Jerker skrev:taliz skrev:Jerker skrev:taliz skrev:Poängen var att har man inte råd med en Performance så har man inte råd med en SR heller.
Väntar med spänning på att du ska utveckla det här. Jag skulle nämligen väldigt gärna få veta vad jag gjorde för fel när jag valde att leasa en SR+ istf en LR. Jag trodde att jag gjorde det för att en LR är dyrare att leasa och alla privatekonomier har en smärtgräns och min gick nån stans däremellan, men jag kanske har fel.
Privatleasing lönar sig sällan.
Men du kanske har tur, time will tell.
IMO kostar SR+ åtminstone 100k för mkt relativt till vad man får med en Performance.
Nej, nu får du förklara dig vidare. "Lönar sig"? Jag har en viss påse pengar per månad som ska räcka till olika saker. Den påsen räcker inte om jag ska leasa en Performance eller ens en LR. Men den räcker om jag leasar en SR+.
Sen "vad man får med en Performance" är ju inte relevant. Pengarna ska räcka. Det är en ganska enkel tumregel att hålla sig till.
Du har alltså inget sparkapital eller buffert som täckt insats för att köpa istället för lease?
Väldigt grov beräkning men borde inte vara alltför orimlig:
SR+ kostar väl runt 7 loppor att leasa?
Dvs du betalar ca 240k på 3 år. Med miljöbonusen får finansbolaget därmed in ca 300k på 3 år. Om bilen kostade 560k när den köptes, och den är värd över 260k så får du ingen del av vinsten när den returneras/säljs.
Jag har ju svårt att tro att den inte är värd 300+.
Sen får du också betala för ev. övermil och ev. "icke normalt" slit, däck kanske skall vara visst märke etc.
Du får heller inte ränteavdrag. Du tvingas sitta med bilen i 3 år även om "livssituationen" ändrar sig av nån anledning. Osv.
Kort sagt skulle jag tro att det kommer kosta dig åtminstone 50k mer än att köpa privat. Bara på 3 år dvs. Skulle du behålla bilen längre skulle du "tjäna" ännu mer på privatköp.