera
Du kan oxå ställa mot frågan hur långt hen kommer på en hundring?
Jag med fri SuC kommer hur långt som helst, men skull jag behöva betal så mellan 260&500km

Re: Konstiga argument

Postat: 05 aug 2019 15:48
av Legato
Verdi skrev:
På morgonfikat idag fick jag följande kommentarer när fler fattade att jag hade en Tesla. (råkade berätta att vi bilat till Spanien och då fyllde en som visste i med "i en elbil!".)

1. "Och vad kostar en sån då? Jag har en begagnad bil för 90 tkr. Från en halv miljon och uppåt? Haha. Vad säger du Eva, ska vi köpa en varsin?"
2. "Jag kan inte ha nån elbil för jag kan inte ladda hemma. Jag vill ha en hybrid med längre räckvidd på el men egentligen längtar jag efter en vätgasbil".
3. "Elbil? Njae. Jag väntar nog ett tag till, de verkar inte riktigt vara där än".
4. "Hur långt kommer man då? 15 mil?"

Jag sa ingenting. Önskar att ingen visste om att jag hade en Tesla. Hatar det.

Alla kommentarer kommer från män mellan 55 och 65 år. Dock projektledare, IT-folk, ingenjörer... Absolut inga dumbommar. Bara dåligt insatta och såna som inte prioriterar bilar öht.
Varför hatar du det? Frågar av ren nyfikenhet... Jag önskar jag jobbade på ett stort bolag så man fick chansen att bemöta sånt här "live" oftare :D "It-folk" känns generellt som den grupp som är lättast att få att förstå alla fördelar med elbil. Bökigare med äldre män dock 8-)

Re: Konstiga argument

Postat: 05 aug 2019 16:17
av kontakten2
Från jobbet
"du får inte ladda här med elbil, det är brandfarlig el när du laddar"

Jag belastar uttaget mindre än det är uppsäkrat och varför skulle min el brinna och inte värmefläktens el?

"så är det bara!!! "


Vid ett tillfälle gick säkringen i byggnaden . All el dog.
" det är han som laddar!!! Då blir det såhär! "

Min bil stod då på parkeringen på andra sidan vägen...


Jag sade upp mig efter ett tag :|

Numera säger jag ofta jag har en Tesla för den är snabb och snygg. Absolut inte för miljön