När kommer Short range egentligen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Väntar med spänning på att du ska utveckla det här. Jag skulle nämligen väldigt gärna få veta vad jag gjorde för fel när jag valde att leasa en SR+ istf en LR. Jag trodde att jag gjorde det för att en LR är dyrare att leasa och alla privatekonomier har en smärtgräns och min gick nån stans däremellan, men jag kanske har fel.
Privatleasing lönar sig sällan.
Men du kanske har tur, time will tell.
IMO kostar SR+ åtminstone 100k för mkt relativt till vad man får med en Performance.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Väntar med spänning på att du ska utveckla det här. Jag skulle nämligen väldigt gärna få veta vad jag gjorde för fel när jag valde att leasa en SR+ istf en LR. Jag trodde att jag gjorde det för att en LR är dyrare att leasa och alla privatekonomier har en smärtgräns och min gick nån stans däremellan, men jag kanske har fel.
Privatleasing lönar sig sällan.
Men du kanske har tur, time will tell.
IMO kostar SR+ åtminstone 100k för mkt relativt till vad man får med en Performance.
Nej, nu får du förklara dig vidare. "Lönar sig"? Jag har en viss påse pengar per månad som ska räcka till olika saker. Den påsen räcker inte om jag ska leasa en Performance eller ens en LR. Men den räcker om jag leasar en SR+.

Sen "vad man får med en Performance" är ju inte relevant. Pengarna ska räcka. Det är en ganska enkel tumregel att hålla sig till.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Mickep »

Håller med att sr+ är 150 kkr dyrare än jag hade önskat. Men det betyder inte att performance är ett alternativ.
Priset är vad företagen vill ta ut. Volvos priser i Sverige har varit mycket lägre i än i Tyskland.
Det är för att de vill sälja många bilar här. Likadant med tyska tillverkare i deras resp land.
Vill någon tillverkare sälja elbilar med 40 mils räckvidd för 350 kkr så kommer så ske när tillverkningen blir billigare.
Titta på dacia. Det låter förskräckligt när man stänger dörrarna men en del folk bryr sig inte om det (till premiumköparnas förtret).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

Mickep skrev:
Titta på dacia. Det låter förskräckligt när man stänger dörrarna men en del folk bryr sig inte om det (till premiumköparnas förtret).
Nej, såna detaljer har jag aldrig förstått mig på. Går bara dörren att stänga och öppna och i övrigt fungerar som den ska så kvittar det väl hur det låter?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Väntar med spänning på att du ska utveckla det här. Jag skulle nämligen väldigt gärna få veta vad jag gjorde för fel när jag valde att leasa en SR+ istf en LR. Jag trodde att jag gjorde det för att en LR är dyrare att leasa och alla privatekonomier har en smärtgräns och min gick nån stans däremellan, men jag kanske har fel.
Privatleasing lönar sig sällan.
Men du kanske har tur, time will tell.
IMO kostar SR+ åtminstone 100k för mkt relativt till vad man får med en Performance.
Nej, nu får du förklara dig vidare. "Lönar sig"? Jag har en viss påse pengar per månad som ska räcka till olika saker. Den påsen räcker inte om jag ska leasa en Performance eller ens en LR. Men den räcker om jag leasar en SR+.

Sen "vad man får med en Performance" är ju inte relevant. Pengarna ska räcka. Det är en ganska enkel tumregel att hålla sig till.
Du har alltså inget sparkapital eller buffert som täckt insats för att köpa istället för lease?

Väldigt grov beräkning men borde inte vara alltför orimlig:
SR+ kostar väl runt 7 loppor att leasa?
Dvs du betalar ca 240k på 3 år. Med miljöbonusen får finansbolaget därmed in ca 300k på 3 år. Om bilen kostade 560k när den köptes, och den är värd över 260k så får du ingen del av vinsten när den returneras/säljs.
Jag har ju svårt att tro att den inte är värd 300+.
Sen får du också betala för ev. övermil och ev. "icke normalt" slit, däck kanske skall vara visst märke etc.
Du får heller inte ränteavdrag. Du tvingas sitta med bilen i 3 år även om "livssituationen" ändrar sig av nån anledning. Osv.

Kort sagt skulle jag tro att det kommer kosta dig åtminstone 50k mer än att köpa privat. Bara på 3 år dvs. Skulle du behålla bilen längre skulle du "tjäna" ännu mer på privatköp.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
sandberg80
Inlägg: 62
Blev medlem: 27 jan 2020 11:40

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av sandberg80 »

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Väntar med spänning på att du ska utveckla det här. Jag skulle nämligen väldigt gärna få veta vad jag gjorde för fel när jag valde att leasa en SR+ istf en LR. Jag trodde att jag gjorde det för att en LR är dyrare att leasa och alla privatekonomier har en smärtgräns och min gick nån stans däremellan, men jag kanske har fel.
Privatleasing lönar sig sällan.
Men du kanske har tur, time will tell.
IMO kostar SR+ åtminstone 100k för mkt relativt till vad man får med en Performance.
Nej, nu får du förklara dig vidare. "Lönar sig"? Jag har en viss påse pengar per månad som ska räcka till olika saker. Den påsen räcker inte om jag ska leasa en Performance eller ens en LR. Men den räcker om jag leasar en SR+.

Sen "vad man får med en Performance" är ju inte relevant. Pengarna ska räcka. Det är en ganska enkel tumregel att hålla sig till.
Du har alltså inget sparkapital eller buffert som täckt insats för att köpa istället för lease?

Väldigt grov beräkning men borde inte vara alltför orimlig:
SR+ kostar väl runt 7 loppor att leasa?
Dvs du betalar ca 240k på 3 år. Med miljöbonusen får finansbolaget därmed in ca 300k på 3 år. Om bilen kostade 560k när den köptes, och den är värd över 260k så får du ingen del av vinsten när den returneras/säljs.
Jag har ju svårt att tro att den inte är värd 300+.
Sen får du också betala för ev. övermil och ev. "icke normalt" slit, däck kanske skall vara visst märke etc.
Du får heller inte ränteavdrag. Du tvingas sitta med bilen i 3 år även om "livssituationen" ändrar sig av nån anledning. Osv.

Kort sagt skulle jag tro att det kommer kosta dig åtminstone 50k mer än att köpa privat. Bara på 3 år dvs. Skulle du behålla bilen längre skulle du "tjäna" ännu mer på privatköp.
Samma sak med finaniseell och operationell leasing. OFTAST lönar sig det första eftersom någon annan tar rrisken med nummer 2. MEN det finns verkligen undantag så tror inte man ska direkt ta bort privatleasing som alternativ. Vår andrabil vi har idag är en helt ny Audi A3 som vi ger 2090:- i månaden för. Har ytterst svårt att tro att bilen bara tappat runt 65000:- i värde på 3 år (tror det var listpris på runt 260).
Model 3 LR AWD Vit 2020 (Såld)
Skoda Enyaq 2021 (såld)
Model Y LR AWD (Levererad 18/2 2022)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Om jag skulle köpa en avgasbil idag så skulle jag definitivt överväga privatleasing.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Verdi »

sandberg80 skrev:

Samma sak med finaniseell och operationell leasing. OFTAST lönar sig det första eftersom någon annan tar rrisken med nummer 2. MEN det finns verkligen undantag så tror inte man ska direkt ta bort privatleasing som alternativ. Vår andrabil vi har idag är en helt ny Audi A3 som vi ger 2090:- i månaden för. Har ytterst svårt att tro att bilen bara tappat runt 65000:- i värde på 3 år (tror det var listpris på runt 260).

Ja det verkar gå att hitta riktigt bra leasingerbjudanden hos Audi. Den här skulle funka bra som andrabil för oss. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... e/88229998

Företagsleasing 2095:-/mån ex.moms, Parkeringssensorer fram & bak, Audi Matrix LED-strålkastare, Audi smartphone interface, Elektriskt manövrerad baklucka
Är ändå en bil för runt 500 tkr innan rabatt. Kanske ~450 tkr efter rabatt?

2619*24 = 62856. 14% värdetapp på 2 år? Plus att i det så ingår räntekostnad och service. Med skatt och försäkring så skulle den kosta precis under 4000:-/mån inklusive soppa för 1000 mil per år. Vilket faktiskt är billigare än att behålla i3:an. Det är faktiskt löjligt billigt. Hur går det ihop?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Du har alltså inget sparkapital eller buffert som täckt insats för att köpa istället för lease?

Väldigt grov beräkning men borde inte vara alltför orimlig:
SR+ kostar väl runt 7 loppor att leasa?
Dvs du betalar ca 240k på 3 år. Med miljöbonusen får finansbolaget därmed in ca 300k på 3 år. Om bilen kostade 560k när den köptes, och den är värd över 260k så får du ingen del av vinsten när den returneras/säljs.
Jag har ju svårt att tro att den inte är värd 300+.
Sen får du också betala för ev. övermil och ev. "icke normalt" slit, däck kanske skall vara visst märke etc.
Du får heller inte ränteavdrag. Du tvingas sitta med bilen i 3 år även om "livssituationen" ändrar sig av nån anledning. Osv.

Kort sagt skulle jag tro att det kommer kosta dig åtminstone 50k mer än att köpa privat. Bara på 3 år dvs. Skulle du behålla bilen längre skulle du "tjäna" ännu mer på privatköp.
Fast nu var det här inte frågan utan hur det blir billigare att leasa/köpa en Performace än en SR+.
taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

För att svara på frågan om privatleasing kontra köp med lån så är svaret att det är dyrt att vara fattig. Har man inte sparat kapital som man vill eller kan använda till ett bilköp så måste man låna upp till det också.

Jag har ett sparat kapital men det ska jag använda till ett framtida husköp. Och har man lån på en dyr bil så påverkar det låneutrymmet för huset. En leasing syns inte i en kreditupplysning.

Visserligen blir det dyrare i längden men det blir förmånligt i en annan ände. Privatleasing är ett alldeles utmärkt sätt för oss som inte har så höga löner eller vadar i sparpengar att kunna disponera en ny bil. Så fort som det finns vettiga begagnade elbilar till vettiga priser (vilket kommer att dröja ett tag) så kommer jag att sluta ha nya bilar. Jag är bara "en gäst och främling" (vem förstår den referensen? ;) ) i den här bilvärlden.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Du har alltså inget sparkapital eller buffert som täckt insats för att köpa istället för lease?

Väldigt grov beräkning men borde inte vara alltför orimlig:
SR+ kostar väl runt 7 loppor att leasa?
Dvs du betalar ca 240k på 3 år. Med miljöbonusen får finansbolaget därmed in ca 300k på 3 år. Om bilen kostade 560k när den köptes, och den är värd över 260k så får du ingen del av vinsten när den returneras/säljs.
Jag har ju svårt att tro att den inte är värd 300+.
Sen får du också betala för ev. övermil och ev. "icke normalt" slit, däck kanske skall vara visst märke etc.
Du får heller inte ränteavdrag. Du tvingas sitta med bilen i 3 år även om "livssituationen" ändrar sig av nån anledning. Osv.

Kort sagt skulle jag tro att det kommer kosta dig åtminstone 50k mer än att köpa privat. Bara på 3 år dvs. Skulle du behålla bilen längre skulle du "tjäna" ännu mer på privatköp.
Fast nu var det här inte frågan utan hur det blir billigare att leasa/köpa en Performace än en SR+.
taliz skrev:
Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Ok jag får väl utveckla om det nu inte gick hem.
Det jag menar är om man precis klarar en SR budget-mässigt då bör man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget.
Då kan jag tycka man bör spara och investera istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
För att svara på frågan om privatleasing kontra köp med lån så är svaret att det är dyrt att vara fattig.
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11210
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Jerker »

taliz skrev:
Ok jag får väl utveckla om det nu inte gick hem.
Det jag menar är om man precis klarar en SR budget-mässigt då bör man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget.
Då kan jag tycka man bör spara och investera istället.
OK, då har du tydligtgjort vilket von oben-perspektiv du har på andra människor.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Jerker skrev:
taliz skrev:
Ok jag får väl utveckla om det nu inte gick hem.
Det jag menar är om man precis klarar en SR budget-mässigt då bör man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget.
Då kan jag tycka man bör spara och investera istället.
OK, då har du tydligtgjort vilket von oben-perspektiv du har på andra människor.
Man får inte ha en åsikt om privatekonomi alltså? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Ok jag får väl utveckla om det nu inte gick hem.
Det jag menar är om man precis klarar en SR budget-mässigt då bör man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget.
Då kan jag tycka man bör spara och investera istället.
OK, då har du tydligtgjort vilket von oben-perspektiv du har på andra människor.
Man får inte ha en åsikt om privatekonomi alltså? Bild
Så om man inte har råd med dyraste modellen av en bil, så ska man inte köpa någon alls? Hmm, alla BMW 318-kunder borde tänka på det när de ser prislappen på 340 nästa gång. Det finns alltså inte i din värld att man faktiskt sträcker sig en del för att få köra en viss bil? Nej, de människorna borde helt enkelt strunta i bilen och köpa en cykel istället eftersom dom inte kan sträcka sig till att köpa en performance :?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

HelectriC skrev:
taliz skrev:
Jerker skrev:
taliz skrev:
Ok jag får väl utveckla om det nu inte gick hem.
Det jag menar är om man precis klarar en SR budget-mässigt då bör man nog inte köpa en ny bil överhuvudtaget.
Då kan jag tycka man bör spara och investera istället.
OK, då har du tydligtgjort vilket von oben-perspektiv du har på andra människor.
Man får inte ha en åsikt om privatekonomi alltså? Bild
Så om man inte har råd med dyraste modellen av en bil, så ska man inte köpa någon alls? Hmm, alla BMW 318-kunder borde tänka på det när de ser prislappen på 340 nästa gång. Det finns alltså inte i din värld att man faktiskt sträcker sig en del för att få köra en viss bil? Nej, de människorna borde helt enkelt strunta i bilen och köpa en cykel istället eftersom dom inte kan sträcka sig till att köpa en performance :?
Man bör inte köpa en 4-cyl BMW nej. Det vet väl alla? Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Antti V »

Njaa, vaddå 4-cyl? Man bör inte köpa en fossilbil överhuvudtaget?
:D :D
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av LarsL »

Mer värdet i en Preformance motsvarar inte kostnaden. Det är så jag väljer mellan olika produkter.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Swede1 »

https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

320 000 kr för en VW Tiguan 4wd välutrustad. Ok 100 000 kr till för att det är elbil och du får lägre driftkostnad. 420 000 för en 4 wd el suv, (möjligen 480 - 60 bonus). Där nånstans är det ett rimligt pris inte 750 000 som Tesla ska ha för model Y.(Ja, model Y är en lyxbil jämförbar med Bmw M3 prestanda osv).
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Mickep »

Min gräns går någonstans vid 400 kkr.
(Åker bil så sällan att ens en bil är svårmotiverat)
Helst hade jag sett priser på 250 kkr området.
Sr+ skulle varit vid gränsen om den varit 150-200 kkr billigare. Men det är tveksamt om köp skulle ske ens då.
Vid 2000 kr/mån hade en leasing varit intressant.
Om man tänker att en elbil är billigare (teoretisk) att tillverka och servicebehovet är mycket lägre(vilket medför låg försäkringskostnad)
Verdi

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Verdi »

Swede1 skrev:
https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

320 000 kr för en VW Tiguan 4wd välutrustad. Ok 100 000 kr till för att det är elbil och du får lägre driftkostnad. 420 000 för en 4 wd el suv, (möjligen 480 - 60 bonus). Där nånstans är det ett rimligt pris inte 750 000 som Tesla ska ha för model Y.(Ja, model Y är en lyxbil jämförbar med Bmw M3 prestanda osv).

Jag hittade ett erbjudande på privatleasing av Tiguan. 2995:-/mån. Då var det med rattvärme, adaptiv farthållare, dragkrok, bränslevärmare, 190 hk motor osv osv.

Dock tillkommer en årsskatt på 9800:- och dyr bensin. Men jag tänkte vi kunde ha den som andrabil. 1000 mil per år skulle innebära totalkostnad på 5000:-/mån vilket får sägas är väldigt lågt för en så pass fin och välutrustad bil. En LR AWD skulle innebära en privatkostnad på ~7000:-/år för mig om jag tog den på företagsleasing. Kanske en tusenlapp per månad billigare om andrahandsvärdet står sig.

Kan man INTE ta en Model 3 på privatleasing får man ställa hoppet till suveränt andrahandsvärde. Annars pratar vi 10 tusen i månaden plus försäkring och vinterdäck... Samt stenskyddsfolie, tona rutor och vad nu man vill göra.

Kör man mycket så ser det annorlunda ut. Men 5000:-/mån i skillnad är måååånga liter bensin.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Swede1 skrev:
https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

320 000 kr för en VW Tiguan 4wd välutrustad. Ok 100 000 kr till för att det är elbil och du får lägre driftkostnad. 420 000 för en 4 wd el suv, (möjligen 480 - 60 bonus). Där nånstans är det ett rimligt pris inte 750 000 som Tesla ska ha för model Y.(Ja, model Y är en lyxbil jämförbar med Bmw M3 prestanda osv).

Jag hittade ett erbjudande på privatleasing av Tiguan. 2995:-/mån. Då var det med rattvärme, adaptiv farthållare, dragkrok, bränslevärmare, 190 hk motor osv osv.

Dock tillkommer en årsskatt på 9800:- och dyr bensin. Men jag tänkte vi kunde ha den som andrabil. 1000 mil per år skulle innebära totalkostnad på 5000:-/mån vilket får sägas är väldigt lågt för en så pass fin och välutrustad bil. En LR AWD skulle innebära en privatkostnad på ~7000:-/år för mig om jag tog den på företagsleasing. Kanske en tusenlapp per månad billigare om andrahandsvärdet står sig.

Kan man INTE ta en Model 3 på privatleasing får man ställa hoppet till suveränt andrahandsvärde. Annars pratar vi 10 tusen i månaden plus försäkring och vinterdäck... Samt stenskyddsfolie, tona rutor och vad nu man vill göra.

Kör man mycket så ser det annorlunda ut. Men 5000:-/mån i skillnad är måååånga liter bensin.
Varför inte en SR+ om nu lägst kostnad är viktigast?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: När kommer Short range egentligen?

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Swede1 skrev:
https://www.olofssonbil.se/erbjudanden/ ... L5EALw_wcB

320 000 kr för en VW Tiguan 4wd välutrustad. Ok 100 000 kr till för att det är elbil och du får lägre driftkostnad. 420 000 för en 4 wd el suv, (möjligen 480 - 60 bonus). Där nånstans är det ett rimligt pris inte 750 000 som Tesla ska ha för model Y.(Ja, model Y är en lyxbil jämförbar med Bmw M3 prestanda osv).

Jag hittade ett erbjudande på privatleasing av Tiguan. 2995:-/mån. Då var det med rattvärme, adaptiv farthållare, dragkrok, bränslevärmare, 190 hk motor osv osv.

Dock tillkommer en årsskatt på 9800:- och dyr bensin. Men jag tänkte vi kunde ha den som andrabil. 1000 mil per år skulle innebära totalkostnad på 5000:-/mån vilket får sägas är väldigt lågt för en så pass fin och välutrustad bil. En LR AWD skulle innebära en privatkostnad på ~7000:-/år för mig om jag tog den på företagsleasing. Kanske en tusenlapp per månad billigare om andrahandsvärdet står sig.

Kan man INTE ta en Model 3 på privatleasing får man ställa hoppet till suveränt andrahandsvärde. Annars pratar vi 10 tusen i månaden plus försäkring och vinterdäck... Samt stenskyddsfolie, tona rutor och vad nu man vill göra.

Kör man mycket så ser det annorlunda ut. Men 5000:-/mån i skillnad är måååånga liter bensin.
Varför inte en SR+ om nu lägst kostnad är viktigast?

Ja, absolut. Men som privatköpare blir den också rätt dyr. Bara värdeminskningen överstiger 5 tusen i månaden.

Det här med Tiguan är dock mest ett exempel och inget jag seriöst överväger.
Skriv svar